رئیس پیشین روابط بین الملل فدراسیون فوتبال گفت که برای مقابله با کاری که سعودی‌ها کردند می‌توانیم حلقه‌ای تشکیل و اقدامات لازم را انجام دهیم.

حسن غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص اقدام اخیر عربستان مبنی بر تشکیل اتحادیه فوتبال جنوب غرب آسیا اظهار داشت: اینگونه نیست که چند کشور دور هم جمع شوند، کانون، اتحادیه یا مرکزی را برای خود تشخیص بدهند. فوتبال آسیا از طریق AFC تقسیم‌بندی شده است و مسابقات هم در چند ناحیه برگزار می‌شود. کشورها شاید بتوانند به شکل دوستانه دور هم جمع شوند و مسابقاتی هم برگزار کنند، قادر به این کار هستند، اما تا زمانی که AFC کانون یا اتحادیه آنها را به رسمیت نشناسد، اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: کشورهایی که برای خود اتحادیه تشکیل داده‌اند، می‌توانند بین خودشان مسابقه و تورنمنت دوستانه بگذارند، اما تا نظر مثبت AFC که باید به فیفا هم اعلام شود، گرفته نشود این اتحادیه رسمیتی نخواهد داشت. وقتی چنین اتحادیه‌ای رسمیت نداشته باشد، قابل قبول نیست.

رئیس پیشین روابط بین الملل فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که اقدامات عربستان برای لابی کردن علیه ایران است و فدراسیون فوتبال ایران برای جلوگیری از این اقدامات چه واکنشی باید داشته باشد، گفت: به صورت غیر رسمی خیلی کشورها با یکدیگر لابی می‌کنند. هزینه‌های زیادی هم می‌شود و به طور مثال کشورهای فقیرتر را به کشورشان دعوت می‌کنند، برای آنها اردو می‌زنند، کمک‌های مادی می‌کنند تا بتوانند رأی نهایی آنها را بخرند. این موضوع همیشه بوده و خواهد بود، در سایر کنفدراسیون‌ها و فیفا هم وجود دارد، اما به اندازه آسیا نیست. این ما هستیم که همیشه در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم، در حالی که ما هم باید لابی با برخی کشورها که فوتبال‌شان از ما پایین‌تر است را آغاز کنیم. به لحاظ کشورهایی که فوتبال‌شان به لحاظ مادی یا امکانات ضعیف‌تر از ما هستند یا توان کمی دارند را باید جمع کنیم، با آنها مسابقه بگذاریم، میزبانی کنیم تا بتوانیم گروهی را تشکیل دهیم. کشورهایی مثل تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و... شاید به لحاظ فنی کمکی به فوتبال ما نکنند، اما می‌توانیم ما هم چنین گروهی داشته باشیم.

غفاری ادامه داد: اگر بتوانیم کشورهایی را با خودمان همراه کنیم و چنین مسابقاتی را تشکیل دهیم، در طول برگزاری مسابقات می‌توانیم رئیس و نایب رئیس آسیا را دعوت کنیم، جلسه بگذاریم و کاری اساسی انجام دهیم. آرای کشورهای دیگر را به سود خودمان بگیریم و این کارها لازم است. همانطور که در شرق آسیا ۱۱ یا ۱۲ کشور با هم متحد هستند و شب قبل از رأی‌گیری به نتیجه می‌رسند که به چه کسی رأی بدهند. چندین بار در شب‌های رأی‌گیری حضور داشته‌ و این نوع گردهمایی‌ها را دیده‌ام. جلسات معمولاً تا نیمه شب ادامه دارد به یک باره شب قبل از رأی گیری از زیر در اتاق‌ها کاغذی می‌آید که به چه کسی رأی بدهند و این اتفاقات معمول است. در دوره ریاست صفایی فراهانی در فدراسیون فوتبال بسیار قوی عمل کردیم که یک بار با ۲۵ رأی عضویت در هیئت رئیسه آسیا را گرفتیم و یک بار هم قاطعانه با ۳۱ رأی توانستیم عضو هیئت رئیسه شویم. بعد از آن و در چند سال اخیر همیشه منفعلانه یا ضعیف عمل کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این حرکت عربستانی‌ها را سیاسی می‌داند یا نه، گفت: چون من سواد سیاسی ندارم، زیاد نمی‌دانم که این چه اقدامی است. با این حال به نظر من این سیاست نیست و ما هم می‌توانیم چنین حلقه‌ای را تشکیل دهیم همانطور که ژاپن و کره‌جنوبی می‌توانند این کار را انجام دهند. این اقدام عربستان به نظرم سیاست فوتبالی است و من آن را سیاسی نمی‌دانم، چون بارها ناظر این اتفاقات بودم. لابی کردن یک چیز معمول است در کنفدراسیون‌های دیگر هم وجود دارد، اما در آسیا بیشتر دیده می‌شود. مثلاً در اروپا استقلال رأی بیشتر است و از این دست مسائل کمتر دیده می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.