دیدار نهایی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا امروز در ورزشگاه زاید اسپورتس سیتی شهر ابوظبی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا بعدازظهر امروز با برگزاری دیدار فینال بین تیم‌های ژاپن و قطر به پایان خواهد رسید؛ دیداری که از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران با قضاوت روشن ایرماتوف ازبکستانی در ورزشگاه زاید اسپورتس سیتی شهر ابوظبی آغاز می‌شود.

* بهترین‌ها به فینال رسیدند ژاپن و قطر بدون شک بهترین‌های تیم‌های این دوره از رقابت‌ها هستند با ارائه بهترین عملکرد توانسته‌اند به فینال برسند. ژاپن به ترتیب برابر ترکمنستان، عمان، ازبکستان، عربستان، ویتنام و ایران به برتری رسید و قطر نیز برابر لبنان، کره شمالی، عربستان، عراق، کره جنوبی و امارات برنده شد.

در ۶ دیداری که هر دو تیم انجام دادند، ژاپن ۱۱ گل زد و ۳ گل خورد. در کارنامه قطر نیز ۱۶ گل زده به ثبت رسید و این تیم گلی دریافت نکرد.

* رکورد دروازه‌بان قطر سعد الشیب دروازه‌بان تیم ملی قطر در ۶ بازی این مسابقه تا قبل از فینال، گلی دریافت نکرده و رکوردی جدید به نام خود ثبت کرد. رکورد بسته نگه داشتن دروازه در دیدارهای متوالی در دوره‌های گذشته در اختیار سنگربان تیم ملی کره جنوبی قرار داشت. جین هیون کیم دروازه‌بان کره در سال ۲۰۱۵، دروازه تیمش را در پنج بازی ابتدایی بسته نگه داشت و علیرضا بیرانوند هم در پنج مسابقه نخست جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ گلی نخورد، اما در دیدار ششم سه گل از ژاپن دریافت کرد.

* جنگ قهرمانی در یک ورزشگاه آشنا هم ژاپن و هم قطر پیش از رسیدن به فینال تجربه بازی در ورزشگاه زاید اسپورتس سیتی را داشته‌اند. ژاپن در این استادیوم و در مرحله گروهی توانست عمان را یک بر صفر مغلوب کند و قطر نیز ۲ بر صفر از سد عربستان در مرحله گروهی گذشت. بنابراین این ورزشگاه خاطرات خوشی را در ذهن هواداران هر دو تیم به ثبت رسانده است.

* جدال پرافتخاری‌ترین تیم آسیا با تیم بدون افتخار تاکنون شانزده دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شده است. در این ۱۶ دوره تیم ژاپن با ۴ عنوان قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ پرافتخارترین تیم این تورنمنت لقب گرفته است. در سوی مقابل قطر هرگز نتوانسته روی سکو برود. قطر پیش از این حتی نتوانسته بود به جمع چهار تیم برتر نیز راه یابد و در صورت قهرمانی می‌تواند تاریخ‌سازی کند.

* المعز رکورد دایی را می‌شکند؟ فینال امروز برای مهاجم جوان قطری از اهمیت زیادی برخوردار است. المعز علی سودانی‌الاصل تاکنون ۸ گل به ثمر رسانده و امیدوار است با زدن حداقل یک گل در فینال، به تنهایی بهترین گلزن یک دوره این رقابت‌ها در تاریخ لقب بگیرد.

در سوی مقابل یویا اوساکو که ستاره ژاپن برابر ایران بود، با ۴ گل زده بهترین گلزن تیمش است.

* عملکرد بهتر ژاپن در دیدارهای رودررو در ۵ دیدار قبلی این دو تیم ژاپن عملکرد بهتری به ثبت رسانده است. سامورایی‌ها توانسته‌اند ۲ برد و ۳ تساوی کسب کنند. آخرین بازی رودرروی این دو تیم در جریان رقابت‌های سال ۲۰۱۱ همین تورنمنت بود که ژاپن ۳ بر ۲ پیروز شد.

* مسیر دو تیم برای رسیدن به فینال قطر و ژاپن در این دوره توانستند با عبور از سد حریفانی مدعی گام به فینال بگذارند. تصویر جدول مرحله حذفی در زیر آمده است:

* رکورد جالب ژاپن در فینال‌ها شاگردان هاجیمه موریاسو یک رکورد جالب دارند و امیدوارند آن را تداوم بدهند. ژاپن چهار بار به فینال رسیده و همواره به برتری برابر حریفان هم دست یافته است. این تیم همچنین فقط یک گل در این چهار فینال خورده که به سال ۲۰۰۴ و برتری ۳ بر یک مقابل چین بازمی‌گردد.

* نسل طلایی قطر در فینال بدون شک این بهترین نسل فوتبال قطر در سال‌های اخیر است. فیلیکس سانچس اسپانیایی که سال‌هاست در قطر حضور دارد، در سال ۲۰۱۴ توانسته بود این تیم را قهرمان زیر ۱۹ سال آسیا کند. در ترکیب آن تیم نفراتی همچون المعز علی، اکرم عفیف و طارق سلمان حضور داشتند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )