رفتار علیرضا بیرانوند در بازی با تراکتور با سکوت عجیب و دور از انتظار کمیته انضباطی همراه شده است؛ سکوتی که بیانگر نوعی رفتار تبعیض آمیز از سوی این کمیته در برخورد با سلبریتی‌ها است.

به گزارش ایسنا، اتفاقات تلخ هفته‌های پایانی لیگ هجدهم و عملکرد نه چندان قاطع کمیته انضباطی در برخورد با خاطیان، فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی را به تدوین طرح جامعی برای برخورد با هرگونه بی‌انضباطی و رفتار ناهنجار در مسابقات لیگ برتر واداشت.

در نتیجه این تصمیمات که به دفعات از سوی فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی شد و هشدار لازم را به بازیکنان، مربیان، مدیران و افراد حاضر در مسابقات لیگ برتر داد، در همان هفته‌های نخست کمیته انضباطی برای چندین نفر از جمله مدیران رسانه‌ای استقلال و پرسپولیس به واسطه انتشار مطلب در فضای مجازی و احتمال هر گونه تشنج در بین هواداران دو تیم، احضاریه فرستاد.

احضاریه‌های کمیته انضباطی برای بازیکنان و مربیان به علت مصاحبه علیه توپ لیگ برتر و نحوه بلیت فروشی اینترنتی، بسیار تند و تیز و بدون گذشت انجام شد تا این که در هفته دوم رقابت‌ها لیگ برتر، علیرضا بیرانوند در بازی با تراکتور در تبریز و در حین خروج از زمین حرکتی ناشایست رو به هواداران تراکتور انجام داد.

برخلاف مصاحبه بازیکنان درباره توپ و بلیت فروشی این اقدام بیرانوند همانند جو سکوهای استادیوم یادگار امام در بازی پرسپولیس، آن‌طور که باید به چشم مسوولان کمیته انضباطی نیامد تا صدای تراکتوری‌ها به خاطر چشم پوشی از این اتفاق در آید. بیرانوند نیز در مصاحبه‌ای درباره این اتفاق بیان کرد که این حرکت او ارتباطی به تراکتوری‌ها نداشته و در واقع اعلام آمادگی و همبستگی با هواداران تیم خودش بوده است.

در ادامه سکوت کمیته انضباطی در برخورد با این اتفاق و خودداری از صدور هرگونه احضاریه برای بیرانوند تا حداقل توضیحاتش برای خبرنگاران را در کمیته انضباطی هم تکرار کند، مهدی تاج توضیحات جالبی را ارائه کرده که شائبه برخورد نکردن با سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح فوتبال در مقایسه با سایرین را بوجود آورد.

رئیس فدراسیون فوتبال بدون توجه به هشدارهایی که از شروع مسابقات درباره آمادگی کمیته انضباطی در اعمال رفتار قاطع با هرگونه بی‌انضباطی و ناهنجاری داده می‌شد، به توجیه رفتار بیرانوند پرداخت و مصاحبه بیرانوند و اطلاعیه پرسپولیس را سند قرارداده و عذرخواهی او را پذیرفته است.

این در حالی است که کمیته انضباطی یک نهاد مستقل از فدراسیون فوتبال است و تصمیمات کمیته نباید از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اتخاذ شود اما تاج همانند رئیس و اعضای این کمیته و در قامت رئیس کمیته انضباطی به تشریح رفتار بیرانوند پرداخته است.

تاج در بخش دیگری با بیان این که عذرخواهی کردن بهتر از تنبیه کردن است، یک بار دیگر بدعت جدیدی را در فوتبال ایران گذاشته است که از این پس هر فرد یا مسوول خاطی می‌تواند با بیان توضیحات و عذرخواهی، از اجرای قانون فرار کند.

رئیس فدراسیون فوتبال که تاکنون درباره رفتار بعضا سخت گیرانه به درستی سکوت کرده و نظری درباره احضاریه‌های متعدد این کمیته نداشته، بدون توجه به محرومیت سه جلسه‌ای و تعلیقی بیرانوند که در صورت تکرار رفتار ناشایست از سوی این دروازه‌بان موجب اجرا شدن آن می‌شود، محرومیت بیرانوند در هفته نخست را مطرح کرده است و به نوعی همین یک جلسه را برای دروازه‌بان ملی‌پوش تیم ملی کافی می‌داند.

تاج که مدعی اعمال قانون به طور برابر و یکسان برای همگان است، درباره این که چرا سایرین باید به خاطر مصاحبه به کمیته انضباطی احضار و حتی جریمه شوند اما علیرضا بیرانوند که دروازه‌بان تیم ملی و پرسپولیس و شناخته‌شده تر از سایرین است و به کمیته انضباطی احضار نشده و به بیان توضیحات نپرداخته، سخن نگفته است.

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در نشست خبری خود چند روز قبل از لیگ برتر به طور صریح اعلام کرد که اگر جلوی رفتار قاطع کمیته انضباطی را بگیرند و احساس کند که نمی‌تواند به طور مستقل و با اختیار تام کار کند، از سمتش کناره‌گیری می کند. او اعلام کرد که از دانه درشت‌ها هم نمی‌گذرد اما در عمل این‌طور نبوده است.

او در چند روز نخست لیگ برتر هم همین‌طور عمل کرد و هر جا که نیاز بود، افراد را برای ارائه توضیحات فراخواند؛ احضاریه‌هایی که شاید در مواقعی بسیار سخت گیرانه و بدون توجیه بود. اما کارشناسان و اهالی فوتبال از این سخت گیری انتقاد نکردند تا هر کسی در جایگاه خودش فقط به وظایفش عمل کند اما اکنون که اتفاقی در تبریز رخ داده و بازیکن با یک رفتار غیرموجه، موجب برانگیختگی چندین هزار هوادار شده، سکوت کرده و ظاهرا در برخورد با افراد شناخته شده و معروف، تمایل به رفتارهای تبعیض آمیز دارد. هر چند نباید از رفتار برخی تماشاگران روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام در بازی تراکتورسازی و پرسپولیس گذشت که اعتراض پرسپولیسی‌ها را به دنبال داشت.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۷ )