در حالی که هر سال عنوان می‌شود که کارت بازی بازیکنان جدید باشگاه‌های بدهکار صادر نمی‌شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد تا باشگاه‌های بدهکار با خیالی آسوده به بدهی‌های قبلی‌شان بیفزایند.

به گزارش ایسنا، بدهی باشگاه‌های فوتبال ایران یکی از معضلات همیشگی این رشته است و هنوز که هنوز است فکری به حال آن نشده است. البته در دو، سه فصل اخیر کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال و کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ تصمیم گرفتند که کارت بازی بازیکنان جدید باشگاه‌های بدهکار تا زمانی که تکلیف بدهی‌های‌شان را مشخص نکنند، صادر نشود؛ اقدامی امیدوار کننده که در صورت اجرای درست به حل و فصل بدهی‌های چند ده میلیاردی باشگاه‌های ایرانی کمک می‌کرد.

این قانون اما نتوانست کمک زیادی به باشگاه‌ها بکند (به دلایل مختلف) و نمود آن را در مشکلات پیش روی باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و پرونده‌های آن‌ها در فیفا می‌توان مشاهده کرد. مهم‌ترین دلیلی که در بدهکار ماندن باشگاه‌ها وجود دارد، ضعف مدیریتی و نداشتن برنامه‌ برای پرداخت بدهی‌هاست. در حال حاضر وضعیت فوتبال ایران به شکلی است که عمر مدیران فوتبال کم است و همین موضوع باعث شده که آن‌ها برای باشگاه‌شان دل نسوزانند؛ همان‌طور که می‌توان دید در باشگاه‌هایی مانند سپاهان، ذوب‌آهن و پیکان که ساختار درست‌تری نسبت به بقیه باشگاه‌ها دارند، بدهی خاصی دیده نمی‌شود.

با این حال نباید از نقش کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان و کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در این موضوع چشم‌پوشی کرد. این دو کمیته در ابتدای فصل نقل و انتقالات به شکلی سفت و سخت اعلام می‌کنند که به هیچ عنوان کارت بازی برای بازیکنان جدید باشگاه‌های بدهکار صادر نمی‌شود اما در آستانه آغاز لیگ برتر اعلام می‌کنند که برای به هم نخوردن نظم مسابقات، کارت بازی به صورت موقت صادر می‌شود و در ادامه هم که آب‌ها از آسیاب می‌افتد، کارت بازی برای یک فصل برای باشگاه‌های بدهکار صادر می‌شود و فصل نقل و انتقالات بعدی دوباره روز از نو و روزی از نو تا این چرخه باطل ادامه داشته باشد. این اتفاق این فصل برای دو تیم پرطرفدار تهرانی اتفقا افتاده است. در حالی که پرسپولیس و استقلال جزو فهرست بدهکاران هستند و تا کنون کارت بازی بازیکنان جدید این تیم‌ها صادر نشده است؛ اما خبرها از آن حکایت دارند که نمایندگان این دو تیم به دنبال گرفتن کارت بازی هستند.

شاید کمیته تعیین وضعیت و نقل‌ و انتقالات با تصور کمک به باشگاه‌های بدهکار با آن‌ها همکاری می‌کنند اما پس از فاصله گرفتن از جزئیات و بررسی این ماجرا از دیدی کلی، مشخص می‌شود که این دو کمیته طی فصول اخیر هیچ کمکی به باشگاه‌های بدهکار نکردند و فقط به این باشگاه‌ها فرصت می‌دهند که به بدهی‌های قبلی‌شان اضافه کنند. با این اوصاف بهتر است که کمیته تعیین وضعیت و کمیته نقل و انتقالات بر اجرای قانون پافشاری کنند تا در ادامه باز هم شاهد پرونده‌های سنگین باشگاه‌های ایرانی در فیفا نباشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.