روزشمار برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر به ۹۹۹ روز رسیده و حالا همسایه جنوبی کشورمان برای برگزاری این تورنمنت آمادگی خود را بیشتر کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، روزشمار نزدیک‌ترین جام جهانی فوتبال به ایران، روز گذشته (سه‌شنبه) به ۱۰۰۰ روز رسید. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که قرار است ساعت ۱۳ روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر به وقت دوحه (ساعت ۱۳:۳۰ روز ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به وقت تهران) در ورزشگاه ۸۰ هزار نفری لوسیل سوت بخورد و تا آن زمان ۹۹۹ روز باقیمانده است.

شاید اگر روزی به یک هوادار فوتبال می‌گفتید که قطر با مساحت ۱۱.۵ کیلومتر مربع و جمعیت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که بیشتر آنها نیز مهاجران سایر کشورها هستند، میزبان جام جهانی خواهد شد، چنین مسئله‌ای را باور نمی‌کرد. حالا همسایه جنوبی ایران و شریک ما در بزرگ‌ترین میدان گازی خلیج فارس، خود را به عنوان میزبان هیجان انگیزترین تورنمنت ورزشی دنیا معرفی کرده و برای بهترین میزبانی تلاش می‌کند.

جام جهانی ۲۰۲۲ اولین میزبانی کشورهای عربی و اولین تورنمنت بزرگ جهانی در خاورمیانه است. تورنمنتی که قطری‌ها آن را نه فقط برای خود، بلکه آن را یک میزبانی بزرگ برای منطقه و کشورهای همسایه می‌دانند. حالا در فاصله ۹۹۹ روز مانده به جام جهانی ۲۰۲۲ می‌خواهیم شرایط قطری‌ها را برای این میزبانی بررسی کنیم.

*ورزشگاه‌ها قطر با ۸ ورزشگاه از جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی خواهد کرد. ورزشگاه‌های خلیفه، الجنوب، اجوکیشن سیتی، الریان، البیت، رأس ابوعبود، الثمامه و لوسیل که ورزشگاه خلیفه سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین ورزشگاه میزبان جام جهانی افتتاح شد. ورزشگاه الجنوب که نام سابق آن الوکره بود، سال ۲۰۱۹ با برگزاری فینال امیر کاپ قطر به بهره‌برداری رسید و حالا سه ورزشگاه دیگر نیز آماده شده است.

قطری‌ها قصد داشتند در جام جهانی باشگاه‌ها که دو ماه پیش با قهرمانی لیورپول به پایان رسید، از ورزشگاه اجوکیشن سیتی نیز بهره‌برداری کنند، اما مخالفت سازمان آتش‌نشانی قطر به لحاظ امنیتی، باعث شد قطری‌ها با مخالفت خودشان این ورزشگاه را از میان ورزشگاه‌های میزبان حذف کنند. با این حال میزبانی آنها از این مسابقات با دو ورزشگاه السد و خلیفه به خوبی انجام شد تا بدون ایجاد فضای رسانه‌ای، پاسخی به انتقادات رسانه‌های انگلیسی پیش از شروع مسابقات باشد. رسانه‌هایی که معتقد بودند قطری‌ها نمی‌توانند با دو ورزشگاه میزبانی خوبی از جام جهانی باشگاه‌ها داشته باشند، اما فیفا به همسایه جنوبی ایران نمره مثبت داد.

قرار است به زودی تورنمنت چهار جانبه‌ای با حضور تیم‌های پرتغال، کرواسی، اسپانیا و بلژیک در قطر برگزار شود که حین برگزاری این تورنمنت، ورزشگاه اجوکیشن سیتی نیز افتتاح خواهد شد. پیش از پایان سال ۲۰۲۰ نیز دو ورزشگاه البیت و الریان به بهره‌برداری می‌رسد. دو ورزشگاهی که در حال حاضر نیز آماده برگزاری مسابقات است، اما قطری‌ها می‌خواهند در فاصله زمانی مناسبی مراسم افتتاحیه ورزشگاه‌های خود را برگزار کنند.

به این ترتیب در پایان سال میلادی ۵ ورزشگاه جام جهانی ۲۰۲۲ آماده خواهد شد و فقط سه ورزشگاه رأس ابوعبود، الثمامه و لوسیل باقی می‌ماند که آخری ورزشگاه افتتاحیه و اختتامیه جام جهانی خواهد بود. این سه ورزشگاه نیز تا پایان سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

ورزشگاه خلیفه

ورزشگاه الجنوب

ورزشگاه اجوکیشن سیتی

ورزشگاه البیت

ورزشگاه الریان

ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه رأس ابو عبود

ورزشگاه لوسیل

*مراکز تمرینی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای قطری‌ها، مراکز تمرینی یا همان کمپ‌های تمرینی تیم‌های حاضر در جام جهانی است. ۴۱ زمین تمرینی قرار است از تمرینات ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ پشتیبانی کند که تاکنون ۲۱ مرکز تمرینی آماده شده و قطری‌ها در تلاش هستند مراکز باقیمانده را به زودی آماده کنند.

*حمل و نقل جام جهانی قطر با تجربه جدیدی از حمل و نقل مواجه خواهد بود. شاید مهم‌ترین مسئله کمک محیط زیستی قطر حین برگزاری جام جهانی خواهد بود. یورو ۲۰۲۰ قرار است در تابستان به میزبانی ۱۰ کشور اروپایی برگزار شود که انتقادات سازمان‌های محیط زیستی را به دنبال داشته است. طرحی که پلاتینی داده بود و حالا با توجه به تعداد پروازها و مسیرهای طولانی سازمان‌های بین‌المللی این مسئله را علیه محیط زیست و عاملی برای گرمایش زمین می‌دانند.

با این حال جام جهانی ۲۰۲۲ اولین جام جهانی تاریخ است که حین برگزاری مسابقات، نیاز به انجام هیچ پروازی ندارد و تیم‌ها می‌توانند به راحتی با اتوبوس به شهرهای مختلف قطر بروند و مسابقات خود را انجام دهند. عدم سفر با هواپیما آمادگی بدنی بازیکنان را هم در بهترین حالت حفظ خواهد کرد. فاصله دورترین ورزشگاه‌ها از هم ۵۵ کیلومتر است که این امکان وجود دارد تماشاگران در هر روز دو بازی را از نزدیک تماشا کنند.

تصویری از داخل قطار متروی دوحه

همچنین برای جابه‌جایی هواداران علاوه بر مترو و اتوبوس، مونوریل‌هایی در شهر لوسیل آماده خواهد شد و در کنار آن جدیدترین سیستم حمل و نقلی نیز تاکسی‌های دریایی است. قایق‌هایی حین برگزاری جام جهانی مسافران را از سواحل به مقصدهای مختلف خواهند برد تا به این شکل ترافیک احتمالی را هم دور بزنند. مترو دوحه که مهم‌ترین وسیله نقلیه جام جهانی قطر خواهد بود، با سیستمی مدرن سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) افتتاح شد و در جام جهانی باشگاه‌ها نیز آزمونی موفقیت آمیز را پشت سر گذاشت.

اینفانتینو: قطر می‌خواهد دنیا را متحیر کند جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص آماده‌سازی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ به بهانه رسیدن روزشمار جام جهانی به عدد ۱۰۰۰ گفت: قطر اکنون و ۱۰۰۰ روز مانده به شروع مسابقات جام جهانی، جایی ایستاده که تاکنون میزبان‌های قبلی جام جهانی تکرار نکرده بودند. آنها می‌خواهند دنیا را متحیر کنند و در این مسیر قرار دارند.

رئیس فیفا با اشاره به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: جام جهانی ۲۰۲۲ پیشرفت بزرگی برای فیفا از جهت دیدگاه‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. درهای این منطقه به روی فوتبال باز خواهد شد و چشم اندازی جدید به لحاظ فرهنگی برای خارجی‌ها و همچنین مردم منطقه است که در کنار هم برای هدفی مشترک تلاش می‌کنند.

الثوادی: ۱۰ سال از زندگی‌مان را برای جام جهانی گذاشتیم حسن الثوادی، دبیرکل کمیته برگزاری جام جهانی که از سال ۲۰۱۰ برای میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش می‌کند همزمان با رسیدن روزشمار جام جهانی به ۱۰۰۰ روز گفت: ۱۰ سال از زندگی ما و هر روزمان به مسابقات جام جهانی اختصاص داده شده است. شخصاً با هیجان در انتظار شروع جام جهانی هستم و به این اعتقاد دارم که بدون شکل بهترین مسابقات پیش‌رو خواهد بود. مصمم هستیم تا اولین جام جهانی در منطقه خاورمیانه و جهان عرب، یک میزبانی تاریخی در میان مسابقات ورزشی باشد.

ناصر الخاطر، مدیر ارشد اجرایی کمیته جام جهانی نیز تأکید کرد: تمام پروژه‌های زیرساختی ما در مسیر جام جهانی و یکی از اولویت‌های اصلی تجربه خوب برای هواداران است. در تلاش هستیم با میزبانی در این جام جهانی از کشور قطر و منطقه، نکته‌های مثبتی را نشان دهیم. تجربیات خوبی از برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها دریافت کرده‌ایم که در برنامه‌ریزی برای جام جهانی ۲۰۲۲ از آنها استفاده می‌کنیم. برگزاری رویدادهای اینچنینی فرصتی مناسب و آزمونی خوب برای ارزیابی ورزشگاه‌های جدید، تیم همکاری، هماهنگی تمرینات تیم‌ها و... است.

الخاطر افزود: هرچه به مسابقات نزدیک‌تر می‌شویم، برنامه‌ریزی‌های ما عملیاتی‌تر می‌شود. تاکنون چندین تیم از شرایط قطر و همچنین مراکز تمرینی ما بازدید کرده‌اند. همچنین شرکای تجاری ما اواخر سال گذشته و شرکت‌های پخش تلویزیونی اوایل امسال در قطر بودند.

*حقوق کارگران اقداماتی که گفته شد، فقط در زمینه برگزاری مسابقات جام جهانی بود. قطر در سایر زمینه‌ها از جمله حقوق کارگرانی که برای جام جهانی فعالیت می‌کنند نیز گام‌های اساسی برداشته است. کمیته برگزاری جام جهانی شرایط خوبی را برای کارگران پروژه‌های جام جهانی فراهم کرده و این کارگران به صورت منظم بررسی می‌شوند. همچنین شرایط غذایی، رفاهی، سلامت و پزشکی و همچنین ایمنی مناسبی برای این کارگران فراهم است که در کنار آن سرگرمی نیز برای آنها فراهم می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.