طبق اعلام فدراسیون پزشکی ورزشی پروتکل سلامت فوتبال برای تمامی لیگ‌های این رشته ورزشی اعم از لیگ برتر، لیگ ۱، ‌ لیگ ۲ و لیگ ۳ یکسان است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان لیگ فوتبال ایران به تازگی در نامه‌ای به هیات‌های فوتبال و باشگاه‌ها زمان آغاز تمرینات و مسابقات لیگ دسته دو و دسته سه را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام کرد، ‌ نامه‌ای که در آن آمده بود به دلیل پیگیری ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب‌تر جهت آغاز تمرینات و مسابقات تیم های لیگ دسته دوم و دسته سوم، ضمن ارسال جدول زمانبندی جدید مربوط به این مسابقات خواهشمند است با در نظر گرفتن تمامی جوانب امر نسبت به رعایت موارد توسط باشگاه ها و با نظارت ستاد مقابله با کرونا در ورزش دقت لازم را به عمل آورید.

در متن این نامه آمده بود که امور مربوط به بازگشایی محل تمرینات و ورزشگاه‌ها توسط هیات فوتبال استان‌ها و باشگاه‌های ذی‌نفع از اداره کل ورزش و جوانان استان و انجام امور مربوط به ضدعفونی کردن آن‌ها پیگری و به بازیکنان و عوامل کادر فنی توسط باشگاه‌ها فراخوان داده شود.

بهاروند همچنین تاکید کرده است انجام تست‌های تشخیص کرونا از جمله تست pcr برای تمامی اعضای تیم از جمله بازیکنان و عوامل کادر فنی و اجرایی باشگاه ها طبق دستور ستاد مقابله با کرونا در ورزش صورت گرفته و تحویل نتایج تست‌های انجام شده به ستاد فوق الذکر، سازمان لیگ و ایفمارک و اخذ مجوزهای لازم مدنظر قرار گیرد.

طبق این نامه زمان جدید شروع تمرینات تیم‌ها و جدول زمانبندی شروع تمرینات و مسابقات لیگ‌های دو و سه کشور به این ترتیب خواهد بود که زمان شروع تمرینات لیگ دسته دوم ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، زمان مسابقه معوقه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ و زمان شروع هفتگی مسابقات ۱۷ تیر ۱۳۹۹ خواهد بود و زمان شروع تمرینات لیگ دسته سوم ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، زمان مسابقه معوقه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ و زمان شروع هفتگی مسابقات ۲۱ تیر ۱۳۹۹ است.

شباهت الزامات سلامت لیگ برتر، ۱، ۲ و ۳

با اعلام این دستورالعمل، سوالی که مطرح شد مربوط به الزامات سلامت لیگ ۲ و ۳ فوتبال ایران بود چرا که تکلیف لیگ‌برتر ولیگ یک در این خصوص مشخص شد و حال این سوال به وجود آمد که لیگ‌های ۲ و ۳ فوتبال ایران باید چه دستورالعملی را برای رعایت سلامت مدنظر قرار دهند.

فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه به ایسنا اعلام کرد که راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال مربوط به تمامی لیگ‌های فوتبال است و تمامی لیگ‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

لیگ ۲ و ۳ توان پرداخت تست کرونا دارند؟

مسئله و چالشی که به ویژه برای لیگ ۲ و ۳ در این خصوص به وجود می‌آید پرداخت هزینه‌های مربوط به تست کرونا است، چرا که طبق راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال باشگاه‌ها موظف هستند قبل از شروع تمرینات یکبار و در زمان مسابقات طی فاصله‌ زمانی هر پنج روز یک بار تست کرونا را انجام دهند.

پیش از این قائم مقام وزیر بهداشت درباره اخذ مبلغ ۷۰۰ هزار تومانی از مردم برای انجام هر تست کرونا گفته بود پرداخت این هزینه در استطاعت مردم نیست اما ما در حال تولید کیت‌های داخلی داریم و اگر لازم باشد واردات کیت را انجام می‌دهیم تا تست کرونا با قیمت کم‌تری انجام شود.

نحوه اقامت؛ دیگر چالش مالی لیگ ۲ و ۳

همچنین در راهنمای مربوطه اعلام شده است که در محل اقامت در هر اتاق یک نفر استقرار یابد و اگر تا پایان تمرینات بازیکنان در قرنطینه باشند، اتاق افراد باید کاملا مجزا باشد، این مسئله اما به اعتراض برخی از باشگاه‌ها همراه شده و اعلام کرده‌اند که با توجه به مشکلات مالی در این زمینه با محدودیت مواجه هستند. حال اما اجرای دقیق این بند باید از سوی ناظران تعیین شده مورد توجه قرار گیرد تا به صورت دقیق باشگاه‌ها به آن عمل کنند و با عدم توجه به آن سلامت بازیکانان و سایر عوامل تیم را به خطر نیاندازند.

اصلاح پروتکل سلامت فوتبال در دستور کار

به تازگی اما مهرزاد خلیلیان- سخنگوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش اعلام کرد که در حال پیگیری مسائل با همراهی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و پروتکل سلامت فوتبال در حال اصلاح و قرار است ساده‌تر شود و این وعده را از سوی مسئولان وزارت بهداشت گرفته‌ایم.

با توجه به وعده اصلاح اساسنامه باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح پروتکل سلامت فوتبال منجر به ساده شدن این پروتکل و کاهش هزینه‌های تیم‌ها خواهد شد یا خیر؟ هر چند که به طور حتم سخت‌گیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و وزارت ورزش قطعا در شرایط شیوع ویروس کرونا به نفع سلامت ورزشکاران و عوامل باشگاه‌ها است هرچند در مورد تیم‌هایی که بضاعت مالی کمتری دارند نیز باید چاره‌اندیشی کرد و در صورت امکان حمایت‌های لازم به منظور کاهش هزینه‌ها از سوی دستگاه‌ها و مجموعه‌های استانی مدنظر قرار گیرد چرا که سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به اینکه برخی از باشگاه ها اعلام کرده‌اند توان پرداخت ندارند تصریح کرد که بودجه این فدراسیون از محل دریافت سرانه هایی که از آحاد جامعه ورزشی اخذ می‌کند بودجه ای در اختیار دارد که آن را اختصاص داده است به پرداخت هزینه های درمانی و نیز ارائه خدمات درمانی مناسب به تمام جامعه ورزش کشور و نه تنها فوتبالیست ها، بنابراین وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی فقط ارائه خدمات به ورزشکاران فوتبالیست نیست اگر چه فوتبالیست ها نیز جزو جامعه ورزشی کشور هستند و ما نیز به آن‌ها ارائه خدمت می‌کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.