هفته بیست و نهم لیگ برتر درحالی عصر شنبه برگزار می شود که جدال چهار تیم برای تعیین تکلیف جایگاه ها حساس است و قهرمان هم در اوج بی تفاوتی بازیکنانش قرار دارد!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هفته بیست و نهم شانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور امروز شنبه با انجام ۸ بازی پیگیری می‌شود که در حساس ترین این دیدارها استقلال تیم سوم جدول در مشهد با پدیده دیدار می‌کند و تراکتورسازی تیم دوم جدول در اصفهان به مصاف سپاهان می‌رود. همچنین دیدار تیم‌های نفت تهران با صبای قم و ماشین سازی با سیاه جامگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

این دیدارها در حالی به هفته ماقبل پایانی خود رسیده است که تکلیف تیم های اول و آخر جدول کاملا مشخص است و تنها دو تیم استقلال و تراکتورسازی برای عنوان نایب قهرمانی رقابت تنگاتنگی دارند و البته صبای قم و سیاه جامگان مشهد هم باید در این دو هفته پایانی برای بقا و سقوط نکردن تلاش کنند. غیر از این ۴ تیم، تقریبا می‌توان گفت دیگر تیم ها انگیزه خاصی ندارند و شاید تنها به فکر یک فوتبال پاک و رقابتی حیثیتی باشند.

* پدیده - استقلال؛ مشارکت در نایب قهرمانی

استقلال تهران معمولا برابر پدیده نتایج خوبی گرفته است و از بازی با این تیم خاطرات خوبی دارد. پدیده به رغم همه نتایج خوبی که در هفته‌های گذشته گرفته بود، آخرین باری که در لیگ برتر به میدان رفت در یک دیدار تشریفاتی بود و هرچندن در آن میدان ارائه دهنده یک بازی خوب مقابل پرسپولیس بود، اما در نهایت گلباران شد تا جشن قهرمانی سرخ پوشان تهران تکمیل کند.

حالا این تیم در مشهد باید برابر یکی دیگر از تیم‌های پر طرفدار کشور به میدان برود و ممکن است بعد از مشارکت این تیم در جشن قهرمانی سرخ پوشان تهران، عامل نایب قهرمانی آبی پوشان تهران هم باشد.

آبی پوشان در دیدار رفت موفق شده بودند با تک گل جابر انصاری شاگردان رضا مهاجری را در ورزشگاه آزادی مغلوب کنند. آنها برای رسیدن دوباره به رتبه دوم جدول باید ابتدا به فکر عبور از سد این تیم در مشهد باشند و بعد از آن به انتظار نتیجه دیدار تراکتورسازی در اصفهان بنشینند.

شاگردان منصوریان بی‌تمایل نیستند بعد از بالا بردن احتمال صعودشان در لیگ قهرمانان آسیا، حالا به نایب قهرمانی لیگ برتر هم نیم نگاهی داشته باشند.

* پیکان - سایپا؛ دربی مسن ترین مربیان داخلی

دربی خودرو سازان بدون توجه به جایگاه جدولی دو تیم همیشه از اهمیت خاصی برای آنها برخوردار بوده و با حواشی خاص خودش همراه بوده است. سایپا تیمی که به تازگی بقای خود در لیگ برتر را قطعیت بخشیده، به لحاظ جدولی از انگیزه بالایی در این بازی برخوردار نیست. اما پیکانی ها همچنان نیم نگاهی به کسب سهمیه آسیایی دارند. بهرحال ممکن است این تیم تحت شرایطی در رتبه چهارم جدول قرار بگیرد و تراکتورسازی هم در جام حذفی قهرمان شود. به این ترتیب پیکان هم می‌تواند از طریق پلی آف خود را به لیگ قهرمانان برساند.

این بازی به جز آن که یک دیدار خاص برای خودرو سازان باشد، دربی با تجربه ترین مربیان ایرانی شاغل در لیگ برتر هم هست. اگر مربیان خارجی و با تجربه‌ای مثل برانکو و کرانچار را کنار بگذاریم، مربیان با تجربه تر و با سابقه تر (نمی خواهیم از واژه «مسن تر» استفاده کنیم) وطنی که در لیگ برتر هستند همین حسین آقای فرکی و مجید خان جلالی هستند.

حتی مجید جلالی هم می‌داند به رغم نتایج نسبتا خوبی که با پیکان گرفته است، اگر بخواهد فصل آینده هم با همین تیم ادامه طریق دهد ناچار است در دو بازی باقیمانده این تیم تا پایان فصل بهترین نتایج را بگیرد. البته که وضعیت فرکی قطعا تا حدودی وخیم تر از همتای خود در پیکان است و حتی چه بسا به قید گرفتن نتایجی خوب در دو هفته پایانی هم این مربی با تجربه کار سختی برای تمدید قراداد با سایپا داشته باشد.

* نفت تهران - صبای قم؛ جدال یک طرفه مهاجمان سابق تیم ملی

دیدار تیم‌های نفت و صبا را هم می‌توان به دربی مهاجمان نوک تیم ملی ایران در دو نسل مختلف که البته در مقطع کوتاهی هم با هم همبازی بودند تشبیه کرد. شاید شاگردان علی دایی در این دیدار خانگی انگیزه خاصی نداشته باشند. آنها هنوز یک فرصت طلایی هم برای رسیدن به آسیا از طریق جام حذفی در پیش دارند. اما این بازی برای شاگردان صمد مرفاوی به نوعی حکم مرگ و زندگی را دارد.

صبا یکی از آن چهار تیمی است که هنوز لیگ برای آن به پایان نرسیده و باید تا آخرین دقیقه از آخرین بازی برای بقا تلاش کنند. نماینده قم در لیگ برتر در نیم فصل دوم نتایجی به مراتب بهتر از نیم فصل نخست گرفت اما این تیم در نیم فصل اول آنقدر امتیاز از دست داده بود که به رغم همه امتیازاتی که در نیم فصل دوم جمع کرد هنوز هم در معرض خطر سقوط به لیگ یک قرار داشته باشد.

* استقلال خوزستان - گسترش فولاد؛ یک دیدار تدارکاتی برای اهوازی‌ها

آبی پوشان خوزستان بعد از حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا به یک بلوغ خاصی از فوتبال رسیدند. آنها علیرغم نتایج درخشانی که در آسیا گرفته اند، در لیگ شانزدهم نه تنها نتوانستند از قهرمانی خود در لیگ پانزدهم دفاع کنند، بلکه حتی نتوانستند در حد یک مدعی قهرمانی ظاهر شوند. شاید بزرگترین هدفی که پورموسوی از دیدار با گسترش دنبال می‌کند، برپایی یک دیدار تدارکاتی برای آخرین بازی آسیایی تیمش است. دیداری که می‌تواند حک به صعود این تیم به مرحله فرا گروهی لیگ قهرمانان آسیا را بدهد.

گسترش فولاد تبریز هم که یک تیم میان جدولی است و این تیم هم نمی‌تواند انگیزه بالایی در این بازی داشته باشد. شاید کمالوند تنها در این اندیشه باشد که با ارتقای جایگاه تیمش در جدول رده بندی لیگ را با شرایط بهتری به پایان برساند.

* پرسپولیس - ذوب آهن؛ بازیکنان فکر پولشان هستند!

این بازی یک دیدار کاملا تشریفاتی برای سرخ پوشانی است که دو هفته پیش قهرمانی شان را قطعی کردند و در بازی قبلی شان جشن این قهرمانی را هم گرفتند و جام را هم بالای سر خود بردند و قبل از این بازی هم دست به اعتصاب زدند. اما ذوب آهن به این دیدار کاملا جدی نگاه می‌کند و قطعا برای پیروزی در این بازی به میدان می‌آید.

در بین همه تیم‌هایی که در صورت قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی می‌توانند به کسب سهمیه آسیا امیدوار باشند، ذوب آهن نزدیک ترین تیم به این هدف است.

مجتبی حسینی می کوشد تا در تهران هم بر پرسپولیس غلبه کند تا هم تنها تیمی باشد که در بهترین و رویایی ترین فصل پرسپولیس موفق به دبل کردن آن شده باشد و هم بتواند به رویای حضوری مجدد در آسیا برای فصل رنگ واقعیت و تحقق بخشد.

شاید تنها بازیکنی از پرسپولیس برای این بازی انگیزه های زیادی داشته باشد، مهدی طارمی باشد. وی که در آستانه تکرار عنوان آقای گلی لیگ برتر است، قصد دارد تا با افزودن بر تعداد گل های زده اش از ساسان انصاری مهاجم فولاد که در صدر جدول گلزنان به او چسبیده فاصله گرفته و به تنهایی و برای دومین بار این عنوان را به دست آورد.

با این حال بازیکنان پرسپولیس برای این بازی هیچ تمرینی نداشتند و قرار است چند ساعت قبل از بازی دور هم جمع شوند و سپس به ورزشگاه بروند.

* سپاهان - تراکتورسازی؛ تنها دیدار هفته که دو طرف هدف و انگیزه دارند

بی تردید باید این بازی را حساس ترین دیدار این هفته دانست. تقابلی که هر دو تیم در آن هدف و انگیزه دارند. دیدار بین دو تیم خوب سالهای اخیر فوتبال ایران که تا قبل از این بازی یکی در رده دوم قرار دارد و یکی هم در رده پنجم.

تیم میهمان، تراکتورسازی تبریز باید برای تثبیت خود در جایگاه دوم لیگ برتر و قطعیت بخشیدن به نایب قهرمانی‌اش از این بازی خارج از خانه دست پر و با سه امتیاز کامل خارج شود. کاری که در نگاه اول نمی‌توان آن را ساده انگاشت. چرا که سپاهان متحول شده با کرانچار حالا خودش نیم نگاهی به کسب سهمیه آسیا دارد و این کار را بر تیم تراکتور سازی سخت می کند. بهرحال امتیاز از دست دادن ذوب آهن مقابل قهرمان زودهنگام لیگ برتر در تهران محتمل است و البته به موازات آن امتیاز گرفتن سپاهان از تراکتورسازی در تبریز.

بازی تیم‌های فوتبال سپاهان و تراکتورسازی تنها دیدار هفته بیست و نهم است که هر دو تیم در دو سوی میدان هدف و انگیزه دارند و این می‌تواند به جذاب شدن هرچه بیشتر این بازی کمک کند.

* ماشین سازی - سیاه جامگان؛ مرگ و زندگی برای یکی

تیم های پانزدهم و شانزدهم جدول فینالی یک طرفه را با هم به نمایش می‌گذارند. ماشین سازی تیم شانزدهم جدول که سقوطش یکی دو هفته پیش به لیگ یک قطعی شد و حالا بازی‌های تشریفاتی انجام می‌دهد، تنها باید به فکر ارائه یک بازی پاک باشد. گرچه این بازی خانگی تاثیری در سرنوشت جدولی این تیم ندارد، اما قطعا می‌تواند روی آینده بازیکنان و مربیان این تیم تاثیر گذار باشد.

هرچقدر این دیدار برای تیم انتهای جدول بی تاثیر است، برای تیم پانزدهم بسیار تاثیر گذار است. برای شاگردان میثاقیان فاصله بین سقوط تا بقا تنها یک مو است و این تیم برای بقا در لیگ برتر به امتیازات کامل دو بازی باقی مانده اش نیاز دارد. ضمن این که باید انتظار امتیاز از دست دادن تیم صبا را هم بکشند.

این دیدار برای ماشین سازان حیثیتی-تشریفاتی است اما برای سیاه جامگان به مثابه مرگ و زندگی. نتیجه این بازی را تنها بعد از به صدا در آمدن سوت پایان می‌توان حدس زد.

* صنعت نفت - فولاد؛ این بازی فقط برای ساسان...

یکی از بی خاصیت ترین دربی‌های خوزستان را باید دیدار بین صنعت نفت و فولاد دانست که تنها ویژگی این بازی می تواند حساسیتی باشد که اصولا بین فوتبال اهواز و آبادان وجود دارد. البته سخن خود را اصلاح می‌کنیم. این بازی از یک حیث دیگر هم حائز اهمیت است. چرا که حقیقت این است زیر پای هر دو مربی برای فصل آینده شل است و آنها برای جلب اعتماد مدیران باشگاه شان برای ادامه همکاری، ناچارند بازی‌های باقی مانده و به خصوص این دربی را به سود خود خاتمه دهند.

بنا بر این بازی بین تیم‌های یازدهم و دازدهم جدول که خطر سقوط هم هیچ یک از آنها را تهدید نمی‌کند، می‌تواند با چاشنی این رقابت قدری حساس و زیبا باشد.

چهره خاص این بازی که جدا از هر احتمالی تلاش مضاعفی خواهد داشت، کسی نیست جز ساسان انصاری که به سختی تلاش می‌کند با افزودن بر تعداد گل های زده اش، شانس خود را برای آقای گلی در لیگ شانزدهم افزایش دهد.

هر هشت بازی هفته بیست و نهم به صورت همزمان و از ساعت ۱۸ روز شنبه ۹ اردیبهشت آغاز می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.