معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش گفت: اینکه درآمد پرسپولیس کجا رفته ما می‌دانیم اما نمی‌توانیم بگوییم چون وزارت ورزش قصد حاشیه‌سازی ندارد و تلاش می‌کند به خاطر هواداران میلیونی به این دو باشگاه کمک کند.

بهاره محمدی - به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سید علی آقازاده معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش درباره بودجه فدراسیون‌ها، مسائل مالی استقلال و پرسپولیس و برنامه‌های وزارت ورزش برای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ گفت‌وگویی را با فارس انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: حدود یکسال به بازی‌های آسیایی فرصت باقی است قرار بود بودجه جداگانه‌ای برای این بازی‌ها در نظر گرفته شود، شرایط به چه صورت است؟

هر سال برنامه‌های سال آینده توسط دوستان در وزارت ورزش رصد و بعد بودجه بسته می‌شود. امسال هم به همه فدراسیون‌ها گفته‌ایم برای حضور قدرتمند در جاکارتا که ۱۳ ماه دیگر برگزار می‌‌شود پیش‌بینی لازم را بکنند. از حالا در تنظیم بودجه به استقبال بازی‌ها رفته‌ایم و از همه فدراسیون‌ها و همینطور معاونان خواسته‌ایم پیشنهاد بودجه را بدهند.

فارس: وزیر ورزش هم در صحبت‌های مختلف خود درباره حضور قدرتمند در این بازی‌ها تاکید داشته است...

آقای وزیر حساس است و تاکید داشته در جاهای مختلف وزارت ورزش و فدراسیون‌ها با قدرت در جاکارتا حضور پیدا کنند تا هم نسبت به دوره قبل تعداد مدال‌ها به ویژه طلا اضافه شود و هم جایگاه بهتری داشته باشیم. برهمین اساس برنامه‌ریزی بودجه درخور شأن وزارت برای حضور قوی صورت گرفته است.

فارس: ردیف بودجه خاصی برای این بازی‌ها در نظر گرفته شده؟

خیر؛ بلکه بودجه به صورت ویژه به فدراسیون‌ها تزریق می‌شود. به این صورت که علاوه بر بودجه سالیانه و عادی به فدراسیون‌هایی که سابقه خوبی دارند و برخی دیگر از فدراسیون‌ها مثل دو و میدانی که احساس می‌کنیم سال آینده شاهد موفقیت‌ آنها باشیم بودجه‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود.

فارس: برآوردی از مبلغ کلی بودجه دارید؟

خیر؛ الان نمی‌دانیم چون ۳ ماه تا جمع‌بندی بودجه ما و ۸ ماه تا پایان سال برای ارائه لایحه سال آینده باقی مانده است. به همین دلیل حتی نمی‌توان برآوردی از مبلغ بودجه داشت.

فارس: رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگویی اعلام کرده اعزام‌های این فدراسیون زیاد است اما بودجه خوبی نمی‌گیرد. جایگاه‌ فدراسیون‌هایی مثل وزنه‌برداری و کشتی که مدال‌های زیادی هم دارند در وزارت ورزش چگونه است؟

اینطور که گفته شده نیست. هر فدراسیون بر مبنای عملکرد طبق ۴ سال اخیر بودجه می‌گیرد، مثلا کشتی ۱۲ میلیارد تومان بودجه دارد، اسکیت زیر یک میلیارد. این نشان دهنده توجه وزارتخانه به فدراسیون‌ها است. وزنه برداری هم برای ما اهمیت زیادی دارد و برنامه‌های خوبی در ۴ سال گذشته داشته؛ بنابراین اعتبارات هم برایش دیده شده است. بودجه فدراسیون‌ها در طول سال براساس عملکردشان در ۴ سال اخیر در نظر گرفته می‌‌شود اما همه فدراسیون‌ها از اینکه بودجه کفاف نمی‌دهد گله دارند.

فارس: برخی از فدراسیون‌ها هم مانند شطرنج، تیراندازی، کاراته و ... بدهی‌های زیادی دارند، برنامه وزارت ورزش چیست تا رؤسا بدهی‌های زیادی انباشته نکنند؟

هر فصل یک ارزیابی دقیق از عملکرد فدراسیون‌ها در حوزه‌های مختلف توسط معاونین انجام می‌شود که براساس آن به فدراسیون‌ها نمره داده خواهد شد. برخی مواقع فدراسیون‌ها تعهداتی انجام می‌دهند که مجبوریم از بودجه یک فدراسیون بگیریم و به فدراسیون دیگر بدهیم. این اتفاق بی‌عدالتی و اجحاف در حق فدراسیون‌های دیگر است. باید فدراسیون‌ها و رؤسا براساس هزینه‌کردی که دارند حرکت کنند.

فارس: حق پخش تلویزیونی یکی از موضوعاتی است که مدت‌ها مطرح شده اما موضوعی که هست اینکه این پول قرار است به وزارت ورزش داده شود یا فدراسیون فوتبال؟ توافقی در این زمینه صورت گرفته است؟

گذشته از اینکه این پول به وزارت ورزش یا فدراسیون داده می‌شود برقراری حق پخش فوتبال یکی از کارهای ارزنده است. در یک ماه آینده بعد از سال‌ها تلاش خبرهای خوبی در این باره خواهید شنید. تلاش ما این است حق پخش مسابقات سازمان لیگ را داشته باشیم. حالا اینکه این هزینه در اختیار وزارت، فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ قرار بگیرد بحث‌هایی است که کارگروه‌هایی روی آن کار می‌کنند تا مشخص شود. قانون هر چه مشخص کرده طبق همان کار انجام می‌شود.

فارس: طبق قانون حق پخش باید در اختیار وزارت ورزش قرار بگیرد؟

وزارت ورزش هیچ ادعایی ندارد. این هزینه در اختیار فدراسیون، سازمان لیگ، صدا و سیما و باشگاه‌ها است اما اصل این است که همه ما تلاش می‌کنیم مساله حق پخش حل شود.

فارس: استقلال و پرسپولیس زیرمجموعه دولت هستند اما بودجه‌ای از وزارت ورزش نمی‌گیرند. وزارت هم از طریق همکاری با گرفتن اسپانسر به این دو باشگاه کمک کرده است. اما پول‌هایی که از اسپانسر به باشگاه پرسپولیس داده شده ۴۵ میلیارد است در حالی که بازیکنان گفته‌ اند ۳۰ درصد از قراردادشان را نگرفته‌اند. این پول کجا رفته است؟ یا مثلا پرسپولیس ۱۰۷ میلیارد بدهی دارد، یا سوال دیگر اینکه استقلال از اسپانسر پولی را برای تسویه قسط آخر سال قبل گرفته است. آیا وزارت ورزش نظارتی در این باره دارد؟

اینکه پول کجا رفته ما می‌دانیم اما نمی‌توانیم بگوییم چون وزارت ورزش قصد حاشیه‌سازی ندارد و تلاش می‌کند به خاطر هواداران میلیونی به این دو باشگاه کمک کند. بحث بدهی باشگاه‌ها یا منابع پولی که می‌گیرند به موضوع مدیریت درون باشگاه‌ها مربوط است. بنابراین باید مدیرعامل و هیات مدیره در این باره پاسخگو باشند. فصل قبل بازیکنانی بدون یک بازی صدها میلیون تومان گرفته‌اند درست است که باشگاه‌ها در این باره هزینه می‌کنند اما باید به صورت خوبی خرج شود. وزارت ورزش هم حق اعزام تیم‌های بازرسی را دارد و در همین راستا ما می‌توانیم بازرسی انجام دهیم. زیرا این دو تیم در اختیار وزارت ورزش هستند؛ بنابراین وزیر می‌تواند در نقل و انتقالات، قراردادها و ... از این حق بازرسی استفاده کند.

فارس: برنامه مشخصی برای اعزام بازرسان به این دو باشگاه وجود دارد؟

هر زمانی که شرایط ایجاب کند و وزیر صلاح بداند می‌توان بازرسی را انجام داد. این موضوع به تشخیص وزیر ورزش است اما تا امروز چنین چیزی را نداشتیم. تصورم بر این است با تاکیدی که وجود دارد درخصوص موارد مالی و قراردادها با همکاری دبیرخانه مجامع حقوقی که در وزارت تاسیس شده و در حوزه معاونت مالی و پشتیبانی است کارهای خوبی می‌توان انجام داد.

فارس: برآوردی از بدهی استقلال و پرسپولیس دارید؟

بدهی پرسپولیس حدود ۱۰۰ میلیارد است و بدهی استقلال کمتر از این مبلغ، اما رقم دقیق را نمی‌دانم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.