فوتبال ایران در سالی که گذشت شاهد اتفاقات شیرین، تلخ و البته مثل همیشه عجیب و غریب و مختص به خود بود.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۷ نیز در حالی برای ما به پایان رسید که تیم ملی ایران در دو تورنمت مهم حاضر بود. رقابت‌های لیگ و لیگ قهرمانان آسیا نیز پیگیری شد و مثل همیشه لحظات تلخ و شیرینی و البته جالبی برای فوتبال ایران ثبت شد.

۱- برد ایران در جام جهانی بعد از دو دهه

خیلی‌ها شاید شب برتری شیرین ایران برابر آمریکا در جام جهانی را به یاد نیاورند ولی بازی ایران و مراکش را حالا همه دیده‌ایم. بعد از دو دهه بالاخره تیم ملی ایران در یک دیدار در جام جهانی به برتری رسید و برای چند روز تیم ملی ایران در صدر جدول گروه خود قرار داشت. سانتر احسان حاج صفی با برخورد به مدافع مراکش در دقیقه آخر وارد دروازه این تیم شد تا تیم ملی ایران دومین کلین شیت خود در تاریخ جام جهانی و دومین برد خود در تاریخ این رقابت‌ها را به دست بیاورد که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بود.

۲- دبل قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

پرسپولیس توانست برای اولین بار در تاریخ خود در "لیگ برتر" دبل کند. تیم برانکو ایوانکوویچ توانست قهرمانی خود در لیگ برتر را تکرار کند. این تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد و بالاخره هانی نوروزی فرزند مرحوم هادی نوروزی جام قهرمانی را بالای سر برد. تیم برانکو خودش را به عنوان قدرتمندترین تیم این روزهای فوتبال ایران مطرح کرد.

۳- اولین ایرانی آقای گل در اروپا

هر هفته شاهد گلزنی علیرضا جهانبخش در فوتبال اروپا بودیم تا جایی که این بازیکن که در خیلی از بازی‌ها به عنوان وینگر به میدان می‌رفت، آقای گل لیگ هلند شود. او اولین لژیونر ایرانی لقب گرفت که در فوتبال اروپا موفق کسب عنوان آقای گلی شد. این بازیکن با این درخشش راهی برایتون شد و رکورد خرید این باشگاه را شکست تا تبدیل به گران‌ترین فوتبالیست ایرانی تاریخ شود. البته مصدومیت مانع درخشش او در انگلیس شد. او کار سختی در لیگ جزیره داشته است ولی نباید فراموش کرد بازیکنی چون محمد صلاح نیز در فصل اول لیگ جزیره ضعیف عمل کرد و رفته رفته توانست به اوج برگردد.

۴- نفت منحل شد

یکی از تیم‌های خوب تهران که سابقه حضور در جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا را داشت و قهرمان جام حذفی شد و این اواخر حتی مدعی قهرمانی در لیگ نیز شده بود منحل شد! ستاره‌هایی چون بیرانوند، پورعلی گنجی، وحید امیری و سیدجلال حسینی همگی در این تیم بودند. حالا این تیم نیز به سرنوشت تیم‌هایی چون پاس، ابومسلم، راه آهن، برق شیراز و… دچار شد.

۵- آن موقعیت طارمی …

مهدی طارمی در این صحنه می‌توانست قهرمان ایران لقب بگیرد و مثل خداداد عزیزی به قلب همه راه یابد اما آن صحنه خیلی زود مثل برق و باد از چشم همه ما گذشت و توپ طارمی راهی به دروازه پرتغال نداشت. ایران یک "مو" تا صعود به دور دوم فاصله داشت ولی این صحنه تلخ حالاحالاها از یادها نمی‌رود.

۶- دو تیم و یک مالک

خرید و فروش تیم، تغییر نام و لوگو تیم‌ها در بین تیم‌های باشگاهی ایرانی مثل همه جای دنیا اتفاق نادری نیست و معمولاً در هر سال چندین بار رخ می‌دهد. مدل سال ۹۷، تیمی مثل ماشین سازی بود که امتیاز گسترش فولاد را خرید. زنوزی حالا به عنوان مالک پشت سر این تیم و تراکتورسازی بود. در حالی که قبلاً فولاد و سپاهان نتوانسته بودند تیم‌های دوم خودشان را در لیگ داشته باشند.

این اتفاق حداقل این بدی را دارد که شایعه تبانی را در لیگ برتر بر سر زبان‌ها می‌اندازد و اقدامی غیرحرفه ای در لیگ ایران است.

۷- ورود بانوان برای تماشای دیدار ایران - بولیوی

در بازی ایران - بولیوی اتفاق بزرگی در فوتبال ایران رخ داد و برای اولین بار مجوز حضور تعداد محدودی از هواداران زن در ورزشگاه آزادی صادر شد تا بانوان ایرانی نیز تیم ملی کشورشان را تشویق کنند. این اتفاق بازتاب خوبی در رسانه‌های خارجی داشت. این اتفاق در دیدار پرسپولیس - کاشیما در فینال لیگ قهرمانان نیز رخ داد.

۸- نیمکت خالی

بعد از ماجراهای خیریت و محرومیت پرسپولیس، این تیم هر طور شده به فینال لیگ قهرمانان رسید ولی دستان بسته پرسپولیس و نیمکت خالی این تیم بدجور نمایان شده بود. برای خیلی از بازی‌ها تشکیل ترکیب اصلی این تیم نیز کار دشواری برای کادرفنی شده بود و در نهایت این تیم در دیدار نهایی در حالی که انصاری و ماهینی را به دلیل مصدومیت رباط صلیبی نداشت و سیامک نعمتی نیز محروم بود، بازی را باخت ولی کار بزرگ پرسپولیس در رسیدن به دیدار نهایی با پنجره بسته، سال‌ها و شاید برای همیشه در یاد هواداران این تیم خواهد ماند.

۹- سال بیرانوند

امسال سال علیرضا بیرانوند بود. او در تیم ملی ایران و پرسپولیس نمایش بسیار خوبی داشت و هنوز معلوم نشد که واقعاً بیرانوند در بین سه نامزد نهایی بهترین بازیکن آسیا بوده یا توئیتر رسانه گل عربی در این مورد اشتباه کرده و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی را به اشتباه انداخت. هر چند اعلام شده بود بیرانوند در بین سه گزینه نهایی بهترین بازیکن آسیا قرار گرفته ولی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی این خبر را منتشر کرد که نامی از دروازه‌بان ایران و پرسپولیس در آن نبود.

با این حال دروازه بان ایرانی با درخشش در جام جهانی و در ادامه لیگ قهرمانان آسیا، چهره ویژه فوتبال ایران در این سال بود. از مهار پنالتی‌ها، چطوری کریس، ژاوی و آن پرتاب دست‌های معروف تا …

۱۰- مثل میلاد محمدی باشیم

این تصویر سال‌ها یک کمدی تلخ برای ما خواهد بود. وقتی همه مدافعان ایران بازی را رها کردند و سمت داور رفتند و میلاد محمدی مستاصل از آنها درخواست می‌کند ولی خیلی دیر شده است … یک توئیت حداقل یک برداشت مثبت از این عکس می‌کند؛ مثل میلاد محمدی در زندگی باشیم، حقیقت را بگوییم حتی اگر خیلی‌ها حرف ما را نشنوند.

محمدی البته یک شاهکار دیگر در این سال داشت و آن هم پرتاب اوتی بود که در دقیقه آخر بازی با اسپانیا حسابی به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.