خرم آباد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: فردا چهارشنبه حجم سیلابی که از رودخانه «کشکان» عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی شامگاه سه شنبه در سخنانی با اشاره به اینکه چند روز پیش اعلام شد که یک سامانه بارشی قوی وارد لرستان می‌شود و بارش‌های سنگینی را به دنبال دارد و این بارش‌ها شامل دو موج بارشی است، ظهار داشت: موج اول بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شده و ریزش‌های آن تا غروب امروز سه شنبه ادامه داشت.

وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از امشب آغاز شده و تا ظهر چهارشنبه ادامه دارد، تصریح کرد: تا کنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: دبی رودخانه تیره به ۱۳۵ مترمکعب در ثانیه و دبی رودخانه بادآور نورآباد نیز به ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه موج دوم بارش‌ها وضعیت خطرناک‌تری دارد و ریزش‌های جوی آن بیشتر در نقاط شمالی استان است، افزود: با تداوم بارش‌ها پیش بینی می‌کنیم پیک سیلاب در رودخانه‌ها فردا بعدازظهر اتفاق بیفتد و در بین همه رودخانه‌های لرستان سه کانون بحران خواهیم داشت، یکی حوزه رودخانه کشکان و شهرها و روستاهای مسیر آن، دوم رودخانه تیره دورود و شهر و روستاهای مسیر آن و کانون سوم شهر نورآباد است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۴۸۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی رودخانه تیره نیز به ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، یادآور شد: دبی خرم رود تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است و بخشی از سیلاب را می‌توانیم در ظرفیت خالی این سدها کنترل و مهار کنیم، تصریح کرد: اما در حوزه رودخانه کشکان که حوزه بزرگی است و بیش از ۹۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و وحشی‌ترین سرشاخه حوزه کرخه محسوب می‌شود، فقط سد ایوشان را داریم که سد کوچکی است و ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد و ۵۰ درصد حجم خالی آن ۲۶ میلیون مترمکعب می‌شود.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم حجم سیلابی که از کشکان فردا عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ بنابراین این ۲۶ میلیون مترمکعب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی مهار و کنترل سیلاب کشکان و شهرستان‌های پلدختر و چگنی ساخت سدهای معشوره، مخملکوه و سراب تلخ خرم آباد، چولهول و بن لار پلدختر است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.