نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه با حضور لژیونرهای ایرانی به پایان رسید و تیم لوکوموتیو مسکو صدرنشنینی را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیم‌فصل لیگ برتر روسیه موسوم به دوره پاییزه پس از گذشته ۲۰ هفته به پایان رسید و ۱۰ هفته باقی‌مانده این رقابت‌ها پس از وقفه سه‌ماهه به خاطر سرمای شدید کشور روسیه از اسفند ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

لیگ برتر فوتبال روسیه در چند سال اخیر به خاطر حضور ملی‌پوشان سرشناس ایرانی شامل سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و میلاد محمدی و همچنین مربیان مطرحی همچون روبرتو مانچینی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

در این گزارش اجمالی به بررسی عملکرد لژیونرهای ایرانی و تیم‌های‌شان در نیم‌فصل اول ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ لیگ برتر روسیه می‌پردازیم.

یکه‌تازی لوکوموتیورانان مسکویی و تعقیب شاگردان مانچینی

جدول رده‌بندی نهایی نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه حکایت از یکه‌تازی تیم ریشه‌دار لوکوموتیو مسکو دارد. این تیم با ۴۵ امتیاز و اختلاف ۸ امتیازی با تیم دوم صدرنشین است تا مدعی اصلی قهرمانی لقب بگیرد.

تیم زنیت سن پترزبورگ با هدایت روبرتو مانچینی و اندوخته ۳۷ امتیازی رتبه دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر روسیه را به خود اختصاص داده است. تیم مدعی اسپارتاک مسکو، مدافع عنوان قهرمانی هم با همین امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفته است. تیم‌های قدرتمند و متمول کراسنودار (۳۶) و زسکا مسکو (۳۵) نیز رده‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

عادت خاص احمد گروژنی به میانه‌های جدول

احمد گروژنی نماینده جمهوری مسلمان‌نشین چچن در لیگ برتر روسیه بهترین عملکرد را در میان تیم‌های لژیونرهای ایرانی داشته است. یاران میلاد محمدی در میانه‌های راه فصل جاری لیگ برتر روسیه با کناره‌گیری، سرمربی بلاروسی خود مواجه شدند تا با یک مربی بومی به کار ادامه دهند.

تیم احمد گروژنی همانند فصول اخیر علاقه خاصی به رده‌های میانه جدول دارد و با ۲۶ امتیاز هفتم است. تیم لژیونر ایرانی با فراز و فرودهای زیادی در طول فصل ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ لیگ برتر روسیه مواجه شد اما در پایان نیم‌فصل اول توانست جایگاه ایده‌آل خود را به دست آورد.

کازان مدعی نشد

تیم روبین‌کازان با در اختیار داشتن سردار آزمون، مهاجم ایرانی عملکرد چندان مطلوبی در نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه نداشت. این تیم جمهوری مسلمان‌نشین تاتارستان با وجود بازگشت قربان بردیف (سرمربی ترکمنستانی) و جذب بازیکنانی همانند سردار آزمون، سزار ناواس و فدور کوریاشوف نتوانست خود را در جمع مدعیان قرار دهد.

کازانی‌ها با شکست‌های غیرمنتظره خانگی زیادی در دقایق پایانی مواجه شدند و همین مسئله قهر هواداران را به دنبال داشت. اتفاقی که حتی به نشست‌های خبری سرمربی روبین‌کازان کشیده شد و بردیف اظهار امیدواری کرد که تیمش با کسب چند پیروزی متوالی دوباره هواداران را به ورزشگاه کازان بکشاند.

تیم روبین‌کازان با کسب ۶ پیروزی، ۵ تساوی، ۹ شکست، ۲۰ گل زده، ۱۷ گل خورده و ۲۳ امتیاز رتبه یازدهم جدول نهایی نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه را به خود اختصاص داد.

عدم تعادل آمکار

تیم فوتبال آمکار پیش از هفته دهم لیگ برتر روسیه که نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده بود با جذب سرمربی جدید بومی و انتقال قرضی سعید عزت‌اللهی، ملی‌پوش ایرانی از تیم روستوف در صدد جبران مافات برآمد. آمکار با چند پیروزی متوالی حتی تا میانه‌های جدول رده‌بندی پیش رفت اما در ادامه این تیم با افت محسوسی مواجه شد. قرار گرفتن در رده سیزدهم جدول لیگ برتر روسیه با ۲۱ امتیاز که منطقه خطر سقوط به دسته پایین‌تر محسوب می‌شود چندان برای عزت‌اللهی و یارانش جایگاه قابل اطمینانی نیست.

سعید عزت‌اللهی و یارانش امیدوار هستند با استفاده از وقفه لیگ برتر روسیه بتوانند در ۱۰ هفته باقی‌مانده از لیگ برتر روسیه ضمن کسب نتایج بهتر بقای خود را در این رقابت‌ها قطعی کنند.

سردار آزمون از فشارهای سنگین تا پایان خوش

سردار آزمون نیم‌فصل پرفشاری را در روبین‌کازان سپری کرد. این ملی‌پوش ایرانی که پس از ۲ فصل حضور در تیم روستوف دوباره به روبین‌کازان بازگشته بود به شدت تحت فشار رسانه‌ای قرار داشت. عدم گلزنی سردار آزمون در هفته‌های متوالی لیگ برتر روسیه و نتیجه‌نگرفتن روبین‌کازان باعث شد تا رسانه‌های ورزشی روسیه انتقادهای بسیاری را متوجه او کنند. هر چند قربان بردیف، سرمربی روبین‌کازان که به پدر معنوی سردار آزمون معروف است بارها در نشست‌های خبری به دفاع از شاگرد ایرانی‌اش پرداخت و گفت: آزمون فقط کافی است یک گل بزند تا دوران طلایی‌اش همانند روستوف تکرار شود.

ملی‌پوش ایرانی سرانجام در بازی پایانی نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه پایش به گل باز شد و طلسم را شکست. آزمون در بازی با خاباروفسک ستاره میدان بود و ضمن به ثمر رساندن اولین گلش در فصل ۲۰۱۸- ۲۰۱۷ لیگ برتر روسیه سازنده ۲ گل دیگر کازانی‌ها بود.

طبق آنالیزهای فنی خبرگزاری ورزشی چمپیونات روسیه، سردار آزمون در ۱۹ بازی به میدان رفت. در ۷ بازی در ترکیب اصلی روبین‌کازان حضور داشت. در ۱۲ بازی به عنوان بازیکن ذخیره وارد میدان شد و در ۶ بازی نیز تعویض شد.

معدل دقایق حضور سردار آزمون در میدان ۸۹۲ دقیقه بود که حاصل آن یک گل و ۲ پاس گل بود. معدل نمره فنی عملکرد سردار آزمون از سوی خبرگزاری چمپیونات با مشارکت کاربرانش ۶.۶۲ (متوسط) است.

نمایش ایده‌آل عزت‌اللهی در پرم

سعید عزت‌اللهی برای دومین فصل متولی در لیگ برتر روسیه با انتقال قرضی‌اش مواجه شد. این ملی‌پوش ایرانی پس از نیمکت‌نشینی مطلق در روستوف به صورت قرضی راهی آمکار در شهر پرم روسیه شد. انتقالی که پس از درخشش عزت‌اللهی در ترکیب آمکار باعث انتقادهای تند هواداران روستوف از سرمربی بلاروسی این تیم شد.

عزت‌اللهی در خط میانی تیم آمکار به یک بازیکن قابل اتکا تبدیل شده و امیدوار است تا پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بتواند بازی‌های مطلوبی را به نمایش بگذارد.

سعید عزت‌اللهی پس از پیوستن به تیم آمکار در ۸ بازی در ترکیب اصلی راهی میدان شد. وی در ۱۱ بازی فصل جاری لیگ برتر روسیه در تیم‌های روستوف و آمکار نیمکت‌نشین بود. ۵۵۲ دقیقه با پیراهن تیم آمکار در نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه بازی کرد و یک گل به ثمر رساند. یک پاس گل، دریافت یک کارت زرد و معدل نمره‌ای ۶.۷۵ از دیگر آمارهای فنی هستند که توسط خبرگزاری چمپیونات روسیه منتشر شده است.

این ملی‌پوش ایرانی به رغم بازی کمتر نسبت به سردار آزمون (روبین‌کازان) و میلاد محمدی (احمد گروژنی) نمره فنی بهتری از آنها دریافت کرده است.

مصدومیت نابهنگام میلاد محمدی

میلاد محمدی بیشترین دقایق حضور در نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه را در میان لژیونرهای ایرانی به خود اختصاص داد این مدافع جوان ایرانی در ترکیب اصلی ۱۱ بازی تیم احمد گروژنی به میدان رفت و ۲ بازی نیز به عنوان بازیگن جایگزین وارد میدان شد.

محمدی به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف چپ و عمل جراحی نتوانست تیم باشگاهی را در لیگ برتر روسیه در بازی‌های متعددی همراه کند. معدل نمره فنی ملی‌پوش ایرانی تیم احمد گروژنی در نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه از سوی خبرگزاری ورزشی چمپیونات ۶.۶۵ است. میلاد محمدی یک گل و یک پاس گل نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.