رییس پیشین فدراسیون فوتبال شایعه تشکیل کمیته "عادی‌سازی" در فدراسیون و انتخاب خودش برای رییس این کمیته را منطقی نمی‌داند.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ایراد فیفا به پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون فوتبال که به ادعای برخی از اهالی رسانه بالغ بر ۸۰ مورد است، گفت: چندین سال قبل که قصد ایجاد برخی اصلاحات در اساس‌نامه فدراسیون را داشتیم، موارد را به فیفا بردیم و صحبت کردیم اما آن‌ها ایراد گرفتند. نماینده ما به فیفا رفت و با مسوولان کمیته مقررات به گفت‌وگو پرداخت و در نهایت موارد اصلاحی تایید شد. باید این قبیل مسائل را زودتر مطرح و به تصویب برسانیم.

*احتمالا ایرادهای فیفا به اساس‌نامه انشایی است

وی با بیان این که ایرادهای فیفا به پیش‌نویس اساسنامه بی‌خود است، افزود: احتمالا ایرادهای فیفا مربوط به مسائل انشایی است و خواستار اعمال مسائلی مانند یک حرف "و"، "ن"، "ب" و ... این مسائل هستند. کمیته حقوقی و تدوین مقررات باید سریع‌تر این اصلاحات را انجام دهد و به دست فیفا بهانه ندهد.

نایب رییس اول فدراسیون فوتبال با رد ادعای ایراد ۸۰ موردی فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار کرد: من درباره این نامه شنیده‌ام. ایراد ۸۰ موردی فیفا صحت ندارد و نبی هم گفت که برخی اطلاعات غلط می‌دهند و امانت‌دار نیستند. مثلا فیفا می‌گوید در فلان بند کلمه فرهنگی یا کلمه اجتماعی را هم بنگنجانیم. ما باید سریع‌تر این کارها را بکنیم و به فیفا آتو ندهیم تا اساس‌نامه زودتر تصویب شود.

*حضور وزیر ورزش در مجمع فدراسیون به نفع فوتبال است

کفاشیان در واکنش به این که فدراسیون در گام نخست اصلاح اساس‌نامه، ایرادهای فیفا مبنی بر حذف وزیر ورزش و ماهیت فدراسیون به عنوان یک نهاد غیردولتی را اعمال نکرده و قوانین دولتی را رعایت کرده تا به مسوولان داخلی بهانه ندهد، گفت: فدراسیون اساس‌نامه را مطابق قوانین دولتی تدوین کرده و کار درست را انجام داد. در این اساس‌نامه هم استقلال فدراسیون فوتبال حفظ شده است. از طرفی حضور وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال به نفع وزرش و نقطه قوت است. او می‌تواند سریع‌تر بودجه دولتی را به فدراسیون بدهد و از طرفی وقتی از سوی مسوولان مجلس مورد سوال قرار گرفت، پاسخگو باشد. از طرفی مجلس هم هر روز ایراد می‌گیرد. به اعتقاد من نبود وزیر ورزش در مجمع به ضرر فوتبال است.

*اعضای مجمع باید پیش‌نویس را رویت کنند

رییس پیشین فدراسیون درباره اعتراض اعضای مجمع به ارائه نشدن پیش‌نویس اساس‌نامه به آن‌ها گفت: حق اعضای مجمع است که پیش‌نویس را ببینند. فدراسیون باید این کار را می‌کرد. البته فدراسیون اساس‌نامه را به فیفا ارائه کرده تا اول انتظارات آن‌ها را برآورده کند و بعد از آن باید به سرعت به اعضای مجمع ارائه دهد تا به سرعت به تصویب برسد.

* تشکیل کمیته "عادی‌سازی" منطقی نیست

کفاشیان در واکنش به این که گفته شده فیفا برای تسریع در اصلاح اساس‌نامه به دنبال تشکیل کمیته "عادی‌سازی" در این فدراسیون است و از او به عنوان رییس موقت فدراسیون در این دوران نامبرده شده است، تاکید کرد: اصلا این موضوع منطقی نیست. الان هم هیات رییسه قانونی است و من هم نایب رییس هستم و اگر لازم باشد حاضرم کمک کنم.

او در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان حقوقی مدعی شدند که در گذشته کمیته "عادی سازی" در کشورهای عراق، کویت و تایلند از سوی فیفا تشکیل شده و شامل ایران هم می‌شود، یادآور شد: هیات رییسه این کشورها به طور کلی از هم پاشیده شد و فیفا مانند سال ۸۶ کمیته انتقالی انتخاب کرد. در سال ۸۶ سه نماینده از سوی فیفا و سه نماینده هم از سوی سازمان تربیت بدنی معرفی شده بودند که کیومرث هاشمی، رییس موقت فدراسیون بود اما الان این اتفاق رخ نخواهد داد.

کفاشیان تصریح کرد: الان وضعیت فدراسیون برای اصلاح اساس‌نامه خوب است و حتما هم به‌زودی این اتفاق رخ خواهد داد.

* تهدید AFC خطری ندارد

رییس پیشین فدراسیون فوتبال در واکنش به این که AFC تهدید کرده از این پس مجوز حرفه‌ای تیم‌های دارای پرونده حقوقی در فیفا را صادر نمی‌کند و نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند، گفت: AFC همیشه این تهدیدها را می‌کند اما خطری ندارد. برای AFC هم خوب نیست که تیم‌های ایرانی غایب باشند.

او درباره این که میان اهالی فوتبال برای برگزاری ادامه لیگ برتر اختلاف نظر دارند، گفت: به اعتقاد من ما باید فوتبال را شروع کنیم. اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم اتفاق بدی رخ نمی‌دهد. کما این که پاییز هم در پیش است و اگر الان نتوانیم مسابقات را برگزار کنیم، در پاییز سخت‌تر می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.