سرمربی تیم فوتبال جوانان گفت: امیدوارم مردم ایران با هدیه‌ای که از ما دریافت کردند، شاید و خوشحال باشند.

امیرحسین پیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص اتفاقاتی که تیم جوانان را به جام جهانی رساند، پاسخگوی سوالات بود.

تسنیم: صعود ایران به جام جهانی باعث شادی مردم شد. در مورد اتفاقاتی که ما را به جام جهانی رساند، صحبت کنید. متاسفانه در زمان قرعه‌کشی، تیم جوانان ایران را در سید چهارم قرار دادند و در سخت‌ترین گروه ممکن حضور داشتیم. قطر که قهرمان دوره قبلی است و ژاپن که می‌دانید با چه امکاناتی، در رده پایه تیم‌هایش را حمایت می‌کند. می‌دانستیم که از این گروه فقط ۲ تیم به دور بعدی می‌رسند و تصور بر این بود که قطر و ژاپن نام دو تیم صعود کننده است اما تلاش بازیکنانم باعث شد به خوبی و با قدرت از گروه عبور کنیم و به یک چهارم نهایی برسیم.

تسنیم: برای بازی با ازبکستان چه برنامه‌ای داشتید؟ برای این بازی ما حریف را کاملاً به لحاظ تاکتیکی می‌شناختیم و حتی در اردوی سنگاپور با آنها بازی کردیم که روی ضربه کاشته به گل هم رسیدیم. تفکرات مهمی برای این بازی داشتیم و به بازیکنانم گفته بودم باز هم می‌توانیم روی ضربات ایستگاهی مقابل این تیم، مثل دیدار دوستانه در سنگاپور به گل برسیم. در نیمه اول، گل زدیم و وقتی به رختکن رفتیم، چون فاصله رختکن به یکدیگر نزدیک بود، متوجه شدم ازبک‌ها سر و صدای زیادی به راه انداخته‌اند و مربیان این تیم با تهییج بازیکنان، در پی آن هستند تا بازی سراسر تهاجمی را در دستور کار خود قرار بدهند.

تسنیم: برای حفظ نتیجه، تاکتیک‌تان را تغییر دادید؟ بله و خوشبختانه با تاکتیک نیمه دوم، به گل دیگری رسیدیم و دو بر صفر بردیم. به بازیکنان گفتم در نیمه دوم کمی عقب‌تر و بسته بازی کنند و به فکر ضدحمله باشند. همین اتفاق رخ داد و به گل دوم رسیدیم. ازبک‌ها برای جبران کار، جلو کشیدند و فشار را بیشتر کردند اما در همان شرایط نیز ما فرصت‌های بیشتری برای گلزنی به دست آوردیم و می‌توانستیم یکی، دو بار دیگر دروازه حریف را باز کنیم.

تسنیم: قبل از اینکه تهران را به مقصد منامه ترک کنید، به نظر می‌رسید صعود به جام جهانی را در اولویت نسبت به قهرمانی آسیا در ذهن داشتید. این تحلیل را تایید می‌کنید؟ بله این موضوع مورد تایید ماست. به طور کلی ما ۲ پلن برای این بازی‌ها داشتیم. پلن اول، صعود به جام جهانی جوانان بود و پلن دوم، قهرمانی در آسیا. خدا لطف کرد و به پلن اول دست یافتیم و حالا خودمان را در جام جهانی می‌بینیم. از این به بعد نیز باید به سراغ کسب قهرمانی و رسیدن به پلن دوم برویم.

تسنیم: حریفان در نیمه نهایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ باید روز پنجشنبه به مصاف عربستان برویم که این دیدار، واقعاً سخت است. اینجا می‌گویند یک پل بین کشور بحرین و عربستان است که هواداران عربستانی می‌توانند به راحتی وارد بحرین شده و تیم جوانان این کشور را مقابل ایران تشویق و حمایت کنند. از سوی دیگر من بازیکنان عربستان را که دیدم، تعجب کردم چون اصلاً قیافه و بدن‌شان به ۱۸ یا ۱۹ ساله‌ها نمی‌خورد. با این حال باید با تمام توان به دیدار عربستان برویم و در پی راهی برای شکست دادن این تیم باشیم. به بازیکنانم اعتماد دارم و می‌دانم آنها توانایی شکست دادن هر تیمی را دارند.

تسنیم: حضور ویتنام در نیمه نهایی نیز جالب توجه است! آنها یک اتفاق بزرگ را رقم زدند و جدا از اینکه به نیمه نهایی رسیدند، سهمیه جام جهانی را نیز کسب کردند. اینها اتفاقات فوتبالی است. ژاپن هم برای رسیدن به نیمه نهایی تلاش زیادی داشت و حضور آنها زیاد عجیب به نظر نمی‌رسد.

تسنیم: در دو بازی‌ ابتدایی گروهی، دو تساوی برای ایران به دست آمد. این موضوع شما را نگران نکرد؟ در این دو بازی، به لحاظ فنی عملکرد قابل قبولی داشتیم. مقابل قطر، روی یک توپ ارسالی و گل به خودی، قطر از ما جلو افتاد. گلی که نمی‌توان گفت روی تاکتیک حریف به ثمر رسیده باشد. بعد از آن، ما ۱۰ نفره شدیم و با وجود یک یار کمتر، گل زدیم و به بازی برگشتیم که در چنین تورنمنتی، کار سختی است.

در بازی با ژاپن عملکردمان خوب بود، حتی گل زدیم و توپ پس از برخورد به تیر افقی، پشت خط دروازه ژاپن پایین آمد ولی داور این گل را مردود اعلام کرد و بعد مشخص شد اشتباه داوری صورت گرفته است. توانمندی را در بین بازیکنانم می‌دیدم و معتقدم آنها لیاقت رسیدن به سهمیه جام جهانی پس از ۱۶ سال را داشتند و خدا را شکر می‌کنم که توانستیم از همه نگرانی‌ها عبور کرده و به اینجا برسیم. برخی تیم‌ها با امکانات زیادی به این دوره از رقابت‌ها آمدند.

باور کنید موفقیت در رده پایه به این سادگی‌ها نیست. یکی از تیم‌ها از حضور بورا میلوتینوویچ که با ۵ تیم به جام جهانی بزرگسالان رسیده بود، به عنوان مدیرفنی سود می‌برد. قطری‌ها ژاوی را به رختکن تیم خود بردند تا به بازیکنان روحیه بدهند. ما در این شرایط توانستیم به جام جهانی برسیم.

تسنیم: گفته می‌شد برای انتخاب بازیکنان نیز زمان زیادی صرف کردید؟ بله این اتفاق هم افتاد اما از روز اول که تیم و بازیکنان و برنامه‌هایم را تعیین کردم، به یک ترکیب ایده‌آل رسیدم و از این منظر،‌ تیم خوبی را بستیم.

تسنیم: مردم ایران بعد از صعود تیم جوانان شاد شدند و این شادی را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دادند. بازیکنان خودتان هم یک جشن اساسی در بحرین برپا کردند. این جشن، هماهنگ شده بود؟ بازیکنان من در این مدت واقعاً سختی کشیدند و تلاش کردند تا بهترین بازی‌ها را ارائه دهند. راه سختی را تا اینجای کار طی کردیم و حالا نگاه‌مان به کسب قهرمانی است. شادی بازیکنان نیز به همین خاطر بود که دل مردم را شاد کردند. خارج از ایران، از ما ایرانی‌ها به عنوان مردمی با فرهنگ یاد می‌کنند و همه می‌دانند فرهنگ بالایی داریم.

شادی بازیکنانم نیز با پرچم ایران بود. فراموش نکنید ما بعد از ۱۶ سال به جام جهانی رفتیم و اصلاً تعجب‌برانگیز نیست که بازیکنان این طور شاد باشند. آنها آینده‌سازان فوتبال کشورمان هستند و امیدوارم هدیه‌ای که از سوی ما به مردم ایران اهدا شد، باعث شادی و خوشحالی ایرانی‌ها شده باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.