بازیکن سابق فوتبال بحرین که به دلایل سیاسی از این کشور خارج و به استرالیا پناهنده شده بود، سرانجام پس از حبس ۷۷ روزه در تایلند به استرالیا بازگشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از اینکه روز گذشته (دوشنبه) دولت تایلند اعلام کرد قید استرداد حکیم العربی فوتبالیست بحرینی پناهنده به استرالیا که مدتی پیش در تایلند دستگیر و حبس شده بود، را زده است، این فوتبالیست بحرینی صبح امروز (سه‌شنبه به وقت تهران) سرانجام با استقبال مردم از طریق فرودگاه ملبورن وارد استرالیا شد.

این تصمیم در حالی از سوی دولت تایلندی گرفته شد که العربی ۷۷ روز در این کشور زندانی بود اما فشارهای بین‌المللی به تلاش بحرین برای بازگرداندن این فوتبالیست مخالف دولت بحرین سرانجام نتیجه داد و او در نهایت به استرالیا بازگشت.

العربی در بدو وردوش به استرالیا گفت: مایلم از کشور استرالیا تشکر کنم. این فوق‌العاده است که مردم و رسانه‌هایی را اینجا در فرودگاه می‌بینم که در این مدت از من حمایت کردند. می‌خواهم از دولت استرالیا قدردانی کنم. می‌خواهم از کسی که - کریگ فاستر، کسی که کارزار #SaveHakeem را راه‌اندازی کرد - برای من جنگید خیلی تشکر کنم.

وی افزود: برای کشورم قویتر از گذشته خواهم بود. من با قدرت اینجا هستم، تنها برای استرالیا. استرالیا کشور من است. من هنوز امتیاز شهروندی استرالیا را دریافت نکرده‌ام، اما کشور من استرالیا است. من در استرالیا خواهم مُرد و عاشق این کشور هستم. از همه شما تشکر می‌کنم.

العربی که در بحرین به اتهام اقدام علیه حکومت، تحت تعقیب است، در روزهای پایانی ماه نوامبر ۲۰۱۸ در سفری که به همراه همسرش به تایلند داشت توسط پلیس مهاجرت این کشور دستگیر و از آن زمان تا کنون در این کشور در حبس به سر می‌‌برد. تایلندی‌ها پیش از این در نظر داشتند طبق معاهده‌شان با بحرین برای استرداد مجرمین، العربی را به بحرین بفرستند.

این فوتبالست ۲۵ ساله اخیراً مدعی شده بود در صورت بازگشت به بحرین مورد شکنجه و تحت فشار قرار خواهد گرفت به همین دلیل تقاضا کرده که به کشورش برگردانده نشود. در همین حال نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله فیفا خواهان آزادی العربی و بازگردانده شدن وی به استرالیا شده بودند.

العربی که توسط دولت بحرین تحت تعقیب بود در سال ۲۰۱۴ از بحرین گریخته بود و دولت بحرین هم در حکمی غیابی برای وی حکم ۱۰ سال زندان صادر کرده است. استرالیا در سال ۲۰۱۷ العربی را رسماً به عنوان پناهنده پذیرفت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.