با وجود اختصاص هزینه‌های هنگفت برای تقویت منچسترسیتی در فصول اخیر، سرمربی اسپانیایی این تیم باز هم در تحقق رؤیای مالکان اماراتی باشگاه ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک فصل دیگر، تیم فوتبال منچسترسیتی نه تنها در فتح اروپا بلکه در رسیدن به فینال و بدتر از آن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ناکام ماند. تیم تحت هدایت پپ گواردیولا شب گذشته (چهارشنبه) در یکی از دراماتیک‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، توسط دیگر نماینده انگلیس تاتنهام حذف شد و از صعود به نیمه نهایی این رقابت‌ها بازماند.

با وجود تأکید پپ گواردیولا در نشست خبری پیش از مسابقه‌ مبنی بر اینکه او برای بردن لیگ قهرمانان به سیتی نرفته، جای هیچ شک و بحثی نیست که او دستاوردی که در رقابت‌های اروپایی مورد انتظار بود را برای آبی‌پوشان شهر منچستر کسب نکرد.

از سال ۲۰۱۶ که گواردیولا بایرن مونیخ را به مقصد منچسترسیتی ترک کرد، تا به امروز ۶۰۸ میلیون یورو در بازار نقل و انتقالات صرف خرید بازیکنان جدید و در واقع ابزار مورد نیاز برای پیاده‌سازی فلسفه فوتبالی‌اش کرده اما در این مدت دو بار در مرحله یک چهارم نهایی و یک بار دیگر در مرحله یک هشتم نهایی شاهد حذف شاگردانش از گردونه رقابت‌ها بوده است.

اگر هزینه‌ای که باشگاه قبلی‌اش بایرن مونیخ برای خرید بازیکنان مورد نظر پپ گواردیولا انجام داد را هم به این رقم اضافه کنیم، مجموع بودجه‌ای که سرمربی سابق بارسلونا برای جذب مهره‌های دلخواهش از کارفرمایان خود گرفته به ۸۱۲ میلیون یورو می‌رسد اما این بودجه نجومی برای او دستاوردی جز حسرت و ناکامی در رسیدن به جمع ۴ به همراه نداشته است.

گواردیولا در اولین فصل مربیگری‌اش در انگلیس، از مالکان اماراتی منچسترسیتی بودجه‌ای ۲۱۳ میلیون یورویی برای خرید بازیکنانی مانند جان استونز، ایلکای گوندوگان و گابریل ژسوس دریافت کرد و در آن فصل نه تنها در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌ها مغلوب موناکو و حذف شد بلکه در کورس قهرمانی لیگ برتر انگلیس نیز مغلوب چلسی تحت هدایت آنتونیو کونته شد.

ناکامی‌های آن فصل، گواردیولا را بر آن داشت که بودجه هنگفت دیگری از باشگاه برای خریدهای جدید طلب کند و این بار شیخ منصور بن زیاد آل‌نهیان ۳۱۷.۵ میلیون یورو صرف خرید برناردو سیلوا، ادرسون، کایل واکر، بنیامین مندی، آیمریک لاپورته و دانیلو کرد. آن فصل هم لیورپول موفق شد شاگردانش پپ گواردیولا را در مرحله یک چهارم نهایی حذف کند. با این حال قهرمانی در لیگ برتر، بخشی از هزینه‌ای که صرف خرید بازیکنان جدید شده بود را توجیه کرد.

با وجود دریافت بودجه‌های قابل توجه در دو فصل نخست، گواردیولا باز هم ابایی از مطالبه بازیکنان جدید نداشت و این بار با وجود کاهش خرید، ۷۷ میلیون یورو صرف خرید ریاض محرز از لسترسیتی کرد.

قطعاً‌ این روزها این سؤال که دیگر چه کاری باید انجام می‌شد تا منچسترسیتی به قهرمان اروپا تبدیل شود ذهن شیخ منصور را درگیر می‌کند و با توجه به هزینه‌ای که برای تقویت این تیم انجام داده، این سؤال غیرمنطقی هم نیست. از سال ۲۰۰۸ که او و دار و دسته‌اش فرمانده «سیتیزن‌ها» شدند، این باشگاه یک میلیارد و ۶۶ میلیون یورو صرف خرید ستاره‌های طراز اول دنیای فوتبال کرده اما مطمئناً در موفقیت یک تیم برای کسب قهرمانی در اروپا، پول تنها عامل تأثیرگذار نیست.

وضعیت استادیوم اتحاد مشابه چیزی است که گواردیولا در آلمان تجربه کرد. بایرن مونیخ در زمان مربیگری او بازیکنانی مانند ماریو گوتسه، تیاگو آلکانتارا، آرتورو ویدال، مهدی بن‌عطیه و داگلاس کاستا را خرید و بر رقابت‌ها داخلی سلطه کامل داشت. با این حال ۲۰۴.۴ میلیون یورویی که در آنجا صرف دستیابی به قهرمانی در لیگ قهرمانان کرد، هیچ ثمری برای او نداشت جز قهرمانی‌‌های داخلی که شاید با هزینه‌ای کمتر هم حاصل می‌شد.

گواردیولا پس از سومین تلاش نافرجامش در بایرن مونیخ برای قهرمانی در لیگ قهرمانان، از ادامه تلاش‌ برای بردن این صرفنظر کرد و ترجیح داد در تیمی دیگر شانس خود را امتحان کند. حالا که یک بار دیگر تعداد دفعات تلاش‌های بی‌ثمر پپ برای قهرمانی در اروپا به سه فصل رسیده، باید دید داستان جدایی او تکرار می‌شود یا نه.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.