نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال در حالی آغاز شد که بی‌نظمی در ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها و کاربرد نداشتن گیت‌های ورودی، کاملاً به چشم آمد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، لیگ برتر نوزدهم که قرار بود از تاریخ ۱۰ مردادماه آغاز شود، با تأخیری ۲۱ روزه و از ۳۱ مردادماه با برگزاری دیدار پرسپولیس و پارس جنوبی به عنوان دیدار افتتاحیه لیگ آغاز شد. تعویق ۲۱ روزه لیگ برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها، نصب دوربین مداربسته، گیت‌های ورودی و شماره‌گذاری شدن صندلی‌ها صورت گرفت و فدراسیون فوتبال تأکید داشت تا زمانی که این استانداردها رعایت نشود، لیگ را آغاز نخواهد کرد.

فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرد لیگ با استانداردهای خوبی برگزار شود و حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها نظم بگیرد. از همین‌رو جدیت فدراسیون برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها باعث شد تمام استان‌ها و باشگاه‌ها تلاش کنند با نصب صندلی‌های شماره‌دار، گیت‌های ورودی و دوربین مداربسته کار را به سرانجام برسانند. پس از رعایت این استانداردها لیگ آغاز شد، اما گویا برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها و چگونگی اجرای نظم روی سکوها، برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است. گویی کاربرد گیت‌ها نیز اهمیتی نداشت که در هفته اول و در بیشتر ورزشگاه‌ها بی‌نظمی شدیدی را شاهد بودیم.

از بازی افتتاحیه لیگ برتر نوزدهم بین تیم‌های پرسپولیس و پارس جنوبی، شاهد بی‌نظمی بودیم. ابتدا اعلام شد در طبقه دوم ورزشگاه آزادی بلیت‌فروشی صورت نمی‌گیرد، چرا که گیت‌های ورودی طبقه دوم نصب نشده است. سپس بلیت‌فروشی الکترونیکی با مشکل مواجه شد و با توجه به تجمع هواداران پشت گیت‌های ورودی، تماشاگران بدون توجه به گیت‌ها وارد ورزشگاه شدند. گیت‌های ورودی در دیگر ورزشگاه‌ها از جمله شهدای شهر قدس، بنیان دیزل تبریز، شهدای فولاد اهواز و ... نیز کاربردی نداشت و تماشاگران مانند فصل گذشته و حتی با بی‌نظمی بیشتری وارد ورزشگاه‌ها شدند.

مسلماً اجرای هر سیستم جدیدی نیاز به زمان دارد و علاوه بر عادت تماشاگران به خرید بلیت الکترونیکی، عبور از گیت‌های ورودی و نشستن روی شماره صندلی متناسب با بلیت، به فرهنگ‌سازی نیز نیاز است تا سیستم جدید نظم بهتری بگیرد. با این حال عدم کاربرد گیت‌ها با وجود تعویق ۲۱ روزه لیگ، نشان می‌دهد که استانداردها آنطور که باید هم رعایت نشده که اگر اینطور بود، تماشاگران به راحتی و با بی‌نظمی وارد ورزشگاه‌ها نمی‌شدند. به نظر می‌رسد علاوه بر بالا رفتن استانداردها، در برنامه‌ریزی هم نیاز به تدبیر قوی‌تری است تا در هفته‌های پیش‌رو بازهم شاهد بی‌نظمی نباشیم.

اینکه یک نفر بدون تهیه بلیت به تماشای مسابقات برود، قطعاً نمره منفی برای فوتبال ایران است. نکته دیگر تمام این‌ سختگیری‌ها، بابت این موضوع بود که تماشاگران خاطی شناسایی شوند. اگر در بازی‌های دو روز گذشته یا در بازی امروز شاهین شهرداری بوشهر و سپاهان اتفاقی رخ می‌داد یا رخ دهد تمام زحمات به باد خواهد رفت. در این شرایط اگر اتفاق بدی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

گیت‌هایی که قرار بود تماشاگران را کنترل کنند، خودشان به بهترین تماشاگر هفته اول لیگ برتر تبدیل شدند و عملاً کارآیی نداشتند. امید است که استانداردها حداقل در هفته دوم لیگ برتر که پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد، رعایت شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.