امیر قلعه‌نویی، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان اعتقاد دارد، در زمان رفتن کارلوس کی‌روش از ایران رفتاری در شأن و شخصیت‌مان با او نداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر قلعه‌نویی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بحث من در مورد موقع رفتن کی‌روش است. در شأن و شخصیت ما نبود که این‌طور با او رفتار کنیم. من از منتقدین او بودم، ولی موقع رفتنش دو سه نفر حضور داشتند که کار خوبی نبود. ما می‌توانستیم همان تابلو فرشی را که زحمت کشیده بودند، شب قبل از سفرش در یک مراسم خوب هدیه می‌دادیم و موقع رفتنش هم مسئولان حاضر می‌شدند. ایشان هشت سال مربی ما بود و نباید در زمان رفتنش این‌طور رفتار می‌کردیم.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان با بیان اینکه ما خوش استقبال و بد بدرقه هستیم، درباره مصاحبه چند روز قبلش و گفتن کلمه خیانت، گفت: این کلمه را اصلاح می‌کنم. من باید به جای کلمه خیانت از کلمه ضعف استفاده می‌کردم. من اعتقاد دارم بالاخره هرکس آمده برای خدمت آمده است، حالا چقدر توان برای خدمت داشته است، بحث می‌کنیم. برای گفتن این کلمه عذرخواهی می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران موفقیت‌آمیز بوده است یا نه، گفت: ما آقای کی‌روش را آوردیم با یک رزومه قوی. ایشان از نظر فنی به‌هرحال مربی بزرگی است و سال‌ها همکار آقای فرگوسن بوده. او در رئال مربیگری کرده است. ایراد جایی است که ضعف مدیریتی به وجود می‌آید. به نظر من از نظر فنی ما باید به جای هشت سال، ۸۰ سال از او استفاده می‌کردیم.

قلعه‌نویی که با برنامه ورزش و مردم گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: کی‌روش در جاهایی که ارتباطی به او نداشت، ورود می‌کرد. او فضا را دید و وارد یکسری مسائل شد که روی خودش هم تأثیر گذاشت. شما مصاحبه‌های هشت سال گذشته ایشان را ببینید، اما این اواخر درباره آقای برانکو، وزیر ورزش و درباره تغییرات فوتبال ما صحبت می‌کرد. این مسائل به خاطر این بود که چارچوب را در مسائل فنی مشخص نکرده بودیم.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان خاطر نشان کرد: اگر مدیریت کلان ورزش، به ویژه مسئول فدراسیون چه زمان آقای کفاشیان و چه زمان آقای تاج چارچوب را برای ایشان مشخص می‌کردند، دیگر این تنش‌ها را در این هشت سال نمی‌دیدیم. وقتی آقای کی‌روش آرامش داشت آن وقت می‌دیدیم که تأثیراتش بیشتر بود. ایشان برای یک زمین چمن درگیر بود. وقتی این تنش‌ها به وجود می‌آید یعنی ضعف مدیریت وجود دارد. بالاخره قبل از این در مدیریت فوتبال آقایان دادکان و مصطفوی هم بودند. ایراد اول این است که چارچوب را در مسائل فنی برای کی‌روش مشخص نکردیم و اگر این کار را می‌کردیم کی‌روش خودش از نظر فنی لطمه نمی‌خورد.

وی در ادامه مجدداً در پاسخ به این سؤال که آیا کی‌روش از لحاظ مسائل فنی در تیم ملی موفق بوده است یا خیر، تصریح کرد: ما باید درباره برنامه‌ها صحبت کنیم. ما یک هدفی داریم و از این راه می‌خواهیم به موفقیت برسیم. شما ببینید درباره بستن قرارداد کی‌روش چقدر تنش و بحث بود. اگر به لحاظ نتیجه‌ای بخواهیم صحبت کنیم، نفرات دیگری بودند که در جام ملت‌ها نتایج بهتری گرفتند. آقایان مهاجرانی، دهداری، برانکو و اوفارل کسانی بودند که بهتر نتیجه گرفتند. ولی از نظر ساختار دفاعی ایشان موفق بود.

قلعه‌نویی خاطر نشان کرد: ما دو بازی با عراق و ژاپن کردیم در این ۲ بازی یک گل نزدیم و یک امتیاز گرفتیم. نتیجه‌ را نباید لحاظ قرار بدهیم. بلکه باید ساختار و برنامه را مدنظر قرار دهیم. مثلاً علی دایی را می‌آوریم برای تیم ملی، ولی باید برنامه‌‌ریزی می‌کردیم و صرفا به نتیجه نگاه نمی‌کردیم. نمونه این کار این بود که کاپلو (سرمربی انگلیس) از آلمان چهار گل می‌خورد، ولی برنامه‌شان ادامه دارد.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان درباره این موضوع که جایگزین کی‌روش سرمربی خارجی باشد یا ایرانی، گفت: من می‌گویم اول فوتبال‌مان را ساختارسازی و قانونمند کنیم. فوتبال ما قائم به شخص است، ما تیم‌های زیادی را داشتیم که الان نیستند. مثلا راه‌آهن، بانک ملی، هما، استقلال اهواز، ابومسلم و برق شیراز چه اتفاقی برایشان افتاد. این تیم‌ها به خاطر مدیریت نابود شدند. مدیر هم تقصیر ندارد و دغدغه‌های خودش را دارد. ما تا تکلیف فوتبال‌مان را مشخص نکنیم، مشکلات‌مان حل نمی‌شود. ما باید برای فوتبال‌مان یک الگو بگذاریم، مثلاً ببینیم ۴۰ سال پیش ترکیه چه کار کرده است که فوتبالش به این روز رسیده و سوم جام جهانی می‌شود.

وی یادآور شد: سه چهار سال پیش تیم نفت تهران یکی از مدعی‌ها بود، الان کجاست؟ چند سال است می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس را واگذار کنیم؟ فقط می‌خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم، مثلاً یک سال استقلال مشکل صدرنشینی دارد و به آن باشگاه بودجه می‌دهند. ما تا برنامه نداشته باشیم و برای تیم‌های پایه‌مان کارشناس استفاده نکنیم و اتاق فکر برای فوتبال‌مان نگذاریم، کار درست نمی‌شود. مثلاً وزیر نفت مشکلاتی دارد و می‌گوید تیم نفت منحل شود. ما تا ساختار را درست نکنیم همین مشکلات را داریم.

هافبک پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان همچنین تصریح کرد: با این هزینه‌ای که برای آقای کی‌روش در این چند سال کردیم اگر من بودم می‌گفتم که در تیم ملی ادامه دهد، ولی چارچوبش را مشخص می‌کردیم. اگر مربی دیگری را هم می‌خواهیم بیاوریم باید چارچوبش را مشخص کنیم. کی‌روش از نظر فنی خوب بود و ما از نظر ساختار دفاعی خیلی خوب بودیم، ولی در فوتبال دنیا مردم دوست دارند گل ببینند و بازی ۲ بر یک را بیشتر از یک بر صفر دوست دارند. بازیکنان ما تکنیکی هستند و اگر در قالب تاکتیک بیاوریم‌شان، موفق می‌شویم و جزو تیم‌های برتر دنیا قرار می‌گیریم. در اینجا جا دارد که از آقای نکونام، مارکار آقاجانیان و... که کی‌روش را بدرقه کردند، تشکر کنم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۴ )