تیم ملی فوتبال بانوان ایران در حالی نتوانست مجوز صعود از مرحله مقدماتی انتخابی المپیک را کسب کند که انتظارات از این تیم فراتر از نتایجی بود که کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال بانوان در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ با قبول دو شکست و یک پیروزی از صعود به مرحله نهایی مسابقات ناکام ماند تا همچنان زنان فوتبالیست در حسرت حضور در المپیک باشند.

ملی پوشان ایران در گروه c مسابقات با تیم‌های فیلیپین، فلسطین و چین تایپه همگروه بودند که فقط یک تیم جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات انتخابی را به دست می‌آورد و تیم چین تایپه با سه پیروزی قاطعانه از این گروه صعود کرد.

پس از حذف تیم ملی فوتبال بانوان از مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن به دلیل حجاب، چشم امید بانوان فوتبالیست به المپیک توکیو بود اما در فاصله ۴ سال زمان برای آماده سازی تیم ملی استفاده چندانی از این فرصت برای مهیا کردن تیم ملی نشد و شاید تمرکز بر روی دو سال پایانی و اکتفا به برگزاری اردوهای منظم بود. شاگردان مریم آزمون برای حضور در این مسابقات اردوهای منظم و مداومی را برگزار کردند و ملی پوشان در تورنمنت چهارجانبه هند و دو دیدار تدارکاتی نیز مقابل تیم ملی بلاروس به میزبانی ایران برگزار کردند.

* مشکل گلزنی در تیم ملی

حضور در تورنمنت هند زنگ خطر را برای مسئولان فدراسیون و کادر فنی به صدا در آورده بود اما اهمیت چندانی به آن داده نشده بود. تیم ملی در تورنمنت هند که در فاصله زمانی ۲ ماه تا آغاز مرحله دوم انتخابی المپیک برگزار شد ۳ شکست سنگین مقابل تیم‌های نه چندان مطرح هند، نپال و میانمار متحمل شد. پس از این دیدارها تیم ملی در ایران میزبان تیم ملی بلاروس بود که در هر دو بازی شکست خورد. مشکل اصلی در این بازی‌ها عدم گلزنی ایران بود و حتی مریم آزمون، سرمربی تیم ملی در آخرین بازی مقابل تیم بلاروس و در جایی که سارا قمی گل ایران را به ثمر رساند بیان کرد، مشکل ایران گلزنی است و پس از چهار بازی موفق به گلزنی شده‌اند.

* نیمکت نشینی برترین گلزنان لیگ

آزمون در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد و به وضوح از مشکل اصلی تیم ملی مطلع بود که از سارا قمی و فروغ موری که از مهاجمان سطح اول لیگ کشور محسوب می‌شوند و آمار گلزنی خوبی نیز دارند استفاده خوبی در مسابقات مرحله دوم انتخابی المپیک نکرد.

* تعویض مهاجم در دو دقیقه پایانی بازی

نکته قابل تأمل اینکه در آخرین بازی تیم ملی مقابل چین تایپه در حالی که چیزی برای از دست دادن وجود نداشت و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کردیم باز هم شاهد حضور موری و قمی بر روی نیمکت ذخیره بودیم. تیم ملی در همان دقایق ابتدایی بازی دو گل از چین تایپه دریافت کرد تا کار گره بخورد و قمی در دقیقه ۲۰ به جای هاجر دباغی مهاجم جوان وارد زمین شود و فروغ موری نیز در دقیقه ۸۷ اجازه حضور در زمین را پیدا کند! حضور مهاجم در دو دقیقه پایانی بازی و در حالی که تیم ملی با نتیجه ۴ بر یک عقب است چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

* انتخابی المپیک مکان آزمون و خطا نبود

تصمیمات کادر فنی در انتخاب و چیدمان بازیکنان برای این بازی‌ها جای سوال دارد. مرحله دوم انتخابی المپیک، مکان آزمون و خطا نبود و باید بهترین استفاده را از ظرفیت‌های موجود به عمل می‌آوردیم. هرچند فاصله فنی تیم ملی ایران با چین تایپه بسیار است اما می‌توانست جلوی شکست سنگین ۴ بر یک را گرفت. حال تیم ملی باید خود را برای مسابقات آینده آماده کند و باید از امروز به فکر برنامه‌های تدارکاتی و حضور مربیان خارجی برای این تیم گرفته شود.

* کمبود دیدارهای تدارکاتی

جدا از بحث نتایج کسب شده ملی پوشان در این مسابقات، کمبود دیدارهای تدارکاتی بسیار حس شد. بازیکنان جوان در دیدار مقابل چین تایپه چندین اشتباه فاحش داشتند که دلیل آن استرس و فشار حاصل از بازی بود که اگر دیدارهای تدارکاتی بیش‌تری برای تیم ملی در نظر گرفته می‌شد شاهد اشتباهات کم‌تری بودیم.

* نیاز به برگزاری لیگ حرفه‌ای

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در حال برگزاری است اما نه به شکل حرفه‌ای، تعداد محدودی از تیم‌ها برنامه تمرینی فشرده در دستور کار دارند تا بازیکنان خود را هر هفته برای بازی آماده نگه دارند اما برخی از تیم‌ها صرف حضور در مسابقات شرکت کرده‌اند و خبری از تمرینات حرفه‌ای و فشرده نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان ملی پوش پس از خروج از اردوهای تیم ملی دچار افت بدنی شوند و برای اردوی بعد، کادر فنی را برای آماده سازی مجدداً با چالش مواجه کنند.

* تفاوت سطح کیفی مسابقات لیگ با رقابت‌های بین المللی

حسین عبدی، مدیر فنی تیم‌های ملی فوتبال بانوان در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل عدم استفاده از بهترین گلزنان لیگ برتر را تفاوت در سطح کیفی رقابت‌های لیگ با مسابقات بین المللی عنوان کرد. او همچنین اضافه کرد: مطمئناً نتایج راضی کننده نبود. بازیکنان تمام تلاش خود را کردند اما تجربه حریفان بیشتر بود و اشتباهات بازیکنان ما نیز مزید بر علت شد تا نتایج را واگذار کنیم. نوع بازی و تحت فشار گذاشتن حریفان از سوی ما بیشتر بود اما به دلیل کم تجربگی نتوانستیم نهایت استفاده را ببریم.

* تغییر ساختار در تیم ملی

مریم آزمون، سرمربی تیم ملی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از تغییر در ساختار تیم ملی فوتبال زنان خبر داد و عنوان کرد: بازیکنان در ابتدای راه پیشرفت قرار دارند. برای نخستین‌بار است که حدود دو سال اردوهای تیم ملی به شکل مداوم برگزار می‌شود و با وجود مشکلات زیادی که است، این روند ادامه دارد. اگر هدف کسب نتیجه بود، به عنوان سرمربی تیم ملی، نخستین فردی بودم که دوست داشتم لذت پیروزی مقابل حریفان را ببرم. ما در حال ایجاد تغییر در ساختار فوتبال ملی و شیوه بازی ملی‌پوشان هستیم، در حقیقت در حال حاضر فوتبال بازی می‌کنیم. پس از آنکه تیم ملی از مرحله نخست انتخابی المپیک صعود کرد، ترکیبی از تیم جوانان و بزرگسالان در مسابقات کافا شرکت و موفق شد عنوان نایب قهرمانی را کسب کند. صرف‌نظر از برد و باخت در مسابقات، ما نمی‌خواهیم تنها زیر توپ بزنیم و در اندک موقعیت‌های ایجاد شده، به گل برسیم. سیستم بازی فوتبال ایران تغییر کرده است و رو به پیشرفت می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال بانوان برای رسیدن به موفقیت نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های سطح یک دارد. در دو سال گذشته فدراسیون اردوهای خوب و منظمی برای ملی پوشان برگزار کرده است اما اینها کافی نیست و اگر قرار بر این است تیم ملی فوتبال بانوان در آسیا به ثبات و جایگاه برسد باید مانند همگام با رقبای خود حرکت کند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.