امیر حاج‌رضایی،‌ کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد تیم ملی ایران با شکست ژاپن به فینال جام ملت‌های آسیا صعود خواهد کرد.

امیر حاج‌رضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ درباره صعود چهار تیم ایران،‌ ژاپن،‌ قطر و امارات به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ و حذف تیم‌های کره جنوبی و استرالیا اظهار داشت: تیم‌های آسیایی که در جام جهانی حضور داشتند، تغییرات زیادی برای جام ملت‌ها در تیم خود ایجاد کردند. به طور مثال ژاپن ۱۳ بازیکن خود را پس از جام جهانی کنار گذاشت و هدفش هم این است که خود را برای جام جهانی آینده آماده کند. از طرف دیگر تغییر نسل و غیبت ستارگان تیم‌هایی مانند استرالیا،‌ در کیفیت این تیم‌ها هم تأثیرگذار بود.

وی افزود: به نظرم تنها تیمی که در این دوره پیشرفت داشت، قطر بود. دلیل این موضوع هم حضور فلیکس سانچس روی نیمکت این تیم است. این مربی اسپانیایی از روزی که به قطر آمد قرار بود به صورت آکادمیک روی تیم‌های پایه کار کند، اما با عملکردی مثبت به تیم ملی بزرگسالان رسید. قطر تیمی است که هم در نتیجه‌گیری و هم در ارائه فوتبال زیبا، عملکرد بسیار خوبی دارد. ژاوی هم به همین دلیل پیش‌بینی کرده بود این تیم قهرمان آسیا می‌شود. قطر تیم‌های مدعی مانند عربستان، عراق و کره جنوبی را شکست داده و سخت‌ترین مسیر را تا نیمه نهایی طی کرده است. به احتمال زیاد این تیم، اماراتِ میزبان را هم حذف خواهد کرد، میزبانی که تیمی دوست نداشتنی دارد، ولی در هر صورت به مرحله نیمه نهایی رسیده است.

«بسیاری اعتقاد دارند تیم ایران قدرت پیروزی بر ژاپن را دارد.»، کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به طرح این موضوع تصریح کرد: به نظر من هم ما قوی‌تر از ژاپن هستیم، آن هم به دلایلی مختلف. ما نیمکتی غنی و انسجام تیمی خوبی داریم. تیم‌مان پُرفشار بازی می‌کند و هر حریفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که در زمین فوتبال گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که معادلات را تغییر ‌می‌دهد. اعتقاد دارم ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و به احتمال فراوان در فینال با قطر بازی می‌کنیم. آن بازی بسیار دشوار خواهد بود و عیار واقعی تیم ما مقابل قطر مشخص خواهد شد.

حاج‌رضایی در مورد اینکه به نظر می‌رسد کیفیت مسابقات جام ملت‌های آسیا نسبت به ادوار گذشته دچار اُفت شده است،‌ گفت: دلیل این موضوع کامل روشن است. به اعتقاد من ۲۴ تیمی شدن مسابقات این اتفاق را رقم زده است. فیفا یکی از اهدافش گسترش فوتبال در همه کشورهای دنیاست، به ویژه در کشورهایی که شانس کمتری برای حضور در مسابقات مهم دارند. این کار را با جام ملت‌های اروپا هم کردند و باعث شدند ولز، ایسلند و مجارستان که سال‌ها جایی در فوتبال نداشتند به مسابقات راه پیدا کنند.

وی افزود: در آسیا هم همین هدف دنبال می‌شود و ممکن است این اتفاق در کوتاه مدت به کیفیت مسابقات لطمه بزند، اما در دراز مدت می‌تواند مفید باشد و به کشورها کمک کند. البته مسائل درآمدزایی هم وجود دارد که در هر صورت باعث اُفت کیفی بازی‌ها می‌شود. ۲۴ تیمی شدن جام ملت‌ها باعث شده تیم‌هایی مانند فیلیپین و قرقیزستان به مسابقات بیایند و سراغ مربیان نامدار بازنشسته بروند. به طور مثال اریکسون در تیم ملی فیلیپین چه کار مفیدی می‌تواند انجام دهد؟ او دو مشکل اساسی دارد،‌ اول اینکه سنش بالا رفته است و دیگر کارایی و انگیزه قبل را ندارد و فقط به خاطر پول به این کشورها می‌رود. بعد از آن هم ابزار لازم را ندارد. بدون ابزار یک مربی کاری نمی‌تواند انجام دهد. در نتیجه همه این عوامل باعث اُفت کیفیت مسابقات می‌شود.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴۴ )