قدرت‌نمایی و قهرمانی زودهنگام بایرن اصلا عجیب نبود؛ برخلاف اولین سقوط تاریخ هامبورگ و بازگشت افسانه‌ای شالکه!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بچه‌هایی که امسال در تمام نقاط آلمان به مدرسه می‌روند در تمام طول ۶ سال زندگی خودشان قهرمانی غیر از بایرن در لیگ داخلی ندیده‌اند و شاید بهتر باشد معلمان‌شان به جای بوندس‌لیگا، نوشتن نام بایرن را به آنها بیاموزند، البته اگر این کار صورت بگیرد، مرحله بعدی سخت‎‌تر می‌شود چون باید از یک سری اعداد نامرتب هم رمزگشایی شود؛ ۶، ۷، ۴، یک، ۳ و ۵! بایرن‌مونیخ ۶ قهرمانی متوالی اخیر در بوندس‌لیگا را به ترتیب ۶، ۷، ۴، یک، ۳ و ۵ هفته زودتر از پایان فصل به دست آورده و در درس‌های فوتبالی دنیا در مورد چگونه قهرمان شدن جای ویژه‌ای دارد!

بوندس‌لیگا در تسخیر غول باواریا

این بار هم از همان ابتدای فصل مشخص بود بایرن یوپ هاینکس قهرمان می‌شود و برخلاف ابتدای فصل گذشته خبری از تهدیدکننده‌ای به نام راسنبال هم نبود. تیم مونیخی هر چند در مقاطعی لغزید و به هوفنهایم باخت اما روند باثباتی داشت و در نهایت ۴ هفته زودتر از پایان ششمین قهرمانی متوالی خودش در آلمان را جشن گرفت، البته تیم هاینکس، چوب رقابتی نبودن بوندس‌لیگا را در میادین اروپایی خورد و برای سومین بار در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا (این بار نیمه‌نهایی) به رئال مادرید باخت. رویای فتح سیزدهمین دوگانه هم با شکست در فینال جام حذفی مقابل اینتراخت فرانکفورت از بین رفت تا یوپ هاینکس با شکست از نیکو کواچ، جانشینش در فصل بعد از بایرن خداحافظی کند. حتی مصدومیت طولانی مدت نویر، شماره یک تیم ملی آلمان هم مزاحمتی در راه قهرمان بایرن به وجود نیاورد؛ هر چند ماجرا به ضعف تیم‌های رقیب در بوندس‌لیگا برمی‌گشت و گرنه اولرایش با اشتباه مرگبار کلیدی در بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، نامطمئن بودن خودش را به رخ کشید.

بزرگترین بازگشت تاریخ بوندس‌لیگا

شالکه، تیم همیشه ناکام یک دهه گذشته هر چند هیچ وقت مدعی قهرمانی فصل نبود اما با مربی جوانی به نام تدسکو پله به پله پیشرفت کرد و در نهایت بهترین رتبه خودش از فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ را به دست آورد و برای اولین بار از فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. اوج شاهکارهای این تیم در ۲ دربی رفت و برگشت مقابل دورتموند شکل گرفت. این تیم در بازی رفت شکست ۴ بر صفر در نیمه اول با تساوی ۴ بر۴ معاوضه کرد و به جبران تبدیل شکست ۳ بر صفر به تساوی ۳ بر ۳ از سوی دورتموند در دربی رفت فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸، بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ بوندس‌لیگا را رقم زد. برتری ۲ بر صفر در بازی برگشت هم در نهایت روند نایب قهرمان شدن شالکه را تسریع کرد.

تقلای دورتموند

دورتموند فصل را با پیتر بس که فصل قبل آژاکس را به فینال لیگ اروپا رسانده بود، شروع کرد اما با وجود گلزنی‌های اوبامیانگ، روند پرفراز و نشیبی را طی کرد. در نهایت ۱۰ دسامبر، بس اخراج و اشتوگر جانشینش شد. اتفاق بدتر، جدایی اوبامیانگ از دورتموند و پیوستنش به آرسنال در فصل نقل و انتقالات ژانویه بود؛ آنچه مشخصا دورتموند را تضعیف کرد و تیم در روز آخر تنها به خاطر تفاضل گل بهتر در رده چهارم قرار گرفت و سهمیه آخر لیگ قهرمانان اروپا را از چنگ بایرلورکوزن درآورد.

پایان دایناسور

ساعت معروف ورزشگاه هامبورگ سرانجام پس از ۵۴ سال و ۱۹۰ روز ۲۳ ساعت و ۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه متوقف شد و تنها تیم همیشه حاضر در سطح اول فوتبال آلمان پس از گذشت این زمان طولانی با بوندس‌لیگا خداحافظی کرد. روند بد تیم مانند فصول ۲۰۱۵-۲۰۱۴ و ۲۰۱۶-۲۰۱۵ که تنها با برتری در پلی‌آف ماندنی شدند از همان ابتدا شروع شد. ۳ مربی روی نیمکت نشستند، مارکوس گیسدول بعد از دو پیروزی در ۴ ماه در ژانویه اخراج شد. برند هولرباخ ۲ ماه بدون پیروزی را پشت سر گذاشت و بعد مربی تیم دوم باشگاه، کریستین تیتز در حالی به تیم آمد که سقوط، قطعی به نظر می‌رسید. او کاری شبیه معجزه انجام داد. ۱۴ آوریل، تیم قعر جدولی در فاصله ۴ هفته مانده به پایان ۸ امتیاز با منطقه نجات فاصله داشت اما تیم تیتز ۴ بازی از ۶ بازی آخر را برد و بیش از یک سوم کل فصل امتیاز جمع کرد اما این نوشدارویی بعد از مرگ سهراب بود و دایناسور سرانجام با سطح اول فوتبال وداع کرد.

فصل در یک نگاه

همراه بایرن قهرمان، شالکه، هوفنهایم و دورتموند به لیگ قهرمانان راه یافتند، لورکوزن، راسنبال و اینتراخت فرانکفورت به لیگ اروپا رسیدند و کلن و هامبورگ به طور مستقیم سقوط کردند. از دسته دوم، فورتونا دوسلدورف و نورنبرگ صعود کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.