رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید پاسخ "مناسبی" برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه به فیفا ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی تاج درباره مباحث مختلف فدراسیون فوتبال به صحبت پرداخت که مهمترین آنها زمان آغاز لیگ برتر فوتبال ایران بود. در ادامه صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال را می‌خوانید.

طلب فدراسیون فوتبال از فیفا

ما تا به حال از دولت پولی کمک نخواسته‌ایم اما خود ما حدود ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلبکاریم و به بانک مرکزی گفتیم الان که این پول را نیاز داریم شما به ما بدهید و بعد از اینکه مشکلات حل شد خودتان این پول را از فیفا بگیرید. تا به حال هم هیچ کمکی از دولت درخواست نکرده‌ایم چون به خاطر مشکلات تحریم نتوانستیم مطالباتمان را از فیفا بگیریم. حتی با خانم افخم، سفیر ایران در مالزی هم صحبت کردم و به دنبال راهی بودیم که بتوانیم مطالباتمان را از فیفا به AFC منتقل کنیم تا از طریق AFC پولمان را بگیریم.

توصیه ترامپ به فیفا

من هم این صحبت‌ها را در رسانه‌ها خوانده‌ام اما اگر ترامپ چنین صحبتی به فیفا کرده باشد قطعا این نهاد نمی‌پذیرد چون فیفا نهادی مستقل است و از سیاست به دور خواهد بود.

ویلموتس از ایران طلبکار است؟

دو تا سه ماه است که از موعد پرداخت پول به ویلموتس گذشته و او هیچ پولی از فدراسیون فوتبال ایران نگرفته است اما به کارش ادامه می‌دهد.

شکایت کی‌روش از فدراسیون فوتبال

موضوع آقای کی‌روش متفاوت است. ما پول او را پرداخت کرده‌ایم. البته در دوره‌ای می‌گفتند که چرا با وجود مشکلاتی که داشته او را اخراج نکردیم. باید بگویم درباره قرارداد کی‌روش ما از میانه راه سوار خودرو شدیم و قرارداد را نبسته بودیم. در قرارداد کی‌روش آمده بود هر طرف اگر در بین راه درخواست فسخ داشت، باید کل مبلغ قرارداد را پرداخت می‌کرد. از این رو تحت فشار بودیم چرا که اگر او را اخراج می‌کردیم باید کل مبلغ قرارداد را پرداخت می‌کردیم اما درباره قرارداد ویلموتس چنین مساله‌ای وجود ندارد و قرارداد منطقی بسته شده است.

استقلال و محرومیت از نقل و انتقالات

درباره پرونده پروپئیچ مدیران استقلال پیگیری‌های لازم را انجام دادند و به راه حل‌های خوبی رسیدند. ما هم حدود ۲۲ نامه به فیفا ارسال کردیم و در نهایت فیفا پذیرفت که از محل مطالبات باشگاه استقلال پول پروپئیچ را بدهد. نامه فیفا روز گذشته به کمیته بین‌الملل ما رسید اما من هنوز این نامه را ندیده‌ام. قرار نیست فعلا پولی جابجا شود اما فیفا پذیرفته که از محل مطالبات استقلال این پول را بدهد و به خاطر همین موضوع استقلال را موضوعی تهدید نمی‌کند. فیفا باشگاه‌ها را یک نهاد غیردولتی می‌داند اما به خاطر اینکه فدراسیون یک نهاد حاکمیتی است فعلا نمی‌تواند مطالباتش را بگیرد.

مجوز حضور چهار نماینده ایران در آسیا

قبلا فیفا راسا ورود می‌کرد و مجوز حضور نمایندگان را صادر می‌کرد اما الان به فدراسیون فوتبال مجوز داده خودش یک کمیته بدوی و یک کمیته استیناف که از اعضای فدراسیون فوتبال نباشند تشکیل دهد تا شرایط باشگاه‌ها را اعم از نداشتن بدهی و دیگر مسائل بررسی کند. در کمیته بدوی افرادی همچون آقای گرشاسبی که پیش از این مدیر باشگاه بوده‌اند حضور دارند و در کمیته استیناف هم آقای اولیایی و مصطفوی حضور دارند.

مشکل عربستان و فوتبال ایران کی حل می‌شود؟

من به خاطر نایب رئیسی AFC در کمیته مسابقات نیستم اما عربستانی‌ها یک پرونده امنیتی در کمیته امنیتی باز کرده‌اند که ما پیگیر حل مساله هستیم. متاسفانه تا به حال این موضوع حل نشده است. البته به دنبال آن خواهیم بود که عربستانی‌ها خودشان هزینه بازی در کشور ثالث را برای نمایندگان ایران هم بپردازند.

فرهاد مجیدی مربی جوان نیست

فرهاد مجیدی زمانی ۱۷ سال داشت و به تیم ملی دعوت شد و الان هم ۴۲ ساله است و سرمربی تیم امید شده است. او خیلی هم مربی جوانی نیست. ویلموتس هم به دقت شرایط را زیر نظر دارد. چرا که اعتقاد دارد همه تیم‌های ملی باید با یک سیستم بازی کنند و اینگونه نباشد که تیم ملی امید تهاجمی باشد و تیم ملی بزرگسالان تدافعی بازی کند. درباره تیم ملی امید کمیته ملی المپیک تا به حال از نظر مالی کمکی نکرده است اما در آینده کمک خواهد کرد. ما ۴۲ سال است به المپیک نرفته‌ایم و به دنبال این هستیم که تمام شرایط را برای سعود فراهم کنیم.

کمک از وزارت ورزش برای تیم ملی

تیم ملی نیاز به یک تدارک و پشتیبانی خوبی دارد. طی چند ماه اخیر ما یک ریال از وزارت ورزش دریافت نکرده‌ایم. برخی از منابع درآمدی نظیر حق پخش تلویزیونی و همین طور مطالباتمان از فیفا را هم که دریافت نکرده‌ایم اما در تلاش هستیم که مشکلات مالی را برطرف کنیم. خوشبختانه وزارت ورزش از نظر اجرایی هیچ دخالتی در فدراسیون نمی‌کند. من برای حل مشکلات مالی به آقای اینفانتینیو نامه‌ای ارسال کرده‌ام و منتظر جوابش هستم. همان طور که گفتم از بانک مرکزی هم درخواست کرده‌ایم که ۱۰ میلیون دلار به ما بدهد چون پرداخت این پول برای حاکمیت سخت نیست. ما نمی‌گوییم که این پول را بدهند و دیگر پس نگیرند. بلکه می‌گوییم بدهند و هر وقت مشکلات تحریم حل شد خودشان از فیفا بگیرند. واقعا بد است که ما پول ویلموتس را نتوانیم پرداخت کنیم.

تبلیغات محیطی و وصول نشدن مطالبات

هیچ پرونده‌ای روی میز نیست. یا پول‌ها کامل دریافت شده و بین باشگاه‌ها توزیع شده است یا پرونده به دادگاه رفته است.

زمان آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران

هنوز زمان دقیق مشخص نشده است. لیگ ما فصل قبل مشکلات زیادی داشت. چشمی کور شد، سری شکست و زنجیر و چاقو به ورزشگاه آمد. فینال جام حذفی هم با تاخیر برگزار شد. هیچ‌کس نمی‌خواهد چنین لیگی را ببیند. ما به خاطر حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا تجربه برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا را داریم. در آن بازی بزرگان فوتبال جهان همچون اینفانتینو، شیخ سلمان و روسای فدراسیون‌ها حاضر بودند و بازی به بهترین شکل برگزار شد. پس ما می‌توانیم بدون مشکل یک بازی را برگزار کنیم. بنابراین لیگ را هم باید اینچنین برگزار کنیم. الان همه پای کار هستند. شورای تامین کشور هم نامه‌ای ارسال کرده و در آن خواسته با رفع نواقصی برگزار شود. ما الان دیگر برای برگزاری لیگ اغماض را کنار گذاشته‌ایم و خواهان رفع نواقص ورزشگاه‌ها هستیم. شورای امنیت کشور هم سه درخواست داشته تا لیگ برگزار شود. اول اینکه بلیت‌ها به صورت الکترونیکی به فروش برسد. دوم اینکه صندلی‌ها شماره گذاری شوند و هر کسی روی صندلی خودش بنشیند و سوم اینکه در ورزشگاه‌ها دوربین گذاشته شود تا متخلفین به طور کامل شناسایی شوند.

وزیر ورزش و جوانان هم به استانداران نامه نوشته و خواهان رفع نواقص ورزشگاه‌ها و الزمات AFC شده است. حتی گفتیم دیگر هیچ فشاری را از طرف وزیر، نماینده مجلس و استاندار نمی‌پذیریم و باید الزامات رعایت شود. تذکرات لازم را هم داده‌ایم. اگر نیمی از ورزشگاه‌های لیگ برتر آماده شوند می‌توانیم بازی‌ها را برگزار کنیم و استان‌هایی که ورزشگاهشان آماده نشده بازی‌هایشان به استان‌های هم‌جوار منتقل می‌شود یا بدون تماشاگر خواهد بود. در حال حاضر ورزشگاه آزادی تقریبا آماده است. ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز، نقش جهان اصفهان و فولاد شهر اهواز در حال آماده شدن هستند. ما تصمیم داشتیم لیگ را دهم مرداد آغاز کنیم. بر همین اساس برنامه تیم ملی و تیم ملی امید را تدوین کردیم اما فعلا خبری از قرعه کشی نخواهد بود. یک جلسه دیگر قرار است برگزار کنیم تا در آن جلسه درباره زمان قرعه کشی تصمیم گیری کنیم. ما می‌دانیم دراین زمینه تیم ملی هم آسیب می‌بیند اما یک بار برای همیشه باید شرایط امنیتی ورزشگاه‌ها را فراهم کنید. طوری هم برنامه ریزی کردید از این پس باشگاه‌ها خودشان لیگ را برگزار کنند. به طوری که هر باشگاهی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را آموزش بدهد تا روی سکوها شرایط را فراهم کنند. همه این افراد هم با افسر امنیت ورزشگاه در ارتباط هستند و آن افسر با پلیس و نیروی انتظامی مرتبط خواهد بود. طی چند روز اخیر هم حتی نیروی انتظامی اعلام کرده اگر الزامات اجرایی نشود برای برگزاری بازی به ورزشگاه نمی‌آید. واقعا هیچ کسی دوست ندارد لیگ را با این شرایط ببیند. اگر الزامات رعایت شود کم‌کم می‌توانیم شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.

خانواده‌ها در لیگ هم به ورزشگاه‌ها می‌روند؟

ما پاسخ خوبی را برای فیفا ارسال کردیم و قرار است در بازی‌های مقدماتی جام جهانی خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حاضر باشند چون تصمیم عقلایی گرفته شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.