عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید محرمانه اعلام کردن نامه‌ نگاری‌های فیفا به فوتبال ایران لطمه می‌زند.

شهاب الدین عزیزی خادم عضو سابق هییت رییسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با برنامه " ایران امروز" رادیو ایران در خصوص ثبت نام در انتخابات پیش روی فدراسیون گفت: من از فردای خود خبر ندارم ولی بی میل نیستم که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم واعتقاد دارم باید اجماع ملی برای فوتبال صورت گیرد و امیدوارم فدراسیون آتی فدراسیونی با قابلیت اجرایی، علمی و دانش بنیان باشد و از انجام کارهای نمایشی و شعار دادن فاصله بگیرد.

وی پیرامون فراز و نشیب هایی که فدراسیون فوتبال با آن دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: فدراسیون فوتبال تنها یک نهاد ورزشی و فوتبالی نیست و نشان‌گر قدمت و تمدن یک کشور است و هرگونه آسیب در فدراسیون فوتبال تمدن و وجاهت تاریخی کشور را مخدوش خواهد کرد. فیفا به عنوان یک نهاد فرادستی و فرا ملی ورود کرده است و مواردی که بوده، نیاز به بازنگری خیلی جدی دارد و به روز کردن اساسنامه موجود خیلی حائز اهمیت است.

رئیس هیئت مدیره باشگاه سایپا در پاسخ به این سوال که زمان علی کفاشیان فدراسیون به صورت جزیره‌ای اداره می‌شد و در حال حاضر شرایط چگونه است، گفت: باتوجه به ایراداتی که به اساسنامه گرفته شده است، یکی از موارد بومی کردن اساسنامه و منطبق کردن آن با شرایط ورزش‌های داخلی است و برای ورود در مباحث فنی باید از تک روی، انحصار گرایی و خودپسندی جلوگیری کرد و این‌ها تماما آسیب‌های زیادی را به فوتبال کشورمان وارد کرده است و آدم های کاردان و نخبه می‌توانند با ورودشان کمک حال فدراسیون باشند تا از این شرایط خارج شویم.

عضو سابق هییت رییسه فدراسیون فوتبال پیرامون بحث اساسنامه گفت: مجمع فدراسیون فوتبال نقش بی بدیلی را دارد و اینکه بخواهیم نامه نگاری‌ها با فیفا را محرمانه جلوه دهیم کار قشنگی نیست و باید اطلاعات در اختیارمجمع قرار گیرد که نقش تماشاگر بودن را برای مجمع فدراسیون فوتبال قائل نشویم. اصلاح اساسنامه باید خیلی عریان و شفاف باشد که دوباره کاری اتفاق نیفتد و به گوش باشیم که خطر تعلیق بیخ گوش فدراسیون فوتبال است.

وی درخصوص تصمیماتی که پشت درهای بسته گرفته می‌شود، گفت: بی سبب نباید چیزی را پیچیده کنیم و همین امروز فردا به دوستانمان در مجمع ایرادات اساسنامه را اعلام کنند که با شفافیت کار به جلو رود و با توجه به ورود فیفا به قضیه اساس‌نامه، باید اساس‌نامه جدید مدرن و بروز شود و افرادی باید قرار بگیرند که بتوانند شرایط موجود را تغییر دهند و مشروعیت افراد و مشروعیت بخشی مشارکت اعضای مجمع در فرایند خلق اساسنامه و به هر مقدار به اعضای مجمع میدان داده شود، می‌توانند کمک حال فدراسیون باشند. از اعضای هییت رئیسه تقاضا دارم مشکلات اساسنامه را در سایت فدراسیون گذاشته و راجع به آن بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت اساس نامه باید در مجمع مصوب شود.

عزیزی خادم در پاسخ به این سوال که اعضای مجمع تنها سالی یک بار یا دوبار کنار هم می شوند چگونه می‌توانند اساس نامه را با نظر خودشان اصلاح کنند گفت: در این فضای موجود رسانه‌ها و ذینفعان باید اظهار نظر کنند و با خرد جمعی تعهدی را ایجاد کرد که بتواند در آینده پاسخگو باشد اگر با پنهان کاری دردی دوا می‌شد که وضعیت فوتبال ما اینگونه نبود و در این دوره گذار نیاز به فداکاری و گذشت داریم که دوستانمان در هییت رییسه فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را انجام خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی که فیفا اشاره کرده است که وزارت ورزش نمی‌تواند حق رای داشته باشد در مجمع آینده فدراسیون گفت: اینکه فیفا حساس است و برای چندمین بار در حال نامه زدن به فدراسیون فوتبال کشورمان است، مشکل عدم شفافیت فدراسیون فوتبال است. با شفافیت تمام، همه موارد را باید بر روی سایت فدراسیون قرار دهند. دولت ها نقش اساسی در توسعه فوتبال و ورزش دارند. باید با ساز و کاری حقوقی که هم فوتبال آسیب نبیند و هم استقلال فدراسیون فوتبال خدشه دار نشود، به سرعت و دقت کار انجام و مشکلات حل شود.

وی در خصوص شفافیت دوره ریاست کفاشیان گفت: نباید هرچیزی را صفر و صد نگاه کرد ولی شفافیت دوران چهار ساله دوم کفاشیان بسیار شفاف و موفق بوده است و مدیریت علی کفاشیان بی عیب و نقص بود و چهار سال مثبتی ارزیابی می شود.

او درباره اصلاح اساسنامه هم گفت:‌ به روز کردن و قانع کردن فیفا بدون دروغ و با ظرافت خاصی باید صورت بگیرد و چون از فوتبال حرفه‌ای صحبت می‌کنیم، از اخلاق حرفه‌ای هم باید الگو برداری کرد و بتوانیم چیزی را عرضه کنیم که مشترکا هم فیفا و هم فضای داخل را بتوانیم قانع کنیم و بتوانیم برنامه ریزی کنیم تا وضعیت فرا آشفته ی فدراسیون را بهبود ببخشیم و این هیچ ربطی به فدراسیون موقت و سه ماهه و چهار ماهه ندارد. برنامه ریزی اگر درست بود امروز با همچین حفره‌ها و چاله‌هایی روبرو نبودیم و با تصمیمات خلق الساعه باعث می‌شویم گرفتاری‌هایی جدیدتری بوجود آید. موضوع اقتصادی و پول بدون برنامه به مراتب خطرناک تر از بی پولی است و در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نه پول است و نه برنامه و در سه دهه گذشته باید این مشکلات را می‌دیدیم و برنامه ریزی می‌کردیم. در زمانی که من عضو هییت رییسه بودم، شورای راهبردی راه انداختیم و مسئولیت آن بر عهده ی بنده بود و معتقد بودم برای فوتبال یک مملکت تصمیم می‌گیرید باید در این فوتبال ملی، نگاه ملی داشته باشید.

عزیزی خادم ادامه داد: اگر روزی به فدراسیون فوتبال برگردم، یکی از مراکزی را که باید قدرتمند و قوی به آن بپردازیم بانک اطلاعاتی فدراسیون فوتبال است که در زمان من حتی دبیرخانه بانک اطلاعاتی هم تشکیل شد و در دوره بعد این کار نیمه تمام باقی ماند. فوتبال همگانی را نباید دست کم گرفت و زیر مجموعه فوتبال قهرمانی است و بستر فوتبال قهرمانی از فوتبال همگانی ساخته می شود.

رئیس هییت مدیره باشگاه سایپا در پاسخ به نقش باشگاه‌ها در پیشبرد اهداف کلان فدراسیون افزود: وقتی گفتمان قالب گفتمان برنامه محوری نباشد چه در حوزه ی همگانی و چه در حوزه‌ حرفه‌ای با آن الزامات انجام نشده، آثار مخرب بار دیگری خواهد داشت. باشگاه‌های فوتبال کشورمان در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و ۴ تیم خصوصی لیگ برتر کشورمان به سختی در حال تیمداری کردن هستند و نمی‌توان انتظار کمک از باشگاه‌ها داشت. افرادی که با سختی در این فضا دارند کمک می کنند و در بخش خصوصی فعالیت میکنند تا یک جایی توان دارند و این برمی‌گردد به شرایطی که در فدراسیون ترسیم نکردیم و شرایط همانند زیان انباشته در یک شرکت است و با شرایط موجود مجبوریم دست به انتخاب‌هایی بزنیم که امکان دارد آن انتخاب تبدیل به انتحار شود.

وی در خصوص مخالفت محمود گودرزی با ریاستش در فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: من تمام صحبت‌هایم را همان موقع در برنامه ۹۰ کردم و خیر در آن بود که برای ما اتفاق افتاد و قربانیان زیادی را به خود گرفت و من به عنوان عضوی از مجمع تاکید دارم اساس نامه‌ای را تدوین نکنیم که سرشار از ابهامات و تناقضات باشد و مجددا قربانیان زیادی را به خود بگیرد، اساسنامه نباید بگونه‌ای باشد که از حضور افراد نخبه و کارآمد جلوگیری به عمل آورد و نتیجه این اتفاق، وضعیت حال حاضر فوتبال کشورمان است. کسی که بر منصب ریاست فدراسیون می‌نشیند باید فردی ملی باشد که نگاهی فرا ملی داشته باشد و تصمیم ملی بگیرد و به دنبال ارتقا فوتبال و برگرداندن اعتبار و اعتماد افکار عمومی به فوتبال باشد.

او در خصوص اینکه افرادی که در فدراسیون حضور دارند از اتفاقات در فدراسیون خبر ندارند، گفت: این برمی‌گردد به ماموریت‌ها و تفکیک وظایف که متاسفانه در حال حاضر در زمان گذار فدراسیون قرار داریم و مشکلاتی را بوجود آورده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.