مورینیو کنونی با آقای خاص گذشته به ویژه دوران حضور در استمفورد بریج تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بسیاری از تحلیل‌گران فوتبال انگلیس معتقدند سرمربی کنونی تیم منچستریونایتد با مربی که در گذشته فعالیت می‌کرد، به خصوص ۲ دوره حضورش در تیم لیگ برتری چلسی تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.

اگر در گذشته دنیای ورزش در هر رویارویی و حضور وی، به خاطر خصوصیات رفتاری خاص او، انتظار اتفاقات و گفتار و کردار بحث‌انگیز و جنجالی را داشت، اکنون چنین انتظاری ندارد. زیرا حس می‌کند تفاوت‌های در گفتار و کردارش ایجاد شده است.

در این مورد کارشناس فوتبال جزیره تفاوت‌های پرتعدادی را در وجودش می‌بینند اما به عنوان مهم‌ترین، به ۵ تفاوت آقای خاص کنونی با آقای خاص گذشته، چنین اشاره می‌کنند:

۱-کاهش رفتارهای پرخاشگرانه

ژوزه مورینیو در دورانی که در تیم چلسی (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ) فعالیت می‌کرد، در رفتار و گفتارش،‌ پرخاش زیادی وجود داشت.

همین امر از او چهر‌‌ه‌ مربی بسیار بحث انگیز و پرهیاهو ساخته بود. اما اکنون با گذشت زمان و افزایش سن، به نظر می‌رسد آقای خاص بر اعصاب و گفتارش، تسلط بیشتری دارد و با تمرکز بالاتری حرف می‌زند و به تیمش دستور می‌دهد.

۲- استفاده بیشتر از همه کادر بازیکنان

در چلسی، مورینیو به یکسری خاص از بازیکنان کادرش بیشتر توجه می‌کرد. او آن هنگام تیمش را بر اساس بازیکنانی مثل دیدیه دروگبا، فرانک لمپارد و جان تری ساخته و شکل داده بود.

اما بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند او اکنون از کادر بازیکن ۲۳ نفره‌اش بیشتر استفاده می کند و ترکیب‌های متفاوت‌تری را به میدان می‌فرستد.

۳-متواضع‌تر

مورینیوی کنونی با آقای خاص زمان حضور در چلسی، چهره‌ متواضع‌تری شده است. وقتی در سال ۲۰۰۴ به استمفوردبریج وارد شد،‌با غرور و تکبر خاصی گفت: قهرمان اروپا شده‌ام و فکر می‌کنم آدمی خاص هستم.

بیان همین جمله باعث شد که به او لقب آقای خاص داده شود. اما اکنون وی از فضای «خاص ‌بودن» فاصله گرفته و با تواضع بیشتری با محیط اطرافش تعامل می‌کند.

۴-توجه بیشتر به جوانان

در گذشته و زمان حضورش به خصوص چلسی، تاکید فراوانی بر تجربه داشت و به بازیکنان بسیار با تجربه و کارآمد توجه می‌کرد.

در آن موقع چلسی با وجود در اختیار داشتن آکادمی بسیار فعال و پویا، مجبور بود به خواست این مربی پرتغالی تن داده و پیوسته واردات زیادی در عرصه بازیکن باتجربه از دیگر تیم‌ها داشته باشد.

اما حالا او مربی است که حتی به نیروهای جوان و جویای نام توجه می‌کند. در واقع مورینیو زمان چلسی، هرگز محال بود به مهاجمی ۱۸ ساله مثل مارکوس رشفورد، مجال خودنمایی دهد.

در همین زمینه یکی از روزنامه‌نگاران معروف انگلیس در گزارشی نوشت اگر بازیکنی با تجربه مثل باستیان شواین اشتایگر در دوران حضور آقای خاص در چلسی، در استمفورد بریج حضور می‌داشت، محال بود از طرف وی از کادر بازیکنان بیرون گذاشته شود!

۵-تغییر باور قهرمانی

مورینیو در چلسی باور قهرمانی متفاوتی با مورینیو منچستریونایتد دارد. او در گذشته فشار سهمگینی برخود و تیمش می‌آورد که بعد از سرمایه‌گذاری تیمش، هرطوری شده به مقام قهرمانی و کسب عنوان نخست برسد.

اما حالا به نظر می‌رسد تغییر نگرشی در او ایجاد شده است. او در واقع اکنون مربی است که سرمایه‌گذاری می‌کند اما برای رسیدن به قهرمانی و افتخار، «زمان» قائل می‌شود.

در واقع از باشگاه می‌خواهد به او فرصت کافی و معقول داده شود که تیمش را به مقام نخست برساند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.