مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن معتقد است فیفا به عنوان مرجع جهانی تصمیم‌گیری پیرامون فوتبال باید دستورالعمل‌های چگونگی اتمام لیگ را مشخص کند.

جواد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، به احتمال تعطیلی کامل مسابقات لیگ برتر واکنش نشان داد و اظهار داشت: درباره احتمال تعطیل شدن کامل مسابقات لیگ برتر، قاعدتا همه ما در درجه اول باید از دستورالعمل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تبعیت کنیم. در شرایط فعلی همه دستگاه‌های کشور ملزم به رعایت الزامات و دستورالعمل‌هایی هستند که ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا می‌گیرد و ورزش کشور و فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین قبل از هر اظهارنظر شخصی و فنی، باید در ابتدا دید که اولویت‌ها چیست و در شرایط فعلی اولویت نخست با تصمیماتی است که از طرف ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که باید با احتمال تعویق مسابقات و یا تعطیلی کامل رقابت‌ها به صورت منطقی برخورد کرد. اگر بنا باشد بازی‌ها مجددا به تعویق بیفتد، تیم‌ها حداقل به ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز دارند تا در سریع‌ترین حالت ممکن بتوانند کنار هم جمع شده و مجددا بدنسازی کنند و برنامه‌های تاکتیکی و تیمی خود را انجام دهند. حدود ۴۰ روز است که بازی‌ها تعلیق شده و اگر سازمان لیگ به طور مثال بخواهد آخر فروردین ماه برنامه بازی‌ها را اعلام کند، با احتساب بازه زمانی آماده‌سازی یک‌ ماهه لازم برای تیم‌ها، چیزی نزدیک به ۳ ماه از آخرین بازی برگزار شده خواهد گذشت و این فاصله ۳ ماهه برای ادامه لیگ، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن با اشاره به احتمال انتقال ویروس کرونا در خلال بازی‌ها، خاطرنشان کرد: سلامتی بازیکنان از نظر جسمانی برای شروع بازی‌ها دارای اهمیت است و اگر مسابقات به صورت فشرده برگزار شود که در لیگ بعدی اخلالی به وجود نیاید، قطعا زمانبندی بازی‌ها خیلی فشرده خواهد شد. از طرفی در مهرماه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در پیش است و حتی اگر فصل بعد با تاخیر شروع شود، باید بعد از برگزاری یک یا ۲ هفته، مجددا بازی‌ها تعطیل شده و تیم ملی آماده شود. باید در نظر گرفت که سلامتی روانی بازیکنان نیز دارای اهمیت است و اگر خدای ناکرده بازیکنی ناقل ویروس باشد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی با تاکید بر این نکته که فیفا باید به عنوان متولی فوتبال درباره سرنوشت لیگ‌ها دستورالعمل یکسانی را تدوین کند، گفت: در ورزش دنیا و به طور ویژه فوتبال جهان، تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده است و لیگ ما که دیگر بالاتر از لیگ‌های سطح نخست دنیا مانند لالیگا، لیگ جزیره و غیره نیست. این پاندمی یک پدیده جهانی است و قاعدتا زمانی که چنین شرایطی حاکم می‌شود، فیفا به عنوان نهاد متولی فوتبال در جهان، باید شرایط موجود را بررسی کرده و تصمیمی را برای تمام لیگ‌های دنیا اتخاذ کند و به صورت هماهنگ در تمامی لیگ‌های دنیا اجرایی شود. اگر لیگ بخواهد تعطیل شود بحث مسائل مالی، شرایط قرارداد بازیکنان و مربیان پیش خواهد آمد و همه این موارد مستلزم این است که از جانب فیفا تصمیماتی در این خصوص گرفته شود.

محمدی با اشاره به بسته پیشنهادی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره کاهش دستمزد بازیکنان در صورت ادامه تعویق لیگ‌های آسیایی و یا خاتمه آن، تصریح کرد: این پاندمی برای نخسین بار است که در جهان به وقوع پیوسته و غیرقابل پیش‌بینی هم بود. کسی نمی‌تواند مدعی شود که توانایی پیش‌بینی اتفاقات کنونی را از قبل داشته و الان چیزی که جهان با آن مواجه است، شیوع گسترده یک همه‌گیری است. در شرایط کنونی سلامتی انسان‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارد که رویداد بزرگی مثل المپیک و یا رقابت‌های جام ملت‌های اروپا هم یک سال به تعویق افتاد و یا رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۶ ماه دیرتر برگزار می‌شود. در چنین بحران جهانی فیفا زمانی که تصمیماتی را درباره شرایط پیش‌آمده اتخاذ کند، مصالح شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و کلیه افرادی که در فوتبال هستند را مدنظر قرار خواهد داد و این تصمیمات علی السویه نخواهد بود و نباید هم باشد. فیفا نه تنها باید منافع باشگاه‌ها را در نظر بگیرد، بلکه باید مشخص کند که سایر عوامل فوتبال از جمله مربیان، بازیکنان و سایر دست‌اندرکاران چه کار باید بکنند. به هر حال محل درآمد زندگی آنها هم از راه فوتبال است و هنر و درآمد دیگری ندارند و همان‌طور که حقوق باشگاه‌ها باید در نظر گرفته شود، شرایط آنها نیز باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: به عنوان مدیرعامل باشگاهی مانند ذوب‌آهن اعتقاد دارم زمانی که سران فیفا بنشینند و تصمیماتی را اتخاذ کنند، قطعا تمام موارد مالی را هم در دستورالعمل‌ها لحاظ خواهند کرد و صلاح تمامی ارکان فوتبال اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را مدنظر قرار می‌دهند. به هر حال باید هرچه سریع‌تر تکلیف فوتبال به نحوی مشخص شود که ارکان فوتبال با کمترین دردسر و مشکل مواجه شوند.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن در پاسخ به این سوال که اگر سازمان لیگ تصمیم به اتمام لیگ بگیرد، تکلیف تیم قهرمان و سهمیه‌ها چه خواهد شد و آیا شما موافق انتخاب قهرمانی برای لیگ هستید یا خیر، گفت: احساس می‌کنم بهترین تصمیمی که می‌شود در شرایط کنونی گرفت، حالا چه قرار باشد تیم قهرمان مشخص شود و یا سهمیه‌ها و تیم‌های صعود کننده و سقوط کرده معلوم گردد، بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری، مرجع تصمیم‌گیری فوتبال دنیا یعنی فیفا خواهد بود. هر تصمیمی که فیفا بگیرد، قطعا قابل اجرا بوده و با کمترین واکنش و تنش در دنیا مواجه می‌شود و همه آن را اجرا خواهند کرد.

وی در پایان به شرایط فعلی تیم فوتبال ذوب‌آهن اشاره کرده و خاطرنشان کرد: بچه‌های ما فعلا به صورت انفرادی در حال تمرین هستند اما این پاسخگوی رشته تیمی مانند فوتبال نیست و قطعا در صورت ادامه یافتن لیگ باید تمرینات گروهی برنامه‌ریزی شود. با سازمان لیگ در ارتباط هستیم و خود مسئولان سازمان هم به صورت روزانه اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما همه فعلا بلاتکلیف بوده و منتظر تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستند و زمانی که تصمیمات لازم اتخاذ شده و به صورت بخشنامه ابلاغ شود، همه قاعدتا مجبور به پیروی از آن خواهند بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.