رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در نظر دارد تغییراتی را در جام جهانی باشگاه‌ها اعمال کند که تعداد نمایندگان هر قاره در این رقابت‌ها را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از برنامه‌‌های اصلی جانی اینفانتینو، رئیس فیفا از زمان روی کار آمدنش به‌عنوان جانشین سپ بلاتر جلب رضایت اکثر اعضای فیفا با بالا بردن شانس کشورهای مختلف برای حضور در تورنمنت‌های بزرگ مانند جام جهانی بوده است که این هدف او با افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی به ۴۸ تیم در رده ملی محقق شده است.

اینفانتینو حالا قصد دارد این برنامه را در رده باشگاهی نیز پیاده کند و طرحی را آماده ارائه به شورای فیفا کرده است که به موجب آن تعداد تیم‌های جام جهانی باشگاه‌ها از هفت تیم فعلی به ۲۴ تیم افزایش خواهد یافت. پیش از این فقط مشخص بود قرار است سهمیه قاره اروپا از یک تیم به هشت تیم افزایش داشته باشد که این هشت سهمیه به قهرمانان لیگ قهرمانان و لیگ اروپا در هر فصل و سه فصل ماقبل آن اختصاص پیدا می‌کند.

اکنون نشریه مارکای اسپانیا جزئیات بیشتری از طرح پیشنهادی اینفانتینو ارائه کرده است. طبق ادعای این روزنامه، اولین دوره جام جهانی باشگاه‌ها سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد و این تورنمنت به سبک جام جهانی هر چهار سال یک مرتبه در فاصله روزهای ۱۷ ژوئن تا ۴ جولای برگزار خواهد شد. میزبانی اولین دوره این رقابت‌ها نیز به احتمال فراوان به شهر شانگهای چین اعطا خواهد شد.

در صورتی که طرح اینفانتینو برای تغییر شیوه برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها، روز پنجشنبه هفته جاری به تصویب ۲۳ عضو شواری فیفا برسد، حضور فاتحان لیگ قهرمانان و لیگ اروپای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ یعنی تیم‌‌های رئال مادرید، اتلتیکومادرید، چلسی و لیورپول در اولین دوره از قالب جدید جام جهانی باشگاه‌ها قطعی خواهد بود.

اعلام جزئیات بیشتر از برنامه اینفانتینو برای گسترش جام جهانی باشگاه‌ها

علاوه بر این تیم‌ها قرار است شش تیم از منطقه آمریکای جنوبی نیز در این رقابت‌ها حضور داشته باشند که البته هنوز مشخص نیست این سهمیه‌ها چگونه میان تیم‌های این منطقه تقسیم شود. در حال حاضر این سهمیه آمریکای جنوبی به قهرمان جام لیبرتادورس اختصاص پیدا می‌کند. در همین حال برای قاره‌های آفریقا و آسیا و منطقه آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) نیز هر کدام سه سهمیه در نظر گرفته شده و یک سهمیه هم به منطقه اقیانوسیه اختصاص پیدا خواهد کرد.

تغییر دیگری که در شیوه برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها اعمال خواهد شد، شیوه راهیابی تیم‌ها به فینال است. در حال حاضر نمایندگان قاره اروپا و آمریکای جنوبی از مرحله نیمه نهایی وارد رقابت‌ها می‌شوند و این یعنی که هر کدام از آنها می‌توانند با انجام تنها دو بازی قهرمان شوند. در قالب جدید اما یک تیم از ابتدا تا قهرمانی باید پنج بازی انجام دهد. در واقع ۲۴ تیم در هشت گروه سه تیمی تقسیم خواهند شد که از هر گروه یک تیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.