امیر عابدینی، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: اگر رؤیا و بستر فوتبال ما، صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیاست، کی‌روش را می‌خواهیم چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، امیر عابدینی در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پیش از آغاز سال ۹۷ گفت: اگر زمانی تعیین نکنیم، بهتر می‌توانیم صحبت کنیم. شرایطی که در دولت روحانی می‌بینیم، شرایطی نیست که امروز به این کار مهم بپردازند و تا فروردین به نتیجه برسند. در سازمان خصوصی‌سازی، ۹ کارشناس هستند که برای قیمت‌گذاری دو باشگاه، ساعت‌ها جلسه می‌گذارند. بعید می‌دانم واگذاری استقلال و پرسپولیس تا نوروز اتفاق بیفتد. این از کارهای نادری است که نمی‌توان به زودی انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرخابی‌های پایتخت در سال ۹۸ خصوصی می‌شوند یا خیر، گفت: اگر در سال ۹۴ مصوبه دولت شکل نمی‌گرفت، شاید اقدامات پورِی‌حسینی (رئیس سازمان خصوصی‌سازی) به نتیجه می‌رسید و استقلال و پرسپولیس اکنون خصوصی بودند. وقتی ابعاد کار را نگاه کنیم، سوالات مختلفی مطرح می‌شود. آیا با خصوصی شدن دو باشگاه، سرخابی‌ها برای بخش خصوصی سودآور است یا خیر؟ اگر نمودار رشد و نزول دو باشگاه را بین سال‌های ۷۲ تا ۹۷ بررسی کنیم، می‌بینیم استقلال و پرسپولیس دستخوش حوادث مختلف شده‌اند، اما هیچگاه به پرتگاه نرسیده‌اند. دلیل این موضوع، بار معنوی مهم پشت باشگاه است. متأسفانه دولت محترم هیچ وقت به این بار و برند بها نمی‌دهد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ادامه داد: دولت در هنگام واگذاری، نگاه می‌کند که نخبگان از ابعاد فنی چگونه روی دو باشگاه قیمت می‌گذارند. آنجا نمی‌گوییم دو باشگاه متعلق به مردم است و می‌گوییم دولت صاحبان باشگاه‌ها هستند، اما دولت اصلاً در برند معنوی نقش ندارد. کسانی را که نقش دارند باید آیتم‌بندی کنیم. باید سراغ کسانی برویم که زجر استقلال و پرسپولیس را کشیدند و آن را با چنگ و دندان حفظ کردند. بعد از پیشکسوتان، مردم در اولویت بعدی هستند. نخبه‌پروری متعلق به مردم است که با تشویق خود، بازیکنان را رشد دادند از فوتبال حفاظت کردند. در زمان واگذاری دو باشگاه، این برند را نمی‌بینیم و قیمت وحشتناکی روی دو باشگاه می‌گذاریم.

عابدینی با بیان اینکه دولت باید قیمت برند معنوی دو باشگاه را متعلق به مردم بداند و صاحبان کسوت را وارد کند، خاطرنشان کرد: می‌توانیم استقلال و پرسپولیس را به سه شکل واگذار کنیم. یا آنها را نیمه‌دولتی کنیم، یا اینکه دو باشگاه کاملاً خصوصی یا کاملاً تعاونی شوند. مفهوم واگذاری این بود که تصدی‌گری دولت کم شود. قانونگذار حواشی را دخیل نکرده و گفته کار را به مردم واگذار کنیم.

«هر دولتی به واگذاری استقلال و پرسپولیس رسیده، دست روی آن گذاشته و این موضوع را لغو کرده است.» وی با بیان این جمله تصریح کرد: ما در صنعت به سادگی واگذار می‌کنیم. چگونه در آموزش پرورش، بخش خصوصی را وارد می‌کنیم و بخش عمده کار را به این بخش می‌سپاریم. آیا فرهنگ، دانش و ساختار فکر اهمیتی ندارد؟ فقط در ورزش و فوتبال اینقدر دغدغه داریم؟ باید این نگرانی را کنار بگذاریم و کار را به مردم واگذار کنیم. در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم مردم درست قدم برمی‌دارند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه باید به خریداران دو باشگاه فرصت و امکانات داده شود، اظهار داشت: نباید از دادن تسهیلات به بخش خصوصی دریغ کنیم، اما آن را به صاحب حق بدهیم. باید کنترل کنیم که خریداران باشگاه‌ها، تسهیلات را در جای خود هزینه کنند و پاسخگو باشند. نباید خریداران را رها نکنیم تا خارج از برنامه ارائه شده و هر گونه که خواستند، عمل کنند. اگر اراده باشد، بخش خصوصی موفق قدم برداشته و این بار سنگین را از دوش دولت برمی‌دارد.

عابدینی درخصوص اینکه دولت تمایلی به دخالت دادن بخش خصوصی در اداره کشور ندارد، گفت: در پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون کارهای خوبی را آغاز کردند که باید به هم وصل شود. در دولت اصلاحات کار بسیار ظریف و دقیقی آغاز شد که باید آنها را جمع‌آوری کنیم و خروجی کار به درد دولت و دو باشگاه می‌خورد. در باشگاه پرسپولیس، ۱۷ مدیر از سال ۸۰ تا ۹۷ عوض کردید. این یعنی نمی‌توانیم ثبات مدیریت را در دولت تعریف کنیم و نمی‌توانیم بضاعت مدیریت را کلان کنیم. چگونه روی رده‌های پایه به عنوان سرمایه فکر کردیم؟

وی افزود: آیا با این هواداران، بستری عمومی ایجاد کردیم که همه بدانند استقلال و پرسپولیس می‌توانند به سمت استعدادها بروند؟ برخی اوقات اتفاقات ناهنجاری می‌افتد و جوانان کشورمان را به اروپا می‌برند و رها می‌کنند. چون باشگاه‌های صاحب‌نام نمی‌توانند این کار را انجام دهند. به خاطر عدم ثبات مدیریت پاسخگو، نمی‌توانیم اجازه دهیم یک مدیر پرسپولیسی در باشگاه استقلال و یک استقلالی در پرسپولیس منصوب کنیم. حتی یک شاهینی نمی‌تواند در پرسپولیس موفق باشد. چون علاقه‌اش تغییر می‌کند و هویتش بر اساس پرسپولیسی بودن نیست. بخش خصوصی می‌تواند بی‌رودربایستی و بر اساس شایسته‌سالاری کار کند. چون برای پولش دلسوزی می‌کند و دوست دارد سرمایه‌اش حفظ شود. همچنین به اپراتورها و فدراسیون فوتبال باج نمی‌دهد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی می‌تواند از پس اداره دو باشگاه بربیاید یا خیر، تصریح کرد: اگر همانگونه که در بخش خصوصی مو را از ماست بیرون می‌کشیم در بخش دولتی هم عمل می‌کردیم، بخش دولتی تعطیل می‌شد. استقلال و پرسپولیس با روند چند سال گذشته اگر دست بخش خصوصی بود، بر اساس نظام قانونمند باید منحل می‌شدند. چرا از دو باشگاه حفظ شد؟ چون زیرمجموعه دولت بودند. ما پرونده‌سازی کردیم، مدارکی ساختیم و به فیفا دادیم که اصالت نداشت. این اقدامات برای حفاظت از استقلال و پرسپولیس بود. دولت امانتدار مردم شده بود و باید پاسخگوی آنها هم می‌شد. دولت نتوانست بستر را شفاف و بستر مدیریتی اعمال کند تا پاسخگوی نهادهای دولتی و بین‌المللی باشد.

عابدینی درباره اظهارات کی‌روش که گفته بود صعود تیم ملی ایران به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا یک رویاست، خاطرنشان کرد: نمی‌توانم بگویم چه به روز مدیریت کلان فوتبال در تیم‌های ملی می‌آید، اما می‌دانم با ما بازی می‌شود. صداقت از بین رفته است. آیا ما کاری می‌کنیم اگر در آسیا چهارم شویم، مردم جشن بگیرند؟ آیا توقع و بستر فوتبال ما این است؟ لژیونرهای ما اینقدر می‌توانند در بستر فوتبال آسیا حرف بزنند؟ اگر اینگونه است، کی‌روش را می‌خواهیم چه کنیم؟ آیا با قلعه‌نویی به اینجا نمی‌رسیم؟ اگر مربی جوان ایرانی برای تیم ملی بیاوریم و آدم بزرگی چون مهاجرانی را در رأس و به عنوان سرتیم کمیته فنی داشته باشیم که این بخش را هدایت کند، بهتر نتیجه می‌گیریم. هم بومی می‌شویم، هم فرهنگ ما از بین نمی‌رود و هم توقع دوستان بالا نمی‌رود و انتظار ندارند ما حوله بگیریم و عرق‌شان را خشک کنیم!

وی با بیان اینکه ما فرهنگی غنی داریم، اما مدیریت بلد نیستیم، گفت: آغوش ما باز است تا کسی بیاید و خدمت کند، اما چرا آدم می‌آوریم و او را حاکم می‌کنیم؟ اول با تبلیغات کذب حاکم بر قلب‌ها می‌کنیم، و بعد از کرسی پایین نمی‌‌آوریم. او (کی‌روش) هر که را بخواهد تخریب می‌کند و به خوبی حفاظت می‌شود. دوستان بزرگ کشور ما هم کنار این افراد عکس می‌گیرند و به این عکس افتخار می‌کنند. ما دلسوخته‌های مملکت هستیم و معتقدیم حق مردم این نیست. امیدوارم فدراسیون فوتبال یاد بگیرد کی‌روش را چگونه مدیریت کند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲۱ )