پیشکسوت باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: فدراسیون فوتبال به بازیکنان پاداش می‌دهد، لباس خوب می‌دهد، مسافرت و اردوی خوب و بازی تدارکاتی و همه چیز را در اختیار بازیکنان قرار داده اما باز هم می‌بینیم آقایان شاکی هستند.

علی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد حضورش در دوره مربیگری C، شرایط تیم ملی، لیگ برتر، باشگاه پرسپولیس، گلزنی سردار آزمون و... به مصاحبه‌ پرداخت که ماحصل آن را می‌خوانید:

تسنیم: اتفاق خوبی است که کار مربیگری را آغاز کرده‌اید. با این انگیزه تا چه مقطعی ادامه می‌دهید؟ فعلاً کار را شروع کرده‌ام، اما باید ببینیم تا کجا می‌توانم پیش بروم. انگیزه به کنار، دوست دارم اطلاعاتم را بالا ببرم. قضیه مربیگری نیاز دارد تا فاکتورهای‌ مختلفی که وجود دارد را در ذهن‌مان تقویت کنیم. اگر کسی قرار است کار را یاد بگیرد، باید ریزه‌کاری‌ها را نیز بیاموزد. من هم در این دوره‌ از کلاس‌ها شرکت کردم تا اطلاعاتم در مورد مربیگری را بالا ببرم. حضورم مقطعی نیست و تا وقتی از کلاس اخراجم نکنند، هستم.

تسنیم: شما الان وارد این کلاس ‌شده‌ای اما برخی بدون داشتن مدرک مربی‌گری، روی نیمکت تیم ملی می‌نشینند. نظرتان در این مورد چیست؟ چنین سؤالی را باید از مسئولان فدراسیون به خصوص آقای علیرضا اسدی که دبیرکل فدراسیون است و به محل تشکیل کلاس ما هم آمده بپرسید. همچنین باید بپرسید چه کسانی هستند که مدرک مربیگری ندارند و دستیار سرمربی تیم ملی یا مربی لیگ برتر شده‌اند. این سؤالی است که باید متولیان برگزاری مسابقات که مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون هستند، پاسخ بدهند. اگر شجاعت دارید، باید از رئیس فدراسیون و دبیرکل در این مورد بپرسید نه من که بازیکن بودم و امروز کنار کشیده‌ام.

تسنیم: کیفیت کار تا به حال برای شما چطور بوده و آیا می‌شود به شرایط این فوتبال امیدوار بود؟ باید شرایط را دید. باید ببینم این فوتبال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود چه چیزی به ما می‌دهد. ما باید به یک هدفی برسیم و چیزهایی را به‌دست بیاوریم. باید از فوتبال روز اروپا یاد بگیریم نه اینکه فقط دنبال آن باشیم یک بازی ۹۰ دقیقه‌ای را از جام جهانی یا جام ملت‌های اروپا ببینیم. باید آدم‌ها را بفرستیم خارج از این مرزها تا فوتبال روز دنیا را یاد بگیرند. کسانی که در اروپا شاغل فوتبال هستند، مثل ما آدم هستند و دست و پا دارند. هیچ‌کدام‌شان هم از کره مریخ نیامده‌اند.

تسنیم: آیا فضایی هم برای کار وجود دارد؟ در این سال‌ها، کمی بیشتر به مربیان جوان بها داده شده است. مثل منصوریان و فکری که البته نمی‌دانم فکری هنوز هم مربی‌گری می‌کند یا نه. وضعیت خیلی خوب نیست به خصوص در لیگ‌های پایین‌تر که باید متولیان و مسئولان به این قضیه رسیدگی کنند. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که برای مربیان جوان هم جا باز شود. البته این موضوع را به خاطر خودم نمی‌گویم چون برای من کار وجود داشت و اگر می‌خواستم با هر شرایطی کار کنم، در جایی که بودم، می‌ماندم. باید خیلی مسائل تغییر پیدا کند و فکر بهتری برای آینده کنیم.

تسنیم: دوباره یکسری حاشیه‌ها در مورد فوتبال به وجود آمده که بیشتر آن، در داخل فدراسیون و تیم ملی است. چه نظری در مورد این حواشی دارید؟ قبل از هر چیز متأسفانه رسمی شده که برخی می‌گویند تا من حرف می‌زنم، حاشیه درست می‌شود اما کسی این را نمی‌گوید که به‌هر حال من فوتبالی هستم و باید در مورد رشته تخصصی‌ام صحبت کنم. من نباید در مورد بسکتبال یا هندبال نظر بدهم اما متأسفانه شرایط طوری است که تا حرفی می‌زند، می‌شود حاشیه. بخشی از این حاشیه‌ها هم به خاطر برخی خبرنگاران است. بالاخره در هر حرفه‌ای آدم خوب و بد وجود دارند. من یک حرفی می‌زنم اما یک تیتر دیگری از صحبت‌هایم بیرون می‌آید که باید در این مورد فکری شود. الان در مورد تیمی که یک ماه دیگر بازی دارد، صحبت کنم، می‌‌گویند برای آن تیم حاشیه درست کرده‌ام. مگر می‌شود با یک جمله من یا یک کلمه حرف من، یا جواب سؤالی که داده‌ام، برای یک تیم حاشیه ساخته شود. متأسفانه فرهنگ بدی درست شده و امیدوارم هر چه زودتر برطرف شود. من فقط گفتم وقتی همه شرایط خوب است، چرا این همه بحث به وجود می‌آید. تا به حال در ۱۵ سال گذشته چه زمانی این همه امکانات در تیم ملی داشتیم؟ پیراهن مارک آدیداس، پرواز چارتر، استفاده از زمین چمن اصلی ورزشگاه آزادی. همه این‌ها فاکتوری برای موفقیت است. باید این موضوع در ابتدا مشخص شود که ما بعد از انقلاب و تا جایی که من یادم می آید، چه زمانی چنین امکاناتی داشتیم که بابتش این همه بحث می‌شود؟ من که قبل از انقلاب نبودم، اما از بازیکنان باتجربه و قدیمی شنیده‌ام که هیچ‌وقت چنین امکاناتی نبوده است.

تسنیم: پس ایراد کار کجاست؟ این همه بحث باید در یک نشست خبری مطرح شود. مسئولان فدراسیون باید بنشینند صحبت کنند و به صورت شفاف به مردم بگویند چرا این قدر حرف و حدیث وجود دارد. الان آقایان از چه چیزی ایراد می‌گیرند؟ ایراد کار وقتی امکانات لازم وجود دارد، کجاست؟ فدراسیون پاداش می‌دهد، لباس خوب می‌دهد، مسافرت و اردوی خوب و بازی تدارکاتی و همه چیز را دارد، ولی باز هم می‌بینیم آقایان شاکی هستند. البته پاداش‌ها نوش جان بازیکنان باشد، ولی نمی‌دانم این همه گلایه و حرف و حدیث بابت چیست؟ ان‌شالله رئیس فدراسیون صحبت کند. اصلاً خبرنگاران باید از رئیس فدراسیون این مسائل را بپرسند تا شفاف‌سازی شود و ایشان بگوید این همه حرف و اعتراض، به خاطر چیست؟ این که نمی‌شود یک نفر حرف بزند، آن یکی جواب بدهد، این یکی بیانیه بدهد. سرمربی تیم ملی با این همه امکانات، دیگر چه چیزی می‌خواهد که باز هم اعتراض می‌کند؟ باید آقایان به یک برنامه زنده تلویزیونی بروند و تکلیف را روشن کنند. مربی تیم ملی باید بگوید دیگر چه چیزی می‌خواهد که در اختیارش قرار داده شود. حالا یا فدراسیون می‌تواند آن را مهیا کند و یا نمی‌تواند. این همان موضوعی است که باید مشخص شود. بیایند ما را روشن کنند. به عنوان مثال شنیدم که آخرین اختلاف با آقای عابدینی بوده است و البته نمی‌دانم بعد از آن چه شد.

تسنیم: گویا مشکلات تا حدودی حل شده است. خب، خدا را شکر که حل شده است. باید تا بازی بعدی منتظر بمانیم! البته من همه چیز را می‌دانم، چون چهار ماه در تیم ملی بودم و البته هیچ‌کدام از امکاناتی که امروز در اردو وجود دارد را آن زمان نداشتیم. من نمی‌توانم به خاطر خیلی از مسائل صحبت کنم. خبرنگاران در یک برنامه باید پیگیری و اطلاع‌رسانی کنند تا مردم بدانند چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است و در فدراسیون چه می‌شود. نباید بگذاریم مردم که این همه مشکل دارند،‌ از فوتبال هم بنالند. زندگی مردم پر از گرفتاری است و ما باید کاری کنیم که خیال‌شان از این فوتبال را‌حت باشد و بگویند فوتبال دیگر مشکلی برای‌شان درست نکرده است. چند سال قبل، بالاترین پاداش به بازیکنان تیم ملی ۱۰۰ دلار بود اما امروز بابت یک بازی دوستانه کلی پاداش می‌دهند. الان صحبت کنم، می‌گویند حاشیه‌سازی کرده است. خدا را شکر که تیم ملی فعلاً در صدر جدول است و فکر نمی‌کنم حرف‌های من هم تاثیری بر صدرنشینی ما داشته باشد.

تسنیم: شما فکر می‌کنید ما به جام جهانی صعود می‌کنیم؟ من معتقدم ما به جام جهانی صعود کرده‌ایم. اصلاً در گروهی هستیم که مثل آب خوردن صعودمان به جام جهانی شکل گرفت و امروز باید به فکر برنامه‌ریزی برای حضور در مراحل مختلف جام جهانی باشیم، نه اینکه هنوز به صعود فکر کنیم. ما از گروه‌ صعود کرده‌ایم و از امروز باید برنامه‌های‌مان برای انجام بازی‌های تدارکاتی قبل از جام جهانی و اردوی‌های موثر را پیگیری کنیم. خیلی‌ها این مصاحبه را ببیند، حرف‌هایی خواهند زد و حتماً می‌گویند کریمی دوباره تیم ملی را به حاشیه برد اما الان تیم ملی باید به فکر آماده‌سازی قبل از حضور در مرحله نهایی جام جهانی باشد نه اینکه استرس صعود را داشته باشد.

تسنیم: فکر می‌کنید برای این کار، بودجه‌ای هم به تیم ملی بدهند؟ بودجه را باید در ابتدا درخواست کنند و سپس مشخص شود به تیم ملی تعلق می‌گیرد یا نه. این سوال را باید از مسئولان فدراسیون فوتبال بپرسید.

تسنیم: سردار آزمون هم گل بسیار مهمی در لیگ قهرمانان آسیا وارد دروازه اتلتیکو مادرید کرد. نظرتان در مورد این گل چیست؟ گل او را دیدم اما متاسفانه رستوف بازی را باخت اما همین که یک ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کند برای ما افتخار است. سردار آزمون بیشتر از اینها جا دارد تا پیشرفت کند. حضورش برای همه ما افتخار است. اینکه یک ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده و گل می‌زند حتماً غرورآفرین است.

تسنیم: سردار می‌تواند بازیکن بزرگی مثل شما شود؟ مثل من که نه،‌ بهتر از من می‌شود. این جاده باز است و همه می‌توانند حتی به رئال مادرید بروند. سردار آزمون جوان است و نباید فکر کند که با گلزنی در لیگ قهرمانان یا موفقیت در تیم ملی همه چیز تمام شده است. او باید به جایگاهی برود که خودش دوست دارد. بالاخره هر بازیکنی برای خودش یکسری اهداف را دنبال می‌کند و ان‌شالله به هدفش برسد. من فکر می‌کنم سردار هر کجا هم برسد، باعث خوشحالی مردم می‌شود.

تسنیم: حضور شما در این کلاس‌ها می‌تواند تضمینی برای حضورتان روی نیمکت‌ تیم‌ها باشد؟ سیستم من این طور است که می‌گویم هر کسی باید به چیزی که حقش است برسد. در وهله اول، دوست داشتم رفقای قدیمی را ببینیم و بعد کلاس‌ها را بگذرانم که به همین خاطر به کلاس مربی‌گری آمده‌ام ولی با این مدارک نمی‌شود مربی‌گری کرد اما امیدوارم هر چیزی به موقع‌اش برای ما اتفاق بیفتد.

تسنیم: اوضاع و احوال پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در مورد صدرنشین لیگ برتر که صحبت خاصی ندارم. فقط اینکه باشگاه باید تیم را تقویت کند و یکسری دیگر یارگیری داشته باشد. برانکو بهتر از هر کس دیگری صلاح تیمش را می‌داند. نظر شخصی من این است که پرسپولیس رفته‌رفته که به انتهای فصل نزدیک شود، دچار فشردگی مسابقات می‌شود و در آن شرایط، نیاز به بازیکنان بیشتری در لیست خود دارد. به همین خاطر نیاز به یارگیری و تقویت نیمکت تیم است نظر من این بود که باید ساسان انصاری را حفظ می‌کردند چون بازیکنی است که می‌توانست کمک‌های زیادی به پرسپولیس کند اما در نهایت من و امثال من صحبت‌هایی که به ذهن‌مان می‌آید را می‌گوییم. در نهایت سرمربی است که تیمش را می‌شناسد و باید در مورد همه چیز اظهارنظر و تصمیم‌گیری کند.

تسنیم: قبول دارید بازیکنان خارجی که به پرسپولیس آمده‌اند از کیفیت بالایی برخوردار نیستند؟ گاهی اوقات در استقلال و پرسپولیس بازیکنانی وارد می‌شوند که شرایط خوبی ندارند. خیلی کم بازیکنان خوب هم به این دو باشگاه آمده‌اند مثل ساموئل و جان‌واریو برای استقلال یا ابراهیم توره برای پرسپولیس که تاثیرگذار بودند. از این اتفاقات خوب خیلی کم رخ داده است. باشگاه‌ها باید بازیکنی بگیرند که به تیم کمک کند. نیم فصل شرایط خوبی است که از این فاصله زمانی استفاده کنند و چند یار دیگر به تیم اضافه کنند.

تسنیم: به نظرتان امکان دارد روزی یک تیم ایرانی قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود؟ این موفقیت، نشد ندارد، اما خیلی سخت است. باید دید شرایط چطور است. باشگاه‌های کشورهای عربی می‌روند و بهترین بازیکنان را با هر قیمتی که دل‌شان خواست، جذب می‌کنند و این موضوع کار ما را خیلی سخت می‌کند. ما برای رسیدن به جایگاهی که می‌خواهیم باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. از سوی دیگر، ساپورت باشگاه به لحاظ امکانات و پول هم مهم است.

تسنیم: انتخاب وزیر جدید ورزش را چطور ارزیابی می‌کنید؟ من در این مورد مصاحبه کردم و برای سلطانی‌فر آرزوی موفقیت دارم. خیلی‌ها فکر می‌کنند چون نام این وزارتخانه، ورزش است، پس وزارت‌خانه مهمی نیست اما به نظر من وزارت ورزش جزو سه وزارتخانه اول از لحاظ اهمیت قرار دارد زیرا وزارت ورزش و جوانان است. جوانانی که می‌خواهند استارت زندگی آینده‌شان را بزنند. باید با وجود وزیر جدید، اتفاقاتی بیفتد که شرایط جدیدی ساخته شود و جوانان کشورمان بتواند راه‌شان را خودشان انتخاب کنند. آنها باید آن‌قدر انتخاب‌های مختلفی داشته باشند که بتوانند به دنبال چیزی که دوست دارند، بروند. متاسفانه بحث مواد مخدر هم در کشور ما زیاد شده و ورزش یکی از آپشن‌های مبارزه با اعتیاد است. وزارت ورزش باید طوری عمل کند که مردم به دنبال ورزش، تحصیل و ورزش قهرمانی بروند. امیدوارم پس از تغییر وزیر، تغیرات بیشتری ببینیم. وزیری که انتخاب شده، کارهای بزرگی برای جوانان انجام بدهد و بتواند به ساختن آینده این کشور کمک کند. در نهایت تلاش‌ها باید به ساخته شدن مملکت‌مان منجر شود.

تسنیم: حالا که از فوتبال خداحافظی کرده‌اید، دل‌تان برای چه چیزی تنگ می‌شود؟ برای فوتبال بازی کردن دلتنگ شده‌ام. در این مدت فقط در بازی‌های دوستانه حاضر شدم. دلتنگ هستم اما نه آن طور که بخواهم هر روز به آن فکر کنم چون شرایط موجود در فوتبال ایران، انگیزه‌ای به من نمی‌دهد که بروم و بازی کنم. امیدوارم وضعیت تغییر کند و ما هم برویم و در چند بازی دوستانه، جایی که لازم است بازی کنیم.

گفت‌وگو از حمیدرضا اسکندری

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲۷ )