مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که هنوز از سوی این فدراسیون مبلغی به مارک ویلموتس پرداخت نشده، اما سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال کشورمان به قراردادش پایبند است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درباره حضورش در مراسم قرعه‌کشی مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آسیا اظهار داشت: قرعه‌کشی روز چهارشنبه انجام شد و من امروز صبح به تهران رسیدم. روز گذشته هم جلسه‌ای در AFC داشتیم.

وی در مورد گروه ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: به نظرم قرعه‌کشی برای ما می‌توانست مانند گروه A آسان‌تر یا مثل گروه D سخت‌تر از این باشد. به‌هرحال فوتبال ما به همراه کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و... جزو قدرت‌های برتر بوده و فوتبال‌مان آقای آسیاست.

رئیس فدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به صحبت‌های دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در مراسم قرعه‌کشی،‌ خاطرنشان کرد: آقای جان (دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا) در این مراسم اعلام کرد که قرار است این بار مقدماتی جام ملت‌های آسیا و مقدماتی جام جهانی به شکل متفاوتی برگزار شوند. البته این مسابقات زیر نظر فیفاست که نایب رئیس فیفا نیز در مراسم قرعه‌کشی آن حضور داشت. علاوه بر آن رؤسای فدراسیون‌ها و سرمربی تیم‌های آسیایی در این قرعه‌کشی شرکت داشتند.

تاج درباره حریفان ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار داشت: در بازی نخست باید به خارج از ایران برویم. ما با هنگ‌کنگ بازی داریم که تا به حال چهار بار با آنها بازی کرده‌ایم و همیشه پیروز بوده‌ایم. با کامبوج هم دو بار بازی کردیم که آنها را شکست داده‌ایم. کمی با عراق مشکل داشتیم که چهار بار مقابل آنها شکست خورده‌ایم، اما هفت بار هم عراقی‌ها را شکست داده‌ایم و بیشتر با آنها مساوی کرده‌ایم. بحرین هم حریف سرسختی است، اما به‌هر حال سطح فنی ما تفاوت دارد. ما ایران هستیم.

وی در واکنش به این مسئله که هشت تیم سرگروه و چهار تیم برتر دوم به مرحله پایانی انتخابی جام جهانی صعود می‌کنند، تصریح کرد: ما باید به‌عنوان تیم اول صعود کنیم و اینکه در رتبه نخست رنکینگ آسیا هستیم، باید خودمان را نشان بدهیم. با این حال شرایط ما سخت است و دیروز هم درباره مشکلات مالی در AFC جلساتی را داشتیم. ما به لحاظ مالی شاید سخت‌ترین شرایط را داریم، اما به لحاظ فنی و قدرت فوتبال، برترین هستیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه فدراسیون درخواست ۱۰ میلیون دلار از بانک مرکزی داشته است، اظهار داشت: فوتبال به هر جهت مورد علاقه همه‌ی مردم و فراگیر و گسترده است. اینکه مردم همه فوتبال را دوست دارند، به دو دلیل است. اول اینکه هر کسی می‌تواند درباره فوتبال اظهارنظر کند و می‌بینیم که افراد مخالف و موافق درباره فوتبال صحبت می‌کنند. از طرفی فوتبال جای شایسته‌ترین‌ها از همه جای کشور است و سرمربی تیم ملی شایسته‌ترین‌ها را از همه جا دعوت می‌کند. وقتی هم تیم ملی به جام جهانی برود، از همه جای کشور بیرون می‌ریزند و خوشحال می‌شوند.

برگزاری مراسم قرعه‌کشی مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران باز هم با عراق همگروه شد + عکستاج ادامه داد: ما ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم، اما نمی‌توانیم این مبلغ را بگیریم. راه‌های مختلف را هم رفته‌ایم و حتی با خانم فاطما سامورا، دبیرکل فیفا که صحبت کردیم، او آخرین بار به ما گفت هیچ بانکی را نتوانستند متقاعد کنند تا پول ما را واریز کنند. بابت مالیات‌های سازمان لیگ هم حساب‌های ما را بسته‌اند. از وقتی ما به فدراسیون فوتبال آمده‌ایم اظهارنامه مالیاتی می‌دهیم، اما بسته شدن حساب‌های‌مان مشکلی بوده که از قبل رخ داده است. ما حتی باشگاه‌ها را هم مجبور کرده‌ایم در بحث مالیات‌ها اظهارنامه داشته باشند. اینجا از وزارت ورزش و جوانان می‌خواهیم حداقل وارد شده تا مشکلات داخلی برطرف شود. از طرفی ما برای بسیاری از کارها به ارز نیاز داریم که از بانک مرکزی مبلغی را درخواست کردیم و به جای آن ما حواله پولی که از فیفا می‌خواهیم را به دولت می‌دهیم تا هر وقت توانستند، پول را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: پولی که در AFC داشتیم را با کمک خانم افخم، سفیر کشورمان در مالزی دریافت کردیم و روز گذشته هم جلسه دیگری با خانم افخم داشتیم که واقعاً به ما کمک کرد. راهی که اکنون پیشنهاد داده‌ایم، این است که پول‌مان از فیفا به AFC واریز شود و ما بتوانیم پول‌مان را از AFC دریافت کنیم. فوتبال از سیاست جداست و حتی این مسئله در اساسنامه فیفا نیز وجود دارد. همه باید از فوتبال لذت ببرند و بازی جوانمردانه که شعار فیفاست، نباید توسط هیچ کشوری نقض شود. ما اکنون حق پخش نداریم، از فیفا و AFC هم نمی‌توانیم پول بگیریم و واقعاً شرایط‌مان سخت است.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که آیا صحت دارد ترامپ به فیفا اعلام کرده نباید پول ایران را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند، گفت: کار ما بسیار سخت است. البته اگر چنین چیزی باشد، ادعای سخیفی از سوی ترامپ صورت گرفته است و فیفا نباید بپذیرد و اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. آنها مستقل هستند و خود اینفانتینو گفت تمام تلاشم را می‌کنم تا مشکل مالی شما را حل کنم. اکنون برای ساختمان فدراسیون فوتبال به ما دو میلیون دلار اختصاص داده‌اند که اگر این پول می‌آمد و ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را جابه‌جا می‌کردیم، مشکلات زیادی حل می‌شد. از طرفی اکنون پیش‌قرارداد ویلموتس را باید پرداخت کنیم و هنوز مشکل داریم.

تاج در واکنش به این مسئله که آیا فدراسیون هنوز به کی‌روش بدهی دارد، گفت: پول کی‌روش را دادیم و شکایتی هم بود که از قبل انجام شده است و ما هم از او شکایت داشته‌ایم که باید رسیدگی شود. با این حال این نکته را هم باید بگویم که من نوع قراردادمان با ویلموتس را خیلی می‌پسندم. ویلموتس هم مربی خوبی است و با اینکه هنوز به او پولی پرداخت نکرده‌ایم، اما به قراردادش متعهد است.

وی که با برنامه ورزش و مردم گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به جلساتش با رئیس بخش مالی AFC گفت: او با اینکه جلسه داشت، با من جلسه گذاشت و سه راه‌حل برای او مطرح کردم. گفتیم حداقل مشکل باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن را حل کنیم، چون این باشگاه‌ها هم مشکل دارند و از AFC طلبکار هستند. ما حدود ۲۲ نامه برای استقلال به فیفا فرستادیم. فتحی و خطیر (مدیرعامل و معاون ورزشی باشگاه استقلال) گفتند راه‌حل‌هایی داریم که گفتیم اگر می‌توانید، بدهی‌های ما را هم وصول کنید. آنجا باشگاه‌ها را NGO می‌بینند و فدراسیون فوتبال را یک حاکمیت.

رئیس فدراسیون فوتبال، خبر حل مشکل باشگاه استقلال را خوشحال‌کننده خواند و تصریح کرد: اگر از استقلال شش امتیاز کسر می‌شد، خیلی بد می‌شد. استقلال هم در این بخش مشکل دارد، هم برای صدور مجوز حرفه‌ای AFC که این به حدود دو ماه دیگر برمی‌گردد. دادگاه CAS پذیرفته که این پول (بدهی پروپیچ) موجود هست و این پول را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند پرداخت کنند. خطیر و همکارانش این موضوع را دنبال کردند. نامه‌ای آمد که خیلی خوب و امیدوارکننده بود و دیگر امتیازی از استقلال کسر نمی‌شود.

تاج در مورد نمایندگان ایران حاضر در لیگ قهرمانان آسیا خاطرنشان کرد. دو سهمیه پلی‌آف و دو سهمیه مستقیم داریم. ما یک کمیته استیناف و یک کمیته بدوی درست کردیم. پیش‌تر افرادی چون آقایان وایت و سوزوکی برای بررسی وضعیت باشگاه‌ها به ایران می‌آمدند که AFC این مسئولیت را به فدراسیون‌ها واگذار کرده است. به فدراسیون‌های فوتبال مجوز داده شده است که هیئت بدوی ایجاد و باشگاه‌ها را ممیزی کنند.

وی ادامه داد: اگر کمیته بدوی شرایط حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا را رد کرد، این پرونده به کمیته استیناف می‌رود. آقایان مصطفوی،‌ اولیایی و گرشاسبی در کمیته استیناف حضور دارند و در کمیته بدوی هم افرادی چون سعید عباسی و حسنی هستند. این افراد نباید عضور فدراسیون فوتبال باشند. پس از این مرحله، AFC همه‌ی باشگاه‌ها را ممیزی می‌کند تا کسی از این باشگاه‌ها شاکی نباشد و باشگاهی مشکل مالیاتی نداشته باشد. تیم‌ها اگر این شرایط را داشته باشند، می‌توانند به لیگ قهرمانان آسیا بروند.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که هزینه بازی در زمین بی‌طرف مقابل تیم‌های عربستانی بر عهده این تیم‌ها باشد، اظهار داشت: داریم چنین کاری می‌کنیم. من عضو کمیته مسابقات فیفا هستم که نمی‌توانم عضو کمیته مسابقات AFC باشم. نکته مهم این است که عربستان در کمیته امنیت به خاطر اتفاقات سفارت این کشور، برای ما یک پرونده امنیتی باز کرد. پرونده عربستان و قطر سیاسی بود که AFC این پرونده سیاسی را رد کرد.

«تأکید ما بر رفع مشکل ورزشگاه‌های تیم‌های لیگ برتری بحث امنیتی است.»، تاج ضمن بیان این جمله گفت: عربستان الان کرسی ندارد و دو تیمش حذف شده‌اند. کمیته امنیت، مستقل از AFC و کمیته مسابقات است و کمیته امنیت باید امنیت ایران را تأیید کند که هنوز نتوانستیم این ماجرا را حل کنیم. این به روابط بین کشورها بازمی‌گردد که دستان فدراسیون فوتبال به تنهایی در این موضوع بسته است.

وی درباره وضعیت استقلال و اینکه گفته می‌شود پول پروپیچ پرداخت شده است و دیگر باشگاه استقلال خطری برای محرومیت از سوی فیفا احساس نمی‌کند, اظهار داشت: الان باید از به وجود آمدن این شرایط بترسیم, چرا که قبلاً برای پرسپولیس این اتفاقات رخ داده بود. فدراسیون برای مشکل استقلال ۲۳ نامه به فیفا ارسال کرد و البته استقلالی‌ها نیز خوب کار کردند توانستند مسئله را حل کنند, البته من خودم هنوز نامه برطرف شدن مشکل پروپیچ را ندیده‌ام، اما کمیته بین‌الملل فدراسیون گفت که دیروز این نامه آمده است. این کار خوبی بود که صورت گرفت, چون برای پرداخت مطالبات این بازیکن پولی جا‌به‌جا نمی‌شود و فقط پول باشگاه استقلال در فیفا انتقال داده می‌شود.

تاج درباره وضعیت تیم فوتبال امید و اینکه آیا این تیم می‌تواند با فرهاد مجیدی بعد از سال‌ها موفق به راهیابی به المپیک شود, خاطرنشان کرد: شرایط تیم امید را خیلی خوب می‌بینم. فرهاد مجیدی مربی خوبی است که الان ۴۳ سال دارد و خیلی هم آن‌طور که گفته می‌شود جوان نیست! الان ویلموتس ۴۹ ساله است و براین اساس سن فرهاد خیلی هم کم نیست. به نظر من فرهاد مجیدی انتخاب خوبی برای تیم امید بود و ویلموتس هم به دقت روی کار این تیم نظارت دارد و انجام بازی دوستانه بین تیم ملی و تیم امید نیز بیشتر برای شناخت بیشتر از تیم امید بوده است، چراکه تیم امید به‌هرحال پشتوانه تیم ملی است.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور ویلموتس در تیم ملی فوتبال کشورمان افزود: نگاه ویلموتس نسبت به کی‌روش متفاوت‌تر است, او در یک جلسه که همه سرمربی‌ها حضور داشتند, صحبت کرد و رویه‌ها را شرح داد. همه باید با یک تاکتیک کار کنیم و یک رویه را داشته باشیم. قرار است از تیم نوجوانان گرفته تا تیم ملی بزرگسالان یک رویه را در پیش بگیرند، چراکه این تیم‌ها پشتوانه هم هستند. دیدید که فرهاد مجیدی هم گفت مهم نیست که چند گل می‌خوریم, مهم این است که دو برابر گل خورده، گل بزنیم.

وی درباره کمک‌های کمیته ملی المپیک به تیم امید, یادآور شد: کمیته المپیک هم برای کمک مالی تنگناهایی دارد و هنوز کمکی از نظر مالی به ما نشده است، اما ان‌شاءالله در آینده به ما کمک خواهد شد. مهم این است که با کمک‌هایی که می‌شود بعد از ۴۰ سال بتوانیم به المپیک راه پیدا کنیم. البته این تیم وضعیت خوبی دارد و در مرحله پیش‌مقدماتی نیز با عراقی هم‌گروه بود که در المپیک سوم دنیاست و ما فقط در تفاضل گل به‌عنوان تیم دوم صعود کردیم. به‌هرحال کمیته فنی بعد از این رقابت‌ها تصمیم گرفت که کرانچار را کنار بگذاریم. الان نیز ارزیابی من از این تیم مثبت است و می‌دانم که ویلموتس هم ارتباط نزدیکی با تیم امید ایجاد کرده است. دیدید که در بازی دوستانه تیم ملی و تیم امید نیز نتیجه یک - یک رقم خورد و ویلموتس تمام بازیکنان را زیر نظر گرفت.

تاج با بیان اینکه «قرار است ویلموتس همیشه در مسابقات دوستانه و رسمی کنار تیم امید باشد و بازی‌های این تیم را از نزدیک ببیند.»، راجع به تفاوت ویلموتس با کی‌روش اظهار داشت: ما با کی‌روش در وسط راه سوار شدیم و قراردادی داشتیم که می‌بایست تا آخر ادامه می‌دادیم. در قرارداد کی‌روش ذکر شده بود اگر به هر دلیلی ما او را نخواهیم باید کل قرارداد را پرداخت کنیم و اگر مثلاً او بداخلاقی کرد و خواستیم قطع همکاری کنیم, باید کل پولش را بدهیم. هرچند که باید بگوییم او برای تیم ملی و فوتبال ما زحمت زیادی کشیده است.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان یادآور شد: فرمانده تیم ملی ما کی‌روش بود و مجبور بودیم در هر حالتی از او حمایت کنیم تا روز آخر و تیم بتواند نتیجه بگیرد که فکر می‌کنم این کار را خوب انجام دادیم. به‌هرحال بازهم انتقاداتی از ما وجود داشت، ولی ما یک قرارداد در مقابل‌مان داشتیم که این قرارداد جلوی بقیه نبود. به هر ترتیب الان قرارداد ویلموتس کاملاً فرق می‌کند و او باید به تیم امید نیز رسیدگی کند و ارزیابی من نیز از ایشان خیلی مثبت است.

وی با بیان اینکه «تیم ملی برای موفقیت تدارک و پشتیبانی می‌خواهد.»، اظهار کرد: در این چند ماه ما از وزارت ورزش یک ریال هم دریافت نکرده‌ایم و از آن سو بخش درآمدی ما نیز در فیفا به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است, اما بالاخره یکی باید در کشور بیاید و بگویید که ما باید چطور این فوتبال را اراده کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا از سوی وزارت ورزش دخالتی در فدراسیون فوتبال صورت می‌‌گیرد یا خیر، تأکید کرد: دخالت وجود ندارد و روابط حسنه است. نه آنها دخالت می‌کنند و نه ما می‌پذیریم که دخالت شود. هم‌اکنون داریم تلاش می‌کنیم و به اینفانتینو نامه زدیم برای مطالبات‌مان و منتظر جواب هستیم. هم‌اکنون دنبال این هستیم که پول‌مان را از طریق AFC دریافت کنیم, چون روابط‌مان با کنفدراسیون فوتبال آسیا خیلی خوب است. این کار بسیار سختی است و باید حتماً برای انجام آن تدبیر داشته باشیم. البته فکر می‌کنم برای کشور پرداخت ۱۰ میلیون دلار به فوتبال کار سختی نیست, آنهم نه درحالی که این پول را بدهند و نگیرند, این خیلی بد است که بعد از چند ماه هنوز نتوانسته‌ایم پول ویلموتس را پرداخت کنیم.

تاج درباره بحث تبلیغات محیطی و اینکه باشگاه‌ها تماماً حق‌شان را در این زمینه دریافت نمی‌کنند, یادآور شد: بحث تبلیغات محیطی مربوط به سازمان لیگ است و رئیس سازمان لیگ می‌آید و در این باره کاملاً توضیح خواهد داد، اما من باید این مطلب را بگویم در این باره یا پول گرفته شده که به باشگاه‌ها پرداخت شده است یا پول دریافت نشده که این پول نیز به دادگاه رفته است و باید حکم صادر شود، اما الان هیچ پولی روی زمین نمانده است.

تاج با یادآوری اتفاقات تلخ روی سکوهای ورزشگاه‌ها در لیگ هجدهم گفت: برخی جلوی روی ما یا پشت سر ما از ما به خاطر برگزاری لیگ انتقاد می‌کردند. فصل قبل سرِ شکسته، زنجیر و چاقو، توهین و تأخیر در برگزاری فینال جام حذفی داشت. ماشین‌های خبرنگاران آسیب دید. برگزاری لیگ در این شرایط چه ضرورتی دارد؟ کشور ما که می‌تواند فینال لیگ قهرمانان آسیا را اینقدر شکیل برگزار کند، نمی‌تواند لیگ را به خوبی برگزار کند؟ در فینال آسیا بانوان آمدند و اینفانتینو، سه معاون او، شیخ سلمان و ۱۸ رئیس فدراسیون آسیایی حضور داشتند. در این زمینه باید از باشگاه پرسپولیس و گرشاسبی، شرکت تجهیز و وزارت ورزش تشکر کنم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین رویداد آسیا را بدون هیچ مشکل خاصی برگزار کردیم، تصریح کرد: الان هم همه پای کار آمده‌اند. ذوالفقاری رئیس شورای تأمین کشور به همه‌ی مسئولان مربوطه نامه زد. جلسات متعددی برگزار شده است و هیچ‌کس لیگ برتر را با این شرایط برگزار کنیم. همه به این نتیجه رسیدند که همه باید از لیگ لذت ببرند و باید تدابیر لازم در ورزشگاها اندیشیده شود. این هم راه حل دارد و آن هم این است که باید دست از اغماض برداریم. تا الان همه کمک کردیم که لیگ برتر و تیم ملی داشته باشیم.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مشکل نور ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مهم است که قسمتی از آن حل شده است. نیروی انتظامی گفته است تا سه شرط برقرار نباشد، به ورزشگاه‌ها نمی‌آییم و بدون آنها هم نمی‌توانیم بازی‌ها را برگزار کنیم. وزیر ورزش و جوانان به تمام استانداران نامه نوشت که نواقصی در زیرساخت‌ها دارید که برای رعایت الزامات AFC، باید اقدام عاجل برای برطرف کردن این الزامات عمل بیاید، وگرنه امکان برگزاری بازی مقدور نیست. بالاترین مقام ورزشی کشور گفته که نمی‌توانیم لیگ را برگزار کنیم.

تاج با اشاره به شروط شورای امینت کشور گفت: اول اینکه بلیت‌ها باید الکترونیکی به فروش برسد. شما می‌توانید از خانه بلیت اتوبوس بخرید و حتی صندلی خود را انتخاب کنید. دوم اینکه صندلی‌ها شماره‌دار باشند و سوم اینکه دوربین‌ها در ورزشگاه وصل باشد تا اگر کسی ناسزایی گفت یا اشیائی پرتاب کرد، بتوانیم به سراغ او برویم. وزارت ورزش و شورای امنیت به استانداران گفته‌اند اگر ورزشگاه‌ها آماده نشوند، لیگ برگزار نمی‌شود. کارهایی انجام شده است، اما اگر شرایط فراهم نشود، لیگ برگزار نمی‌شود. ما می‌خواهیم لذت در کام فوتبالدوستان بماند و نمی‌خواهیم سری بشکند. اگر ورزشگاه‌های بیشتری آماده شد، لیگ برتر برگزار می‌شود، وگرنه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

«وزارت ورزش جلساتی در سطح عالی در این خصوص برگزار کرده و وزیر هم تذکرات لازم را داده است.»، وی ضمن بیان این جمله خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در این شرایط پنهان‌کاری کنیم. مردم همه ورزشگاه‌ها را می‌بینند و نمی‌توانیم بین ورزشگاه‌ها فرق بگذاریم. نمی‌شود که استاندار، نماینده مجلس یا وزیری فشار بیاورد که اگر بازی‌ها در یک استان برگزار نشد، در استان دیگر برگزار شود. کسی نباید فشاری بیاورد و هیچ فشاری پذیرفته نیست. در نامه‌ای که به استانداران نوشته شد، اعلام شد که تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط بگذارند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره ورزشگاه‌هایی که امکان برگزاری بازی‌های لیگ برتر در آنها وجود دارد، اظهار داشت: ورزشگاه آزادی کسری‌هایی دارد، اما به مسابقات می‌رسد. ورزشگاه نقش جهان شرایط مطلوبی دارد، اما این کافی نیست. ورزشگاه‌های فولاد آره‌نا، یادگار امام (ره) تبریز و فولادشهر در حال آماده شدن است و ورزشگاه خانگی صنعت نفت کسری‌هایی دارد، اما مثلاً اقدام جدی درباره ورزشگاه خانگی نفت مسجدسلیمان انجام نشده و اگر بازی‌ها برگزار شود، این تیم باید در استان‌های همجوار به میدان برود.

تاج با بیان اینکه امنیت ورزشگاه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اصلی آن در اختیار باشگاه‌هاست، گفت: باشگاه‌ها فرمانده برگزاری مسابقات هستند و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دیگر چنین نقشی ندارند. سازمان لیگ باید شرایط برگزاری بازی‌ها را منتشر کند و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید سهم تماشاگران تیم‌ها، ۵۰-۵۰ یا ۳۰-۷۰ است. فعلاً برای ورزشگاه آزادی، فقط بحث بلیت‌فروشی مطرح است که گیت‌هایی گذاشته‌اند. این مسئله بین دو باشگاه و ورزشگاه آزادی است که باید حل شود.

وی با بیان اینکه باشگاه‌ها باید به ۱۵۰-۱۰۰ نفر آموزش بدهند تا این لیدرها بتوانند ورزشگاه‌ها را اداره کنند، تصریح کرد: کانون‌های هواداری تمام باشگاه‌ها منحل اعلام شد. باید کانون‌های جدیدی تشکیل شود و در نیروی انتظامی فرم پُر کنند. اداره ورزشگاه‌ها برعهده این افراد است. این کانون به مسئول امنیت ورزشگاه‌ها و آن هم به پلیس متصل است. در این شرایط نیروی انتظامی دو قدم عقب‌تر می‌نشیند. اگر شرایط ورزشگاه‌ها بیشتر از نصف باشد، می‌توانیم لیگ برتر را برگزار کنیم، اما در استان‌هایی که ورزشگاه‌ها شرایط برگزاری بازی ندارند،‌ مسابقات در استان‌های همجوار و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. بازی‌ها به این دلیل در شهر تیم موردنظر و بدون تماشاگر برگزار نمی‌شود که تماشاگران ممکن است دور ورزشگاه‌ها جمع شوند.

رئیس فدراسیون فوتبال ضمن بیان اینکه تیم ملی با تأخیر در برگزاری مسابقات آسیب می‌بیند، گفت: همه‌ی کشورها یک بار این کار را انجام دادند و فکر می‌کنم لیگ برگزار می‌شود، چون ورزشگاه‌های خوبی آماده شده است. من پوشه بزرگی دارم که می‌توانم از آن بگویم کدام ورزشگاه چه چیزهایی کم دارد. جلسه‌ای در سطح کلان داریم که می‌فهمیم قرعه‌کشی لیگ برتر را باید یا نباید برگزار کنیم. ما سال گذشته فقط کشته نداشتیم. در زمان مشکلات اولین کسی که به سراغش می‌روند، مدیر باشگاه و رؤسای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. در روزهای آفتابی زمان پیروزی‌ها همه هستند، اما در روزهای برفی و بارانی کسی نیست و یک نفر نمی‌گوید که من مسئولیت دارم. خواستیم درباره موضوعی به فیفا نامه بزنیم، یک نفر حاضر نشد آن را امضا کند.

تاج با بیان این جمله که ابتدا قرار بود لیگ برتر روز ۱۰ مرداد برگزار شود، تصریح کرد: ما برنامه‌های تیم‌های ملی را براساس این تاریخ چیدیم. با این حال شرایط مربوط باید انجام شود. نمی‌توانیم به بیش از نیمی از تیم‌های لیگ برتر بگوییم به استان دیگری بروند. نیروی انتظامی باید با ما همکاری کند، اما به صراحت گفته است که نمی‌توانیم مسابقات را با شرایط فعلی برگزار کنیم. آیا می‌توان بازی‌ها را بدون همکاری این نهاد برگزار کرد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فیفا الزامی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌های کشور برای مسابقات لیگ برتر در نظر گرفته است یا خیر، خاطرنشان کرد: کشور با این موضوع برخورد عقلانی می‌کند و پاسخ خوبی توسط مسئولان ذی‌ربط داده شده است. فدراسیون این پاسخ را منعکس کرده است. در مجموع شرایط خوبی برای ایجاد شرایط خانوادگی برای مقدماتی ۲۰۲۲ قطر است که اگر همه‌ی شرایط ورزشگاه‌ها فراهم شود، همه را متقاعد می‌کند. اگر الزامات موردنظر به موقع انجام شود، ما را امیدوار می‌کند تا بتوانیم خانواده‌ها را در آینده به ورزشگاه‌ها راه بدهیم.

تاج درباره برگزاری مسابقات لیگ گفت: مردم می‌خواهند بدانند لیگ چه زمانی برگزار می‌شود. این مسئله هم چیزی نیست که با توصیه نماینده و استاندار حل شود. اگر این‌طور باشد، مجبوریم برای سایر استان‌ها هم برگزار کنیم. اگر شرایط فراهم شود، قرعه‌کشی انجام می‌شود، اما حتی اگر قرعه‌کشی هم انجام شود، معنا و مفهوم آن برگزاری لیگ نیست، چون مهمترین مسئله آماده‌سازی ورزشگاه‌هاست و اگر نیمی از ورزشگاه‌ها آماده شوند، مشکلی برای برگزاری لیگ نخواهیم داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال راجع به ناکامی‌های اخیر فوتبال ایران در رده نوجوانان، جوانان و همین‌طور شکست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا گفت: شایستگی فوتبال این است که همه درباره آن صحبت می‌کنند و همه هم اظهارنظر مختلف دارند. وقتی یک سرمربی هم انتخاب می‌کنید، نظرات مختلفی وجود دارد. آنچه ما به‌عنوان برگزارکننده و مسئول فنی می‌بینیم این است که بهترین شرایط را بعد از انقلاب داریم. هشت سال است که اول آسیا هستیم و سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پنج رده ما به جام جهانی رفتند و این توفیقی است که برای هیچ کشور دیگری رقم نخورده است. شرایط تیم‌های ما نیز اکنون خوب است و شرایط‌مان را حفظ کردیم. فوتسال ما سوم و فوتبال ساحلی ما دوم دنیا هستند. امکاناتی که ما داریم، قابل مقایسه با برخی کشورها نیست.

وی درباره وضعیت اردویی تیم‌های ملی نیز گفت: ما اکنون موافقت کردیم که تیم نوجوانان به چین برود، چون حتی پول بلیت هواپیمای ما را هم چینی‌ها می‌دادند. با قطری‌ها نیز جلسه‌ای داشتیم و قرار است اردویی را در قطر برگزار کنیم، چون شرایط شرجی دوحه دقیقاً شبیه به کامبوج است. رابطه ما با قطر و کمپ اسپایر بسیار خوب است که یک بازی دوستانه با آنها پشت درهای بسته انجام می‌دهیم. تیم امید ما هم به قطر می‌رود و آنجا دو بازی دوستانه خواهد داشت.

تاج در واکنش به این مسئله که به نظر می‌رسد مشکلات داوران هنوز پابرجاست و دستمزد آنها پرداخت نشده، یادآور شد: ما مشکلات زیادی داریم و شرایط‌مان عادی نیست و باید در این شرایط غیرعادی نفس بکشیم و ادامه بدهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور نسلی جوان در فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: نیما نکیسا، ابراهیم شکوری، فراز فاطمی، وحید هاشمیان و سعید دقیقی را اکنون در فدراسیون فوتبال داریم که همه‌ی آنها مدرک دکتری دارند و بهترین‌های رشته خودشان هستند.

تاج درباره اینکه گفته می‌شود او آرای کمیته اخلاق را قبول ندارد و در مورد پرونده فینال جام حذفی معترض بود، گفت: مگر می‌شود قبول نداشته باشیم؟! خودم آقای تورک را دعوت کردم و خواهش کردم به فدراسیون بیاید. او امتیاز بزرگی برای فدراسیون فوتبال است و آقای صالحی و محمدی هم در استیناف حضور دارند. قدرت رئیس فدراسیون فوتبال در یک اموری نقش نمی‌بندد. من رئیس فدراسیون هستم و می‌توانم سرمربی تیم ملی را تعیین کنم، اما نمی‌توانم دروازه‌بان تیم ملی را انتخاب کنم. رئیس فدراسیون قدرتش بر اموری نقش نمی‌بندد و ممکن است من بگویم در صلاحیت جای دیگری است، اما قانون تشخصی می‌دهد. اکنون نیز استیناف باید رأی بدهد و جامعه فوتبال باید به هر دو احترام بگذارد.

وی ادامه داد: در دادگستری روزی هزار رأی بدوی داده می‌شود و کمیته استیناف هم می‌تواند رأی بدهد. در صلاحیت کمیته اخلاق است که رأی بدهد و در صلاحیت کمیته استیناف است که بپذیرد یا نه.

رئیس فدراسیون درباره شرایط ورود VAR به داوری گفت: امروز به اختتامیه کلاس داوری در آکادمی خواهم رفت و ابتدا باید از همه عزیزان در آکادمی تشکر کنم. اکنون آکادمی ما شرایط خیلی خوبی دارد و ما هر چه پول درآوردیم در آکادمی هزینه کردیم. کاری که از زمان آقای صفایی فراهانی آغاز شد، در دوره‌های بعدی توسعه پیدا کرد و اکنون تکمیل است. درباره VAR نیز باید بگویم با نایب رئیس کمیته داوران AFC صحبت کردم و آقایان فغانی و حیدری در کلاس‌هایی شرکت خواهند کرد که گواهینامه برای آنها صادر می‌شود و می‌توانند اینجا فعالیت کنند. شرایط باید از سوی باشگاه‌ها فراهم شود. از جهت سخت‌افزاری که صداوسیما به ما کمک می‌کند، بعید می‌دانم مشکلی وجود داشته باشد. شاید در هفته‌های ابتدایی VAR نباشد، اما از هفته‌های بعدی این شرایط را می‌رسانیم.

وی درباره اینکه گویا دیگر قرار نیست رکن قضایی توسط رئیس فدراسیون انتخاب شود، یادآور شد: خیر، این مسئله‌ای است که ما دنبال می‌کنیم و در AFC هم این موضوع انجام می‌شود. رئیس معرفی می‌کند و رؤسای رکن قضایی انتخاب می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.