مرند – مدیر جهاد کشاورزی مرند از نصب دستگاه ضد تگرگ در یکی از باغ های سیب این شهرستان خبر داد.

منوچهر رحمانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از حوادث مترقبه به ویژه تگرگ اولین سامانه ضد تگرگ در شهرستان ویژه مرند در یکی از باغ های سیب منطقه سیوان نصب و راه اندازی شد.

وی افزود: این سامانه می تواند محیطی به شعاع ۵۰۰ متر و حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی را تحت پوشش قرار داده و خسارت ناشی از بارش تگرگ را کاهش داده و به صفر برساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند تاکید کرد: برای راه اندازی این سامانه حدود ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده که برای تامین این اعتبار یک بخش از محل اعتبارات دولتی و بخشی از مشارکت خود باغدار تامین شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه این دستگاه با کنترل از راه دور کار می کند و حتی می توان با استفاده از تلفن همراه آن را فعال کرد، افزود: این دستگاه همچنین با استفاده از گاز استیلن کار می کند و ۱۲ کیلومتر برد دارد و قادر است از طریق شلیک امواج صوتی به داخل توده های ابر تگرگ زا، از بارش تگرگ جلوگیری و آن را تبدیل به باران کند.

وی با بیان اینکه با نصب این دستگاه در باغات، از میزان خسارت سالانه تگرگ به میزان قابل توجهی کاسته می شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا اواخر امسال ۸ دستگاه ضد تگرگ در سطح شهرستان راه اندازی که تامین اعتبار آن هم از محل اعتبارات جلوگیری از حوادث غیر مترقبه و هم اعتبارات دولت به صورت تسهیلات بانکی وبا مشارکت بهره برداران ره اندازی خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.