فوتسال پر افتخارترین رشته ورزشی توپی ایران است، اما با وجود همه افتخارآفرینی‌ها توجه چندانی به آن نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از یک‌سال است که تیم ملی فوتسال ایران قهرمان آسیا و سوم جهان شده است این در حالی است قرار است تا در ۲ ماه آینده مسابقات داخل سالن آسیا و چند ماه بعدتر یعنی در بهمن ماه سال جاری هم مسابقات قهرمانی آسیا برگزار خواهد شد،‌اما هنوز تیم ملی جوایز خود بابت قهرمانی آسیا و سومی جهان خود را دریافت نکرده است.

پول و هدایا و پاداش به کنار، از طرفی هم اردوهای خارجی این تیم به دلیل عدم حمایت مالی فدراسیون فوتبال هم کنسل شده و همچنین با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به لیگ برتر فوتسال هستیم اکثر تیم‌ها از عدم آمادگی و حضور در لیگ برتر صحبت می‌کنند و تکلیف حضور اکثر تیم‌ها جهت حضور در لیگ برتر مشخص نیست!

در کنار این مسایل، کمیته فوتسال هم مشکلات خاص خودش را دارد و هنوز نتوانسته عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد که در زیر به برخی از مشکلات موجود در فوتسال کشور اشاره می‌شود؛

* بی توجهی به پرافتخارترین رشته ورزش توپی ایران

تیم ملی فوتسال ایران در حال حاضر یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی است. این تیم از سال ۱۹۹۹ که نخستین حضور و قهرمانی‌اش را در آسیا تجربه کرده تا به امروز توانسته ۱۱ عنوان قهرمانی در کارنامه خود داشته باشد. علاوه براین تعداد قهرمانی‌ها در آسیا، یک عنوان چهارمی جهان در سال ۱۹۹۲ و یک عنوان سومی جهان در سال ۲۰۱۶ را نیز کسب کرده و اولین رشته ورزشی توپی و مدال‌آور در ایران محسوب می‌شود که توانسته است مقام جهانی داشته باشد.

ایران قطب فوتسال آسیا بوده و هست اما یک نگاه گذری به ما می گوید که همین تیم قدرتمند از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نتوانسته عنوان قهرمانی در آسیا را به دست آورد و بر اساس آخرین رده‌بندی جهانی در سپتامبر٢٠١٦، ایران در رنکینگ جهانی فوتسال پس از برزیل،اسپانیا و روسیه در رده چهارم و در رنکینگ آسیایی در صدر قرار دارد.

تیم ملی فوتسال ایران مربیان گوناگونی را چه داخلی و چه خارجی تجربه کرده که سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ یک مربی خارجی به نام خسسوس کاندلایس سرمربی این تیم بود. در ۴ سال حضورش روی نیمکت تیم ملی، ما نتوانستیم عنوانی بهتر از نائب قهرمانی آسیا کسب کنیم و با توجه به این موضوع فدراسیون فوتبال به دنبال مربیان داخلی رفت و سرانجام از سال ۹۴ سید محمد ناظم ‌الشریعه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد.

وی از بدو ورود به تیم ملی طی درخواستی از فدراسیون فوتبال خواستار تشکیل کمیته استعدادیابی فوتسال در فدراسیون فوتبال شد که در نتیجه این کمیته تشکیل و تا به امروز بازخوردهای خوبی هم داشته است که نمونه‌اش قهرمانی تیم ملی زیر ۲۰ سال در آسیا با سرمربیگری علی صانعی قهرمان آسیا.

ناظم الشریعه توانست تیم ملی را قهرمان آسیا و همچنین برای اولین بار توانستیم در رشته های جمعی توپی سوم دنیا شویم، اما متاسفانه بیش از یک سال است هنوز فدراسیون فوتبال نتوانسته به قولی که داده عمل کند و جوایز بازیکنان و کادر فنی که فقط ۱۰ ملییون تومان برای هر نفر است را پرداخت کند و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

این تیم هم باید بدون بازی‌های تدارکاتی وارد مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا شود و شاید هم با مصائبی دیگری از جمله مشکلات دیگر از جمله پبراهن و اسپانسر و.... را همیشه داشته باشد.

* لیگ فوتسال ایران؛ زیر خط فقر!

از سال ۱۳۸۲ سوپر لیگ فوتسال ایران راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۵ دوره است که این مسابقات تحت عنوان لیگ برتر فوتسال ایران برگزار می‌شود و اتفاقا همین چند ماه پیش بود که تکلیف قهرمان این دوره از مسابقات مشخص شد و تیم گیتی‌پسند اصفهان قهرمان لیگ شد و حالا باید به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کند.

اما همین لیگ هم مشکلاتی دارد، مشکلاتی که واقعا گاهی سر به فلک می‌کشند و شور و هیجان ورزشی را از آن می گیرند. با توجه به بخشنامه کمیته فوتسال کلیه تیم‌ها باید هزینه ورود و همچنین اسامی خود را تا پایان وقت اداری ۳۱ خرداد۹۶ را به کمیته فوتسال تحویل می‌دادند، در حالی که تا کنون فقط چند تیم هزینه ورود به لیگ برتر را پرداخت کرده‌اند و از سایر تیم‌ها هنوز خبری نیست.

متاسفانه امسال و قبل از اینکه فصل جدید آغاز شود، این لیگ بیش از اندازه دچار چالش و مشکلات شده، هر روز یک باشگاه یا انصراف می دهد یا به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر و یا به دلیل بی توجهی مسئولان کمیته فوتسال قرار می‌گیرد و سرانجامش این می شود که عطای لیگ را به لقایش می‌بخشد!

در لیگ فوتسال خبری از حمایت سرمایه‌گذار خصوصی نیست، هر کسی که اسپانسر می‌شود خیلی مورد هجمه قرار می‌گیرد و هر روز به بهانه‌های واهی اتفاق‌های رخ می‌دهد که فرجامش انصراف از سرمایه‌گذاری در لیگ فوتسال است.

در کنار این مسایل باید حواشی لیگ دسته اول فوتسال را به این مشکلات اضافه کرد. هنوز فراموش نکرده‌ایم که در بازی‌های پلی‌اف لیگ دسته اول چه اتفاقاتی رخ داد، از خروج تماشاگران، قطعی برق سالن، درگیری مربیان با ناظران و تماشاگران و. .... همه حاشیه‌هایی بودند که لیگ دسته اول با آنها به پایان رسید.

*مدیریت فوتسال با سرپرستی؛ اینجا تعهد الزامی نیست

کمیته فوتسال یکی از زیر مجموعه های فدراسیون فوتبال است و وظایف‌ی از جمله برنامه ریزی ،برگزاری لیگ‌های مختلف فوتسال، جذب اسپانسر و.... بر عهده این کمیته است.

بدون شک عملکرد خوب این کمیته می‌تواند کمک زیادی برای توسعه و پیشرفت دو چندان این رشته شود، اما متاسفانه بعد از رفتن رضا افتخاری، رئیس سابق این کمیته و حضور در باشگاه استقلال، شرایط کمیته فوق چندان مساعد نیست. بیش از یک سال است که افتخاری از این کمیته نقل مکان کرده، اما هنوز کمیته فوتسال با سرپرست اداره می‌شود. مهم‌ترین قسمت این کمیته که سمت دبیری آن است که باید پاسخگو و برنامه‌ریز کلیه مسابقات باشد، آنجا نیز سرپرستی حکمرانی می‌کند.

یکی از وظایف این کمیته جذب اسپانسر و گرفتن امتیاز پخش مستقیم مسابقات از صدا و سیما است که تاکنون این امر هنوز عملی نشده و نتوانسته با صدا و سیما تعاملی ایجاد کند که حداقل یک بازی از صدا سیما پخش شود.

حال با یک نگاه و نتیجه‌گیری در رابطه با تیم ملی به این نتیجه می‌رسیم که تیم ملی با سرمربیگری محمد ناظم‌الشریعه از شروع فعالیتش خودش نتایج خوبی را توانسته کسب کند.

این موضوع طبیعی است، وقتی یک مربی عملکرد خوبی دارد باید به کار خود ادامه دهد و حمایت شود. چرا باید همیشه به جای حمایت از مربی ایرانی خود که عملکرد نسبتاً خوبی هم داشته، سر ناسازگاری برداریم!

لیگ برتر فوتسال و کمیته فوتسال و تیم ملی با هم ارتباط‌های تنگاتنگی دارند. ما اگر لیگ منظمی و با برنامه‌ای داشته‌باشیم قطعاً می‌توانیم در تیم ملی هم موفق شویم، اما اکنون با فدراسیون فوتبالی و کمیته فوتسالی روبه‌رو هستیم که حمایت درست و درمانی دیده نمی‌شود.

کمیته‌ فوتسالی که باید برنامه‌ریزی تمام مسابقات و برنامه های فوتسال در کشور را انجام دهد، چرا باید این کمیته بیش از یکسال با سرپرست اداره می‌شود و کسی هم پاسخگوی این موضوع نیست؟!

با این همه کاستی، چطور می‌توانیم لیگی شاداب و با نشاط داشته باشیم و چگونه می‌توانیم بازیکنان با کیفیت به تیم ملی تزریق کنیم؟!

ما اگر در سال‌های قبل در تیم ملی نتیجه گرفتیم حمایت مدیران باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و برنامه‌ریزی خوب کمیته فوتسال و همچنین حضور قدرتمندانه تیم‌ها در لیگ برتر بوده است. پس بهتر است به جای درگیری با همدیگر و تفرقه‌اندازی همگی با هم یکدل و همصدا باشیم و برای موفقیت تیم ملی و سر فرازی ایران عزیز تلاش کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.