وزیر پیشین ورزش و جوانان در بخش پایانی گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که بدترین فدراسیون زمان او، فوتبال بوده است. او در این بخش درباره کفاشیان صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سومین و آخرین بخش مصاحبه تفصیلی خبرگزاری تسنیم با محمدعباسی نخستین وزیر ورزش و جوانان در زیر آمده است. بخش سوم مصاحبه او فوتبالی است. وزیر پیشین ورزش و جوانان در این بخش از رودستی که از کفاشیان خورد، مقید نبودن کی‎روش و اشتباه بزرگش صحبت کرده است.

قسمت اول مصاحبه را اینجا و قسمت دوم را اینجا بخوانید.

* کفاشیان گفت اصلا فوتبالی نیستم و دلم نمی‎خواهد اینجا بمانم اما رودست خوردیم

تسنیم: سوالات فوتبالی را در خصوص میهمان ناخوانده فوتبال علی‎ کفاشیان آغاز می‎کنیم. در انتخابات فدراسیون فوتبال گزینه وزارت ورزش محمد حسین قریب بود و از کفاشیان خواسته شد در انتخابات شرکت نکند. تا لحظه آغاز انتخابات کفاشیان به شما گفته بود که در انتخابات شرکت نمی‎کنم. او به شما گفت در مجمع حضور پیدا می‎کنم ولی کناره‎گیری خواهم کرد اما در نهایت رئیس شد.

یکی از مواردی که در جهان مرسوم است، انتخابات فدراسیون‎های ورزشی داخلی است. بررسی‎ها نشان می دهد که دولت‎ها یک جور دموکراسی هدایت شده را در انتخابات ورزشی‎شان ایجاد می‎کنند. در مورد فدراسیون فوتبال خاطرتان هست که در آن سال افکار عمومی و فضای فوتبال شدیدا علیه کفاشیان بود. این را هم همین اول بگویم که نسبت به او هیچ ایده خاصی نداشتم. نه تنها کفاشیان، نسبت به تمام فدراسیون‎های ورزشی‎ یا مربیان و.... هیچ حب، بغض و کینه‎ای نداشتم چرا که قبلا هیچ ارتباطی با آنها نداشتم که بخواهد چنین موضوعی وجود داشته باشد. نسبت به همه افراد بی‌نظر و بی‎غرض بودم. شاید یکی از مواردی که در مدیریت ورزش به من کمک کرد، همین بدون حب و بغض بودنم بود.

۲ -۳ ماه گذشت؛ گفتم آقای کفاشیان، فضای موجود نسبت به شما خیلی سنگین است. او هم با همان حالت خندان همیشگی‎اش ضمن تایید گفت که بالاخره پس از مدتی هر آدمی که در هر سمتی باشد، همین شرایط پیش می‎آید. گفت که با این شرایط اصراری به حضور ندارم. جالب است که خودش برایم توضیح داد که من اصلا فوتبالی نیستم و دوست ندارم در اینجا بمانم. گفت که علی‎آبادی با اینکه رئیس سازمان تربیت بدنی بود، می‎خواست خودش رئیس فدراسیون فوتبال هم شود. می‎خواست که یک نفر کنارش ثبت‌نام کند تا مثلا انتخابات برگزار شود. پس از آنکه به او اجازه ندادند شرکت کنند، من تنها ماندم که گرفتار این موضوع و رئیس شدم. الان هم منتظر هستم که تمام شود و بروم.

وزارت ورزش فقط از جهت کلان موضوع را پیگیری می‎کرد. بنا این بود قطعا انتخابات برگزار شود نه اینکه فرد خاصی را در نظر داشته باشیم. قریب هم یکی از افرادی بود که به دلیل سابقه در اینگونه موارد در مظان کاندیدا شدن قرار داشت. گفتیم حالا که این بنده خدا (کفاشیان) در سختی است و اصرار دارد نباشد، مراقبت کنید فرد قابل اعتماد و مدیری قوی برای این کار انتخاب شود. حتی وقتی تعدادی از افراد و کارشناسان قریب را هم مطرح کردند، با خود کفاشیان به عنوان یکی از گزینه‎های احتمالی مشورت شد. او هم قریب را تائید کرد. کفاشیان گفت اجازه بدهید در مجمع شرکت کنم و سپس در آنجا انصراف خواهم داد اما در روز انتخابات در مجمع دیدم که فضای سنگینی از جمله آرایش رسانه‎ای وجود دارد. این آرایش طوری شکل گرفته که گویا یک نوع مهندسی خاصی در ماندن مدیریت سابق تدارک دیده شده است. من صادقانه برخورد کرده بودم و توقع اینطور برخوردها که بعدا فهمیدم در بعضی از قالب‎های ورزشی وجود دارد، را نداشتم. همانطور که دیدید یا شنیدید در مجمع انتخاباتی با برخورد مناسب و طبیعی انتخابات به خوبی برگزار شد. می‎دانستم که عده‎ای به دنبال فضا سازی علیه ورزش هستند. به قول بعضی‎ها انگار رودست خورده بودیم اما واکنشی نشان ندادیم که داستان خاصی پیش نیاید.

تسنیم: که کفاشیان در روز مجمع به شما گفت که کنار می‎روم، اما چه شد که چنین چیزی رخ نداد؟

در ایران بسیار بهتر از تعدادی از کشورها، نظام دموکراتیک در انتخابات‎ها رعایت می‌شود. همانطور که گفتم کسی او را عزل نکرده بود. طبق رضایت و اظهار خودش بنا بود که در انتخابات شرکت نکند. اگر هم بنا بود تدابیری برای حمایت از فرد خاصی در انتخابات اندیشیده شود با این برخورد کفاشیان دلیلی دیده نمی‎شد که مثلا مراقب باشیم یا تدابیر ویژه‎ای داشته باشیم. یک فردی خودش بنا دارد نباشد و افرادی هم کاندیدا هستند؛ جای نگرانی نبود ممکن است عده‎ای فکر کنند مثلا زرنگی به خرج دادند یا از صداقت ما بهره بردند اما فرهنگ و مکتب ما اعتماد به افراد را آموزش می‎دهد. در حد جستجو حتی قبل از مجمع شرایط را پرسیدم گفته شد که همان قرار قبلی برقرار است. گویا گفته بودند بعد از کاندیدا شدن کنار می‎روند ولی این کار را نکردند. بعد آن هم کفاشیان انتخاب شد و تا آخر با هم همکاری کردیم.

* بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال فهمیدم در کنار خوبی‎های ورزش افرادی مانند کفاشیان هم حضور دارند

تسنیم: پس از اینکه انتخاب شد، از کفاشیان سوال نکردید که چرا اینگونه رفتار کرد؟

خیر، صلاح نبود. بعد از این واقعه افراد خودشان را بهتر شناساندند. در کنار تعداد زیادی از خوبی‎های ورزشی، متوجه شدم که دسته‎‎ای از ورزشی‌ها هم اینگونه هستند.

تسنیم: رسانه‎ها در آن زمان از کفاشیان دل خوشی نداشتند اما تمایل داشتند که وزارت نباید گزینه‎ای داشته باشد و در انتخابات دخالت کند.

همانطور که عرض کردم برای ما برگزاری انتخابات آزاد مهمترین موضوع بود. اگر در مورد برادری مانند کفاشیان هم مطالبی گفته شد، برای اینکه خودش با جوی که وجود داشت، بنا نبود کاندیدا باشند. ضمنا وقتی کسی خودش می‎گوید نمی‎خواهد باشد و از اول هم به عنوان یک دوومیدانی‎کار اشتباهی اینجا آمده، دیگر جای دقت و و محاسبه مطرح نیست.

تسنیم: در زمان شما مجوزی از سوی دولت برای کفاشیان در موضوع بازنشسته بودنش صادر شد. چرا به او مجوز دادید و وی هم با همان مجوز در انتخابات شرکت کرد؟

این مجوز برای یک سال قبل از انتخابات بود. ما برای برگزاری انتخابات این مجوز را گرفتیم نه برای بعد از آن.

تسنیم: با اینکه کفاشیان بازنشسته و شرکتش در انتخابات غیر قانونی بود، چرا انتخابات را باطل اعلام نکردید؟

همانطور که گفتم اصل انتخابات به خوبی برگزار شد. با هر فضا یا خلاف وعده‎ای که شده بود، کفاشیان آزادانه رای آورد. اصل وظیفه وزیر به عنوان رئیس مجمع برگزاری انتخابات آزادانه است که انجام شده بود. بقیه دیگر حواشی غیر رسمی است. ضمن اینکه با فضایی که با در اختیار گرفتن تعدادی از افراد رسانه‎ای فدراسیون ایجاد شده بود، صلاح در ورود بیش از این نبود.

* تدبیر نمی‎کردم، فوتبال تعلیق می‎شد

تسنیم: امروز دیوان عدالت اداری انتخابات فدراسیون تیراندازی را ابطال کرده و شما هم می‎توانستید همان کار را انجام بدهید.

به نظر من یک مجموعه‎ای که قبلا گفتم زمینه را برای تمرد افراد از قانون فراهم می‎کرد. با کمک افراد رسانه‎ای که به خدمت گرفته شده بودند، فضا را طوری ایجاد کردند که مراکز نظارتی مربوط مثل حالا ورود نکردند. در حالی که امروز همین رسانه‎ها از باطل شدن نتیجه انتخابات و موضعی که به نام دیوان عدالت یا جای دیگری گرفته می‎شود، حمایت می‌کنند.

تسنیم: شما ابزاری به نام قانون داشتید که فراتر از رسانه بود.

درست است اما به دلیل پیش‎رو بودن جام جهانی و البته مسائلی که در سال ۲۰۰۶ علیه ورزش کشور پیش آورده بودند، صلاح نبود خودمان را درگیر این موضوع کنیم.

تسنیم: این مصلحت است، اما قانون چه می‎شود؟

نامش تدبیر است. با وجود اینکه خیلی‌‏ها می‌خواستند ما خودمان را درگیر حاشیه‏‌ها کنیم. در سایه همین دقت‏‌ها، همان سال به جام جهانی رسیدیم. هستند کسانی که نفع فردی و جناحی‏‌شان را بیشتر از مصالح کشور می‌‏دانند. اگر تدبیر نمی‎کردیم ممکن بود همان اتفاقات سال ۲۰۰۶ و تعلیق فوتبال رخ می‎داد.

تسنیم: از عملکرد دو ساله کفاشیان در زمان وزارت‎تان رضایت داشتید؟

راستش برای این اتفاقی که افتاد و اینکه صادقانه با ما برخورد نشد، خیر. توجه داشته باشیم که ما فقط سعی کردیم فوتبال را هدایت کنیم که به جام جهانی برود. سعی کردیم تنشی ایجاد نشود. رضایت از فرد خاصی، مهم نیست. حق بزرگتر، حق فوتبال بود و سعی کردیم آن را ضایع نکنیم. اینگونه برخوردها برایم خوشایند نبود. از این جزئیات بگذرید.

تسنیم: اگر زمان به عقب برگردد، چه کاری را انجام می‎دهید.

حواسم جمعتر خواهد بود که افراد چهره‎های متفاوتی دارند حتی در ورزش که تصور مردانگی بیشتر می‌رود.

* با کی‎روش مشکلی نداشتم اما باید در اموری مقید باشد

تسنیم: در مورد کی‎روش با کفاشیان بحثی نداشتید؟

موضوع کی‎روش بحث حرفه‎ای داخل فدراسیون است. وزارت ورزش به عنوان سیاستگذار باید رعایت سیاست‎های ابلاغی را انتظار داشته باشد؛ پس با کی‎روش مشکلی نداشتم اما در خصوص شرایط، ضوابط و چارچوب‎های سرمربی با کفاشیان چندین بار صحبت کردم و اعتقاد داشتم که سرمربی باید در جاهایی امکان خلاقیت داشته باشد و در اموری هم باید مقید باشد. با اینکه مایل بودم یک ایرانی سرمربی تیم ملی فوتبال باشد، اما در آن شرایط شاید هر یک از سرمربیان داخلی می‎آمدند، ممکن بود تمکین نشوند و قدرشان را ندانند. از طرفی بعضی از اختلافات هم باعث تشنجی بزرگتر در فوتبال می‎شد. در عین حال اعتقاد داشتم که هر کسی سرمربی باشد، نباید هر کاری که خودش خواست بکند. نگران بودم که ما یک فرد خارجی را با انضباط تیم‎های اروپایی و یک رزومه نسبتا خوب را به ایران آوردیم، اگر کنترل نکنیم شرایط طور دیگری رقم خواهد خورد و احتمال بهره‌وری خوب را نخواهیم داشت.

تسنیم: فکر نمی‎کنید یکی از دلایل اینکه کی‎روش تا این حد به خود اجازه می‌دهد در امور مختلف اظهار نظر کند، اقدام علی سعیدلو در خصوص امضای قرارداد با او درسازمان تربیت بدنی بود؟

آن واقعه‎ای که شما اشاره کردید، به نظر من هم با بعضی از تدابیر رسمی و سطوح ملاقات‎ها تطبیق نداشت. در آن زمان هم ایامی پیش می‎آمد که همراه مسئولان فدراسیون کی‌روش هم در ملاقات حضور داشت. به رئیس فدراسیون عرض می‌کردم آنکه در مقابل من مسئول است، شما هستید. شما باید سرمربی و بقیه را اداره کنید تا هر کس سطح و حدود خودش را بداند.

تسنیم: بهترین فدراسیون زمان مدیریت شما کدام فدراسیون بود؟

نمی‎توانم بگویم کدام فدراسیون بهتر بود. فدراسیون‎های مدال‎آوری مانند کشتی تلاطم زیادی داشت اما کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشت. وزنه برداری هم به همین صورت. فدراسیونی نداشتیم که به صورت صددرصد بهترین باشد.

تسنیم: نام وزنه‎برداری را آوردید، با حسین رضازاده مشکلی نداشتید؟

رضازاده یک قهرمان ملی است ضمن احترام به همه این عزیزان، موضوع اداره مدیریتی فدراسیون بحث دیگری است.

*اگر رضازاده را کنار می‎گذاشتم مملکت آتش می‎گرفت

تسنیم: اما در این دوره خیلی راحت کنار گذاشته شد.

بله، فضای امروز به این‎گونه است که خیلی‎ها راحت کنار گذاشته می‎شوند. اگر آن زمان بود انگار مملکت آتش می‎گرفت.

تسنیم: واقعا چرا؟

در آن دوسال بیشترین رویدادهای ورزشی و البته بالاترین راندمان موفقیت در تاریخ ورزش ایران اتفاق افتاد. عده‎ای در حسادت این موفقیت‎ها بیکار نبودند. به لحاظ سیاسی جناح اصلاحات که کاملا در مقابل قرار داشت. به تبع آن رسانه‎هایشان هم همینطور. متاسفانه بدلیل درگیری احمدی‎نژاد با سران جبهه اصولگرا و مدیریت مجلس، خودی‎ها هم در دولت احمدی‌نژاد تر و خشک نمی‎کردند. در چنین عرصه‎ای ببینید بلوا درست کردن چقدر راحت است.

* فوتبال بدترین فدراسیون زمانم بود

تسنیم: و بدترین فدراسیون؟

با احترام به علاقمندان فوتبال و ورزشکاران عزیز بدلیل هزینه‎های غیر قابل کنترل و مواردی که اشاره شد، باید بگویم فوتبال (خنده) با عنوان تاثیرگذاری این رشته ورزشی و مسائل آن باید برای فوتبال ایران فکر اساسی شود.

تسنیم: چرا شما این کار را نکردید؟

در آن دوسال با آن همه رویدادهای ورزشی داخلی و جهانی و سال آخر دولت ممکن نبود.

تسنیم: اگر به گذشته برگردید، چه کاری را انجام نمی‎دهید؟

در سال‎های آخر دولت این کار سنگین را نخواهم پذیرفت.

تسنیم: و اینکه به چه کسی اطمینان نمی‎کردید؟ کفاشیان؟

با افراد کاری ندارم اما با خیلی‎های دیگر هم با احتیاط برخورد می کردم. تجربه نشان می‎دهد که فقط با اتکای به شعار پهلوانی در ورزش همه را نمی‎توان مدیریت کرد.

تسنیم: آقای عباسی! شما بیشتر یک فردی سیاسی هستید یا ورزشی؟

نمی‎شود هر دو تا باشم؟ در وزارت تعاون اقتصادی، در دانشگاه علمی و وزارت ورزش، ورزشی بودم. امروز ورزش برایم مهم است و اصلا از اینکه به ورزش آمدم، پشیمان نیستم. ضمن شریک بودن در بهترین موفقیت‎های ورزشی تاریخ ایران دوستان خوبی برایم پیدا شد.

* به خاطر خشونت دولت ارتباطشان را با من علنی نمی‎کنند

تسنیم: هنوز هم با آنها در ارتباط هستید؟

دوستی‎ها دوام آن خوب و شیرین است. بعضا به دیدنمان می‎آیند و گاهی جلساتی برگزار می‎شود که البته از خشونت دولت فعلی در برخورد با آنها سعی می‎کنند ارتباطشان را زیاد علنی نکنند.

تسنیم: در حق کسی اجحاف کردید؟

یادم نیست اگر کسی چیزی به شما گفته، بفرمائید تا جبران یا عذرخواهی کنم.

* از جبهه‎ شکل گرفته علیه خود بی‎اطلاع بودم وگرنه تدبیر می‎کردم

تسنیم: از برکناری ۵ رئیس فدراسیون در یک روز پیشمان نیستید؟

در همین روزها تعداد بسیار زیادی با استفاده از اختیارات مسئولان موجود حتی بعد از برگزاری انتخابات قانونی برکنار می‎شوند. حالا این تعداد زیاد ظرف صد روز یا کمتر. مهم این است که در آن اقدام، منطق عقلایی وجود داشته است. پس فرقی نمی‎کند. در یک هفته یا یک ماه مهم منطق کار است. همانطور که عرض کردم بقیه مسائل بهانه جویی بود. البته آن زمان از روحیه یا جبهه شکل گرفته علیه خودم مطلع نبودم.در آن صورت تدابیری برای عدم سوء استفاده اندیشیده می‎شد.

تسنیم: قبول دارید انتخابات را به خوبی مهندس می‎کردید؟

در تمام دنیا از جمله ایران چه در سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش بدلیل پاسخگویی لازم ضمن رعایت اصول انتخابات، سعی می‎شود انتخابات‎ها مدیریت شود ولی به شکل دموکراتیک. البته اگر خودی‎های بددل بهانه دست افرادی در بیرون ندهند که اساسا با آرمان‎های این نظام میانه‎ای ندارند.

تسنیم: دلتان برای ورزش تنگ نشده است؟

در حال حاضر به دلیل فراغت بیشتر از گذشته ورزش می‎کنم. برای دوستان ورزشی‎ام، قهرمانان و مربیان دلم تنگ شده اما برای وزارت ورزش و ریاست آن اصلا.

تسنیم: با این وجود تمایل ندارید مدیریت ورزش کشور را بار دیگر تجربه کنید؟

امثال ما سربازیم. اگر لازم باشد؛ نباید مضایقه داشته باشیم.

تسنیم: در خصوص اسامی زیر اولین کلمه‌ای که به ذهنتان می‎رسد، بگوئید:

علی سعیدلو: رئیس تربیت بدنی قبل از منمحمد علی آبادی: حتی الامکان ترجیح می دهم با چنین افرادی رفاقت نکنم.اسفندیار رحیم مشایی: مورد علاقه احمدی‎نژاد برای کاندیداتوری ریاست جمهوریعلی کفاشیان: دوومیدانی‎کاری که با شیوه‌های مخصوص سال‎ها بر فوتبال ایران مدیریت کرد.محمود احمدی‎نژاد: رئیس جمهور دولت نهم و دهم.محمدرضا رحیمی: ای کاش معاون اول نمی‎شد.محمد حسن قریب: کاندیدای فدراسیون فوتبال که رای نیاوردوزارت ورزش: بسیار تاثیرگذار و وزارتخانه مهم.وزارت تعاون: ساختاری مظلوم در کشور.گودرزی: اینطور که شنیدم حد ورزش ایران را پایین می‎داند.حمید سجادی: قهرمانان ورزشی که برای وزارت نتوانست رای اعتماد بگیرد.کیومرث هاشمی: در رویدادهای ورزشی تاثیری ندارد.کمیل عباسی: فرزند ارشد من که برای جلوگیری از جوسازی‎ها اگر مجبور می‎شد مرا ملاقات کند باید با نام مستعار وارد وزارت ورزش می‎شد.محمد عباسی: ولایتمداری و سربازی ناچیز برای نظام و مردم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )