سنندج – شاهو اصلانی داور لیگ برتری فوتبال استان کردستان یکی از آرزوهای خود در این عرصه ورزشی را قضاوت دیدار تیم های استقلال و پیروزی در رقابت های لیگ برتر در ورشگاه آزادی تهران عنوان کرد.

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: این روزها ورزش کردستان در رشته های تیمی جایگاه خاصی در سطح کشور ندارد ولی خوشبختانه ورزشکاران این استان در رشته های انفرادی ب درخشش خود باعث افتخار کردستان می شوند.

در سالهای نه چندان دور گذشته و در شرایطی که هنوز پول وارد فوتبال کشور نشده بود، استان کردستان در این رشته ورزشی همواره جزو استانهای برتر کشور بود و تیم های باشگاهی این استان در رده های مختلف سنی افتخارات زیادی را کسب کردند.

این روزها هر چند تعداد زیادی فوتبالیست کردستانی در بالاترین سطح رقابت های باشگاهی کشور و حتی تیم های تیم های ملی کشور حضور دارند، ولی دیگر خبری از حضور تیم های فوتبال این استان در سطح اول کشور نیست.

شاید بتوان این روزهای داوران فوتبال کردستان را به نوعی جبران کننده های جالی خالی تیم های فوتبال دانست، تا جایی که امروز یک داور وسط و دو کمک کردستانی در بالاترین سطح رقابت های فوتبال کشور یعنی لیگ برتر قضاوت می کنند و در سایر لیگ های کشوری نیز چندین داور و کمک کردستانی حضور دارند.

شاید تا یکی دو سال قبل تمامی دلخوشی جامعه داوری فوتبال کردستان به پرچم های آرمان اسعدی بود، ولی امسال شاهو اصلانی به عنوان داور وسط و کاوه بهمنی به عنوان داور کنار نیز در لیگ برتر فوتبال کشور حضور دارند.

شاهو اصلانی که بیش از یک دهه است در لیگ های مختلف کشوری قضاوت کرده بود، در فصل گذشته به عنوان داور چهار وارد لیگ برتر شد و در این فصل از رقابت ها به عنوان داور وسط انتخاب شده و در هفته دوم بازی تیم های گسترش فولاد تبریز و ذوب آهن اصفهان را قضاوت کرد.

شاهو اصلانی داور لیگ برتر فوتبال کردستان کار قضاوت خود را در سال ۸۰ آغاز کرد و در حالی که فوتبالیست بود به پیشنهاد مربی خود یعنی علی خوشنودی وارد عرصه داوری شد و امروز بعد از گذشت ۱۶ سال به بالاترین سطح داوری در کشور رسیده است.

شاهو اصلانی متولد سال ۱۳۵۸ شهر سنندج است و از خانواده ای ورزشکار به داوری روی آورد و در حالی که در ابتدا به این حوزه علاقه ای نداشت ولی با توجه به حضور در دوره های آموزشی وارد داوری شد و بعد از یک سال به صورت حرفه ای این عرصه را دنبال می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت کنونی خود و همچنین مهمترین آرزوهای ورزشی اش، اظهار داشت: سال ۷۹ برای اولین بار در کلاس های داوری شرکت کردم ولی چون زیاد به این حوزه علاقه نداشتم در امتحان پایان دوره شرکت نکردم و عملا دلم نمی خواست داور شوم.

این داور کردستانی لیگ برتر ادامه داد: سال ۸۰ به پیشنهاد مربی فوتبال ای ام جناب آقای علی خوشنودی قضاوت یک بازی دوستانه را بر عهده گرفتم و پس از آن بود به پیشنهاد وی در دوره داوری شرکت کرده و رسما از سال ۸۰ وارد این عرصه شدم و قضاوت هایم در رقابت های مختلف را دنبال کردم.

وی بیان کرد: در نهایت سال ۹۲ قضاوت من در رقابت های کشوری آغاز شد و بعد از آن در تمامی رده های سنی کشور قضاوت کرده و در لیگ های استانی، زیرگروه، دسته دوم و حتی لیگ دسته اول نیز در طی این ۱۲ سال قضاوت کرده ام.

اصلانی با اشاره به دلیل دیر معرفی شدن وی برای قضاوت در لیگ برتر فوتبال استان کردستان، افزود: در واقع در ساالهای اولیه فعالیت من در داوری، خودم زیاد دنبال این کار نبودم ولی از سال ۸۵ به بعد دیگر به صورت حرفه ای داوری را دنبال کرده و در تمامی دوره های آموزشی برای داوران نه تنها در کردستان که در دیگر استانهای کشور نیز شرکت می کردم.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی دیر معرفی شدن من در سطح کشور، نوع سیاست های حاکم بر کمیته داوران هیات فوتبال کردستان بود که متاسفانه تغییرات بیش از حد در این کمیته و همچنین نبود یک برنامه منظم برای پیگیری امورات افرادی همانند من نیز در این عرصه بی دخیل نبود.

داور فوتبال استان کردستان ضمن نام بردن از شماری از داوران برجسته این استان، اظهار داشت: کردستان در سالهای گذشته داوران خوبی در بالاترین سطح رقابت های فوتبال و حتی فوتسال کشور داشته است و امروز من خوشحالم که می توانم ادامه دهنده راه این عزیزان باشم.

وی با اشاره به حضور خود برای قضاوت در رقابت های لیگ برتر در فصل جاری، افزود: سال گذشته من به عنوان داور چهارم در ۱۵ بازی حضور داشتم و در نهایت به عنوان بهترین داور چهارم انتخاب شدم و خوشبختانه امسال با پیگیری های خوب استان و همچنین نظر مساعد مسئولان کمیته داوران فدراسیون در هفته دوم برای اولین بار در لیگ برتر قضاوت کردم.

اصلانی عنوان کرد: من به صورت منظم و مستمر تمرینات خود را پیگیری کرده و انتظار دارم که در سایه تلاش های که انجام می دهم بتوانم در این فصل از رقابت های لیگ برتر بهترین قضاوت ها را داشته باشم.

وی یکی از آرزوهای خود در عرصه داوری را قضاوت دیدار تیم های پیروز و استقلال تهران عنوان کرد و گفت: من به دلیل شرایط سنی دیگر نمی توانم در لیست داوران بین المللی قرار گیرم ولی آرزو دارم یک روز بتوانم دیدار تیم های پیروزی و استقلال در ورزشگاه آزادی تهران را قضاوت کنم.

این داور کردستانی ضمن تقدیر از همه افراد به ویژه رئیس کمیته داوران هیات فوتبال کردستان و وی را در این مسیر کمک کرده اند، یادآور شد: در رقابت های فصل گذشته لیگ دسته اول آقایان کوروش کریمی و کاوه بهمنی به عنوان دو کمک داور با من همراه بودند و بخشی از موفقیت امروز من مرهون این عزیزان است و به همین دلیل از آنها تقدیر می کنم.

وی در پایان اظهار داشت: انتظار دارم که در کنار رشد و توسعه داوری در استان کردستان یک روز شاهد رشد فوتبال این استان نیز باشیم چرا که با توجه به حضور بازیکنان متعدد کردستانی در رقابت های لیگ برتر و دسته اول، نشان می دهد که کردستان استعداد حضور در بالاترین سطح رقابت های لیگ برتر کشور را دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.