حسین عبدی، سرمربی تیم فوتبال نوجوانان کشورمان اعتقاد دارد، حملات به تیمش از سر کینه‌توزی بوده و راهکاری مناسبی ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ حسین عبدی، سرمربی تیم فوتبال نوجونان ایران در نشستی خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: با تأخیر روز خبرنگار را تبریک می‌گویم. بحث سر این است که ما در تیم نوجوانان چه زمانی کار را شروع کردیم و می‌خواهم توضیح بدهم ما در بیست‌وهفتم اسفند با برخی باشگاه کار را شروع و با مربیان مشورت کردیم. بعد از آن در فروردین ماه اردویی نداشتیم و بیشتر شناخت روی بازیکنان بود که از نزدیک به برخی باشگاه‌ها از جمله استقلال رفتیم تا بازیکنان را رصد کنیم. ابتدا شناخت کلی از بازیکنان پیدا کردیم و بعد در اردیبهشت ماه دو مرحله اردو برگزار کردیم و تست گرفتیم و برای هر نفر سه جلسه تمرینی وقت داده شد و این‌طور نبود که هر فرد را ۱۰ دقیقه ببینیم.

وی ادامه داد: در خرداد ماه کارمان را شروع کردیم و حساسیتی که من داشتم این بود که تیم را از لحاظ فوتبالی یک سطح بالا ببریم. از ۱۸ خرداد یک اردوی هفت روزه داشتیم که متشکل از ۴۵ بازیکن بود که باز هم در قالب دو گروه تمرینات را پیگیری کردیم و بنا بود که در تاریخ ششم تیر ماه ما یک تیم ۳۳ نفره که الان تشکیل داده‌ایم در آن موقع تشکیل دهیم، اما ما با دو دعوتنامه از کشورهای چین و تاجیکستان روبه‌رو شدیم برای همین تصمیم گرفتیم برای این دو تورنمنت دو تیم جداگانه را اعزام کنیم. هر چند که برخی از دوستان احساس می‌کردند که این بازی‌ها، بازی‌های آسیایی است و ما باید حتماً در آنها قهرمان شویم. قهرمان شدن در هر تورنمنتی خوب است، اما تجربه بازی بین‌المللی و ایجاد شناخت روی بازیکنان مسئله بااهمیت‌تری است.

عبدی خاطر نشان کرد: ما برای تورنمنت چین کارمان را از ۶ تیر آغاز کردیم و تا ۱۵ تیر ماه نیز چند بازی تدارکاتی داشتیم که برای ما بسیار خوب بوده است. ما در طول این دو هفته فقط توانستیم شناخت‌مان را روی بازیکنان بیشتر کنیم. در نهایت با ۱۹ بازیکن به چین رفتیم و در این تورنمنت با حضور کشورهای مالزی، چین و کره شمالی حضور پیدا کردیم. بعد از آن بلافاصله ما بعد از ۲۴ ساعت به تاجیکستان رفتیم و با یک تیم دیگر در تورنمنت کافا شرکت کردیم. اینکه ما در دو تورنمنت بیش از ۴۰ بازیکن را اعزام کردیم و روی آنها شناخت پیدا کردیم یک اتفاق خوبی بود، علاوه بر این بیش از ۴۰ بازیکن رده نوجوانان تجربه بازی‌های بین‌المللی را کسب کردند.

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان کشورمان به دستاوردهای تیمش در دیدارهای دوستانه اخیر نیز اشاره کرد و گفت: ما در رده نوجوانان فقط باید به بازیکنان اطلاعات درست بدهیم و به آنها تجربه انجام بازی‌های بین‌المللی را نیز انتقال بدهیم. این تجربه‌ای که با حضور در این تورنمنت به این بازیکنان داده شد، بزرگترین دستاورد ما بود.

وی درباره عملکرد تیم نوجوانان در تورنمنت چین تصریح کرد: ما برای بازی اول‌مان در این تورنمنت ۲۴ ساعت در راه بودیم و سه پرواز عوض کردیم. ما بعدازظهر به چین رسیدیم و تمرین کردیم، آن‌هم در شرایطی که هوای چین بیش از ۴۰ درجه گرما بود و رطوبت ۹۰ درصد. همه‌ی این مسائل روی بازیکنان ما تأثیر داشت، اما در بازی اول مقابل مالزی فوق‌العاده خوب کار کردیم و روی دو اتفاق گل خوردیم. در بازی بعد مقابل کره شمالی ما یکی از بهترین بازی‌های‌مان را انجام دادیم، آن‌هم مقابل تیمی که واقعاً قدرتمند بود و نفرات بسیار خوبی داشت و در آخر نیز مقابل چین بازی کردیم که با تمام هزینه و برنامه‌ریزی که داشت در این تورنمنت چهارم شد. چین تیمی است که به آینده نگاه دارد و می‌خواهد با سرعت خودش را به سطح کره و ژاپن برساند.

عبدی با بیان اینکه در رده نوجوانان به هیچ وجه اسامی کشورها مهم نیست، گفت: بنگلادش، تایلند و لائوس تیم‌هایی هستند که در رده‌های پایه فوق‌العاده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشورهای آسیایی هر ساله تورنمنت‌های زیادی را برگزار می‌کنند و نمی‌توان کشورها را از روی نام‌شان در تیم‌های پایه قضاوت کرد. چین مربیان زیادی از اسپانیا آورده است و با همه‌ی این هزینه‌هایی که کرده بود در تورنمنتش چهارم شد. آنها نیز مانند ما در این مسابقات حاضر شدند تا تجربه‌شان را بالاتر ببرند.

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان کشورمان درباره حضور تیمش در تورنمنت کافا تصریح کرد: ما در آن مسابقات در بازی اول‌مان خوب بودیم و در بازی دوم نیز ۲۶ موقعیت تک به تک گلزنی داشتیم و ۲۴ موقعیت کرنر، اما فقط توانستیم سه بار دروازه حریف را باز کنیم. بازی بعدی‌مان مقابل ازبکستان بود که فکر می‌کنم جزو هشت تیمی است که در مسابقات آسیایی به مراحل بالا راه پیدا خواهد کرد. ازبکستان تیم قوی بود که ما ۲ بر یک مقابل آنها پیروز شدیم، هر چند که اگر در این بازی اتفاقاتی رخ می‌داد ما می‌توانستیم بازنده هم باشیم.

وی درباره شکست تیم نوجوانان مقابل افغانستان در تورنمنت کافا گفت: اگر اغراق نکرده باشم از ۷۰ دقیقه ابتدایی این بازی ۶۰ دقیقه بازی دست ما بود، اما در فوتبال همیشه ممکن است اتفاقاتی که می‌خواهید رخ ندهد. ممکن است در ضربات آخر اشتباهاتی صورت بگیرد، مخصوصاً در سطح فوتبال نوجوانان. نبض بازی در دست ما بود و شاید افغانستان فقط سه بار به سمت دروازه شما شوت زد، اما توانست مقابل ما پیروز شود. البته من خوشحالم که این نتیجه در یک بازی رسمی رخ نداد و بازیکنانم در یک تورنمنت این تجربه را کسب کردند.

عبدی افزود: بچه‌ها پیش از بازی با افغانستان احساس کردند که دیگر تورنمنت برای آنها تمام شده است و قهرمان شده‌‌اند، اما بعد از بازی با افغانستان و دیدار با تاجیکستان جمع کردن بازیکنان و ایجاد انگیزه برای آنها بسیار سخت بود. ما در نیمه اول این بازی خوب نبودیم، اما در نیمه دوم بهتر شدیم. در بازی آخر نیز ما توانستیم مقابل تیمی که با افغانستان مساوی کرده بود ۱۵ موقعیت گل ایجاد کنیم. ما در تمام بازی‌ها موقعیت‌های زیادی ایجاد کردیم و موقعیت‌های کمی به حریفان دادیم. ما در برخی از بازی‌ها حتی به گل می‌رسیدیم، اما این گل‌ها یا آفساید اعلام می‌شد یا پنالتی‌های‌مان اعلام نمی‌شد که من نمی‌خواهم به این موارد ورود کنم.

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان افزود: ما هدف‌مان این بود که بتوانیم با اعزام دو تیم بازیکنان‌مان را تحت فشار قرار دهیم و به آنها تجربه کافی برسانیم.

وی یادآور شد: ما مدام سعی می‌کردیم در تیم تغییرات ایجاد کنیم و تجربه بازی را در اختیار تمام بازیکنان قرار بدهیم، چرا که سیاست‌مان از اعزام دو تیم همین موضوع بود. احساسم این است که همه‌ی بازیکنانی که در این دو تورنمنت شرکت کردند می‌توانستند در تیم نهایی ما باشند. تمام بازیکنان تجربه کافی را کسب کردند و آمادگی بالایی دارند.

عبدی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند آلمان و انگلستان در هر ایالت‌شان یک تیم نوجوانان تشکیل می‌دهند و در نهایت از بین آن تیم‌ها یک لیست نهایی را اعلام می‌کنند، افزود: در شرایط فعلی داشتن دو یا سه تیم نوجوانان کافی است، اما ما اگر به طور مثال چهار تیم نیز داشتیم این کار خوبی بود یا کار بد؟ اینکه ما بتوانیم فارغ از هر نتیجه‌ای که در مسابقات تدارکاتی می‌گیریم بازیکنان بیشتری را شناسایی کنیم این کار بدی است؟

عبدی درباره هجمه‌هایی که بعد از شکست تیم نوجوانان مقابل افغانستان در تورنمنت کافا ایجاد شد، خاطر نشان کرد: من معمولاً به حاشیه‌سازی‌هایی که در فضای مجازی به وجود می‌آید کاری ندارم و اصلاً اینستاگرام ندارم، اما برخی از هجمه‌هایی که به ما وارد شد کینه‌توزانه بود. در این بین گزارشی تهیه شده بود، کاملاً یکطرفه و اطلاعات غلط داده شده بود. در آن گزارش درباره حذف تیم بانوان حرف زده شده بود و این موضوع را به تیم نوجوانان ربط داده بودند. اینها نشان می‌دهد که مطرح شدن این مباحث از جایی نشأت می‌گیرد و کاملاً این موضوع مشخص است. ما به دنبال این هستیم که از ما ایراد بگیرند، اما کسانی می‌آیند و حرف‌های جهت‌دار می‌زنند مطمئناً باید در پشت صحنه آنها را تعقیب کرد. مطمئناً در بردهای‌مان همه خوشحال نخواهند بود و مطمئناً در باخت‌ها نیز همه ناراحت نخواهند بود. همیشه اقلیت‌هایی وجود ندارند که فکر می‌کنند کار باید با سلیقه آنها جلو برود.

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان کشورمان تاکید کرد: ما برای تیم نوجوانان شبانه‌روز در حال کار کردن هستیم و کادر فنی من با دهان روزه دو تیم را اداره می‌کرد. تیم ما متشکل از بچه‌های ۱۵ ساله است و زمانی که این هجمه‌ها را می‌شنوند، انگیزه‌شان را از دست می‌دهند. این دوستان عمداً یا به صورت غیرعمد تحلیل‌هایی را به اشتباه می‌کنند. بازیکنان ما ۱۵ ساله هستند، ۲۵ سال‌شان که نیست. باید به این بازیکنان اطلاعات صحیح و تأثیرگذاری مثبت تزریق شود. ‌آیا روزنامه‌ها برای بردهای ما تاثیرگذاری داشتند یا فقط باخت مقابل افغانستان را مورد توجه قرار دادند؟!

وی افزود: فوتسال ما از فوتبال ما قوی‌تر است، اما تیم زیر ۲۱ ساله‌های فوتسال‌مان در آسیا سوم می‌شود. البته این هم یک تجربه برای آنها بود، اما سؤال اینجاست که چه تیمی در آن مسابقات دوم شد؟ افغانستان.

عبدی با اشاره به پیشرفت فوتبال در همه بخش‌های کره جنوبی و ژاپن عنوان کرد: آنها یک سیستم را جلو می‌برند و اگر در بازی شکست هم بخورند باز هم حمایت می‌شوند تا روندشان را ادامه دهند نه اینکه با یک باخت تخریب شوند. اگر ما می‌خواهیم برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم باید برای تغییراتی که صورت می‌گیرد هزینه بدهیم. به طور مثال ژاپن از سال ۱۹۹۰ تغییراتش را شروع کرد. آیا ژاپنی که ما الان می‌بینیم یک شبه ژاپن شده است؟ آنها در تمام رده‌ها جزو مدعیان هستند. آیا برنامه‌ریزی آنها یک شبه به وجود آمده است؟ برنامه‌ریزی آنها با یک یا دو باخت خراب نشده است و ما هم باید این‌طور باشیم و به تیم‌مان انگیزه بدهیم. ما دو تیم را به مسابقات اعزام کردیم که بیش از ۴۰ نفر دارای تجربه بازی بین‌المللی شده‌اند.

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: یکی از دوستان گفته بود چرا با هزینه‌های هنگفت دو تیم به مسابقات اعزام می‌شوند؟ این نشان می‌دهد که این افراد اصلاً اطلاعات ندارند و همین موضوع برای ما تبدیل به یک معضل شده است. ما برای حضور در این تورنمنت‌ها به هیچ وجه هزینه‌ای پرداخت نکردیم و با دعوت فدراسیون‌ها در آنجا حضور پیدا کردیم. همه امکانات در این دو تورنمنت برای ما فراهم بود. چین خودش در تورنمنت اول میزبان بود، اما آخر شد،‌ آنها متحمل هزینه‌های زیادی شدند، اما باید دید که چین از برگزاری چنین تورنمنتی دنبال چه چیزی بوده است؟

وی در پاسخ به برخی از انتقادات درباره عملکرد تیم نوجوانان یادآور شد: من برخی از ایرادهایی که وارد شده را قبول دارم، اما یکسری غیرمنصفانه انتقاد کرده بودند. من نه برادرم و نه پسرعمویم در این فوتبال است. برخی از دوستان همه فامیل‌هایشان را در رده‌های مختلف گذاشته‌اند، اما باید بگویم که ما با لابی به هیچ جا نمی‌رسیم.

عبدی گفت: یکی از دوستان در یکی از رسانه‌ها مقاله‌ای نوشته بود که واقعاً بی‌انصافی بود. اگر می‌خواهید کاری انجام دهید منصف باشید. برخی از دوستان اصلاً بازی‌های ما را ندیده‌اند و از آن ایراد گرفتند، آن هم ایراداتی که شاید خودشان نیز قبول نداشته باشند! آیا پیشرفت فقط با بردن است؟ پیروز شدن و قهرمانی خیلی خوب است، اما اینکه دو تیم به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شود کار اشتباهی است؟ کاش این بازی‌ها پخش می‌شد و روی بازی‌های‌مان بحث می‌شد و نه روی اسم کشورها.

سرمربی نوجوانان با بیان اینکه اعزام دو تیم به مسابقات بین‌المللی در سایر کشورها اتفاق نیفتاده است، گفت: زمانی که در این باره با برخی کشورها صحبت می‌کردم آنها تعجب می‌کردند و آنها به من می‌گفتند که مگر شما تحریم نیستید؟ چطور دو تیم را به مسابقات اعزام می‌کنید؟ من به آنها گفتم ما استعدادهای زیادی داریم. ما آمده‌ایم تغییرات ایجاد کنیم و برای همین نیاز به کمک داریم نه اینکه با مطرح کردن مباحثی روحیه بچه ۱۵ ساله را خراب کنیم. انتقادهای غیرمنصفانه‌ای که مطرح می‌شود بر من اثر ندارد. من گرگ بالان دیده هستم، اما این اتفاقات روی بازیکنان ۱۵ ساله چه تأثیراتی می‌تواند داشته باشد؟

وی با اشاره به آغاز دور جدید تمرین تیم نوجوانان اظهار کرد: به نظر شما بهتر است ما برای شناخت بیشتر و بهتر بازیکنان اردوهای سه روزه برگزار کنیم یا دو هفته‌ای؟ ما اگر بخواهیم تغییرات بدهیم باید بازیکنان خوبی داشته باشیم. در تیم ملی نباید روی بازیکنان بسته باشد. ما در رده‌ای کار می‌کنیم که بازیکنانش ماه به ماه تغییر می‌کنند، اما کار اصلی را در این رده‌ها باشگاه‌ها باید انجام دهند. تیم‌هایی که بزرگ و پرطرفدار هستند باید اهمیت بیشتری به رده‌های پایه بدهند. الان بازیکنی که در رده بزرگسالان به طور مثال دو میلیارد می‌ارزد اگر در تیم‌های پایه همان باشگاه رشد پیدا کند سود زیادی برای آن باشگاه خواهد داشت. اگر یک بازیکن در آکادمی سه سال حضور داشته باشد و بعد از سه سال قیمتش دو میلیارد شود آیا این برای باشگاه سودآور نخواهد بود؟ آیا در این سه سال بیشتر از یک میلیارد برای آکادمی هزینه شده است که الان یکی از بازیکنان آن بیشتر از دو میلیارد می‌ارزد؟

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۰ )