وزیر پیشین ورزش گفت: اگر دستگاه دیپلماسی ما فعال باشد, اجازه نمی‌دهد عربستان یک پیشنهاد خصومت‌آمیز در AFC ارائه دهد و برای ورزش ایران دغدغه درست کند.

محمد عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم, درباره تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری دیدار‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف, گفت: از شنیدن این خبر همه تعجب کردند و استدلالی که به بهانه بحث‌های امنیتی مطرح شد خیلی عجیب بود, چون تصمیمات فنی در این موارد باید با بررسی‌های غیر جانبدارانه بررسی و عقلانی تصمیم گرفته شود. قاعده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مانند سایر مسابقات باشگاهی بین‌المللی برگزاری دیدار‌های رفت و برگشت است و کاملاً مشخص است که تصمیمِ گرفته شده برخلاف مقررات فیفا و AFC است, حتی ماده ۱۳ اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا روی عدم تبعیض بین کشور‌های عضو تاکید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کشور‌های آسیایی مثل امارات و عربستان درگیر جنگ هستند و همیشه به دلیل ناامنی خیلی از مسئولانشان در آنجا زندگی نمی‌کنند. همه قبول دارند ایران منطقه امن خاورمیانه است اما به دلیل برخی مسائل به دنبال بهانه‌تراشی هستند. در اروپا بیش از یک سال است که آشوب‌های خیابانی در پایتخت فرانسه جریان دارد, اما مگر مسابقات در این کشور برگزار نمی‌شود؟ مگر اتفاقاتی که در اسپانیا و دیگر کشور‌ها رخ می‌دهد باعث تعطیلی مسابقات اروپایی می‌شود؟ این موارد نشان می‌دهد تصمیم AFC کاملاً بهانه‌جویانه و سیاسی است, آن هم با همراهی کشور‌هایی مثل عربستان که خودشان را گرفتار بدبختی‌های آمریکا در منطقه کرده‌اند.

وزیر پیشین ورزش و جوانان ایران با تاکید بر اینکه «تصمیم AFC غلط است و با هیچ استدلالی قابل توجیه نیست» عنوان کرد: درست است که ۴ باشگاه پرسپولیس, سپاهان, استقلال و شه رخودرو اعلام کردند که اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیمش برنگردد, در مسابقات شرکت نمی‌کنند اما این تنها کاری بود که باشگاه‌ها می‌توانستند انجام دهند و دولت و دستگاه دیپلماسی باید بیشتر تلاش کنند.

عباسی یادآور شد: ۱۹ کشور در آسیا درگیر این تصمیم‌گیری هستند که خیلی از آنها از لحاظ سیاسی همراه ایران بوده و خیلی از آنها هم اصلاً خصومتی با ما ندارند. رئیس کمیته‌ای که تصمیم گرفته, ویتنامی است, عراق, بنگلادش, کامبوج, چین, هند, اندونزی, ژاپن, اردن, مالزی, کره, نپال, قطر, سوریه, تاجیکستان, امارات, ازبکستان و عربستان در این مسئله دخیل هستند. اگر دستگاه دیپلماسی ما فعال باشد, اجازه نمی‌دهد که همه این کشور‌ها کاری نداشته باشند و عربستان یک پیشنهاد خصومت‌آمیز را ارائه و ورزش کشور ما را با این دغدغه مواجه کند.

وی تصریح کرد: انتظار و درخواستم از دستگاه دیپلماسی و خصوصاً دولت این است که اگر در خیلی جاها با سهل‌انگاری مسائل مردم را رها کرده, اینجا آبروی نظام در میان است. جا دارد دولت با توجه به شمار زیاد هواداران و تلاش‌هایی که این باشگاه‌ها داشته‌اند وارد شود و با برخورد جدی‌, قاطع‌ و نه منفعلانه با این قضیه روبه‌رو شود. اینکه فقط بگوییم در مسابقات به نشانه اعتراض شرکت نمی‌کنیم به لحاظ سطح باشگاهی بد نیست اما در کل این یک اقدام منفعلانه است. باید در این مسئله کاملاً فعال باشیم, این موضوع به جناح بندی‌ها ربطی ندارد و همه باید کمک کنیم تا این مشکل را حل و شرایط حضور قدرتمند را برای نماینده‌های ایران فراهم کنیم.

وزیر پیشین ورزش و جوانان ایران در واکنش به اینکه آیا باید از طریق فیفا نیز برای حل این مساله رایزنی شود, گفت: وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید اقدمات‌شان را براساس اساسنامه‌های بین‌المللی و حتی از طریق واحد‌های حقوقی آغاز کنند و اجازه داده نشود که چنین اقدامی حق فوتبال ایران ضایع کند. AFC و فیفا قواعد کار را می‌دانند اما دولت هم باید از طریق دستگاه دیپلماسی ورود کند.

عباسی عنوان کرد: این مسئله یک مشکل تنها ورزشی نیست. زمانی که عربستان حاضر نشد به ایران بیاید و ما پذیرفتیم بازی‌ها در کشور‌ ثالث برگزار شود, رویشان زیاد شد و فکر می‌کنند الان هم می‌توانند این سیاست‌ها را ادامه دهند. این اقدامات را در جهت دسیسه‌های آمریکا در فشار‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانم و حیف است ساحت ورزش آسیا به این بازی‌های سیاسی استکباری آلوده شود. ورزش باید از این مسائل به دور بماند, این موضوع در اساسنامه‌ فیفا تاکید شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.