تیم ملی فوتبال ایران در سال ۹۷ روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و در نهایت سال گذشته با رفتن کی‌روش و بلاتکلیفی روی نیمکت ایران به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، سال ۹۷ برای تیم ملی فوتبال ایران با فراز و فرودهای زیادی همراه بود. تیم ملی در خرداد ۹۷ عازم روسیه شد و در جام جهانی شرکت کرد. هفت ماه بعد ایران در جام ملت‌های آسیا به میدان رفت و در نهایت پایان جدایی کی‌روش پس از هشت سال، این تیم به کار خود پایان داد.

* آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی با لغو تعلیق روابط فدراسیون ایران و یونان

شاگردان کارلوس کی روش در نوروز ۹۷ دو بازی دوستانه برابر الجزایر و تونس انجام دادند که نتیجه آن یک باخت و یک برد برای تیم ملی بود تا ایران با آمادگی بیش‌تری در جام جهانی به میدان برود. تیم ملی در ادامه به مصاف ازبکستان و ترکیه رفت؛ در آزادی برابر ازبک‌ها به برد یک بر صفر دست یافت اما در استانبول برابر تیم ملی ترکیه دو بر یک شکست خورد.

از مهم‌ترین اتفاقات آن دوره، لغو بازی دوستانه تیم ملی برابر یونان در استانبول بود که در نتیجه اختلافات دو دولت ترکیه و یونان به وجود آمد و یونانی‌ها نتوانستند در خاک ترکیه به میدان بروند و خواستار برگزاری بازی در زمین دیگری شدند که در نتیجه فدراسیون فوتبال ضمن لغو روابط با این کشور، نزد فیفا از یونان شکایت کرد.

آخرین دیدار ایران هم برابر لیتوانی بود که به پیروزی یک بر صفر دست یافت و تیم ملی مهیای حضور در جام جهانی روسیه شد.

* حضور در جام جهانی و کسب بهترین نتایج ایران در این مسابقات

تیم ملی فوتبال ایران بعد از حضور بلند مدت در روسیه، نخستین دیدار خود را مقابل مراکش برگزار کرد و در واپسین دقایق بازی با گل به خودی بازیکن مراکش، به سه امتیاز این دیدار دست یافت تا امیدواری‌ها برای صعود تیم ملی ایران به مرحله بعد افزایش یابد.

دومین بازی ایران مقابل اسپانیایی بود که در آستانه جام جهانی لوپتگی را اخراج و فرناندو هیرو را انتخاب کرده بود. این دیدار در شرایطی با یک گل به سود ماتادورها به پایان رسید که تیم ملی ایران بازی بسیار خوب و قابل قبولی را ارائه کرد و تنها به خاطر یک بدشانسی گل نخست را دریافت کرد تا هم‌چنان چشم انتظار صعود به مرحله بعد بماند.

سومین بازی تیم ملی با هدایت کی‌روش مقابل پرتغال بود. ایران در این دیدار قهرمان اروپا را با مشکلات زیادی رو به رو کرد. بعد از این که پرتغالی‌ها توسط کوارشما به گل رسیدند، داور با استفاده از ویدئو چک برای پرتغال پنالتی گرفت اما بیرانوند با واکنشی بسیار خوب توانست ضربه رونالدو را مهار کند. بازی با همین گل ادامه داشت تا این که در لحظات پایانی داور روی انصاری‌فرد خطای پنالتی اعلام کرد و خود او هم گل تساوی را به ثمر رساند تا بازی یک بر یک تمام شود و تیم ملی ایران با یک امتیاز کم‌تر نسبت به اسپانیا و پرتغال در گروه سوم شود.

کسب چهار امتیاز در دور گروهی، بهترین عملکرد تیم ملی ایران در این مسابقات بود که موجب استقبال بسیار زیاد مردم از تیم ملی در بازگشت به تهران بود.

* درگیری کی‌روش با برانکو

سرمربی وقت تیم ملی ایران بلافاصله بعد از اتمام مسابقات، مصاحبه تند و تیزی را علیه برانکو انجام داد تا اختلافات این دو مربی مجدداً آغاز شود. این مصاحبه شروعی بر اوج گرفتن اختلافات کی روش و برانکو بود و هر دو طرف به تناوب مصاحبه‌هایی را علیه همدیگر انجام دادند.

* تمدید قرارداد کی‌روش با اما و اگر

با وجود این که تیم ملی نتایج بسیار خوبی را در جام جهانی کسب کرده بود، فشاری در فدراسیون وجود داشت که مانع از تمدید قرارداد کی‌روش می‌شد اما علاقه و تمایل بازیکنان، هواداران و بخشی از جامعه فوتبال نهایتاً فدراسیون فوتبال را مجاب به تمدید مشروط قرارداد کی‌روش کرد؛ به طوری که برخلاف گذشته، قرارداد او صرفاً تا جام ملت‌های آسیا تمدید شد.

در این پروسه طولانی مدت، کی‌روش مدعی بود که با وجود پیشنهادهای مختلف از چندین کشور، منتظر ایران است و حتی در مقطعی بدون عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال کارش را انجام داد که در همین زمان ابتدا بدون پوشیدن لباس ورزشی در تمرینات تیم ملی حضور داشت. در نهایت کی‌روش با شرط این که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به تعهدات خود در قبال آماده‌سازی تیم ملی عمل کنند، امور تیمش را در اختیار گرفت.

* مشکلات آماده سازی تا جام ملت‌های در کمپ اسپایر

آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران در این برهه با مشکلات زیادی همراه بود چرا که با افزایش قیمت ارز و کمبود منابع مالی، روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال با لغو اردوها و بازی‌های تدارکاتی همراه بود و کی‌روش به خاطر همین موضوع بارها با رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش و جوانان وارد چالش شد و مصاحبه‌هایی را علیه آن‌ها انجام داد که نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

با این وجود تیم ملی دیدارهای دوستانه‌ای را با بولیوی، ونزوئلا، ازبکستان، فلسطین، قطر و ترینیداد و توباگو انجام داد و کی‌روش با برگزاری اردوی بلند مدت در کمپ اسپایر، تیم ملی را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده کرد.

او در آن زمان مشکلات دیگری هم با فدراسیون فوتبال داشت که مربوط به پرداخت پاداش تیم ملی فوتبال بابت حضور موفق در جام جهانی بود که این پول به اعتقاد کی‌روش به تیم ملی ایران اختصاص پیدا نکرد اما فدراسیون اعتقاد دیگری داشت.

* شکست تلخ مقابل ژاپن در جام ملت‌ها و حضور در نیمه نهایی

تیم ملی ایران شروع قدرتمندی در دور گروهی جام ملت‌های آسیا داشت و با پیروزی ۵ بر صفر مقابل یمن، پیروزی ۲ بر صفر مقابل ویتنام و تساوی بدون گل مقابل عراق، به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد.

ایران در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف عمان رفت و با ۲ گل این تیم را شکست داد. سپس در مرحله یک چهارم نهایی ۳ گل به چین زد و در نیمه نهایی رقیب ژاپن شد.

ایران در این دیدار هم قبل از دریافت گل، بازی پایاپایی را مقابل ژاپن برگزار کرده بود ولی اشتباه مهلک خط دفاعی و گل نخست ژاپن مقدمه پیروزی ۳ بر صفر سامورایی‌ها مقابل ایران و حذف از جام ملت‌های آسیا و راه نیافتن به فینال بود.

با این وجود تیم ملی ایران توانست بعد از ۱۴ سال به مرحله نیمه نهایی راه یابد و از نظر کارشناسان بهتر از دوره‌های گذشته عمل کرد و جزو تیم‌های مدعی جام به شمار رفت.

* پایان همکاری ایران و کی‌روش

با حذف ایران مقابل ژاپن، تیم ملی با کی‌روش به تهران بازگشت و حدود ۱۰۰ هوادار از تیم ملی استقبال کردند و کی‌روش مستقیماً راهی هتل شد و بعد از یک روز به دلیل نبود پیشنهاد همکاری، تهران را ترک کرد و پس از چند روز به کلمبیا رفت و هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفت.

ناکامی تیم ملی در امارات و قهرمان نشدن در جام ملت‌ها دور از انتظار مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بود و این موضوع دلیل کافی برای قطع همکاری با این مربی بود.

* بلاتکلیفی روی نیمکت تیم ملی

پس از جدایی کی‌روش از تیم ملی و قطع همکاری او با ایران، فدراسیون فوتبال هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن این مربی نداشت و با گذشت دو ماه از این اتفاق، هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص نشده است و تیم ملی به راحتی پنجره فیفا دی برای برگزاری بازی‌های دوستانه ملی را از دست داد.

در همین زمان گزینه‌های مختلفی برای هدایت تیم ملی مطرح شد که حتی یک رسانه ایتالیایی از رد پیشنهاد تیم ملی ایران از سوی مونتلا خبر داد.

مدیران فدراسیون فوتبال اعلام کردند که تا پنجره آتی فیفا دی سرمربی تیم ملی ایران مشخص خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.