تیم ملی فوتبال ایران درحالی خود را برای حضور در بیست و یکمین دوره رقابتهای جام‌جهانی آماده می‌کند که هنوز مشخص نیست با کدام پیراهن در این رویداد حضور خواهد یافت.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: با احتساب ادوار مختلف بازی های المپیک و جام های جهانی، حضور در جام جهانی ۲۰۱۸، هشتمین حضور بین المللی و فرا قاره ای برای تیم ملی فوتبال ایران به حساب می آید. حضوری که مجوز آن برخلاف برخی ادوار گذشته ناپلئونی به دست نیامد. با این حال تیم ملی تا به امروز و در مسیر اعزام به روسیه با حواشی زیادی مواجه شده که «پیراهن» و مباحث مربوط به آن یکی از عمده دلایل بوده است.

بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۴ خردادماه در روسیه آغاز می شود اما در فاصله یک ماه و نیم باقی مانده به این رویداد هنوز وضعیت پیراهن تیم ملی برای حضور در آن و اینکه «دقیقا بازیکنان تیم ملی فوتبال با چه مدل پیراهنی در روسیه به میدان خواهند رفت؟»، مشخص نیست و همین مسئله بزرگترین حواشی پیرامون این تیم را موجب شده است.

بررسی پیراهن تیم ملی فوتبال در چهار دوره جام جهانی

این اولین بار نیست که تیم ملی فوتبال در جام جهانی شرکت می کند اما حواشی که این روزها به خاطر نوع و چگونگی پیراهن، پیرامون این تیم ایجاد شده و مسئولان فوتبال را بیش از هر مسئله ای درگیر کرده است، در دیگر ادوار حضور ایران در جام های جهانی فوتبال وجود نداشت. حتی نگاه اجمالی به پیراهن تیم ملی فوتبال در چهار دوره پیشین جام جهانی که در آنها شرکت داشته، نشان می دهد که تقریبا در هر دوره، ایران با لباسی در خور شان به میدان رفته است اما برای دوره جدید جام جهانی هنوز چنین لباسی طراحی نشده است.

البته اولین حضور فوتبال ایران در جام جهانی زمانی انجام شد که شاید نوع لباس و ویژگی آن کوچکترین دغدغه در مسیر اعزام بود. به هر حال آن زمان با توجه به امکانات موجود، لباس تیم ملی طراحی و تولید می شد و شرایط اصلا به گونه ای نبود که این مسئله کانون توجه باشد. حتی برای جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که فوتبال ایران بعد از ۲۰ سال طلسم شکنی کرد و از آخرین فرصت باقی مانده برای کسب سهمیه استفاده کرد بازهم توجه زیادی به پوشش و نوع لباس ملی پوشان اعزامی نبود.

اما رفته رفته و با توجه به گسترده شده صنعت پوشاک ورزشی و رقابت دست اندرکاران این صنعت برای همکاری با تیم ها و ورزشکاران مطرح از یک طرف و از طرفی دیگر موضوع درآمدزایی در ورزش آنهم از میادین بزرگ آن، اهمیت لباس تیم های ملی در فوتبال به خصوص برای حضور در جام جهانی و اینکه «این لباس با چه جنس و چه طرحی تولید شود؟ و اینکه از طرف کدام کمپانی باشد؟»، را بیشتر کرد. اهمیتی که در ادوار گذشته و با وجود توجه کمتر به آن، تا این جد جنجالی نشده بود.

اولین حضور با پیراهنی ساده بدون نام ایران

جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین (یازدهمین دوره) اولین دوره از این مسابقات بود که ایران هم در آن حضور داشت. کمپانی آدیداس اسپانسر ملی پوشان فوتبال ایران در این رویداد بود. طوریکه که نماد معروف این کمپانی (سه خط) هم روی آستین های بلند پیراهن ملی پوشان ایران را پوشانده بود. این پیراهن تقریبا ساده، بدون اثری از نام ایران و دو رنگ سفید و قرمز برای ملی پوشان تهیه شده بود.

دومین حضور با خوش‌یمن‌ترین پیراهن

شاید زیباترین و به عبارتی خوش یمن ترین پیراهن تیم ملی فوتبال متعلق به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه (شانزدهمین دوره) باشد؛ پیراهنی که نوع و طرح آن حاصل قرارداد همکاری میان کمپانی پوما و فدراسیون فوتبال ایران بود و ملی پوشان ایران با آن بعد از ۲۰ سال غیبت در جام جهانی، تاریخی ترین حضور در این رویداد و در کل میادین بین المللی را رقم زدند. آنها در این رویداد از لباس هایی سفید با سرشانه های سبز یا لباس هایی قرمز با سرشانه های سفید که نام ایران هم روی آن بود، استفاده کردند و توانستند با این پوشش پیروزی تاریخی مقابل آمریکا را ثبت کنند.

در هر حال این پیراهن برای تیم ملی فوتبال خیلی خاطره انگیز بود به خصوص اینکه فوتبال ایران با آن قهرمانی در بازی های آسیایی ۹۸ بانکوک را هم جشن گرفت.

سومین حضو با پیراهنی بدون نقش

برای اعزام تیم ملی فوتبال به رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان (هجدهمین دوره) که سومین حضور فوتبال ایران در این رقابت ها به حساب می آمد، بازهم کمپانی پوما حامی مالی تیم اعزامی شد. بازیکنان کشورمان اینبار با پیراهن هایی بدون نقش و کاملا ساده که به جای نام ایران، آرم فدراسیون در سمت چپ آن بود به مصاف حریفان شان رفتند. این پیراهن ها در دو رنگ سفید و قرمز تهیه شد.

چهارمین حضور با یوزپلنگ مشهور

«سرشانه هایی با سه رنگ پرچم ایران و منقش به آرم فدراسیون و البته یوزپلنگی که خیلی زیاد مشهور شد»؛ این ویژگی لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. لباسی زیبا و قابل قبول برای حضور در میدانی معتبر مانند جام جهانی که نتیجه یک همکاری جدید بود. فدراسیون فوتبال برای این دوره جام جهانی با کمپانی آل اشپورت به عنوان حامی مالی تیم ملی به توافق رسید. این شروع همکاری فدراسیون با این کمپانی بود که تا اخیرا هم ادامه داشت و اتفاقا فوتبال ایران بسیاری از موفقیت های خود را با پیراهن های این کمپانی کسب کرد.

پنجمین حضور و انتظار برای رونمایی از پرحاشیه ترین لباس

یک ماه و نیم دیگر پنجمین حضور ایران در جام جهانی فوتبال انجام می شود اما مشخص نیست با چه لباسی و دارای چه طرح و ویژگی هایی؟!

اهمیت لباس تیم های ملی فوتبال برای حضور در میادین بین المللی به حدی است که برای معرفی آن بعضا مراسم رونمایی ویژه ای برگزار می کنند و حتی هستند کارشناسانی که به مقایسه این لباس برای تیم ها و کشورهای مختلف با یکدیگر می پردازند. این اهمیت اما در ورزش و فوتبال ایران و در میان مدیرانش - حداقل برای این دوره جام جهانی - خیلی مورد توجه نیست که اگر غیر از این بود این حجم حواشی پیرامون پیراهن تیم ملی فوتبال ایجاد نمی شد به گونه ای لباس تیم ملی فوتبال برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پرحاشیه ترین لباس این تیم در طول تاریخ نمی شد.

اولین حضور رسمی و بین المللی فوتبال ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو انجام شد. پیراهن تیم ملی ایران در این رویداد بر گرفته از مُد آن روزها با یقه هفت بود و نام ایران هم به صورت لاتین روی آن دیده می شد. به مرور زمان لباس تیم ملی فوتبال دستخوش تغییراتی شد و حتی در برخی مقاطع شکل ساده تری نسبت به همیشه، به خود می گرفت اما همین سادگی بیش از حد در طراحی اولیه ای که برای لباس بازیکنان تیم اعزامی به روسیه لحاظ شد، انتقاد زیادی را متوجه فدراسیون فوتبال و مسئولانش کرد طوریکه آنها را وادار به تکذیب اصل موضوع کرد و اینکه طرح پیراهن تیم ملی اصلا این نیست. حتی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرده که از پیراهن تیم ملی فوتبال در دیدار ۲۹ اردیبهشت ماه ایران و ازبکستان رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در هر صورت برخلاف سال های دور، امروزه پوشش ورزشکاران در میادین مختلف بین المللی اهمیت زیادی دارد و این اهمیت برای فوتبال و جام جهانی این رشته خیلی بیشتر است. به هر حال باید پذیرفت که کیفیت و رنگ پیراهن به لحاظ نشاط تیمی و تاثیرات روانی، فاکتوری تعیین کننده برای هر ورزشکار و در هر تیمی است. به خصوص تیمی که باید در جام جهانی فوتبال به عنوان پربیننده ترین رویداد ورزشی به میدان برود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.