فدراسیون جهانی فوتبال جریمه‌های سنگینی را در به‌روز رسانی آیین‌نامه انضباطی‌اش در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) آیین‌نامه انضباطی خود را به روز کرد که نشان می‌دهد بالاترین نهاد فوتبالی جهان، عزمی راسخ برای مبارزه با نژادپرستی و توهین‌های جنسیتی دارد. در قوانین جدید فیفا که از تاریخ ۱۵ جولای (۲۴ تیر) لازم‌الاجرا است، در مواردی که بازیکنی به بازیکن دیگر توهین نژادپرستی کند، حداقل ۱۰ جلسه محروم خواهد شد که این دو برابر جریمه قبلی است. همچنین بازیکنی که مورد حمله نژادپرستی قرار گرفته برای اولین بار این فرصت را خواهد داشت تا نظر خود را در این مورد در اختیار کمیته انضباطی قرار دهد و حتی در جلسات این کمیته حضور پیدا کند.

فدراسیون جهانی فوتبال پیش از این اعلام کرده بود که با «شبکه فِیر» - شبکه‌ای که برای مبارزه با تبعیض در فوتبال اروپا تشکیل شده است - همکاری نزدیکی خواهد داشت تا ناظران ضدتبعیض بازی‌ها را پیدا کند. بر اساس اعلام فیفا ناظران باید زبان و خصوصیات کشور مدنظر را درک کنند، از سمبل‌ها و کدهایی که در کشورهای مدنظر استفاده می‌شود آگاهی داشته باشند، از فضای محلی و فرهنگ هوادارای کشور مدنظر شناخت داشته باشند و از مسائل جغرافیایی و ژئوپولیتیکی در بازی آگاهی داشته باشند.

در قوانین جدید همچنین تیم‌هایی که هواداران‌شان اقدام به سر دادن شعارهای تبعیض‌آمیز و توهین جنسیتی در جریان بازی‌ها کنند، حداقل ۲۰ هزار فرانک سوئیس (۲۰ هزار و ۱۹۳ دلار) جریمه نقدی خواهند شد و تیم خاطی مجبور می‌شود بخشی از سکوهای ورزشگاه خود را به روی هوادارانش ببندد.

در حال حاضر طبق قوانین فیفا داوران می‌توانند در روشی سه مرحله‌ای در صورت ادامه رفتارهای تبعیض‌آمیز بازی را به کل متوقف کنند، اما طبق جدیدترین قوانین، در چنین شرایطی دیداری که توسط داور متوقف می‌شود، به طور اتوماتیک نتیجه‌اش ۳ بر صفر به سود تیم رقیب می‌شود، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۰ )