یک پیشکسوت داوری فوتبال ایران می‌گوید امثال رییس دپارتمان داوری لوگوی فدراسیون فوتبال هستند و به خاطر همین چنین سمت‌هایی گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، داوری ایران در لیگ هجدهم روزهای پرچالشی را سپری کرد. روزی نبود که اعتراض به داوری و یا درخواست استفاده از VAR وجود نداشته باشد. اشتباهات داوری و بدتر از آن یعنی توجیه داوران شاغل در فدراسیون باعث شد تا ذهنیت خوبی از داوری ایران در فصل ۹۸-۹۷ باقی نماند.

جعفر خوشرو از داوران با سابقه فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات داوری ایجاد شده در لیگ هجدهم گفت: متأسفانه خشت داوری فوتبال ایران کج گذاشته شده است و از همان ابتدا به وجود آمدن چنین مشکلاتی طبیعی بود. انتخاب داوران در هر دوره لیگ برتر و در رده‌های مختلف با مشکلات و اما و اگرهای گوناگونی همراه بوده است. اگر به هیأت‌های فوتبال مراجعه کنید، برای انتخاب داوران در لیگ برتر، لیگ دسته یک و لیگ‌های پایین‌تر مسائلی وجود دارد که هیچ‌گاه به گوش رسانه‌ها نمی‌رسد و کسی از این مسائل بویی نمی‌برد. این نکات فقط به گوش مسؤولان رده بالا می‌رسد اما توجهی از سمت آن‌ها هم دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: استانداردهای مناسب آموزش برای داوران مهیا نشده است. کسانی باید داوران را آموزش دهند که بتوانند آن‌ها را به صلاحیت دانش و فنی برسد. آیا مدرسینی که از سوی کمیته داوران برای تدریس به فیفا انتخاب شده‌اند، می‌توانند انگلیسی صحبت کنند یا به زبانی به جز فارسی تسلط دارند؟ متأسفانه مشکلات زیادی در رابطه با داوری فوتبال داریم اما چون ویترین داوری فوتبال، لیگ برتر است اکنون این مشکلات دیده می‌شود و همه متوجه می‌شوند که وضع داوری چقدر خراب است. تا زمانی که رانت در داوری وجود دارد، چنین مشکلاتی وجود دارد. مطمئن باشید این داوری ما وضعش بهتر نخواهد شد و مسکن موقتی روی آن تأثیری ندارد.

خوشرو تصریح کرد: ببینید چند تا از داوران کشور لیگ را قضاوت می‌کنند؟ یک سری آن قدر دیر آمدند که بزرگ‌ترین آرزوی آن‌ها قضاوت تنها در لیگ برتر است و به بیش‌تر از آن فکر نمی‌کنند. با قضاوت آن‌ها داوران جوان‌تر که پشت خط هستند فرصت داوری پیدا نمی‌کنند و این داوران سفارش شده مجالی به جوان‌ترها نمی‌دهند. این داوران به دلیل بی‌لیاقتی کمیته داوران زودتر معرفی نشدند و الآن تنها به کشیدن بار فوتبال مشغول هستند. انگیزه و هدف خاصی ندارند و تنها می‌خواهند در فوتبال ایران حضور داشته باشند.

او درباره انتقاداتی که از داوود رفعتی، رئیس دپارتمان داوری شده است توضیح داد: او حرف‌های عجیبی می‌زند. یک سری از داوران هستند که سنجاق شده فوتبال هستند. نظارت و تدریس داوری باید وجود داشته باشد اما با وجود چنین آدم‌هایی به اشخاص مناسب و دارای صلاحیت داوری نمی‌رسد. برخی بله‌گوهای فدراسیون هستند که اگر این چنین نبود، چنین جایگاهی نداشتند. اتاق فکر و سنجاق شده‌های داوری روزهای یک‌شنبه و دوشنبه جلسه دارند. آنالیزهای داوری انجام می‌شود و نمره ناظران و داوران بالا و پایین می‌شود و سپس در اختیار رفعتی قرار می‌گیرد. به همین علت است که رئیس دپارتمان داوری خیلی دیر پاسخگو اشتباهات است زیرا اطلاعات لازم دیر به دستش می‌رسد و او هم شرکتی در این جلسات ندارد.

خوشرو درباره بعضی از تخلف‌ها و کم‌کاری‌های کمیته داوران تصریح کرد: گذاشتن ناظر ویژه و آنالیز داوری تعریف خاصی دارد اما بعضی از داوران هم دکان باز کرده‌اند. مشاوره داوری نوعی از این دکان‌بازی است. آقایان از در بیرون می‌روند و از پنجره دیگری به داخل می‌آیند. من مطلعم که بعضی از این اشخاص به دپارتمان‌های داوری دعوت شده‌اند و وقتی دیده‌اند در آمد فدراسیون به آن‌ها نمی‌سازد، رفتند سراغ سمت دیگری. آن‌ها دل‌شان برای داوری نمی‌سوزد و دنبال پر کردن جیب خود هستند. تا زمانی که سیستم اصولی وجود نداشته باشد، همین آش است و همین کاسه.

وی افزود: مطالب داوری در انبارها و اتاق‌های مسؤولان داوری نگه داشته می‌شود؛ نه به رسانه‌ای نشان داده می‌شود و نه حتی سایر دست‌اندرکاران داوری از آن مطلع می‌شوند. نمونه آنکه به تازگی اتفاق افتاد در همین کلاس‌های چند وقت اخیر بود. کلاس‌های داوری برای ناظران و داوران فوتبال تشکیل شد که مدرس آن کلاس یک داور لبنانی بود. الان چند ماه است که از برگزاری آن کلاس می‌گذرد اما هنوز مطالب آن کلاس به دست داوران شرکت کننده نرسیده است.

او گفت: مسؤولی که باید این کار را می‌کرده می‌گوید این اطلاعات در اختیار اصفهانیان و در منزلش است. همین کارها شفافیت داوری را زیر سوال برده است. در اتاق فکر تصمیم گرفته شد که اعتراض‌های مختلف به داوری از سوی باشگاه‌ها و هواداران پاسخ داده شود؛ در نتیجه داوران خط به کادر داوری اضافه شدند. زمانی آموزش صحیح نباشد، چه داور خط، چه کمک داور و چه داور اصلی کار خود را می‌کنند و اصولی تصمیم نمی‌گیرند. امروزه این داور خط هم معضلی شده است. متأسفانه زیربنایی در داوری کشور وجود ندارد. وقتی مرجع مستقیم وجود نداشته باشد، من هم مرتکب خطا می‌شوم. شما ببینید آقای ساکت چگونه به فدراسیون رسید و با وجود بازنشستگی هنوز در فدراسیون است. شما ببینید یک نفر مثل کامرانی‌فر که کارش را درست انجام می‌داد چگونه حذف شد. مشکلات داوری زیاد است و اگر بخواهیم آن را از ریشه حل کنیم باید از اصلاحات در سر هرم شروع کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.