نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال می‌گوید که شاید ایران در سال ۲۰۳۸ میزبان جام جهانی شود!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی کفاشیان که یکی از کاندیداهای کسب کرسی شورای فیفا از کنفدراسیون فوتبال آسیاست، در مصاحبه‌ با «اسپورت‌استار» به پرسش‌های آنها در مورد مسائل مختلف پاسخ داده است.

* فکر می‌کنید قطر بتواند با برگزاری موفقیت‌آمیز جام جهانی ۲۰۲۲ به نوعی بیانیه‌ای قاطع صادر کند؟

شکی ندارم که براداران و خواهران ما در قطر می‌توانند جام جهانی موفقی را میزبانی کنند. من خواهران را هم در این بین سهیم می‌دانم چون جمعیت جوان این کشور را می‌شناسم. زن و مرد، سخت در کنار هم کار می‌کنند تا بر موانع و چالش‌های موجود بر سر راه این کشور جوان غلبه کنند. به عنوان کشوری جوان، آنها با سرعتی باورنکردنی در حال ایجاد تغییرات هستند. این بدین معناست که آنها ممکن است در این بین یکی دو اشتباه هم مرتکب شوند، اما آنها آماده رویارویی با آن چالش‌ها، گوش فرا دادن به انتقادات سازنده و اجرای تغییرات مثبت هستند.

* از دیدگاه شما، اهداف برگزاری دومین جام جهانی آسیایی و اولین جام جهانی که در خاورمیانه برگزار می‌شود، چه باید باشد؟

هدف اول هر جام جهانی میزبانی از ۶۴ بازی است که هر چهار سال یکبار یکی از ۲۰۹ عضو فیفا امتیاز میزبانی را از آن خود می‌کند. با این اوصاف جام جهانی ۲۰۲۲ فرصتی طلایی نه‌تنها برای قطر، بلکه برای خاور میانه و کشورهای مسلمان و پرجمعیت جهان است تا چهره واقعی اسلام را به آنها نشان دهند. با توجه به شرایط سیاسی کنونی، خیلی مهم است که شباهت‌ها بین مردم از تمامی جنبه‌های مذهبی، نژاد و رنگ نشان دهیم. اینکه نشان دهیم خانواده هسته اصلی زندگی ماست. مفهوم تحمل و احترام، چیزی که افرادی همچون گاندی و ماندلا در تمام طول دوران زندگی‌شان به خاطر آنها جنگیدند، باید سرلوحه و در مرکز بیست و دومین دوره جام جهانی قرار بگیرد. اگر به کشورهای مسلمان سراسر جهان سفر کرده باشید، به خصوص در آفریقای شمالی و خاورمیانه، پیر و جوان با روزی خوش و با گفتن واژه «خوش آمدید» از شما استقبال می‌کند.

* شما گفته‌ بودید که ایران دست یاری به قطر برای برگرزاری جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد داد. ایران از چه جنبه‌هایی می‌تواند به میزبان این دوره از جام جهانی کمک کند؟

ابتدا و پیش از هر چیز با صعود تیم ملی ایران به مرحله پایانی جام جهانی ۲۰۲۲. هواداران ما یکی از پرشورترین هواداران فوتبال در جهان هستند. ما در ماه ژانویه ۲۰۰۰ در دیداری دوستانه در لس‌آنجلس به مصاف آمریکا رفتیم و ورزشگاه رُز بول را هواداران ایرانی پر کردند. در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا، ایران پس از استرالیای میزبان، با ۲۵ هزار تماشاگر دومین تیم پرتماشاگر آن رقابت‌ها بود. می‌توانید ایران را در قطر تصور کنید؟ ما ورزشگاه‌ها را پر خواهیم کرد و به جام جهانی رنگ خواهیم بخشید. در کنار اینها، ما حمایت اخلاقی شفاف از قطر خواهیم داشت. این فرصتی استثنایی و مهمترین و بزرگترین رویداد ورزشی جهان (نه تنها فوتبال) پشت درهای ماست. تمامی دنیا چشم به منطقه ما دارند. این فرصتی فوق‌العاده برای ماست تا گردهم بیاییم. وجه اشتراک‌های زیادی با یکدیگر (و البته با سایر جهان) داریم که متأسفانه به خاطر رویدادهای یک دهه اخیر به دست فراموشی سپرده شده است. فوتبال و این جام جهانی می‌تواند سبب تغییرات مثبت شود. بنابراین تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا اطمینان حاصل پیدا کنیم که بیست و دومین دوره جام جهانی تنها برگزاری ۶۴ بازی بین تاریخ ۲۱ نوامبر و ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ نباشد.

* هسته اصلی ایده‌های شما برای رشد و توسعه فوتبال در آسیا چیست؟

ابتدا و پیش از هر چیز، نیاز به این داریم کاری کنیم که کودکان ما دوباره به خیابان‌ها بیایند. وقتی به نقاط مختلف جهان (نه تنها آسیا) می‌روید، کودکان در اتاق خواب‌های خود محبوس شده‌اند یا در اتاق‌های خود پای کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری زنجیر شده‌اند. ما باید کاری کنیم که کودکان‌مان برای تفریح و بازی فوتبال خیابانی از خانه‌های خود بیرون بیایند. سپس باید مراکز استعدادیابی راه‌اندازی کنیم که به منظور کشف استعدادها با باشگاه‌های حرفه‌ای در ارتباط باشند. فراتر از آن باید برنامه توسعه‌ای را شکل دهیم که این جوانان را تمرین دهد و زمینه را برای شرکت آنها در مسابقاتی همچون فستیوال فوتبال AFC البه در رده ملی فراهم کند. این باید پروژه‌ای باشد که فدراسیون‌های هر کشور با باشگاه‌های حرفه‌ای خود در یک راستا انجام دهند. این برنامه‌ای دو سر برد خواهد بود. قاره آسیا ۴.۵ میلیارد جمعیت دارد، اکثریت جمعیت جهان که واقعاً دیوانه فوتبال هستند و باید بازیکنان سطح بالایی را تولید کند.

* جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به خاطر تضعیف استقلال کمیته‌ اخلاق و دادن قدرت بی‌سابقه به شورای فیفا مورد انتقاد است... نظر شما در این مورد چیست؟

من هم به اندازه شما و از راه دور از این موضوع اطلاع دارم. این اتهامات در حالی به اینفانتینو وارد است که من هنوز عضوی از شورای تازه شکل‌گرفته فیفا نشده‌ام. با این حال متوجه شده‌ام که افراد زیادی جیانی را به تخلف و تضعیف کمیته‌ اخلاق متهم کرده‌اند. آیا می‌توان آن را عملی اخلاقی از جانب آنها (منتقدان) خواند؟ از نظر من این به نوعی خصومت‌‎های شخصی است.

* چه زمانی می‌توانیم شاهد میزبانی ایران در جام جهانی باشیم؟

نه به این زودی! ما متوجه شدیم که چین علاقه‌مند است پس از قطر میزبان جام جهانی بعدی در آسیا باشد و حتی به طور علنی گفته‌اند که به دنبال میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ هستند. با این وجود بعید و دور از انتظار است چین موفق به این کار شود، مگر اینکه با اعضای اتحادیه فوتبال اروپا توافق کند و انگلیس را کنار بزند. در سال ۲۰۳۰ جام جهانی احتمالاً پس از ۱۲ سال یا به قاره اروپا بازمی‌گردد، این در حالی است که صحبت‌هایی شده که میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ به طور مشترک به دو کشور اروگوئه و آرژانتین به مناسبت صدسالگی میزبانی اولین جام جهانی (اروگوئه) واگذار شود.

اگر جام جهانی ۲۰۳۰ به آمریکای جنوبی برود، جام جهانی ۲۰۳۴ هم قطعاً پس از ۱۶ سال به اروپا باز خواهد گشت.سپس چین می‌تواند تنها به کسب امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۳۸ امیدوار باشد. شاید ما برای کسب امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۳۸ بتوانیم با چین رقابت کنیم و اگر آنها در این رقابت ما را شکست دهند، نسل بعدی ما باید درک کند که رویای میزبانی جام جهانی در ۲۰۵۰ یا پس از آن خواهد بود. با این حال، حس می‌کنیم که سهم بسزایی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داریم. مردم منطقه ما و مسلمانان جهان باید قدر این فرصت را بدانند تا صلح و آرامش را در جهان پرورش دهند. جام جهانی قطر، جام جهانی ما خواهد بود!

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )