تبریز - مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی از عضویت رایگان ۴۰۰ هزار نفر در بیمه سلامت همگانی و ۱۰۹ هزار نفر در بیمه ایرانیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید مجیدی، امروز در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به تعداد افراد تحت پوشش این سازمان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در بیمه سلامت استان عضو هستند، ۵ صندوق در استان وجود دارد که صندوق روستاییان یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها با جمعیت تحت پوشش یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به میزان طرف قرارداد با بیمه سلامت گفت: ۲ هزار ۴۹۰ مؤسسه خدمات پزشکی درمانی و داروخانه در استان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند که بیش از ۹۳ درصد مؤسسه‌های استان را تشکیل می‌دهد.

مجیدی با اشاره به فعالیت ۷۴ دفتر پیشخوان در استان گفت: در آغاز به کار دولت، تنها ۴۱ دفتر در استان فعالیت می‌کرد اما در ۶ سال گذشته ۳۳ دفتر دیگر با هدف تسهیل دسترسی مردم در بخش‌ها و شهرستان‌های استان افزوده شد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی با اشاره به الکترونیکی شدن نسخ و اسناد پزشکی افزود: تاکنون نزدیک به ۷ میلیون و ۴۹۰ هزار سند به صورت الکترونیکی رسیدگی شده است، امسال نسخه‌نویسی الکترونیکی هم راه‌اندازی شد که به این منظور ۴۳۰ مؤسسه به این سامانه وصل شده و از تیرماه ۲۰۶ هزار نسخه الکترونیکی صادر شده که نزدیک ۵۱۰ هزار قلم از بابت آن تجویز شده است.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، ۲۳ درصد موسسه‌ها به صورت الکترونیکی نسخه الکترونیکی صادر می‌کنند که این میزان به ۷۰ درصد خواهد رسید.

مجیدی با اشاره به شرایط استفاده از بیمه رایگان تاکید کرد: طبق ارزیابی وسع به استناد بند ۷۰ قانون برنامه ششم، هر فردی که بخواهد از بیمه رایگان بهره مند شود، باید از طریق آزمون «وسع» اقدام کند که آئین‌نامه آن از شهریورماه ابلاغ و از آبان ماه آغاز شد به طوری که ۱۰۰ هزار نفر در استان درخواست ارزیابی «وسع» کرده و دهک ۷۰ درصد این افراد مشخص شده است که اغلب این افراد جز دهک‌های کم درآمد جامعه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش بستری ۳۲ بیمارستان دانشگاهی استحقاق سنجی شده‌اند که دیگر نیازی به دفترچه کاغدی ندارند، تاکید کرد: در حال حاضر در هیچ بیمارستان دولتی برای بستری شدن نیازی به دفترچه نیست و در کنار آن رسیدگی به اسناد بستری الکترونیکی شده و رسیدگی به این اسناد در حدود ۳۵ روز زودتر انجام می‌شود.

مجیدی اعلام کرد: نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ کاغذ از طریق استحقاق سنجی صرفه‌جویی شده که رقم بسیار خوبی در صرفه‌جویی به شمار می‌رود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پیش از این، روزانه بیش از ۲۵۰ نفر برای تأیید دارو به اداره مراجعه می‌کردند، گفت: هم اکنون بعد از اخذ مجوز، تأیید دارو و تشکیل پرونده در خود داروخانه انجام می‌شود به طوری که در ۲ داروخانه بزرگ تعاون، هلال احمر و دانشکده داروسازی و بیمارستان سینا و خود اداره بیمه سلامت تأیید دارو انجام می‌دهند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: واگذاری اسناد خسارت به ۳ دفتر پیشخوان انجام شده و اکنون در حدود ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ بار مراجعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۵۰ میلیارد تومان به مؤسسه‌های طرف قرارداد پرداخت می‌شود، گفت: در ۲ ماه اخیر ۱۹۰ میلیارد تومان از مطالبه این موسسه‌ها پرداخت شده است، فردا هم از مطالبات ۳۰ میلیاردی سال گذشته داروخانه‌ها در حدود ۱۳ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون بیمه شده در کل کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد مراجعه بیمه‌شدگان به مراکز درمانی برای خدمات سرپایی توسط دولت پرداخت می‌شود و مردم تنها ۱۰ درصد هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.

مجیدی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ نفر بیمار خاص از جمله بیماری‌های پیوند کلیه، دیالیز و هموفیلی زیرپوشش بیمه سلامت هستند، تصریح کرد: این جمعیت فقط یک دهم درصد افراد زیرپوشش کل بیمه هستند اما ۷ درصد از هزینه‌های بیمه سلامت را به خود اختصاص می‌دهند، به طوری که سال گذشته نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان برای بیمه سلامت هزینه داشته‌اند.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان، سال گذشته در رابطه با بیماری سرطان حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.