نشریه معروف فرانس فوتبال در تمجید از بازیکن ایرانی تیم آمیای این کشور گزارشی منتشر کرده و در آن سیر پیشرفت او را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با انتقال سامان قدوس از تیم اوسترشوندس سوئد به تیم آمیای فرانسه، او بیش از پیش مورد توجه رسانه‌های اروپایی به خصوص فرانسوی‌ها قرار گرفته است و نشریه معروف فرانس فوتبال هم به تازگی گزارشی درباره سیر پیشرفت او منتشر کرده است.

فرانس فوتبال در این گزارش از قدوس به عنوان پدیده این فصل آمیا یاد کرده و نوشته است: پدیده ابتدای این فصل تیم آمیا، سامان قدوس تا الان روزهای سختی داشت که تحت تأثیر تصمیماتی قرار گرفت که ‌توانست سرنوشت او را عوض کند. سامان قدوس که تابستان امسال به آمیا پیوست، و فصل را خوب آغاز کرده است، تا چند سال پیش روزهای سختی را سپری می‌کرد. او دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش را با تیم لیهام بوکفلو در دسته سوم لیگ سوئد در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت آغاز کرد. او که بازیکنی با استعداد نشان داد مورد توجه تیمی دیگر از لیگ سوئد به نام ترله‌بورگ قرار گرفت اما در آنجا چندان پرفروع نبود و باشگاهش تصمیم گرفت با او قطع همکاری کند. بعد از بیرون رانده شدن از آن باشگاه، سامان قدوس مدتی بیکار بود، اتفاقی که خیلی از بازیکنان جوان را نگران می‌کند.

فرانس فوتبال در ادامه گزارشش نوشته است: قدوس تلاشی‌هایی برای پیوستن به تیم‌هایی دیگر انجام داد اما همه درها به رویش بسته بود. به این ترتیب او برای گذران زندگی‌اش مجبور شد به سراغ حرفه‌ای دیگر برود و در مغازه‌ای کوچک شروع به فروش تلفن‌های همراه کرد، کاری که چند سال آن را ادامه داد. در همان زمان که او فکر می‌کرد فوتبال برایش بیشتر شبیه یک سرگرمی است تا یک شغل واقعی، یک تیم دسته دومی به نام سیرانسکا به او فرصتی دوباره داد. قدوس که می‌دانست شانسی باورنکردنی به او رو آورده، این بار او پتانسیلش را به فوتبال سوئد نشان داد و خیلی زود با آمار خوبی که در مدت دو سال ثبت کرد (۱۷ گل و ۱۰ پاس گل) مورد توجه قرار گرفت و به این ترتیب در آستانه رفتن به لیگ دسته اول قرار گرفت. رفتن به اوسترشوندس مقطعی کلیدی در دوران بازیگری قدوس بود. او با قراردادی ۷۵ هزار یورویی به این تیم رفت. این تیم که به تازگی به دسته اول صعود کرده بود با هدایت گراهام پوتر به یکی از بهترین تیم‌های سوئد تبدیل شد. قدوس در فصل اولش در این تیم خوش درخشید و به گلزن برتر آن تبدیل شد. سال بعد او اولین جام دوران بازیگری‌اش را با فتح جام حذفی برد و در فینال آن جام گل هم زد. به این ترتیب قدوس از بازیکنی بیکاری به عزیز فوتبال دوستان سوئد تبدیل شد. درخشش قدوس تنها در سوئد نبود بلکه او در لیگ اروپا هم به تیمش کمک‌های فراوانی کرد و توانایی‌هایش به عنوان یک مهاجم را به نمایش گذاشت به خصوص در بازی برگشت مقابل آرسنال در یک شانزدهم نهایی در لندن که دو پاس گل داد و برترین بازیکن میدان شد و تحسین آرسن ونگر سرمربی وقت توپچی‌ها را برانگیخت. ونگر درباره او گفت:«قدوس از نظر فنی و تاکتیکی بازیکن فوق‌العاده‌ای است و من واقعاً تحت تأثیر بازی‌اش قرار گرفتم».

فرانس فوتبال سپس به پیوستن قدوس به تیم ملی ایران اشاره کرده و نوشته است: قدوس پیش از پوشیدن پیراهن ایران، پیراهن تیم ملی سوئد را هم به تن کرده بود. او که متولد ششم سپتامبر ۱۹۹۳ در شهر مالموی سوئد است، فرزند یکی از کارمندان سابق شرکت نفت ایران است که در زمان جنگ ایران و عراق، ایران را ترک کرد. او اولین گل ملی‌اش را هم برای سوئد زد اما چند ماه به دعوت کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران پاسخ مثبت داد و توانست برای این تیم بازی کند چون دو بازی‌اش برای سوئد رسمی نبود. قدوس تابستان امسال با قراردادی ۴ میلیون یورو اوسترشوندز را ترک کرد و به گران‌ترین بازیکنی تبدیل شد که این باشگاه فروخته و سومین بازیکن گرانی که از لیگ دسته اول سوئد صادر شده است (بعد از الکساندر ایساک ۹ میلیون یورویی به دورتموند و زلاتان ابراهیمویچ ۸ میلیون یورویی به آژاکس). او حالا به اولین بازیکن ایرانی تاریخ تبدیل شده که در لوشامپیونه گل زده است و این بخشی از سناریوی فوق‌العاده‌ای بوده که شروع او در لیگ فرانسه داشته است.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۷ )