استقلال و فجر سپاسی پنجشنبه این هفته برای سی‌ و هفتمین بار به مصاف هم می‌روند. در مجموع ۳۶ دیدار گذشته استقلال بیشتر به پیروزی رسیده اما فجر سپاسی هم بردهای به یاد ماندنی مقابل آبی‌های پایتخت داشته است.

به گزارش ایسنا، استقلال و فجر سپاسی قرار است پنجشنبه این هفته در چارچوب مرحله یک هشتم نهایی جام‌حذفی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم بروند. تقابل این دو تیم از سال ۷۶ که فجری‌ها توانستند به سطح اول فوتبال ایران برسند همیشه جذاب بوده ولی پس از سقوط فجر به لیگ آزادگان در پایان فصل ۹۳-۹۲، شیرازی‌ها دیداری با استقلال نداشتند.

حال به بهانه تقابل زردپوشان شیرازی با آبی‌های پایتخت پس از چهار فصل به بررسی آمار و ارقام تقابل‌های این دو تیم می‌پردازیم.

استقلال و فجر سپاسی در مجموع ۳۶ بار در چارچوب بازی‌های لیگ آزادگان، لیگ برتر و جام حذفی به مصاف هم رفتند که حاصل آن ۱۸ برد برای استقلال و ۵ برد برای فجر سپاسی بوده و ۱۳ بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

نخستین تقابل استقلال و فجر به فصل ۷۷-۷۶ لیگ آزادگان برمی‌گردد که به میزبانی شیراز برگزار شد و بازی هم با تساوی بدون گل به پایان رسید. با این که نتیجه صفر - صفر، پرتکرارترین نتیجه تقابل استقلال و فجر است (۷ بار) اما این دیدار همیشه جذاب بوده به طوری که آن‌ها در مجموع ۳۶ تقابلی که تاکنون داشتند، میانگین ۲.۸ گل در هر بازی را ثبت کردند.

یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران که هنوز هم در یادها مانده، دیدار استقلال و فجر در فصل ۷۹-۷۸ لیگ آزادگان است. استقلال در آن دیدار که در ورزشگاه حافظیه شیراز برگزار می‌شد تا دقایق پایانی با نتیجه ۲ بر یک عقب بود اما بازی به جنجال کشیده شد. ماجرا از جنجال آفرینی فرهاد مجیدی و احمد مومن‌زاده آغاز شد و با سنگ‌پرانی هواداران فجر سپاسی ادامه پیدا کرد و در نهایت هم در میان سنگ‌های شیرازی‌ها، بازی نیمه‌کاره تمام شد. بعدها کمیته انضباطی به پیروزی ۳ بر صفر شیرازی رای داد.

دیدارهای این دو تیم در مجموع ۱۰۱ گل داشته که ۶۰ گل سهم استقلال و ۴۱ گل سهم فجر بوده است. فرهاد مجیدی با پیراهن استقلال توانسته هفت گل به فجر سپاسی بزند و بهترین گل‌زن تقابل استقلال و فجر است. بهترین گل‌زن فجر مقابل استقلال هم فراز فاطمی، علی علیزاده و مهدی رجب‌زاده با سه گل زده هستند.

پرتکرارترین نتایج دیدارهای استقلال و فجر، تساوی بدون گل (۷ بار)، ۲ بر یک و ۳ بر ۲ (۶ بار) است. همچنین بهترین برد استقلال با نتیجه ۵ بر صفر بوده و بهترین برد فجر سپاسی هم با نتیجه ۴ بر یک رقم خورده که هر دو دیدار در ورزشگاه حافظیه شیراز بوده است.

هم استقلال و هم فجر از تیم‌های پرافتخار جام حذفی محسوب می‌شوند. استقلال با ۷ قهرمانی و ۴ نایب‌قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی است و فجر سپاسی هم توانسته یک بار به عنوان قهرمانی و دو بار هم به عنوان نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها برسد که هر سه بار آن با سرمربی‌گری غلامحسین پیروانی اتفاق افتاد.

استقلال و فجر چهار بار در جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند که یک بار به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی سال ۸۰-۷۹ برمی‌گردد که فجر در مجموع دو دیدار رفت و برگشت توانست استقلال را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد. آن‌ها یک بار دیگر هم در فینال جام حذفی ۸۱-۸۰ با یکدیگر دیدار کردند که این بار استقلال توانست در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه ۴ بر ۳ پیروز شود و به مقام قهرمانی برسد.

در مجموع ۱۸ دیدار استقلال و فجر در ورزشگاه آزادی، آبی‌های پایتخت صاحب ۱۰ برد و ۷ مساوی شدند و تنها یک بار در تهران به فجر سپاسی باخته‌اند.

با این اوصاف باید دید که استقلال می‌تواند آمار خوبش در دیدارهای خانگی مقابل فجر را حفظ کند یا اتفاق دیگری می‌افتد و فجر پس از سال‌ها و با وجود دور شدن از دوران درخشانش، دوباره اثبات می‌کند که گربه سیاه تیم‌های تهرانی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.