با لغو تورنمنت فوتسال کاسپین به میزبانی قزاقستان، ایران و روسیه در تلاش برای حل این مشکل با کمک یکدیگر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تورنمنت فوتسال کاسپین عنوان مسابقاتی است که سال گذشته برای اولین بار با حضور ایران، قزاقستان، آذربایجان و روسیه به میزبانی اصفهان برگزار و مقرر شد هر سال این تورنمنت در تاریخ مشخص به میزبانی یکی از این کشورها برگزار شود.

کاسپین جایگزین تورنمنت برترین‌ها

اسفند سال ۱۳۹۵ و کمی بعد از کسب عنوان سومی تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی کلمبیا بود که ایده برگزاری یک تورنمنت با حضور ۴ تیم برتر جام جهانی رسانه ای شد. عباس ترابیان رئیس کمیته فنی فوتسال در گفتگویی با خبرنگار مهر، اعلام کرد ایران قصد دارد آرژانتین، روسیه و پرتغال (تیم های اول، دوم و چهارم) جام جهانی را به ایران دعوت و تورنمنتی تحت عنوان «برترین‌ها» را برگزار کند. حضور آرژانتین و سپس پرتغال به دلایلی در ایران لغو شد و بنابراین کمیته فوتسال تیم های آذربایجان و قزاقستان را جایگزین کردند و عنوان تورنمنت هم به «کاسپین» تغییر یافت.

ایران اولین قهرمان تورنمنت

این تورنمنت آذرماه سال ۱۳۹۶ در سالن نقش جهان اصفهان برگزار شد. ایران کارش را در این تورنمنت با بازی مقابل آذربایجان آغاز کرد و در اولین گام به نتیجه تساوی ۳ - ۳ دست یافت. شاگردان سیدمحمد ناظم الشریعه در دومین بازی قزاقستان را با نتیجه ۲ بر یک حریف را شکست دادند و در بازی سوم هم با ۴ گل بر روسیه غلبه کردند. به این ترتیب ایران با کسب ۷ امتیاز عنوان قهرمانی اولین دوره این تورنمنت را از آن خود کرد.

تورنمنت کاسپین در تقویم ۴ کشور

بعد از برگزاری این تورنمنت در ایران، هر چهار کشور شرکت کننده در آن موافقت خود را برای تکرار تورنمنت در ماه دسامبر (آذرماه) هر سال اعلام کردند. بعد از جلسات مسئولان کمیته فوتسال ایران با مدیران سه تیم دیگر مقرر شد قزاقستان میزبان دومین دوره این بازی ها شود و این کشورها هم مسابقه دیگری را در تقویم خود در این تاریخ قرار ندهند و از این فرصت برای آماده سازی فوتسال خود استفاده کنند.

تورنمنتی که یکسال هم عمر نکرد!

باوجود توافق ها و برنامه ریزی های صورت گرفته اما زمزمه های لغو تورنمنت ۴ جانبه از یکی دو هفته پیش بالا گرفت و کادر فنی تیم ملی را نگران کرد چرا که پیش از این سفر ملی پوشان به برزیل لغو شده بود و با منتفی شدن حضور در تورنمنت قزاقستان، تمام برنامه های آماده سازی تیم ملی به هم می خورد. در اهمیت برگزاری این تورنمنت برای کادر فنی تیم ملی همین بس که تقویم مسابقات لیگ برتر بر اساس حضور در برزیل و شرکت در تورنمنت قزاقستان برنامه ریزی شده بود ولی قزاقستان اعلام کرد که به خاطر مشکلات مالی قادر به برگزاری این تورنمنت نیست تا عمر این توافقنامه حتی به یکسال هم نرسد!

ائتلاف ایران و روسیه برای حل مشکل

کمیته فوتسال ایران که روابط نزدیکی با فوتسال روسیه دارد بعد از قطعی شدن عدم میزبانی قزاقستان و به هم خوردن این تورنمنت سریع دست به کار شد. ایران با حمایت روس ها، مذاکره با اسلواکی را در پیش گرفت تا بتواند تورنمنتی را در این کشور برگزار کند. در واقع روس ها کارهای مربوط به این تورنمنت را با هماهنگی اسلواکی انجام می دهند که در صورت قطعی شدن، ایران، روسیه، اسلواکی و یکی دو تیم دیگر در آن حضور خواهند یافت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.