سرمربی سابق تیم ملی امید هر موفقیتی برای تیم امید را نتیجه استعداد ذاتی بازیکنان می‌داند و معتقد است که فدراسیون در آن نقشی ندارد.

ابراهیم قاسم‌پور، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال امید در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حضور حمید استیلی به عنوان سرمربی تیم ملی امید گفت: این تیم مدت‌هاست با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که برطرف شدن آنها نیاز به زمان و بازیکنانی دارد با توجه به برنامه سرمربی به کار تیم بیایند. این بازیکنانی در حال حاضر عضو تیم هستند، در زمان فرهاد مجیدی انتخاب شده بودند و شاید با تفکرات آقای استیلی مطابقت نداشته باشند. اگر این‌طور باشد ایشان باید بازیکنان مورد نظر خود را به این تیم دعوت کنند. آقای استیلی نسبت به سرمربی قبلی تجارب بیشتری دارد و امیدوارم که بتواند این تجربه را به جوانان تیم انتقال دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی امید پتانسیل کسب سهمیه المپیک را دارد، گفت: فوتبال ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است. ما از استعداد و خلاقیت زیادی از سوی بازیکنانمان بهره‌مندیم ولی مشکلات سخت‌افزاری مانند نبود امکانات، برگزار نشدن مسابقات تدارکاتی و ... وجود دارد که باعث می‌شود ما نتوانیم از استعدادهای زیادی که نسبت سایر کشورها داریم، استفاده کنیم. فوتبال قطر نه تنها از این نعمت برخوردار نیست بلکه با جمعیت کم و شرایط سخت برای پرورش ستاره‌ها مواجه است اما با امکانات ویژه‌ای را در این زمینه به کار گرفته‌اند و با تاسیس آکادمی‌های پیشرفته، پایه‌های فوتبال در این کشور را مستحکم‌تر کرده‌اند و نتیجه این اعمال تیمی است که به عنوان قهرمانی آسیا دست یافته است. در ایران گلچینی از بازیکنان تیم‌ها انتخاب می‌شوند، تیم‌ها هم بازیکنانشان را در اختیار تیم امید قرار نمی‌دهند، در زمان مناسب سرمربی تیم امید را انتخاب نمی‌کنیم، وقتی هم که انتخاب می‌شود نمی‌توانیم بازی‌های تدارکاتی خوب برگزار کنیم. همه این‌ها دلایلی است که روی روند و نتایج یک تیم تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: نسبت به رقبایی که باید برای کسب سهمیه المپیک با آن‌ها رقابت کنیم از امکانات کمتری برای آماده‌سازی برخوردار هستیم ولی با این حال من تصور می‌کنم ایران بتواند عملکرد خوبی در این مسابقات را به نمایش بگذارد ولی اگر موفقیتی به دست بیاید مطمئنا دلیلش عملکرد فدراسیون نیست و صرفا همون خلاقیت و استعدادی است که بازیکنان ما به طور ذاتی از آن بهره‌مند هستند. در تیم امید فعلی، اکثر اعضای تیم را بازیکنان تیم‌های لیگ برتری تشکیل می‌دهند و توانایی‌های خوبی دارند، اگر به خوبی از آن‌ها استفاده شود و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد، حتما می‌توانند نتیجه بگیرند.

قاسم‌پور درباره عملکرد فدراسیون در خصوص تیم‌های پایه گفت: فدراسیون نه تنها در قبال تیم امید بلکه در مورد تمامی تیم‌های پایه عملکرد ضعیفی دارد و به این تیم‌ها بها و اهمیتی داده نمی‌شود. در حال حاضر تمام موفقیت‌های فدراسیون در موفقیت تیم ملی خلاصه می‌شود. البته در دو بازی اخیر تیم بزرگسالان بسیاری از مشکلاتی که تاکنون نادیده گرفته شده بودند، آشکار شدند و اگر دقیق‌تر هم نگاه کنیم حتی با تیم بزرگسالانمان هم به جز حضور در جام جهانی موفقیت‌های زیادی را کسب نکردیم. به هر حال فدارسیون فوتبال هیچ‌گاه به فوتبال پایه نگاه علمی نداشته و بارها در انتخاب کادر این تیم‌ها دیده شده افراد به دلیل ارتباطات انتخاب شده‌اند نه توانایی.

وقتی خود فدراسیون هم تیم‌های پایه را جدی نمی‌گیرد باشگاه‌ها هم به شرایط این تیم‌ها اهمیتی نمی‌دهند. در باشگاه‌ها هم وضعیت بهتری وجود ندارد. برای مثال پرسپولیس و استقلال فقط بازیکنان مستعد را از لیگ‌های دیگر شناسایی و خریداری می‌کنند و به دلیل مشکلات مالی همیشگی‌شان، بودجه‌ای را به مسائل استعدادیابی اختصاص نمی‌دهند. وقتی باشگاهی برای خرید یک بازیکن هزینه می‌کند ترجیح می‌دهد از تمام پتانسیل او استفاده کند تا اینکه او را در اختیار تیم‌ امید قرار دهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.