پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران می‌گوید در سال‌های دهه ۶۰ درگیری میان بازیکنان در داربی‌ها وجود نداشت و بازیکنان همدیگر را رفاقتی می‌زدند.

صادق ورمزیار، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حال و هوای داربی‌های نوروز و به طور کلی داربی‌های دهه‌های قبل، بیان کرد: در آن زمان به خاطر تعداد بازی‌های کمتر مسابقات، حساسیت داربی بیشتر بود و مردم انتظارات بیشتری نسبت به الان داشتند. شاید یک سری‌ها هنوز شکست را بد قبول کنند اما خیلی‌ها دیگر راحت‌تر شرایط تیمشان را می‌پذیرند اما در آن زمان مردم از ضعیف‌ترین بازیکنان انتظار بهترین عملکرد و نتیجه را داشتند.

او ادامه داد: الان هم مردم عاشق تیمشان هستند اما شرایط حضور در استادیوم‌ها خیلی سخت بود. الان رفت و آمد به ورزشگاه خیلی راحت‌تر است اما در آن زمان ۸۰ درصد مردم بدون ماشین شخصی به ورزشگاه می‌رفتند به خاطر همین آن‌ها انتظار زیادی از ما داشتند. آن زمان هم مردم بدون پول می‌آمدند و هم بازیکنان بدون پول بازی می‌کردند. اگر بازیکن پول نداشت، تماشاگر هم بدون پول به ورزشگاه می‌آمد و یار و یاور ما بود.

ورمزیار با بیان اینکه بازیکنان بعد از هر باخت درون‌گرا می‌شدند، گفت: ممکن بود تمرین بعد از شکست را تعطیل می‌کردند و بیرون نمی‌آمدند. وقتی ما اراده تماشاگران که با شرایط سخت به ورزشگاه می‌آمدند را می‌دیدیم، بعد از نگرفتن نتیجه مطلوب از خودمان گله‌مند می‌شدیم و رویمان نمی‌شد در خیابان و مجامع عمومی حاضر باشیم. حتی در خانواده هم همینطور بود. پدر و مادر من که استقلالی هستند، اگر آن زمان می‌باختیم با من هم خیلی سرد برخورد می‌کردند چه برسد به مردمی که بیرون از کانون خانواده بودند.

پیشکسوت استقلال درباره داربی فروردین سال ۶۶ هم بیان کرد: آن زمان بازی‌ها خیلی سخت صفر- صفر می‌شد. آن دربی از اولین دربی‌های من بود. اگر اشتباه نکنم من در آن بازی هافبک چپ بازی می‌کردم. دو تیم پتانسیل خوبی داشتند و از هر دو تیم حداقل ۵ بازیکن برای تیم ملی انتخاب می‌شدند. هر دوتیم تا سال ۶۸ خیلی نزدیک و برابر بودیم که بعد از آن تیم ما یک روند خوبی پیدا کرد. تیم ما در آن داربی از نظر تهاجمی خیلی خوب بود اما اینکه نتوانستیم به پرسپولیس گل بزنیم به خاطر این بود که زورمان به آن خط دفاعی نرسید. دلیل تساوی ما این نبود که مثلاً به ما دستور داده باشند تا بازی مساوی شود. آن زمان اصلاً این صحبت‌ها نبود. ما با همه توان بازی می‌کردیم. یکی از بهترین تیم‌های آن زمان را ما داشتیم.

او درباره شیوه بازی تیم‌ها در آن زمان هم اظهار کرد: ما مربی‌های خوبی داشتیم اما مثل الان نبود که با توجه به علم فوتبال در تاکتیک و سیستم بازی به صورت مداوم تغییر ایجاد کنیم. الان انواع و اقسام سیستم‌ها وجود دارد ولی آن موقع تازه ۵-۳-۲ مد شده بود.

ورمزیار با بیان اینکه مرتضی فنونی‌زاده در پرسپولیس از دیگر بازیکنان آن زمان پرسپولیس شیطنت بیشتری داشت بیان کرد: با این حال آن سال‌ها درگیری بین بازیکنان وجود نداشت و از سال‌های ۷۲ و ۷۳ بود که این بحث‌ها به وجود آمد. ما می‌زدیم ولی رفاقتی می‌زدیم (با خنده).

پیشکسوت استقلال درباره دربی فروردین ۹۸ هم بیان کرد: نزدیک بودن امتیازات دو تیم می‌تواند حال و هوای بازی را عوض کند. بازی پیش رو می‌تواند بازی خوبی باشد. هر دو تیم برابر هستند و یک مقداری نیمکت استقلال قوی‌تر از پرسپولیس است و دست شفر پرتر از برانکو است. تجربه ۱۷،۱۸ دربی به من ثابت کرده است که نمی‌توان روی بازیکنان حساب کرد و شرایط بازی داربی فرق می‌کند. به نظرم باید تا روز بازی صبر کنیم و ببینیم کدام تیم در عید بهتر تمرین کرده است و دید و بازدید بازیکنان کدام تیم کمتر بوده و کمتر آجیل خورده‌اند (باخنده). به نظرم استقلال روی کاغذ برنده این دیدار است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.