سرمربی پیکان معتقد است اگر دو باشگاه سایپا و پیکان نباشند فوتبال در اختیار کسانی می‌افتد که به دنبال کاسبی هستند تا درآمدی برای خود هستند.

حسین فرکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط تیم فوتبال پیکان در لیگ هجدهم و آینده این تیم در لیگ برتر به صحبت پرداخت. سرمربی تیم فوتبال پیکان در این گفت‌وگو اشاره‌ای به روند بازیکن سازی دو باشگاه تهرانی داشت و عنوان کرد: پیکان و سایپا سال‌هاست در فوتبال ایران نقش بی‌بدیلی در جریان تولید بازیکن داشته‌اند. البته در این گفت‌وگو فرکی گریزی هم به حواشی فوتبال و همین‌طور مباحث دلالی زد و عنوان کرد: متأسفانه در برخی از تیم‌ها برای اینکه بازیکنی فوتبال بازی کند از او پول‌هایی دریافت می‌کنند. سرمربی پیکان در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با ایسنا روند کاری هشت ساله کارلوس کی‌روش را هم بررسی کرد و گفت: او از نظر فنی نمره بدی نمی‌گیرد اما از نظر اخلاقی مشکلات زیادی را برای فوتبال ایران به همراه داشت.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا را با حسین فرکی می‌خوانیم:

* در نیم فصل اول پیکان نتایج خوبی را نمی‌گرفت و حتی مدیرعامل باشگاه از این قضیه ابراز ناراحتی کرده بود اما با حضور شما کمی شرایط در این تیم تغییر کرده است. درباره روند کارتان در تیم فوتبال پیکان صحبت کنید.

باشگاه پیکان یکی از تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران است و در رشته‌های مختلف از جمله فوتبال فعالیت می‌کند. این باشگاه مدیرانی ورزش دوست و فوتبالی و امکانات بسیار خوبی هم دارد و با توجه به این امکانات باید شرایط خوبی هم در فوتبال ایران داشته باشد. باید قبول کنیم پیکان از نظر سخت افزاری یک باشگاه واقعی است. ما هم این افتخار را پیدا کردیم در شهر خودمان یعنی تهران در پیکان فعالیت کنیم. از وقتی که ما آمدیم سعی کردیم روندی که در گذشته از نظر فنی در این تیم بوده تغییر دهیم تا از نظر نتیجه‌گیری شرایط‌مان بهتر شود. تلاش زیادی هم انجام دادیم تا افکار و دیدگاه‌های خودمان را به تیم القا کنیم. البته در بدو ورودمان تلاش کردیم شرایط پیکان را بهبود ببخشیم و بعد به آینده فکر کنیم. بر همین اساس فکر می‌کنم موفقیت‌های خوبی هم به دست آورده‌ایم. بازیکنان‌مان هم از شرایط روحی و روانی که در گذشته برایشان به وجود آمده بود فاصله گرفتند و مدیریت هم وضعیت خوبی را در باشگاه ایجاد کرده و نتیجه این شده که ما نسبت به نیم فصل اول جایگاه بهتری را در اختیار داشته باشیم. در کل از نظر من پیکان باید توجه ویژه‌ای به بحث تیم داری داشته باشد چون با خیلی از تیم‌های لیگ فرق می‌کند و شرایط متفاوتی دارد. چرا که پیکان با تیم‌های دیگری که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کند متفاوت است چون آن‌ها از شرایط هواداری و همین طور نیروی انسانی استفاده می‌کنند و چون ما این مسائل را نداریم نگاه‌مان به میانه جدول است و آن چیزی نیست که شخصاً دوست داشته باشم. من همیشه در هر باشگاهی که کار کرده‌ام با وجود مشکلات مالی و امکاناتی که وجود داشته همیشه سعی کرده‌ام در جایگاه‌های بالای جدول حضور داشته باشیم.

* شما در ابتدای حضورتان در پیکان برخی بازیکنان را به خاطر مسائل انضباطی کنار گذاشتید؛ شاید توجه به نظم و انضباط تأثیر زیادی در روند نتیجه‌گیری تیم‌تان داشته باشد؟

بدون شک نظم و انضباط در موفقیت یک تیم تأثیر دارد. یک بخشی از موفقیت یک تیم به مسائل انضباطی و بخشی هم به مسائل فنی ارتباط دارد. یک واقعیتی در فوتبال وجود دارد که مسائل انضباطی در روند موفقیت تیم‌ها تأثیرگذار هستند. چون فوتبال یک ورزش انفرادی نیست و باید نظم و دیسیپلین در آن رعایت شود. من خودم کارم را از جایی آغاز کردم که نظم و دیسیپلین در آن حرف اول را می‌زد. باشگاه پاس باشگاهی بود که به این‌گونه مسائل اهمیت زیادی می‌داد و ما هم به اینگونه مسائل عادت کرده بودیم و یاد گرفتیم و سعی کردیم از آن الگوبرداری کنیم. در جاهایی که نظم بوده به موفقیت یک تیم کمک کرده است و در جاهایی هم که نظم نبوده با وجود شرایط خوب تیم، بی‌نظمی‌ها باعث شده تمام زحمات از دست برود. با همین اعتقاد سال‌هاست مربی‌گری می‌کنم و تجربه خوبی هم در این زمینه داشته‌ام. هر جا که نظم و انضباط را رعایت کرده‌ایم نتایج خوبی گرفتیم و در جاهایی هم که این حالت وجود نداشت سعی کردیم با صحبت با بازیکنان این مسئله را رعایت کنیم. با توجه به اینکه بازیکنان حرفه‌ای هستند و گاهی باشگاه خودشان را عوض می‌کنند و در باشگاه جدید شاید شرایط تازه‌ای را تجربه کنند اما ما سعی کردیم آن‌ها را با تفکرات خودمان آشنا کنیم. ما بحث فنی را جدا می‌کنیم و اهمیت زیادی به بحث نظم و انضباط و دیسیپلین می‌دهیم. تا به حال هم برخورد آن‌چنانی با کسی نکرده‌ایم. شیوه کار ما این‌گونه است که ابتدا به یک بازیکن تذکر می‌دهیم و بعد مراحل بعدی را طی می‌کنیم. اگر کسی دیدگاه‌ها و افکار ما را رعایت کند مشکلی به وجود نمی‌آید. اگر توجه نکند سعی می‌کنیم با صحبت کردن با آن بازیکن، وضعیت را بهتر کنیم. بازیکنان دوست دارند که بازی کنند حالا اگر بخواهند این بازی کردن را با تلاش و کوشش به دست بیاورند ما سعی می‌کنیم حق‌شان را به آن‌ها بدهیم؛ اما اگر بازیکنی بخواهد با اعتراض و یا حرکت دیگری خودش را به ترکیب اصلی برساند بازتاب بدی در تیم دارد. با توجه به اینکه در صحبت‌های‌مان تلاش می‌کنیم بازیکنان را ارشاد کنیم اگر آن‌ها به صحبت‌های‌مان توجه کردند که هیچ، اگر توجه نکردند با تذکر ما روبه‌رو می‌شوند. اگر هم تذکرات نتیجه نداد به بازیکن اخطار می‌دهیم که این موضوع مرحله سوم کار ماست و در نهایت هم قطع همکاری را در دستور کار خودمان قرار می‌دهیم. اگر بازیکنی نتواند در سه مرحله قبلی خودش را با تیم هماهنگ کند طبیعتاً با مربی دچار مشکل خواهد شد. برای ما موفقیت یک تیم از همه چیز مهم‌تر است و اگر مشکلات این‌چنینی به وجود بیاید بازیکن خاطی را از تیم جدا می‌کنیم و در اختیار باشگاه قرار می‌دهیم. در پیکان هم تقریباً همین شرایط را داشتیم با توجه به ارشادها و تذکراتی که دادیم برخی رعایت کردند اما برخی رعایت نکردند و ما مجبور شدیم خیلی محترمانه آن‌ها را از تیم کنار بگذاریم. دوست هم نداریم برای بازیکنان‌مان تندیس در نظر بگیریم چون خودمان بیش‌تر از همه ناراحت می‌شویم؛ اما من همیشه مصلحت یک تیم را به فرد ترجیح می‌دهم.

اگر دو باشگاه سایپا و پیکان نباشند فوتبال دست کسانی می‌افتد که به دنبال درآمدزایی و کاسبی هستند تا یک درآمدی از کنارش داشته باشند

*پیکان سال‌ها در لیگ برتر وضعیت آسانسوری داشت اما با کادر فنی قبلی در لیگ ثبات پیدا کرد، حالا فکر می‌کنید این تیم چه زمانی بتواند خودش را برای قهرمانی آماده کند و در لیگ در کورس قهرمانی باشد؟

در فوتبال هیچ چیز غیرممکن نیست. در چند وقت اخیر اتفاقاتی در فوتبال اروپا دیدیم که نشان می‌داد هیچ نتیجه‌ای تضمینی نیست. در بخش قهرمانی و کسب سهمیه هم همین شرایط وجود دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم تیم‌هایی که بهترین نفرات را جذب می‌کنند حتماً قهرمان می‌شوند. پیکان هم سابقه خوبی در فوتبال دارد و در مقطعی به لیگ یک رفت و الان خوشحالیم که در لیگ برتر بازی می‌کند. همانطور که گفتم پیکان صرفاً یک تیم بزرگسالان نیست بلکه در رده‌های مختلف تیم دارد و در رشته‌هایی چون والیبال تیم داری می‌کند. وقتی جوانان زیادی در تهران حضور دارند که می‌خواهند در باشگاهی تست بدهند یکی از آن باشگاه‌ها می‌تواند پیکان باشد. تیم فوتبال پاس امروز وجود ندارد اما تیم‌های پایه‌اش فعالیت می‌کنند و بازیکن سازی می‌کنند. هدف تیم داری در تیم‌های پایه برای این است که بازیکنان به تیم بزرگسالان برسند. در این زمینه هم باید باشگاه پیکان توجه ویژه‌ای داشته باشد که از رقیبان عقب نماند. درباره اینکه گفتم هیچ چیز در فوتبال اتفاقی نیست می‌خواهم به استقلال خوزستانی اشاره کنم که از همان ابتدای حضورش در لیگ کارش را خوب آغاز کرد و انگیزه‌های خوبی هم در تیم‌شان وجود داشت که یکی از آن‌ها فعل خواستن بود که در تیم صرف کردند. ما همین شرایط را به شکل دیگری در تیم فولاد تجربه کردیم. تیمی که بدون بازیکنان بزرگ و با حضور بازیکنان بی نام و نشان کار را آغاز کردیم و بازیکنان ما حتی یک‌بار هم تجربه قهرمانی نداشتند اما امکانات فولاد نسبتاً خوب بود و ما هم از امکانات استفاده کردیم و توانستیم سال اول سهمیه آسیایی بگیریم و در سال دوم قهرمان شویم. در همان مقطع هم تیم‌هایی بودند که هزینه‌های زیادی انجام داده بودند و بازیکنان خوبی داشتند. وقتی استقلال خوزستان قهرمان می‌شود نشان می‌دهد در فوتبال هیچ چیز صد درصد نیست. ما هم اگر بخواهیم این‌گونه نگاه کنیم می‌توانیم شرایط خوبی را در پیکان داشته باشیم. ما اگر هوادار نداریم اما می‌توانیم قهرمان شویم به شرطی که حمایت‌های لازم از ما صورت بگیرد. باید تیمی ببندیم که برای کسب سهمیه شانس کافی را داشته باشیم و تلاش کنیم جایگاه خوبی در جدول داشته باشیم. ما از نظر سخت افزاری امکانات خوبی را داریم اما خیلی از تیم‌ها هنوز زمین تمرین مناسب ندارند. برخی تیم‌ها هم با وجود اینکه هواداران زیادی دارند اما نتایج خوبی نمی‌گیرند. به طور مثال همین استقلال با توجه به اینکه این همه هزینه کرده است و شانس قهرمانی داشت اما یک بازی رو در رو مثل داربی باعث می‌شود که از کورس عقب بیفتد. سیاستگذاری باشگاه برای کسب موفقیت بسیار مهم است اما ما تلاش می‌کنیم که همیشه بهترین شرایط را داشته باشیم.

*در صحبت‌های‌تان به نداشتن هوادار در پیکان اشاره کردید. این قضیه در باشگاه سایپا هم وجود دارد. در این میان برخی می‌گویند این دو باشگاهی که هوادار ندارند چرا باید تیم داری کنند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

محبوبیت مثل آمپول نیست که به یک نفر تزریق کنیم. سپیدرود پس از چند سال دوباره به لیگ برتر آمده و دیدیم که چقدر هوادار دارد، چون محبوبیتی قدیمی دارد. نفت مسجد سلیمان هم همین شرایط را داراست. این‌گونه محبوبیت‌ها را شما نمی‌توانید به تیم‌های دیگر تزریق کنید اما معنی حرف‌های من این نیست که تیم‌هایی که هوادار ندارند فعالیت نکنند. ما برای فوتبال تعریفی داریم. فوتبال ما نیاز دارد که طوری گسترده باشد تا جوانان ما ورزش کنند. اگر ما بگوییم پیکان و سایپا نباشند چه اتفاقی رخ می‌دهد، آیا تیم دیگری وجود دارد که بیاید و در این فوتبال سرمایه گذاری کند. پاس در دوران اوج خودش که دو بار قهرمان لیگ شد حتی قهرمان آسیا شد اما طرفداری نداشت. در کنار پاس، جامعه از این تیم استفاده می‌کرد. می‌بینید که همین الان این باشگاه چه امکاناتی دارد و جوانان چقدر از این امکانات استفاده می‌کنند. اگر باشگاه فولاد در اهواز فعالیت نکند آیا فکر می‌کنید فوتبال در اهواز تمام می‌شود. از نظر من اینگونه نیست. چون اهوازی‌ها خودشان عاشق فوتبال هستند. ما باید سعی کنیم دیدگاه‌مان را وسیع کنیم. این دیدگاه که تیمی را داشته باشیم و یک فصل قهرمان شود اصلاً خوب نیست. تیم‌هایی هم بودند که مثل استیل آذین می‌خواستند قهرمان شوند که این اتفاق هم رخ نداد و هیچ ثمره‌ای هم برای فوتبال نداشتند و الان هم نیستند اما باشگاه پاس با وجود اینکه هواداری نداشت کماکان خیلی‌ها از امکانات این باشگاه استفاده و ورزش می‌کنند. پیکان و سایپا هم همین گونه به جوانان مملکت خدمت می‌کند. اگر این دو از فوتبال جدا شوند شاید تعداد زیادی از جوانان سرگردان شوند. این در حالی است که من اعتقاد دارم باید از امکانات فراهم شده توسط این دو باشگاه استفاده شود. شاید برخی بگویند سایپا و پیکان نباشند اما خودشان هم اعتقادشان بر این است که این دو باشگاه باید در فوتبال فعالیت کنند و جوانان را زیر بال و پر خودشان بگیرند. به غیر از اینکه این دو باشگاه باعث می‌شوند جوانان زیادی به ورزش روی بیاورند همین الان می‌بینیم که سایپا و پیکان تعداد زیادی بازیکن به جامعه فوتبال ما معرفی کرده‌اند. اگر دو باشگاه سایپا و پیکان نباشند فوتبال دست کسانی می‌افتد که به دنبال درآمدزایی و کاسبی هستند تا یک درآمدی از کنارش داشته باشند.

ببینید فوتبال چه شور و هیجانی در جامعه ایجاد می‌کند و چقدر باعث می‌شود مردم خوشحال باشند. فکر می‌کنم باید بیش از این برای فوتبال ما هزینه شود اما هزینه‌ها باید در چارچوب و استاندارد خودش باشد

*وزیر ورزش و جوانان در اظهار نظر جالب گفته بودند در سال چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در لیگ برتر فوتبال ایران هزینه می‌شود. شما فکر می‌کنید چقدر از این پول صرف بازیکنان و مربیان می‌شود و چقدر هم واسطه‌ها به جیب می‌زنند؟

این عدد و ارقام از مجموع قراردادهایی است که در فوتبال ایران بسته می‌شود و آقای وزیر به آن‌ها اشاره کرد. آقای وزیر هم از اظهارات خودشان طوری صحبت کردند که منظورشان این بود که این اعداد برای این فوتبال رقم سنگینی نیست. من هم فکر می‌کنم این رقم خیلی برای فوتبال ما کم است. شما ببینید فوتبال چه شور و هیجانی در جامعه ایجاد می‌کند و چقدر باعث می‌شود مردم خوشحال باشند. فکر می‌کنم باید بیش از این برای فوتبال ما هزینه شود اما هزینه‌ها باید در چارچوب و استاندارد خودش باشد تا بهره‌برداری خوبی هم داشته باشیم. متأسفانه اکثر باشگاه‌های ما ساختار درستی ندارند و اصول را رعایت نمی‌کنند. به همین خاطر فضا را طوری قرار دادیم که برخی جوانان به سمت باشگاه‌هایی بروند که به شکل‌های مختلف و یا خصوصی اداره شوند. ممکن است در آنجا مبالغی هم رد و بدل بشود که گاهی این مبالغ در راه درست پرداخت می‌شود و گاهی هم سو استفاده می‌شود. کسی که تیم در اختیار دارد باید برای آن هزینه کند و لباس و شرایط تمرین را فراهم کند اما در این میان هزینه‌های نادرست پرداخت می‌شود و برخی تیمی را شکل می‌دهند و از کنار آن سو استفاده می‌کنند. باید نظارت کامل روی این گونه مسائل باشد. متأسفانه برخی خانواده‌ها که می‌خواهند فرزندشان فوتبالیست شود نمی‌دانند که باید از چه مسیری بروند و گاهاً آدم‌های سودجو در مسیرشان قرار می‌گیرند. برخی می‌آیند و به بازیکنان جوان‌تر می‌گویند اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید فلان قدر هزینه کنید. برخی پیش من می‌آیند و می‌گویند ما در فلان باشگاه حضور داشتیم که به ما گفتند برای پیشرفت باید پول پرداخت کنید. این مسائل در فوتبال وجود دارد و نمی‌شود عدد و رقمی برای آن مشخص کرد.

* درباره حضور مربیان و بازیکنان بی کیفیت خارجی هم در ایران صحبت کنید. در شرایط اقتصادی فعلی برخی واسطه‌ها، مربیان و بازیکنان بی کیفیت را به ایران می‌آورند و ارز زیادی را از کشور خارج می‌کنند. برای مقابله با این جریان چه راهی پیشنهاد می‌دهید؟

اینکه بازیکن خارجی به ایران نیاید من موافقش نیستم. در دنیا بازیکنان به لیگ‌های کشورهای مختلف می‌روند. حضور بازیکنان خارجی باعث می‌شود بازیکنان ایرانی انگیزه بگیرند. پس از چند سال که بازیکنان بی‌کیفیت خارجی در لیگ زیاد شد سازمان لیگ تصمیم گرفت آئین‌نامه تصویب کند که بازیکنان خارجی در چارچوب آن آئین‌نامه به ایران بیایند. از این راه می‌خواستند کمک کنند که بازیکنان خارجی بی‌کیفیت به ایران نیایند. الان ما در بحث بازیکن خارجی شرایط دلار را هم محاسبه می‌کنیم و می‌دانیم واقعاً کار سخت است. به همین خاطر اگر بخواهیم بازیکنی به ایران بیاوریم سعی می‌کنیم قرارداد او را به ریال ببندیم. شاید برخی بازیکنان خارجی هم این شرایط را قبول نکنند. در اینکه باید بازیکنان خارجی با کیفیت که یک سر و گردن از ایرانی‌ها بالاتر هستند را به ایران بیاوریم هیچ شکی نیست اما از آن طرف هم باید جلوی حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت گرفته شود. با این حال فکر می‌کنم که در آینده کمی مشکل خواهیم داشت، چون قیمت ارز زیاد شده و حضور بازیکنان خارجی هم هزینه زیادی را در بر می‌گیرد. در بحث مدیریت هم باید مدیران ما تصمیمات قاطع و درستی را بگیرند که اگر پولی هزینه می‌کنند برآوردی برای فوتبال ایران داشته باشد. در این میان واسطه‌ها هم که بازیکنان خارجی را به ایران می‌آورند باید افراد مورد اعتمادی باشند که بازیکنان باکیفیت را انتخاب کنند البته من می‌دانم این افراد زیر نظر فدراسیون فعالیت می‌کنند و کارشان قانونی است. آن‌ها باید طوری تلاش کنند که منافع هر دو طرف تأمین شود تا کار سالمی انجام بدهند و به دنبال سو استفاده نباشند. ما با مربیان هم گاهی از حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت ناراحت می‌شویم و دوست نداریم هزینه‌ای بکنیم که بهره‌ای و سودی برای باشگاه نداشته باشد.

اگر حضور در جام جهانی مهم باشد کی‌روش دو بار ایران را به جام جهانی برده است اما اگر نتیجه نگرفتن در جام ملت‌های آسیا ناکامی باشد باید بگویم کی‌روش موفق نبوده است و من از نظر فنی از ۱۰ به کی‌روش نمره پنج را می‌دهم

* شما سال‌ها در کنار برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی فوتبال ایران کار کردید و به خوبی شرایط تیم ملی را می‌شناسید. این تیم هشت سال زیر نظر کارلوس کی‌روش فعالیت کرد. به اعتقاد شما چه نمره‌ای باید به هشت سال عملکرد کی‌روش داد؟

همیشه در مورد کی‌روش یک چیز را گفته‌ام و آن هم این است که او باید با سرمربیان لیگ ارتباط بیش‌تری برقرار کند. ما ابتدا که آمد انتظار داشتیم که عملکرد بهتری را از او ببینیم. خود من تا زمانی که در لیگ برتر فعالیت می‌کردم از هر نظر از کی‌روش حمایت می‌کردم و اعتقاد داشتم باید به تیم ملی کمک کرد. در این راه سختی‌های زیادی را هم متحمل شدیم. کی‌روش تا زمانی که تغییر رویه نداده بود و شناخت صد درصدی از او پیدا نکرده بودیم هیچ اظهار نظری درباره‌اش نمی‌کردم اما از مقطعی به بعد احساس کردم که فضایی که او کار می‌کند خوب نیست. اگر بخواهیم از ۱۰ به او نمره بدهیم باید آن را به دو بخش فنی و شخصیتی تقسیم کنیم. در بخش فنی هم دو بخش وجود دارد که یک عده موفقیت‌هایش را می‌بینند و عده‌ای هم شکست‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند. اگر حضور در جام جهانی مهم باشد کی‌روش دو بار ایران را به جام جهانی برده است اما اگر نتیجه نگرفتن در جام ملت‌های آسیا ناکامی باشد، باید بگویم کی‌روش موفق نبوده است. من از نظر فنی از ۱۰ به کی‌روش نمره پنج را می‌دهم. چون ما پیش از کی‌روش هم به جام جهانی رفته بودیم و با برانکو هم به مقام سومی جام ملت‌های آسیا رسیدیم و حتی با آقای حبیبی به جام ملت‌های آسیا رفتیم و مقام سوم را به دست آوردیم. در دوره‌ای که با آقای مهاجرانی به جام جهانی رفتیم فضای رسانه‌ای اینگونه نبود که توجه زیادی به این مسابقات شود اما امروزه به حضور در جام جهانی اهمیت زیادی می‌دهند. در اینکه کی‌روش در تیم‌های بزرگ دنیا مربی‌گری کرده است شکی نیست اما خیلی چیزها را هم فوتبال ایران به کی‌روش داد.

* البته فوتبال ایران با کی‌روش بازی‌های به یاد ماندنی را هم پشت سر گذاشت. نظیر دیدار برابر اسپانیا، پرتغال و همینطور آرژانتین که شور و شعف خاصی در جامعه ایجاد کرد. نظر شما درباره این بازی‌ها چیست؟

ما مقابل اسپانیا نتیجه خوبی گرفتیم. مقابل آرژانتین هم شاید یک‌بار چنین اتفاقی بیفتد. از نظر اینکه کار تدافعی را در تیم ملی دنبال می‌کردیم شاید بتوان به کی‌روش نمره قبولی داد اما واقعیت این است که از جام جهانی ۲۰۱۸ نسبت به جام جهانی قبلی شهامت بیشتری در تیم ملی وجود داشت اما در هر دو دوره نتایجی که انتظار داشتیم رقم نخورد و به مرحله بعد صعود نکردیم. اما در بخش رفتاری از نظر من حرکات کی‌روش قابل قبول نیست. متأسفانه از ابتدا فضا را برای کی‌روش باز گذاشته بودیم و او هم یک ایرانی شده بود و به خوبی می‌دانست باید با ما چگونه رفتار کند. کی‌روش درخواست‌هایی از فوتبال ایران داشت که ما هم در دوره سرمربی‌گری برانکو همین درخواست‌ها را از رییسان فدراسیون وقت داشتیم اما وقتی نمی‌شد که آن امکانات را فراهم کنند ما هم اعتراضی نداشتیم. وقتی نمی‌شود امکاناتی را فراهم کرد اصرار برای تأمین آن امکانات به فدراسیون فشار ایجاد می‌کند. کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد. ما در دوره برانکو برابر کرواسی بازی کردیم و وقتی هم به ایران می‌آمدیم در همین زمین کمپ اردو می‌زدیم و اعتراضی هم نمی‌کردیم. البته کی‌روش اگر اعتراض می‌کرد قاعدتاً منافع بازیکنان تیم ملی را می‌دید که من به این گونه مسائل و اعتراضات او ایرادی نمی‌بینم. کاش کی‌روش از نظر رفتاری بهتر عمل می‌کرد و به این نتیجه می‌رسید که با دعوا نمی‌شود به اهداف رسید. وقتی ما مشکلات و شرایط را می‌بینیم قاعدتاً درک می‌کنیم و اعتراضی نمی‌کنیم. البته من معتقدم اگر فدراسیون می‌خواست امکانات و شرایط خوبی را برای کی‌روش فراهم کند باید برایش شرط و شروطی هم می‌گذاشت که حداقل بیاید و بازی‌های لیگ را ببیند. اگر ما زمین تمرین مناسب نداشتیم معنی‌اش این بود که کی‌روش هم در ایران بازی‌های لیگ را نبیند. رفتارهای کی‌روش واقعاً خوب نبود.

آقای کفاشیان با روحیات خاص خود، برابر بسیاری از تنش‌ها و مشکلات، لبخند را بهترین واکنش در نظر می‌گرفت و بنای کج کارلوس کی روش از همان‌جا شکل گرفت

* اگر مدیری مثل محمد دادکان یا صفایی فراهانی ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشتند آیا عملکرد رفتاری کی‌روش بهتر نبود؟

معتقدم از زمانی که کی‌روش وارد ایران شد و ماه‌ها گذشت تا با خلق و خوی ما و شرایط ایران آشنا شود، اشکالات به مرور در رفتار او پدیدار شد. آقای کفاشیان با روحیات خاص خود، برابر بسیاری از تنش‌ها و مشکلات، لبخند را بهترین واکنش در نظر می‌گرفت و بنای کج کارلوس کی روش از همان‌جا شکل گرفت. در یکی، دو سال پایانی که آقای تاج مسؤولیت فدراسیون فوتبال را عهده‌دار شد، نمی‌توانست رفتار کی‌روش را تغییر بدهد. از سویی، این مربی حمایت رسانه‌ها را نیز پشت سر خود می‌دید و رئیس فدراسیون نمی‌خواست تیم ملی در راه صعود به جام جهانی یا حضور در جام ملت‌های آسیا، حاشیه‌های بیش‌تری پیدا کند. امکاناتی هم که فدراسیون برای کی روش مهیا کرد، بهترین‌ها در تاریخ فوتبال کشورمان بود. همین ساختمان PEC که کی‌روش آن را میراث خود می‌داند، توسط همین فدراسیون فوتبال بنا شد و کی روش یک دلار هم بابت آن از جیبش خرج نکرده که بخواهد ادعایی داشته باشد. شما سری به کمپ تیم‌های ملی بزنید، می‌بینید که شرایط کمپ و امکانات تیم ملی در بهترین حالت سال‌های اخیر خود قرار دارد.

* مارک ویلموتس گزینه مناسبی برای تیم ملی کشورمان محسوب می‌شود؟

با توجه به سال‌های حضور و مواضعی که کارلوس کی روش در تیم ملی بنا کرد، سرمربی جدید تیم ملی کار بسیار سختی پیش رو دارد. در این شرایط، به کارگیری مربی داخلی تصمیم عاقلانه‌ای نبود. با در نظر گرفتن شرایط کار در ایران برای مربیان خارجی در وضعیت کنونی، آقای ویلموتس گزینه نامطلوبی به شمار نمی‌رود. تا جایی که من اطلاع دارم، ایشان از سال ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی بلژیک شد و قبل از آن نیز به عنوان دستیار در این تیم فعالیت می‌کرد. بلژیک در جام جهانی ۲۰۱۴ به رقیبی نظیر آرژانتین خورد و حذف شد وگرنه می‌توانست به مراحل بالاتر نیز صعود کند. در ماه‌های گذشته فدراسیون فوتبال رایزنی‌های زیادی برای انتخاب سرمربی انجام داد و در نهایت با این مربی به توافق رسیده و حالا وظیفه تک تک هواداران فوتبال است که از سرمربی جدید تیم ملی حمایت کنند. فوتبال ما در بخش تدافعی از تجربیات و دانش کی روش بهره مند شد و حالا باید امیدوار باشیم در بخش هجومی نیز با مربی جدید به موفقیت برسد.

* خیلی‌ها به نحوه برگزاری لیگ هجدهم و وقفه‌های طولانی مدت آن اعتراض داشتند. ارزیابی شما از بازی‌ها چیست؟

اولویت همواره تیم ملی بوده و به خاطر برنامه‌های تیم ملی، لیگ دچار وقفه می‌شد. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیز با در نظر گرفتن منافع ملی مجبور شدند بازی‌ها را به این صورت برگزار کنند. مسلماً سختی‌های این کار برای آن‌ها کم‌تر از ما مربیان نبود. من عادت به عیب و ایراد گرفتن از کارها ندارم و به نوبه خودم به فدراسیون فوتبال و تک تک دست‌اندرکاران سازمان لیگ خسته نباشید می‌گویم. ان‌شاءالله که لیگ نوزدهم در شرایطی بهتر برگزار شود.

پرسپولیس اگر قهرمان شد مزد تلاش خودش را گرفت. آقای برانکو یک مربی با دانش و باتجربه است که شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد و نقش ایشان در موفقیت متداوم پرسپولیس، پررنگ است

* به عملکرد فدراسیون فوتبال در یک‌سال گذشته نمره قبولی می‌دهید؟

قطعاً نمره خوبی به فدراسیون می‌دهم. شما باید با در نظر گرفتن تمام جوانب امر، عملکرد یک سازمان و یا یک فدراسیون را بسنجید. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و غیراقتصادی موجود، فدراسیون فوتبال و در رأس آن مهدی تاج نمره خوبی می‌گیرند.

* نظرتان در مورد سومین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر چیست؟

پرسپولیس اگر قهرمان شد مزد تلاش خودش را گرفت. آقای برانکو یک مربی با دانش و باتجربه است که شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد و نقش ایشان در موفقیت متداوم پرسپولیس، پررنگ است.

* اشتباهات داوری در این فصل گریبان‌گیر تیم شما هم بوده؟

اشتباهات داوری وجود داشته و بعد از این هم خواهد داشت. همان طور که منِ مربی در تصمیماتم اشتباه می‌کنم، همان طور که بازیکنان داخل زمین، در تصمیمات و زدن ضربات‌شان مرتکب می‌شوند اما اینکه بخواهیم تمام ناکامی تیم‌مان را گردن داوران بیندازیم، درست نیست. در اشتباهات داوری بالاخره یک تیم باید نفع ببرد ولی در لیگ همه تیم‌ها می‌گویند متضرر شده‌ایم. نمی‌دانم این خروجی اشتباهات داوران به نفع کدام تیم سرازیر شده است.

* چشم‌انداز شما برای فصل بعدی چه خواهد بود؟

از نظر شخصی به عنوان یک سرمربی همواره به دنبال بهترین عنوان ممکن برای تیمم هستم ولی دستِ تنها کاری از دستم ساخته نیست. من به عنوان مربی باید سیاست گذاری باشگاه را بدانم و بر اساس آن، برنامه‌ریزی کنم. با اتمام لیگ، چند روزی استراحت کرده و سپس با مدیریت باشگاه جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم تا ببینیم بضاعت ما برای بستن تیم در فصل بعدی، چقدر خواهد بود. امیدوارم شرایط باشگاه پیکان طوری باشد که بتوانیم برای لیگ نوزدهم، یک تیم بسیار قدرتمند را آماده شرکت در مسابقات کنیم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۹ )