در شرایطی که بحث بازگشت وحید شمسایی به تیم ملی فوتسال برای رسیدن به عنوان آقای گلی فوتسال جهان مطرح است، خبرگزاری مهر مجددا مکاتبه‌ای را با فیفا در ارتباط با این «عنوان» انجام داد.

* خبرگزاری مهر - گروه ورزش: «سال ۲۰۰۷ آقای گلی جهان را از یک برزیلی گرفتم و ۱۰ سال دستم بود تا اینکه یک برزیلی آنرا از من گرفت. امروز می گویم که این عنوان را پس می گیرم.»

این بخشی از صحبت‌های وحید شمسایی در برنامه عصر جدید است که چند هفته پیش روی آنتن رفت و با واکنش گسترده‌ای در جامعه مواجه شد تا بحث بازگشت شمسایی به تیم ملی دوباره اوج بگیرد؛ بازگشتی برای پشت سر گذاشتن فالکائو و نشستن روی یک صندلی با عنوان «آقای گلی فوتسال جهان».

در سال‌های اخیر موضوع آقای گلی فوتسال برای وحید شمسایی و «فالکائو» برزیلی همواره مورد بحث بوده است. شمسایی مدعی است ۳۹۲ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رسانده است و پیش از فالکائو، صاحب عنوان آقای گلی بوده است. فالکائو اما باوجود خداحافظی چندباره از تیم ملی برزیل، آنقدر به این تیم دعوت شد تا تعداد گل‌های ملی‌اش را به عدد ۴۰۰ برساند. شمسایی حالا می خواهد دوباره به تیم ملی برگردد تا این عنوان را به دست بیاورد. هرچند که خیلی از منتقدان معتقدند هیچکس تعداد گل های دقیق شمسایی را شمارش نکرده است.

پاسخ اول فیفا درباره آقای گلی فوتسال جهان

خبرگزاری مهر ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ و در مقطعی که بحث آقای گلی فوتسال داغ بود، در این ارتباط با فیفا نامه نگاری کرد. پاسخ فیفا به این سئوال که «آیا چیزی تحت عنوان آقای گلی فوتسال در جهان داریم؟» کاملاً متفاوت با چیزی بود که رسانه ها و اهالی فوتسال در ایران فکرش را می کردند. فیفا همان زمان اعلام کرد چیزی که مورد تاییدش است، فقط آمار گلزنی بازیکنان در جام های جهانی است. بر این اساس فالکائو که از جام جهانی ۲۰۰۰ به طور مداوم و ۵ دوره در جام های جهانی حضور داشته است، موفق شده ۴۸ گل بزند و در صدر جدول گلزنان فوتسال فیفا قرار دارد. در لیست فیفا، از ایران فقط نام سعید رجبی ملی پوش پیشین تیم ملی ایران قرار دارد که در جام جهانی ۱۹۹۲ هنگ کنگ توانست ۱۶ گل به ثمر برساند.

گزارش فیفا و ثبت ۴۰۰ گل برای فالکائو

بعد از انتشار این گزارش، تب و تاب دعوت شمسایی به تیم ملی فوتسال و عنوان آقای گلی فروکش کرد اما دعوت مجدد فالکائو به تیم ملی برزیل و برگزاری بازی های سطح پایین برای گلزنی این بازیکن، دوباره باعث بالاگرفتن حساسیت ها شد. فالکائو نمایش بازی ها و تعداد گل هایش را بعد از هر بازی در اینستاگرامش منتشر می کرد و آن را به رخ مخاطبانش می‌کشید. این بازیکن سرانجام تعداد گل‌های ملی اش را به عدد ۴۰۰ رساند.

در این میان انتشار یک گزارش از فیفا در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۷ این شبهه را ایجاد کرد که فدراسیون جهانی فوتبال، این بازیکن برزیلی را با ۴۰۰ گل به عنوان آقای گل جهان معرفی کرده است. البته سایت فیفا در این گزارش از عنوان آقای گلی استفاده نکرد و فقط تعداد گل‌های فالکائو را منتشر کرد.

انتخاب ضعیف به بهانه بازگشت شمسایی!

این اتفاقات و صحبت های وحید شمسایی در برنامه عصر جدید کافی بود تا پروسه بازگشت وی به تیم ملی فوتسال سریعتر طی شود. کمیته فوتسال از تیم ملی فوتسال قطر دعوت کرده است تا به ایران بیاید. بهانه این دعوت هم بازگشت شمسایی است. رئیس کمیته فوتسال اعلام کرده این یک بازی خداحافظی برای شمسایی است اما بر هیچکس پوشیده نیست که انتخاب تیمِ ضعیفِ قطر - که در شان خداحافظی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال آنهم سالها بعد از جدایی از تیم ملی نیست- انتخابی است برای گلزنی شمسایی و بازپس‌گیری عنوان آقای گلی. این اتفاق قرار است در حالی رخ بدهد که شمسایی در دو سال گذشته در لیگ برتر تیم نداشته است و در مسابقات رسمی شرکت نکرده.

استعلام مجدد خبرگزاری مهر از فیفا

خبرنگار مهر در همین ارتباط مجدداً مکاتبه ای را با فیفا انجام داد تا مشخص شود بالاخره فدراسیون جهانی فوتبال طبق گزارشی که سال گذشته در وب سایت خود منتشر کرد، آقای گلی فالکائو در فوتسال را با ۴۰۰ گل به رسمیت می شناسد یا خیر؛ آیا کاری که مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال در حال انجام هستند از روی آگاهی است یا صرفا بحثی است برای سوار شدن روی موج احساسی جامعه.

در ایمیل خبرنگار مهر به فیفا آمده است:

«این ایمیل را به این خاطر می نویسم تا اطلاعات جدیدی درباره آقای گل فوتسال جهان به دست بیاورم. من یک خبرنگار ورزشی از ایران هستم و حدود دو سال پیش به شما ایمیل زدم. آن زمان اعلام کردید که فقط به آمار مربوط به رویدادهای فیفا برای آقای گلی فوتسال جهان استناد می کنید. بر اساس مدارک فیفا، فالکائوی برزیلی با ۴۸ گل آقای گل فوتسال جهان است. اما در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۷ آبان ۱۳۹۷) سایت فیفا خبری را منتشر و اعلام کرد فالکائو ۴۰۰ گل زده است. بنابراین می خواهم واقعیت را در این ارتباط بدانم؛ ۴۸ گل یا ۴۰۰ گل؟»

پاسخ تکراری فیفا؛ فقط آمار جام جهانی ملاک است

باوجود انتشار گزارش فیفا در آبان سال گذشته، اما پاسخ این نهاد به ایمیل خبرگزاری مهر همان چیزی بود که حدود دو سال قبل داده بود. فیفا در پاسخ به این ایمیل نوشت: «همانطور که قبلاً اعلام شد، ما می توانیم تایید کنیم که فالکائو بیشترین گل را در تاریخ جام جهانی فوتسال (۴۸) به ثمر رسانده است. توجه داشته باشید که آمار ما فقط مربوط به رویدادهای فیفا است.»

فدراسیون جهانی در ادامه اعلام کرده که برای دانستن تعداد گل های فالکائو در برزیل باید به سایر نهادها و کنفدراسیون ها رفت. در واقع فیفا یکبار دیگر تاکید می کند که چیزی تحت عنوان آقای گل فوتسال همانند آقای گل فوتبال ندارد و ملاکش گل هایی است که یک بازیکن در جام های جهانی به ثمر می رساند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.