شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: سال‌ها شاهد بودیم هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی مسائل و مشکلاتی داشتیم که بر اثر ناآگاهی از حقوق بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در نشست خبری کنگره حقوق ورزشی با حضور قاضیان فیفا و دادگاه بین المللی CAS اظهار داشت: سال‌ها شاهد بودید هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی مسائل و مشکلاتی داریم که بر اثر ناآگاهی از حقوق بین‌المللی است و بعضا در کمیته و فدراسیون‌ها دچار مشکل می‌شویم و تا قبل از این هم فکری برای این موصوع نشده بود.

وی تاکید کرد: خانم عزیزی مشاور حقوقی کمیته فعالیت‌های زیادی داشتند و اواخر دوره قبل کمیته تصمیم گرفتیم وی به تشکیلات دادگاه ورزشی بین‌الملل ورود کند. پیشنهاد کنگره بین‌المللی از سوی وی داده شد. در مسابقات متعدد با توجه به اساسنامه و مقرارات و اینکه بعضا با فشار خارحی تشدید می‌شود و باید یک ایستگاهی داشته باشیم که تجربه‌های تلخ گذشته را جمع‌اوری و اطلاع رسانی کنند تا متخصصانی تربیت شود. این کنگره نقطه شروع و شاخصی برای ماست. قبلا حرکاتی آغاز شده بود ولی اشکالاتی داشت که به سرانجام نرسید و با شروع حرکت از سوی خانم عزیزی و حمایت‌های کمیته در مسیر خوبی قرار داریم و با این ترکیب کار به خوبی پیش می‌رود‌.

شهنازی افزود: برای مثال در کشتی و مبارزه عبدولی با حریف کره‌ای در بازی‌های آسیایی اینچئون شاهد ناداوری بودیم و ما شکایت کردیم و باید بر اساس ضوابط در همان لحظه طبق مقررات اتحادیه جهانی کشتی اعتراض رسمی می‌شد ولی چون محیط احساسی بود اعتراض‌ها شفاهی بود و به نتیجه نرسید. ما در جلسه کلی تلاس کردیم و یک ساعت و نیم صحبت کردیم و آنها گفتند شما حق دارید ولی چون مسیر قانونی را طی نکردید نتیجه نخواهید گرفت.

شهنازی در خصوص کارایی اصل حقوق ورزشی و برنامه‌های کمیته ملی المپیک، یادآور شد: باید دو برنامه داشته باشیم اول اینکه برنامه آغاز و نهادی ایجاد شود البته این زمان بر است چون حقوق ورزشی جوان است و کار زیادی در آن انجام نشده است. در دانشگاه‌ها واحد درسی در این باره نیست و به عنوان کمیته وظایف خود می‌دانیم در این بخش که اهمیت زیادی دارد فعال باشیم. دومین موضوع آموزش است و باید در سطوح محتلف کار آموزشی کنیم‌ طبیعتا بودجه تخصیص خواهیم داد و مانند سایر بخش‌ها در آکادمی که در آموزش فعالیت دارند، در این زمینه هم کار شود. این موصوع یکی از حلقه‌های گم شده ما است و با آغاز و ادامه آن به سمت هدف خود حرکت می‌کنیم تا یک دادگاه ورزشی مورد تائید CAS داشته باشیم مانند آکادمی که مورد تایید آکادمی بین المللی هست. باید مانند دوپینگ در این زمینه هم آموزش داشته باشیم‌. یکی از اصلی‌ترین وظایف ما این است که کمبودها را جبران کنیم که یکی از آنها حقوق ورزشی است.

وی خاطرنشان کرد: در رشته‌های مختلف ورزشی مقررات متفاوت است و باید گردانندگان رشته اشراف داشته باشند. شورای المپیک آسیا هم ضعف دارد. وقتی موضوع کشتی در اینچئون را بررسی کردیم متوجه شدیم شورای المپیک آسیا هم ضعف دارد. این فقط در کشتی نیست و در سایر رشته‌ها هم مشکل داریم جلوی ضرر را هر جا بگیریم منفعت است.

شهنازی در خصوص شکست‌های فوتبالی ایران در دادگاه‌ها و پرونده با عربستان و ورود کمیته در این پرونده و مذاکرات با شیخ احمد گفت: در مورد فیفا و مسائل فی ما بین اینها مصداق‌هایی است که مربوط به باشگاه‌ها و تیم ملی است‌. تا کنون تعریفی نداشتیم که فدراسیون‌ها استعلام کنند. تا زمانی که ظرفیت ایجاد نشود دوستان نمی‌توانند مراجعه کنند. فیفا استقلال دارد و IOC در درجه چندم قرار دارد. اگر جایی با قدرت ورود کنیم و تشکیلاتی ایجاد شود و به لحاظ حقوقی خوب پیگیری شود و مسائل سیاسی نباشد می‌توانند دفاع کنند‌. در برخی از موارد می‌گویند حق با شماست ولی عربستان ارتباط خوبی دارد و در فوتبال آسیا نفوذ کرده است. مسئله عربستان سیاسی است. باید از تفکر مدیریت خوبی برای حل مشکل برخوردار باشیم. باشگاه‌ها دانسته یا نادانسته قراردادی می‌بندند که به عدم تجربه مدیر و آگاهی بر می‌گردد. این نیاز است و باید کار شود فدراسیون‌ها هم باید کار کنند و ما هم بر اساس این نیاز از کمیته ملی المپیک ورود کردیم.

شهنازی درخصوص پرونده باشگاه‌ها و نظارت کمیته در این بحث گفت: وظیفه کمیته نظارت نیست، فدراسیون‌ها مرجع تخصصی هستند. وظیفه ما اشاعه فرهنگ و حمایت از پیگیری و آموزش و ایجاد نهادی است تا از خدمات حقوقی استفاده کنند.

پرند عزیزی عضو انجمن بین‌المللی حقوق ورزشی زنان نیز در این نشست گفت: حقوق ورزش، حقوق بین‌المللی است و بر اساس آرای کمیته انضباطی و CAS شکل می‌گیرد. نگاه بر اساس حقوق بین‌المللی و حقوق بشر است. به دلیل عدم آگاهی مسائلی پیش می‌آید که خطراتی ایجاد می‌شود ‌و همه باید از حقوق آن آگاه باشند.این اولین کنگره حقوق است که در کشور برگزار می‌شود‌. رسانه هم باید در این زمینه از حقوق خودش آگاه باشد. با توجه به حمایت کمیته و شرکت توسعه و بازرگانی کمیته و اسپانسرها امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم و به مرور آگاهی‌های حقوق ورزشی را بالا ببریم.

عزیزی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه چه راهکاری برای فوتبال ایران دارید که در میادین حقوقی بین‌المللی شکست نخورد، تصریح کرد: اعضای این کنگره در فیفا هستند که یکی از موضوعات نقل و انتقالات و اختلافات فیفا است. شرکت در این کلاس‌ها علم و آگاهی افراد ورزشی از رئیس تا ورزشکار را بالا می‌برد.نمایشگاهی هم در این جهت داریم‌ در اجلاس‌های جهانی ایران را نمی‌شناسند و حضور این اساتید پل ارتباطی خوبی با ایران خواهد بود. خارج از کنگره تقاضا شده با مسئولان ما جلسه داشته باشندو یکی از جلسات با فوتبال خواهد بود. برای کسانی که به عنوان افراد بی طرف می‌آیند این مهم است که ورزش فیرپلی باشد و رشته فرقی نمی‌کند هدف این است که ایران را معرفی کنیم.

عزیزی افزود: شما یک نگاه طرفداری دارید و از طرفی یک نگاه حقوقی وجود دارد. در چند پرونده در نحوه شکایت و نوشتن لوایح و آیین دادرسی مشکلات زیادی داشتیم و به زودی در کمیته مشاوره حقوقی رایگان خواهیم داد. پرونده ما با عربستان به دادگاه میانجی‌گری رفته و یک واسطه معایب و مزایا را می‌گوید و سعی می‌کند توافق ایجاد کند. ممکن است بپذیرند ممکن است نپذیرند و اگر کسی چه از سمت ما و چه از سمت عربستان بگوید رای را برده تخلف است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.