معاون پیشین باشگاه استقلال گفت: باشگاه نباید اجازه دهد که بازیکن شرط و شروط بگذارد و با فلان بند راحت جدا شود.

کامران منزوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره شرایط استقلال، نقل و انتقالات، بحث جذب بازیکنان مصدوم و ... صحبت‌ کرد.

* تسنیم: در جریان نقل و انتقالات استقلال هستید؟

بیشتر از طریق رسانه‌ها و گپ و گفت‌ با دوستان در جریان قرار می‌گیرم.

* تسنیم: انتقادات زیادی به مدیران استقلال شده که چرا بازیکنان مصدوم را جذب کرده‌اند. نظرتان در این باره چیست؟

نکته اول اینکه باید فلش بکی به مدیریت زمان خودمان بزنم. ما هم بازیکنان مصدوم می‌گرفتیم، اما با هماهنگی کامل کادر پزشکی تیم. سال ۸۳ میثم بائو را با عصا جذب کردیم، بازیکنی که ستاره استقلال شد و در دربی مقابل کریم باقری آن بازی معروف را انجام داد. سعید لطفی دیگر بازیکن مصدومی بود که از پیکان گرفتیم و بعدها ستاره شد. ما باید آینده را در نظر بگیریم، نه الان را. تفاوت در جذب بازیکنان مصدوم در دو بازه زمانی است، قبل از آغاز فصل و نیم فصل. نیم فصل باید بازیکنی بگیرید که بلافاصله بتوانید از او در ترکیب استفاده کنید، چون فرصت ترمیم وجود ندارد. ابتدای فصل دستت باز است و می‌توانید یکی دو بازیکنی بگیرید که در آینده کمک کند، نه اینکه تا پایان فصل مصدوم باشد و به درد نخورد.

نکته دوم، صحبت درباره محدودیت‌های باشگاه است. کدام مدیر و معاونی دوست دارد تیمش ضعیف بسته شود یا بازیکن خوب نگیرد؟ قضاوت ما باید بر اساس عدالت باشد. باید شرایط نقدینگی باشگاه و همچنین شرایط بازیکنان را در نظر بگیریم. برخی مواقع شرایطی هست که مدیر، معاون و سرمربی نمی‌تواند بازیکن دلخواهش را بگیرد. نکته سوم، شرایط تحمیلی بازیکنان به باشگاه است که باعث می‌شود بلایی که امسال سر استقلال آمد، اتفاق بیفتد.

بازیکن قرارداد یک‌ساله می‌بندد و هر بندی می‌گذارد، در استقلال هم معروف و ویترین می‌شود و در نهایت می‌رود. این موضوع دیگر به مدیریت برمی‌گردد که اجازه ندهد بازیکن تعیین تکلیف کند. قرار نیست هر بازیکنی با گذاشتن هر بندی در استقلال بماند، موضوعی که برای امید ابراهیمی، سیدمجید حسینی و دیگر بازیکنان اتفاق افتاده است. باشگاه باید بازیکنی بگیرد که به در تیم بخورد. خودتان خوب می‌دانید که در سه فصل اخیر بازیکنانی از مهد فوتبال یعنی خوزستان به استقلال آمده و نیم فصل جدا شده‌اند. بازیکنانی که خیلی پر سر و صدا و با عشق و علاقه آمدند، اما نیم فصل جدا شدند، بنابراین یکسری اشکالات این وسط وجود دارد. ما باید به نقل و انتقالات حرفه‌ای نگاه کنیم.

* تسنیم: شرایط بازیکنان و خواسته‌های‌شان نسبت به دوران مدیریت شما تغییر کرده است. مدیران باشگاه می‌گویند وقتی بازیکن مدنظر اصرار زیادی می‌کند که قرارداد باید یک‌ساله و با فلان بند باشد، چه کار باید بکنند؟ اجازه بدهند بازیکن به تیم رقیب برود و انتقادات هواداران را بشنوند؟

وقتی در زمان مقتضی و به دور از هیاهو عمل کنید، خیلی از مشکلات پیش نمی‌آید. بازیکن مدنظر برود، نمی‌توانند بازیکن دیگری با ۵ درصد سطح پایین‌تر بگیرند؟

* تسنیم: اما خیلی‌ها اعتقاد دارند هواداران نمی‌پذیرند که ستاره مدنظر نیاید و بازیکنی در سطح پایین‌تر جذب تیم شود، این وسط مدیران باشگاه هم زیر سؤال رفته و تحت فشار قرار می‌گیرند.

امیر قلعه‌نویی سال ۸۲ سرمربی استقلال شد، بروید و تحقیق کنید چه ستاره‌هایی از استقلال رفتند و چه بازیکنانی آمدند. شما باید دست‌تان پر باشد. وقتی وعده می‌دهید با تیام قرارداد دارید، با شفر قرارداد دارید و سپس معلوم می‌شود که قرارداد ندارید، این اتفاقات می‌افتد. شنیده‌ام که به سیدمجید حسینی رقم باور نکردنی سه میلیارد تومان پیشنهاد شده است. نمی‌دانم چقدر صحت دارد و در رسانه‌ها دیدم، اما آیا کسی باور می‌کند؟ باید با مردم نشست و حرف زد و بگوییم ما پول نداریم. وقتی با دلار ۶۵۰۰ تومانی قرارداد توافقی می‌بندید، نمی‌گویید این هزینه‌ها از کجا باید بیاید؟ آن هم در این شرایط سخت اقتصادی؟ ما باید جمیع جهات را در نظر بگیریم. وقتی می‌گوییم آکادمی داریم، نباید غصه داشتن بازیکن بخوریم. امید نورافکن یا همین حسینی از کجا آمدند؟ مردم تیم‌شان را دوست دارند و باید با آنها صحبت کرد. هنوز هم دیر نشده است. مردم سال ۷۶ و ۷۷ برای تیم‌شان صبر کردند. برای تیم علیرضا منصوریان هم صبر کردند و زمانی که کاسه صبرشان لبریز شد که دیگر امیدی به بهبودی تیم‌شان نداشتند. اگر آکادمی داریم، چرا خروجی ندارد؟

در آکادمی بازیکنی در پست دفاع چپ نداشتیم که سراغ بازیکن مصدوم پارس جنوبی جم رفتیم؟ پس اشکالاتی وجود دارد و باید یکسری کارهای زیربنایی صورت بگیرد. چرا باید بازیکن بیاید قرارداد یک ساله ببندد و بند جدایی بگذارد و خودش شرایط را تعیین کند؟ بازیکنی با اختلاف ۲۰ درصدی به استقلال بیاید، خود هواداران به او کمک می‌کنند تا این اختلاف ۲۰ درصدی جبران شود. ما مربی با دانشی چون شفر داریم که کوچک نیست و می‌توان خلاء را جبران کرد. نمی‌خواهم مدیریت را تبرئه یا محکوم کنم، ما باید محدودیت‌ها را ببینیم و سپس قضاوت کنیم. من اهل غرض ورزی نیستم.

* تسنیم: با توجه به شرایطی که استقلال در نقل و انتقالات داشته، آیا امیدی به کسب نتیجه در فصل پیش‌رو دارید؟

آرزویم این است که استقلال سر و سامان بگیرد، اما امید ابراهیمی رفته، وضعیت روزبه چشمی مشخص نیست و نمی‌دانم باید چه کار کرد. به شفر اعتقاد دارم، اما بابت تیم نگرانم. تیم ناقص است. شما مرتضی آقاخان را گرفته‌اید که باید زیر تیغ جراحی برود. میثم تیموری هم چند ماهی نیست، پس نیم فصل اول خوبی ندارید، اگر فاصله سپاهان و پرسپولیس با استقلال بیشتر شود، چه کار باید کرد؟ آیا قابل جبران است؟ با این شرایط باید اول فصل بگوییم توقعی نداریم تا خیال‌مان راحت شود.

* تسنیم: شما که اعتقاد دارید بازیکن نباید برای باشگاه تعیین تکلیف کند، آیا بازیکنی نداشتید که چنین شروطی در دوران مدیریت‌تان بگذارد؟

بله داشتیم، اما گفتیم برو به سلامت. بازیکنی بود که اسم بزرگی داشت و گفته بود قراردادم یک‌ساله باشد و پولم را هم صددرصد نقد می‌خواهم. کسی جرات نداشت بگوید فیکس باشم، اما شرط‌های دیگر می‌گذاشت. به آن بازیکن بزرگ گفتیم اینجا استقلال است و خودمان هم دو روز دیگر اینجا نیستیم. نمی‌خواهم از آن بازیکن اسم ببرم، ولی به تیم دیگری رفت. بازیکنان در این شرایط سخت اقتصادی کجا می‌توانند بهتر از استقلال و پرسپولیس بازی کنند؟ دهه هفتاد، بانک کشاورزی و تجارت خوب پول می‌دادند و بازیکن به این تیم‌ها می‌رفت. بعدها بهمن آمد و سپس سپاهانی آمد که گفتند خوب پول می‌دهد. الان به غیر از یکی دو تیم دولتی، کدام تیم‌ها پرونده‌های انضباطی ندارند؟ بنابراین باید شرایط سخت اقتصادی را در نظر بگیرند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )