حمید استیلی، سرمربی تیم فوتبال امید که پس از کرانچار و مجیدی هدایت این تیم را به عهده گرفت می‌گوید گزینه‌ای نبوده و به همین دلیل سرمربی امیدها شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید استیلی، سرمربی تیم فوتبال امید درباره دلایل ناکامی این تیم در برنامه سلام صبح بخیر و در واکنش به مقصر دانستن فدراسیون فوتبال در نظرسنجی برنامه و همینطور معرفی شدن خودش به عنوان دومین مقصر، اظهار داشت: بهتر بود پیش از نظرسنجی صحبت می‌کردیم تا مردم در جریان باشند. قبل از اینکه محاکمه کنید، بگذارید صحبت کنیم. ما قطعاً اشتباهاتی داشتیم. ورزش تنها جایی است که همه خیلی شفاف درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

وی افزود: شما می‌توانید درباره سیل هم اسم بزنید که مردم نظر بدهند چه کسی مقصر است؟ شفافیت خیلی مهم است و من هم که اینجا آمده‌ام قرآن بگذارید دست روی آن بگذارم که می‌خواهم شفاف جواب بدهم.

سرمربی تیم امید در مورد شکست تیمش گفت: ما نزدیک به دو سالی است که با تیم امید شروع کردیم، اولین بار بود که آینده‌نگری در رابطه با تیم امید صورت گرفت. زمانی که فدراسیون فوتبال از من خواست به عنوان مدیر تیم و مدیر فنی آن وارد شوم، صحبت از این بود ما سال‌هایی که المپیک را از دست دادیم، فاکتورهایی وجود داشت و دلایلی پیدا شده بود. بازی‌های المپیک اصلاً در زمان فیفادی برگزار نمی‌شود و باشگاه‌ها می‌توانند بازیکن بدهند یا ندهند.

استیلی خاطرنشان کرد: سال‌های قبل هم مربیان این مشکل را داشتند. ما با رئیس فدراسیون و هیئت رئیسه جلسه گذاشتیم تا آنها مصوبه‌ای تصویب کنند که باشگاه‌ها موظف شوند بازیکن بدهند، حتی اگر در فیفادی نباشند. ما این را تصویب کردیم بعد وارد کار شدیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا از اول مربی تیم امید نشدید و ما زمان زیادی را با کرانچار و مجیدی از دست دادیم، گفت: من نمی‌خواستم مربیگری کنم. هیچکس نبود که من قبول کردم. درباره کرانچار کمیته فنی تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسیدیم که آقای کرانچار سرمربی شود و او اولین دوره‌ای بود که به تیم امید آمد.

سرمربی تیم فوتبال امید در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل کرانچار غیرفنی بود، گفت: خیلی خوب نیست آدم درباره همکارش صحبت کند و بحث اخلاقی و پهلوانی خیلی مهم است و درباره شخصیت آدم‌ها نمی‌شود در رسانه ملی حرف زد. یک سری مشکلات بود و باعث شد کمیته فنی به جمع‌بندی برسد. از نظر مالی ما ماهی ۱۵ هزار دلار به ایشان می‌دادیم، ۵ هزار دلار به مربی دروازه‌بان‌ها با خانه می‌دادیم و فدراسیون دید این رقم را نمی‌شود پرداخت کرد.

استیلی درباره چالش کرانچار و کی‌روش و اینکه اصلاً چرا باید او انتخاب می‌شد، اظهار داشت: آقای کی‌روش با همه دعوا داشت و در این جریان کرانچار مقصر نبود. ایشان زمانی که در سپاهان بود ذهنیتی داشت و اینجا آمد و من تا جایی که کنار ایشان بودم هیچ جوابی به کی‌روش نداد. حتی زمانی که ایشان در کمپ بودند، ما بیرون کمپ اردو می‌زدیم که اینها با هم به مشکل نخورند. بعد از کرانچار ما دیگر نمی‌توانستیم سراغ گزینه خارجی برویم و ۵، ۶ گزینه داخلی خوب داشتیم که هر کدام دلایلی داشتند. درباره آقای گل‌محمدی ما کار را با ایشان تمام کردیم، اما به دلیل بالا آمدن تیم پدیده برای لیگ قهرمانان آسیا مسئولان خواستند او پای تیم بماند.

«قبلاً کمیته فنی نپذیرفت کرانچار سرمربی تیم امید شود و برای همه این سؤال پیش آمد چطور قبول کردند او قبل از مجیدی سرمربی شود؟» وی در پاسخ به این سؤال گفت: عملکرد و بحث فنی کرانچار را بررسی کردند و نظر دادند. او هم خیلی جنتلمن گفت حق و حقوق مرا بدهید و جدا شد.

استیلی در پاسخ به اینکه اگر فرهاد مجیدی انتخاب شد این اتفاق با شناخت همراه بوده و چرا کمیته فنی بعداً گفت او خوب تمرین نمی‌دهد و برکنارش کرد، اظهار داشت: فرهاد از دوستان خوب من است و خود من او را آوردم و اگر از کمیته فنی این مسائل را بپرسید ممنون می‌شوم. من مدیر تیم و موافق فرهاد بودم. او را هم کنار نگذاشتند و گفتند یک نفر را به تیم اضافه کنیم که قوی‌تر شود، اما خود آقای مجیدی نخواست بماند و جدا شد. شرایط سختی بود که مجیدی آن را نپذیرفت. بهتر است اعضای کمیته فنی در این باره حرف بزنند و من دوست دارم احترام حفظ شود. آقایان ماجدی، اکبر محمدی، محصص و شیعی می‌توانند در این باره صحبت کنند.

وی با تأیید اینکه انتخاب مجیدی زمان تیم امید را از دست داد، گفت: بله این انتقاد به جا است. ما زمان را از دست دادیم که نمی‌شود آن را برگرداند. زمانی که من این مسئولیت را پذیرفتم، مهم‌ترین چیز زمان بود. زمانی هم که مدیر بود با سعید فتاحی مدیر وقت سازمان لیگ صحبت کردیم. وقتی گروه‌بندی کردیم دیدیم چه گروه سختی است و صحبت‌مان با سازمان لیگ این بود که نیم فصل در آن زمان باشد که ما حداقل بازیکنان را ۴۰، ۴۵ روز در اختیار داشته باشیم. ما برای مربیان هم برنامه‌ریزی کردیم تا مثل زمان کی‌روش تیم ۴۵، ۵۰ روز در اردو باشد. تیم امید با بزرگسال هم خیلی فرق می‌کند و ما اینجا با محدودیت سنی هم مواجه بودیم.

سرمربی تیم فوتبال امید افزود: اگر پیام نیازمند که سه چهار ماه بزرگتر بود، سیدمجید حسینی هم همینطور و اگر این دو بودند خیلی از مشکلات ما حل می‌شد. لیگ هم مشکلات زیادی برای شروع داشت و به دلیل زیرساخت ورزشگاه‌ها لیگ یک ماه و نیم دیر شروع شد و مشکلاتی در کشور به وجود آمد. بازی‌ها به علت آلودگی هوا تعطیل شد و همه بازی‌ها در آن زمان انباشته شد. بازی جام حذفی گذاشته بودند و ما فقط یک هفته در قطر کل تیم را داشتیم.

استیلی درباره حضور برخی بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی مثل امید نورافکن که در دو بازی اول دفاع وسط و بازی آخر هافبک دفاعی بازی می‌کرد، گفت: امید نورافکن در دو سالی که با ما بود، ۹۵ درصد بازی‌های‌مان در دفاع بود. حتی بازی‌های مقدماتی با کرانچار برای ما دفاع وسط بازی کرد. در بازی دوستانه یکی دو بار هافبک بازی کرد. ما محدودیت داریم و ۵، ۶ بازیکن را در دفاع وسط دیدیم و بهترین بازیکن‌مان، امید نورافکن بود. او می‌گفت در این پست هم راحتم و بازی کنم.

وی درباره سهمیه استقلال و پرسپولیس در تیم امید تأکید کرد: ما در تیم‌مان صیادمنش، نورافکن، مهدی قائدی، شاهین طاهرخانی، یعنی ۴ بازیکن استقلالی را داشتیم. در تیم امید رنگ‌ها برای من مهم نیست و هرکسی شرایط خوبی داشته باشد، بازی می‌کند. سایپا بیشترین بازیکن را داشت. عملکرد بازیکنان از لحاظ فنی و اخلاقی برای‌مان مهم است.

او درباره دعوت نشدن مدافع استقلال که باعث انتقاداتی شد گفت: عارف غلامی در زمان کرانچار دعوت شد و خط خورد و خود من دوباره دعوتش کردم. خودش می‌داند چقدر دوستش دارم.

سرمربی تیم امید در پاسخ به این سؤال که اگر غلامی دعوت می‌شد، نیازی نبود نورافکن مدافع بازی کند، تأکید کرد: ما پست‌های دفاعی‌مان خیلی خوب بود. امید نورافکن و عارف آقاسی جزو بهترین‌ها در عملکرد فنی بودند و وقتی تیم فنی، شرایط بچه‌ها را برآورد کردند عملکرد آنها خیلی خوب بود. به جز عارف ما آرتا و دوره را داشتیم و ۵، ۶ تا بازیکن دیگر را هم آوردیم، اما این دو بازیکن از همه بهتر بودند. اینها پست غیر تخصصی‌شان نبوده و در دو سال گذشته حتی قبل از اینکه من بیایم زمان مربی‌های قبلی هم در همین پست بازی می‌کردند. شما بروید تمام بازی‌های مقدماتی مهدیخانی را ببینید. اینها بازیکنان دو پسته و سه پسته هستند. ما در بازی با چین به آنها احتیاج داشتیم. دیگر مثل کره و ازبکستان نبود.

استیلی افزود: حضور شاهین طاهرخانی بدون بازی تدارکاتی ریسک فوق‌العاده‌ای بود، اما من او را گذاشتم و او خیلی خوب بازی می‌کرد. ما ساختار و شکل تیمی داشتیم و هر بازیکنی که جایگزین می‌شد، می‌توانست خوب بازی کند. اما بازی ازبکستان و کره شرایط خاصی داشت. شما اگر مربی باشید بازیکنی را که هیچ بازی تدارکاتی نداشته می‌آوردید در اولین بازی المپیک داخل زمین بگذارید. مجید حسینی چند بازی کرد؟

وی در پاسخ به این سؤال که شما باید به طاهرخانی زودتر بازی می‌دادید و مقصر خودتان هستید، گفت: شاهین طاهرخانی در اردوی آخر ما اضافه شد و برای یک بازی هم باید تیم من هماهنگ باشد.

سرمربی تیم امید در پاسخ به اینکه چرا مهدی قائدی در استقلال خوب بود و استراماچونی عالی از این بازیکن بازی گرفت، ولی شما نتوانستید، خاطرنشان کرد: روش و استراتژی بازی تیم استقلال با بچه‌های تیم امید خیلی متفاوت است. بازی در لیگ ایران با شرایط آب و هوایی ایران با بازی در آنجا خیلی متفاوت است. ما آنجا با ۳۲ درجه دما و ۷۵، ۸۰ درصد رطوبت طرف بودیم و این روی تمام بازیکنان‌مان اثرگذار بود. ما آنجا با یک تک فوروارد بازی می‌کردیم که سیستم‌مان ۱-۱-۴-۴ بود و به ۲-۴-۴ تغییر می‌کرد. مهدی را در نیمه دوم بازی اول آوردم و او تأثیرگذار بود. در بازی کره از اول بود و باید شرایطش بهتر می‌شد.

استیلی تأکید کرد: آمار بی‌رحمانه با آدم صحبت می‌کند و در تمام بازی‌ها ما برتر بودیم و فقط یک جا در بازی با کره جنوبی مالکیت توپ ۵۱.۵ به ۴۸.۵ بود و کره دو درصد از ما بالاتر بود. موفقیت‌های هوایی آنها به دلیل فوروارد و دفاع‌های بالای یک متر و ۹۰ سانتی‌شان بود.

او در پاسخ به این سؤال که بنابراین نباید قائدی را تک و تنها بین این مدافعان می‌گذاشتید، گفت: ما قائدی را نگذاشتیم که سر بزند، او را گذاشتیم که از توپ سوم دریبل بزند. اگر او را نمی‌گذاشتیم، همه نمی‌گفتند چرا بازی نکرده است؟ از تمام موجودی‌مان حتی محبی که آسیب دیده بود، استفاده کردیم. تعداد پاس در یک سوم هجومی برای کره‌جنوبی ۱۰۶ و برای ما ۹۶ ثبت شد که بسیار نزدیک بودیم. ورود ما به منطقه جریمه ۳۷ بار و کره ۱۸ بار بوده است و ما تقریباً دو برابر کره در محوطه جریمه بودیم. سرعت و هماهنگی تیم کره را دیدید و ما هم باید تلاش می‌کردیم هم ضدحمله نخوریم هم حمله کنیم، بازی دو هیچ را طوری جلو ببریم که گل بزنیم و گل نخوریم و حق‌مان این بود که مساوی شویم. ارسال‌های ما جلو کره را ببینید، کره ۱۰ ارسال کرد و ما ۲۴ ارسال داشتیم. ما ۱۴ شوت زدیم و آنها ۱۲ شوت که ۶ شوت آنها در چارچوب بود و ما فقط ۳ شوت در چارچوب داشتیم.

سرمربی تیم امید تأکید کرد: ما ۳۹ شوت در سه بازی زدیم که از تمام گروه بالاتر بود، اما فقط ۱۳ بار داخل چارچوب بود. این یک کار پایه‌ای است و شوت زدن و سانتر کردن در پایه باید جا انداخته شود. ما که نباید به بازیکنان در تیم امید شوت زدن یاد بدهیم. تعداد کرنرهای ما ۲۲ بوده است. طبق آمار AFC تعداد پاس‌های هر بازی ۳۳۶ بوده است. ما ارسال‌هایمان زیاد بوده، اما ارسال خوب کم داشتیم. شاید فقط سه چهار باشگاه ما روی تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید باشگاه‌ها بازیکنان را بسازند، اما در قسمت پایه توجه کافی نمی‌شود. همه مربیان دارند کار می‌کنند ما باید روی مربیان پایه سرمایه‌گذاری کنیم. ما ۶۰ تا سانتر کردیم و فقط ۲۰ ارسال خوب بوده است.

استیلی یادآور شد: اینها واقعیت‌های فوتبال ماست. ما جایی که بالا می‌رویم روی غیرت و تعصب‌مان است. در بازی خود ما با آمریکا و استرالیا به جز غیرت و تعصب چه دیدید؟ امکانات و زیرساخت‌هایی که جاهای دیگر دنیا دارند، ما نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که همیشه درباره تیم ملی هم این حرف‌ها زده می‌شد، اما مگر ایران چهار بار کره جنوبی را نبرد؟ گفت: ما ۸ سال یک مربی را حفظ کردیم چون نتیجه می‌گرفت. باید در بزرگسالان نتیجه محور باشیم، نه تیم‌های پایه. تیم‌های موفق دنیا در قسمت پایه دنبال بازیکن‌سازی برای مراحل بالاتر هستند.

سرمربی تیم امید در پاسخ به اینکه تیم امید فعلی ما هم می‌توانست نتیجه بگیرد و به دلیل همین همه حسرت می‌خورند، اظهار داشت: فاصله شکست و حادثه فرق می‌کند. درست است که ما باختیم، اما اسیر حادثه شدیم. ما با یک تفاضل گل بالا نرفتیم و بازی‌ها را همه دیدند. ما می‌توانستیم ببریم، اما ازبکستان قهرمان دوره‌های قبلی بود. در این سه بازی آمار گویای همه چیز است. چین شش ماه پیش نایب قهرمان جهان شد. ازبکستان هم مربی‌اش را خوب حفظ کرده، هم همیشه جزو قدرت‌هاست. ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان و عربستان در تیم‌های پایه همیشه مدعی هستند. حتی ویتنام جزو تیم‌هایی بود که در سید یک قرار داشت.

در ادامه پس از پخش آیتمی که مردم نظراتشان را درباره شکست تیم ملی امید اعلام کرده بودند، استیلی گفت: به نظرات مردم احترام می‌گذارم، اما آمار در بحث فنی گویای همه چیز است. درست است، ما نتیجه نگرفتیم و دچار حادثه شدیم. آیا در بازی ازبکستان ما حق‌مان مساوی بود؟ جلوی چین باید چند گل می‌زدیم؟ حداقل ۵ گل. کادر فنی وظیفه‌اش این است که با تاکتیک ایجاد موقعیت کند. بازیکنان ما بیشتر از حد انتظار حاضر شدند. ما در بازی با ازبکستان از آنها بالاتر بودیم، در بازی با کره پایاپای بودیم و در بازی با چین باید ۵، ۶ گل می‌زدیم. ما ۲۵ شوت به دروازه چین زدیم.

استیلی در پاسخ به این سوال که مهم صعود است نه آمار و به هر حال وقتی تیم گل نمی‌زند، کادر فنی است که مقصر اصلی شناخته می‌شود، گفت: صد در صد ما مقصر هستیم اما قدری با انصاف باشید. مربی‌ها درباره شیوه بازی صحبت می‌کنند. در دو بازی اول به دلیل اینکه تیم ازبکستان و کره پرس از روی دفاع ما انجام می‌دادند، بازی مستقیم انجام می‌دادیم و روی توپ سوم برنامه داشتیم. شاید برخی می‌گویند فوتبال قدیمی، اما این یک تاکتیک است، وقتی چین پرس می‌کند و ما قدرت این را نداریم که بازیسازی کنیم، به بازی مستقیم و استفاده از توپ‌های سوم رو می‌آوریم. در بازی چین ما بازی را از عقب شروع کردیم و این باعث شد موقعیت‌های زیادی داشته باشیم. آقایان پیروانی، شاهرودی، امامی‌فر، حبیبی، نوشادی، حسین‌پور و اکبر محمدی که روی سکو کمک‌مان می‌کرد و میرشاد ماجدی خیلی به ما کمک کردند و همه ایرانی بودیم.

وی درباره شنیده‌ها مبنی بر اینکه چون برای تیم پول می‌آورده کنار آن بوده و ۴ میلیارد پول آورده، تأکید کرد: خود من با فدراسیون قرارداد دارم و کسی که پول می‌آورد، خودش قرارداد نمی‌بندد و من به عنوان مدیر و سرمربی قرارداد دارم، اما تا الان دو سال است که در این تیم هستم و یک ریال هم پول نگرفته‌ام. این ناشی از عرق و تعصب نسبت به مملکت است. در هر باشگاهی بوده‌ام مشکلات مالی داشته‌ام و به خانواده‌ام ظلم کرده‌ام. من هم مدیر تیم و هم مدیر فنی بودم و وظیفه‌ام این بود که برای تیم منابع بیاورم. فدراسیون یک جا کمک می‌کرد، یک جا گیر می‌کردیم و پیش آقای صالحی‌امیری می‌رفتیم و جا دارد از ایشان تشکر کنم. در نظرسنجی‌تان اسم ایشان هم آمد، اما واقعاً ایشان هیچ کاره بود و فقط کمک می‌کرد. آقای سلطانی‌فر هم به ما کمک کرد. بازی‌های مقدماتی ما در استادیوم پاس بود که باران و سیل می‌آمد و از ایشان خواستیم به ما کمک کند به ورزشگاه آزادی برویم که هزینه‌اش ۳۳۰ میلیون هزینه داشت که همه را تقبل کرد. فدراسیون فوتبال و آقای تاج هم در حد وسعش به ما کمک کرد، اما ما امکانات و بازی‌های تدارکاتی بیشتری می‌خواستیم که انجام نشد.

استیلی گفت: از سرمربی تیم‌ها تشکر می‌کنم که این بازیکنان را در اختیار ما قرار دادند. همچنین عذرخواهی می‌کنم با اینکه تمام سعی و تلاش‌مان را کردیم، واقعاً یک سر سوزن برای تیم کم نگذاشتیم. از بازیکنان تشکر کنم که با نهایت تعصب و غیرت‌شان بازی کردند و واقعاً در یک حادثه و با یک تفاضل گل صعود نکردیم. فوتبالی هم که ارائه دادیم فوتبالی بود که مردم پسندیدند. صعود نکردیم، اما گفتم من قول می‌دهم بچه‌ها تمام سعی و تلاش‌شان را بکنند. از مردم عذرخواهی می‌کنم و همه چیز ما مردم هستند و آنها ولی نعمت ما هستند که به ما روحیه می‌دادند. چه زمانی که بازی می‌کردم و چه زمانی که مربی‌گری می‌کنم. از همکاران عزیزمان تشکر می‌کنم، در مرکز ملی فوتبال تمام امکانات را به ما دادند و آقای ساکت کلاً در اختیار ما بود و از همه تشکر می‌کنم. به تمام عقیده‌ها و صحبت‌های مردم هم گوش می‌دهم و هم احترام می‌گذاریم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.